Auteur |
Bericht |
Rudiporsche
|
Hoe rij je een automaat?
Misschien een gekke vraag maar na wat kilometers heb ik een aantal vragen:
- mijn 928 s4 is volgens mij een 4 traps automaat, met de standen P; R; N; D; 3 en 2, zijn 2 en 3 bergstanden? - mag je om meer op de motor te remmen tijdens het rijden over schakelen op stand 2 of 3? - bij een stoplicht, in de N of D, met oog op de bak? - is de R en P wel geblokkeerd tijdens rijden?
Alvast bedankt!
|
29 jan 2012 19:31 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Hoe rij je een automaat?
2 en 3 zijn de standen als je niet wil dat de bak naar "3 en 4" (stand 2) respectievelijk "4" (stand 3) gaat. Op bergwegen wil je meestal niet hoger dan 3. De stand 3 is dan de juiste keuze. Rijd je op heel steile hellingen, met name bergaf, dan wil je niet dat de automaat naar 3 of 4 schakelt, zet dan de bak in 2. De standen 2 of 3 zijn ook goed bruikbaar in de stad, als je niet wil dat de auto in de stad naar de derde of vierde versnelling schakelt. Ik zou het niet doen. Daar zijn die standen niet voor bedoeld. Het kan wel. Maar dan moet je ook weer overschakelen naar "Drive" als het weer wat sneller gaat onhandig. Tot 1 à 2 minuten wachten laat ik 'm in de de D. Als ik zeker weet dat ik langer dan 2 minuten moet wachten (bijvoorbeeld voor een brug), gaat de bak in N. Nooit geprobeerd, maar volgens mij niet. Als je echt wil, kun je bij 120km/h de bak in zijn R zetten als ik het goed heb. Niet verstandig om te testen.
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
29 jan 2012 19:40 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: Hoe rij je een automaat?
In het dorp rij ik altijd in de 3, dan hangt hij beter aan het gas. Ook bij stuurmansweggetjes waar je op de motor wil afremmen gaat hij bij mij in de 3 en niet in de D.
Terugschakelen vanuit de D naar de 3 gebruik ik bijv. op afritten van snelwegen. Dit heeft volgens mij nauwelijks slijtage tot gevolg maar je bespaart er wel veel remblokken mee. Maar niet terug naar de 3 bij 200km/h uiteraard...
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
29 jan 2012 20:23 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Ik ben het wel met Erwin eens, niet te veel polonaise aan de bak...
volgens mij kun je best tijdens het rijden naar 3 en naar 2 'schakelen' maar effectief doe je dat alleen bergaf om op de motor te kunnen remmen.
Verder is de D(rive) om in te rijden, lijkt me niet goed om teveel met het spul zelf te 'schakelen', ook niet naar N voor een stoplicht etc. Als je nu eens echt lang stilstaat kun je het wel doen.
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
29 jan 2012 20:27 |
|
|
Johndc
996mk2 cabrio en 944 Cup racerApeldoorn Oost
|
Re: Hoe rij je een automaat?
ik heb het weleens geprobeerd met een Saab 9000 automaat. Antwoord: bij hogere snelheden kun je de pook er wel inzetten, maar er gebeurde niets. Echter bij een lagere snelheid (bijna stilstand) wel en dat klinkt niet heel gezond voor de bak.
_________________________________________ 996 mkII cabrio tiptronic, 944 Cup racer und noch etwas
|
29 jan 2012 20:51 |
|
|
ruud janssen
944 1987 #Pitchblack944
Ex:
996 TURBO 2001 488PK/727NM
arena metallic 996 C2 1999
ex: witte 944 type 1 uit 1984
ex: 996 violet 1999
ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI.
ex 944S2 1991 zwart
ex 928 1980 grijs
Oost-Souburg
|
Re: Hoe rij je een automaat?
bij stilstand voor een verkeerslicht in D af en toe de rem een stukje lichten zodat de schijven niet krom gaan. vooral als je stevig geremd heb. in stand P blokkeert de bak door middel van een soort pen.
|
29 jan 2012 21:21 |
|
|
Rudiporsche
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Ik heb zojuist het boekje er ook op na geslagen:
Terugschakelen mag gewoon naar de 3 en 2, echter staan er snelheden bij en toerentallen waarboven het niet mag.
Daarnaast inderdaad bij stoplicht in de D laten, behalve bij langere tijd. En naar de P of R schakelen zou boven 15kmph niet kunnen ivm met een hydrolische cilinder?
Toch wel interessant om te weten hoe andere automaatrijders dit doen. Ik wil wel graag op de 2 en 3 terug kunnen schakelen omdat ik bij een goed sportieve rit wel erg veel moet remmen op de blokken, dat doe ik liever ook iets meer op de motor.
|
29 jan 2012 22:06 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Haha dus eerst vraag je iets aan de forumleden terwijl het gewoon in het instructieboekje staat... Begint het boekje niet met 'now that you've tried everything else you start reading the manual' Heel herkenbaar!
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
29 jan 2012 23:17 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Dan heb je eigenlijk de verkeerde auto. Een 928 met handbak is beter geschikt om sportief mee te rijden.
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
29 jan 2012 23:34 |
|
|
Rudiporsche
|
Re: Hoe rij je een automaat?
De handbakken schijnen minder betrouwbaar te zijn, met name de koppeling. En inderdaad, ik lees eigenlijk nooit boekjes, eerst proberen
|
30 jan 2012 15:30 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Ik schakel nooit met mijn automaat, dat doet tie namelijk automatisch
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
30 jan 2012 22:25 |
|
|
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Gasgeven en remmen.
Nog niet zo veel kilometertjes met de boxster tip. gereden maar toch wel veel zelfgeschakeld hoor(zeker als hij warm is). Verder niet zo moeilijk denken en gewoon doen waarbij jij de auto lekker vind rijden. Ik schakel ook 2x terug als ik van de snelweg af kom en laat hem voor een stoplicht altijd in z'n d staan. Ieder heeft zo zijn ding. En de bak is in principe beveiligd tegen mishandeling. Als ie het er niet mee eens is doet hij het niet.
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
30 jan 2012 22:36 |
|
|
bully
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Die oude automatenbakken kan je niet vergelijken met de auto/tip van de laatste 10 jaar. Zou er zeker niet handmatig mee gaan lopen schakelen, vindt de koppelomvormer niet echt lekker. De 2 en 3 zijn bedoeld om bergafwaards de auto niet harder te laten rollen.
|
31 jan 2012 17:43 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Hoe rij je een automaat?
bij een stoplicht zet ik m altijd in z'n vrij.. wen het je maar aan dan vergeet je het in files ook niet en kun je nog wat langer van je auto genieten zonder dat je platen opgaan in rook
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
31 jan 2012 18:43 |
|
|
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Welke platen??
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
31 jan 2012 20:51 |
|
|
barrie
Ex 993 '94, 997 4s '06Flevoland
|
Re: Hoe rij je een automaat?
En een 94-er 993 tip met schakelknoppen op het stuur? Moet toch wel bestand zijn tegen "handmatig" schakelen? Zo rij ik 'm wel tenminste...
|
31 jan 2012 22:35 |
|
|
bully
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Dat doe je goed Barrie klik
|
31 jan 2012 22:58 |
|
|
Clemento
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Jaren geleden schakeld ik bij een flinke heuvel af naar N en dan spaar je brandstof en het is lekker rustig in de wagen. Ook heuvelop in luxemburg of Frankrijk in de Sportstand om lekker vaard te houden. Tegenwordig in mijn Saab V6 zelden iets anders dan gewoon drive ook als is Sport wel leuk zo nu en dan maar de wielen gaan dan snel slippen.
Laatst bijgewerkt door Clemento op 01 feb 2012 9:15, in totaal 1 keer bewerkt.
|
01 feb 2012 7:24 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Nooit doen! Bij een schakelbak zet je hem toch ook niet in de "vrij" bergaf? Veel te link, je heb dan alleen maar de rem om in te grijpen en kunt niets meer met het gas en/of afremmen op de motor.
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
01 feb 2012 8:33 |
|
|
Clemento
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Zet de Saab zelden nog in N heuvelaf want ga tegenwordig met de camper naar het buitenland maar ik zie niet echt gevaar. Het remmen op de motor doet een automaat nauwelijks als je in Drive rijd. Dat is trouwens ook wel het gave aan automaat rijden dat bij gas los je het gevoel hebt of je aan het freewheelen bent. Vooral bij zo'n V6 die nog geen 2000 toeren per minuut maakt bij 100 km.
|
01 feb 2012 9:21 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Toch zou ik het niet doen. Je gebruikt trouwens méér brandstof in Neutraal dus die reden valt af.
Bergaf als de auto in de versnelling staat wordt geen brandstof ingespoten en wel bij stationair draaien, en de motor koelt dan beter (waterpomp draait harder dan bij stationair draaien). Tevens is het weggedrag veel beter.
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
01 feb 2012 13:57 |
|
|
dobbelsteen
ex 996 Carrera 4S
ex 993 Carrera S
ex 3.2 CarreraWest-Vlaanderen
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Bergaf is het beter om gewoon in hoogst mogelijke versnelling te laten rijden, op heel lage toeren die bijna stationair zijn. Als de helling goed genoeg is kan je hem gewoon laten rollen zonder dat je gas bij geeft. Dan verbruik je gewoon niets van brandstof.
|
01 feb 2012 14:00 |
|
|
bully
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Die oude automatenbakken schakelen dan gewoon over, ga je steeds harder TS heeft een gewone ouderwetse automatenbak....
|
01 feb 2012 14:13 |
|
|
Rudiporsche
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Inderdaad, heb nog een ouderwetse automaat.
Toch wel leuk om te lezen dat ookal lijkt een automaat heel logisch, er veel verschillende meningen over zijn.
|
01 feb 2012 15:01 |
|
|
charles964
Porsche 964 C2 cabrio, V70 R AWD classicArnhem
|
Re: Hoe rij je een automaat?
Als aanvulling op voorgaande doen we als we gaan parkeren eerst de handrem erop, rem loslaten en dan pas in de P. We wonen dan wel in het bergachtige Arnhem.
_________________________________________ Door het trekken aan het gras zal het niet sneller groeien.
|
01 feb 2012 21:21 |
|
|