Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 20:44

Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
M'n Porsche gaat emigreren! 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Westervoort
Bericht Re: M'n Porsche gaat emigreren!
Oók daarom zou ik voor roro gaan, kan natuurlijk ook misgaan, maar er kan dan tenminste niet met containers gegooid worden. 8)

19 okt 2011 22:01
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Het wordt ook Roll-on, roll-off. Het is niet alleen iets veiliger, het is ook veel goedkoper. En dat is hard nodig, want ik ontdekte gisteren dat ik welliswaar geen 'luxury tax' of 'import tax' hoef te betalen, maar wel nog even 10% van (aankoopbedrag + transportkosten) aan GST (Goods & Services Tax) mag aftikken :bang: :roll:

En dat voor een auto die reeds 6 jaar geleden is aangeschaft....
Dan nog customs clearance, port charges, quarantine inspection. Het lijkt Nederland wel met al die belastingen.
Rare jongens hoor, die Aussies :mrgreen:

20 okt 2011 0:55
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Of RORO veiliger/beter is dan 'n container :scratch: ... Je rijdt 'm toch niet zelf de boot op (en af) :?:

patrick911 schreef:

Hoe oud (en geloofwaardig) moet die aankoop-nota zijn :?: :idea:

20 okt 2011 2:48
Profiel WWW Facebook 
Melbourne
@Olaf: hmm, da's inderdaad ook waar.

Aankoopnota kan ik welliswaar iets voor verzinnen, maar tegenlijkertijd is de vracht verzekerd tegen de recente taxatie-waarde. Ik ga ervanuit dat als deze twee (aankoop & verzekeringswaarde) erg uit elkaar lopen je het risico loopt dat:
- er bij schade tijdens transport het laagste van de twee wordt uitbetaald;
- Customs optie 2 gebruikt bij het vaststellen van de waarde en dus op de Australische marktplaats kijkt naar wat vergelijkbare auto's 'doen'.

In beide gevallen ben ik dan echt de sjaak. De enige reden voor importeren is namelijk dat ik al een hoop in de auto geinvesteerd heb en de vergelijkbare auto's hier veel duurder zijn.
Het is jammer, maar die GST komt ik helaas niet onderuit.
Ik zal als alles straks achter de rug is mijn bevindingen wel documenteren zodat in de toekomst anderen er nog wat aan hebben; want het is al met al best 'n omslachtig proces en duurder dan ik had aangenomen.

20 okt 2011 4:45
Profiel WWW
Moderator
PF #57
6 jaar geledn voor een scheet en drie knikkers gekocht en hem vervolgens voor jouw rkening voor een vermogen laten opknappen? Verklaart het grote verschil tussen toen-aankoop en nu-taxatie... :idea:

20 okt 2011 7:14
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
ik zou me alle ellende besparen, ouwe bak verkopen :wink: en daar iets kopen....

20 okt 2011 7:36
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Dat zou ik niet doen! Een mooie bon van zeg TJ (die schijnt dicht te zijn 8) ) voor 10.000E van 6 jaar geleden is handig denk ik. En jij hebt hem inderdaad zelf opgeknapt :mrgreen: Beetje knippen en plakken: moet kunnen lijkt me.

20 okt 2011 8:07
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
patrick911 schreef:
Aankoopnota kan ik welliswaar iets voor verzinnen ..... ik al een hoop in de auto geinvesteerd heb.

Het ene is te regelen en het andere is dus aannemelijk te maken :thumleft: . Toch?

20 okt 2011 10:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Ik zou ook niet te veel in de verzekering voor de overtocht steken.
Want dat soort verschepingen kennen zo veeeeel kleine lettertjes, dat... nou ja maak maar af.

20 okt 2011 10:37
Profiel
‘64 Kever
Marcel schreef:
ik zou me alle ellende besparen, ouwe bak verkopen :wink: en daar iets kopen....

En jij weet nog wel iemand die hem dan "voor weinig" over wil nemen? :cheesy:

23 okt 2011 10:59
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
911 2.2e targa 1971
noord brabant
Olaf schreef:
patrick911 schreef:
Het lijkt er op dat ie ergens in November op de boot gaat en in Januari hier aan gaat komen ..

En Patrick is i al aangekomen?

21 jan 2012 22:10
Profiel
Melbourne
Hoi Andre,

Goede timing! De auto is 4 december op de boot gegaan en zou morgen hier in Melbourne moeten aankomen. Ik kan vanaf m'n kantoor op de 45e verdieping de haven mooi in de gaten houden dus erg productief zal m'n werkdag morgen wel niet worden.
Volgens de import afhandelaar zou ik erbij kunnen zijn ie van de boot komt en de papieren en status gecontroleerd worden; Dat zou wel mooi zijn.
Ik ben benieuwd hoe lang en lastig de quarantaine gaat zijn, maar ik hoop erop dat ik 'm morgen of overmorgen al kan rijden!
EINDELIJK! :drive:

22 jan 2012 13:16
Profiel WWW
964 c2
Den Haag
Mooi verhaal.
Kan me voorstellen dat het voelt als Sinterklaas, alhoewel het een kado van jezelf is..

22 jan 2012 16:05
Profiel
PorscheForum Rakker
3.0 SC 1983 Coupe
Zou leuk zijn als je er foto's van maakt dat je Porsche van de boot komt. Kunnen we meegenieten. :thumleft:

22 jan 2012 22:46
Profiel
PorscheForum Junkie
patrick911 schreef:
En dat is hard nodig, want ik ontdekte gisteren dat ik welliswaar geen 'luxury tax' of 'import tax' hoef te betalen, maar wel nog even 10% van (aankoopbedrag + transportkosten) aan GST (Goods & Services Tax) mag aftikken :bang: :roll:

Maar je rijdt straks wel in je eigen autootje...

Voor mijn Targa had ik in Maleisie een importvergunning nodig. Auto's komen bijna Azie niet in.
Als ik dat ook van te voren geweten had...
Maanden ellende en duizenden euro's armer.

22 jan 2012 23:11
Profiel
PorscheForum Junkie
ex Boxster 2.5 ('98) ex Boxster 3.2 S TT ('01) ex 964C4 ('90)
Papendrecht
G'daymate, have fun!! :ba: :ba:

22 jan 2012 23:17
Profiel
Melbourne
912 schreef:
Voor mijn Targa had ik in Maleisie een importvergunning nodig. Auto's komen bijna Azie niet in (...)

Da's hier ook zo, en die heb ik gelukkig een tijd geleden al geregeld.
Het is bij grote RORO verscheepbedrijven tegenwoordig zo, dat ze van ieder land weten wat de regels zijn en de benodigde papieren willen zien voordat ze zelfs maar toestaan dat ie op de boot gaat.

Morgen is quarantaine check.... ik hoop dat het goed gaat en dat we 'm zo mee mogen nemen. Dan kan ie vervolgens naar scrutineering, waar we de koplamp lenzen en autogordels aanpassen, goedkeuring krijgen en ie op club-platen geregistreerd kan worden.

Ik had m'n twijfels over club-registratie, maar de regels zijn recentelijk gewijzigd en je mag hier nu 90 dagen per jaar (met logboek registratie) rondrijden zonder km-limiet. Aangezien het geen daily-drive is moet dat prima kunnen, en het scheelt een hoop in belasting & verzekering.
Dat geld geef ik uiteraard liever uit aan benzine ;-)

23 jan 2012 2:39
Profiel WWW
PF #911
België
Dat Australisch zonnetje gaat mooi schijnen op het fraaie gele koetswerk. De wagen, zeker in die kleur, leek wel voorbestemd om in zo'n zonnig klimaat te vertoeven. Enjoy!
Ex: Elise S1 111S

23 jan 2012 10:20
Profiel WWW
Melbourne
Inmiddels is de auto al bijna twee weken hier en heb ik er nog niet in gereden. Een overzicht van wat er gebeurd en misgegaan is:

Ma 23/01: Auto aangekomen in Melbourne. Men krijgt de auto met de sleutel niet gestart en regelt dus een sleepwagen om 'm van boord te krijgen. Ik denk dat het de accu's zijn en neem me voor het morgen op de werf te controleren. Regel vast een certificaat om met ongeregistreerde auto te rijden en regel de verzekering.
Di 24/01: Op de werf aanwezig voor de Quarantaine check. Zelf de auto kompleet onderzocht en behalve een sleutel van een modernere Porsche niks te vinden. Mijn sleutel ontbreekt en inmiddels staat auto op 'stuurslot' met wielen in een hoek. Quarantaine man is niet onder de indruk (er zat nog een Duitse vlieg op de voorbumper, geef 'm eens ongelijk) en besluit dat de auto een quarantaine schoonmaak behoeft.
Wo 25/01: Schipper weet niks van missende sleutel. Sleepauto geregeld om auto naar schoonmaak bedrijf te brengen.
Do 26/01: Auto opgehaald en in quarantaine. Was echter tweede sleepbedrijf omdat de eerste het risico niet wilde nemen daar ie nog op stuurslot staat. Auto staat onafgesloten buiten. Reserve sleutel en alarmbediening opgestuurd vanuit NL.
Ma 30/01: Auto gereed uit schoonmaak. Afspraak voor technische keuring gemaakt. Auto wordt dinsdag opgehaald en naar werkplaats gebracht.
Di 31/01: Auto opgehaald en beschadigd aan voorbumper (door sleepkabel is de bumper ingedeukt en bekrast). op oprit van de monteur's huis gezet aangezien ie op stuurslot niet in de werkplaats kan. Staat onafgesloten maar de monteur zet er s'nachts z'n eigen auto voor zodat ie i.i.g. niet weggesleept kan worden.
Wo 01/02: vereiste autogordels en koplamplenzen naar monteur gebracht. Schipper heeft nog geen nieuws over de missende sleutel. Reserve sleutel nog onderweg.
Do 02/02: Monteur meldt dat autogordels geen Australische standaard indicatie hebben. Of ik kan onderzoeken of ze aan de hier geldende norm voldoen. PEParts (producent van gordels) gemaild. Nog geen sleutel in de bus.
Vr 03/02: Monteur heeft 'n auto die achter de mijne op de oprit staat nodig. Heb echter nog geen sleutel en auto staat nog op stuurslot. Botte pech dus. Schipper: geen nieuws over sleutel. Geeft schuld aan RORO bedrijf (Hoegh).
Ma 06/02: Eindelijk: de sleutel in de post! Deze meteen naar de monteur gebracht en getest. Slot gelukkig niet beschadigd door het gebruik van die andere sleutel. Accu's alle twee leeg, maar auto is eindelijk van 't stuurslot. Autogordels en lenzen geinstalleerd, maar niet door keuring gekomen wegens ontbreken Australische standaard op de gordels. Australische gordels besteld (op maat, want wil dezelfde reeds aanwezige bevestiging gebruiken). Gezocht voor reserve accu's, maar de benodigde kleine maat (207x175x175) is vooralsnog nergens te krijgen.
Di 07/02: Accu's opgeladen, monteur belt echter dat auto niet start vanwege het alarm. Ter plekke gezien dat men (op de boot?) zekeringen verwijderd heeft om het alarm te laten stoppen, wat waarschijnlijk afging toen de accu's leeg raakten. Auto start nu wel, loopt echter slecht stationair, rookt en lijkt maar op 5 cilinders te gaan.
Wo 08/02: Technische keuring gehaald, wachten is echter nog op de autogordels. Na een tankbeurt en een stukje testrijden loopt de auto echter wel weer lekker en op 6 cilinders. Geen nieuws meer van de schipper over de andere sleutel. Zegt me dat ik alles boven het eigen risico van de verzekering (euro 1000) kan claimen.... lekker zo'n dooie mus!

Inmiddels dus donderdag de 9e en het wachten is op de speciaal gemaakte Australische autogordels. Het probleem zit 'm in het feit dat Australie qua autogordels een strengere norm heeft dan alle andere landen en dus de door mij aangeleverde autogordels niet accepteert. Ik kon de oude gordels ook niet laten zitten, want daar ontbraken de labels (niet zo gek na 38 jaar...) van.

'roadworthy' certificate is afgegeven en 'Vehicle Assessment' Keuring (voor geimporteerde auto's) dus bijna. Met een beetje geluk :roll: kan ik morgen de auto gaan registreren en komend weekend gaan rijden. Ondanks dat het nog steeds goedkoper is dan wanneer ik deze in NL verkocht had en hier lokaal iets op de beperkte markt had gekocht, is het toch tegengevallen is hoe duur het importeren uiteindelijk is uitgevallen; Het hele geintje heeft me nu zo'n AUS$8900 (~euro 7200) gekost... :pale:
Gelukkig dat de benzine hier een stuk goedkoper is denk ik dan maar.

Wie durft er met mij op te wedden dat ik komend weekend met de 911 rij? :mrgreen:

Referentie voor toekomstige exporteurs:
RORO transport: $2585
Import & GST: $4242
AQIS cleaning: $519
Tow Truck #1: $165
Tow Truck #2: $180
VASS certificate: $150
Roadworthy: $150
Engineer: $400
Seatbelts & headlights: $500
====================
Total: $8891

09 feb 2012 9:14
Profiel WWW
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Wat een gedoe allemaal. Wel lekker dat het allemaal (bijna) gelukt is. En qua kosten: de helft ervan is belasting die je ook (indirect) had betaald als je een locale auto had gekocht toch?

09 feb 2012 9:27
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
patrick911 schreef:
Wie durft er met mij op te wedden dat ik komend weekend met de 911 rij? :mrgreen:

Ik ....

... al is het maar stiekem :mrgreen:

09 feb 2012 10:02
Profiel WWW Facebook 
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
leuk verhaal. typisch de dingen waar ik de pest aan heb; mensen die aan je auto zitten, ontkennerij en ambtenarij. naja. en eikel, waarom heb je je reservesleutel in holland achtergelaten?

09 feb 2012 10:41
Profiel
PF #911
België
Ongelooflijk :shock: ! Gelukkig is dit allemaal vergeten eens je aan het rijden bent!
Ex: Elise S1 111S

09 feb 2012 11:02
Profiel WWW
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Djeez Patrick wat een verhaal. :shock: Maar je rijdt bijna (legaal). :drive:

09 feb 2012 12:03
Profiel WWW
Melbourne
wolf schreef:
(...)en eikel, waarom heb je je reservesleutel in holland achtergelaten?

Wat zou ik hier in Australie moeten met een sleutel en geen auto?
Toen ik afgelopen Mei de auto wegzette wist ik nog niet zeker of ie wel hierheen zou komen namelijk.
De auto stond bij Carlo van Krey gestald en die was gelukkig slim genoeg om 1 setje achter te houden toen de mensen van SCL Rotterdam de auto kwamen ophalen (met 1 setje steutels/alarm dus)...
Aan de andere kant, als dat 2e setje in het dashboardkastje had gelegen geloof ik niet dat die zouden zijn kwijtgeraakt. :scratch:

By the way: iemand nog een setje niet gebruikte retractable seatbelts voor een '69-73er 911 kopen? :mrgreen:

09 feb 2012 15:32
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende