Een vriend van me heeft zo een houtvergasser kachel voor de CV en warmwater voorziening . Dit is een vrij grote instalatie , want naast de kachel staat ook nog een buffertank van ik meen 1000 liter voor de verwarming . Daarnaast heb je nog een 120liter boiler en een groot expansievat . Met een beetje winter zoals we die nu hebben is het verbruik toch gauw tussen de 20 en 25 kubieke meter hout per jaar . En dan heeft hij de instalatie in de maanden dat de verwarming niet nodig is nioet aanstaan . Dan schakeld hij om naar een gas geiser omdat het onzin is zo veel te stoken voor alleen tapwater . Mocht het dan een dag kouder zijn dat de verwarming toch wel lekker zou zijn staat de oude gas CV ketel stand by .
Bij de temperaturen van de laatste tijd gaan er per dag ongeveer 3 volle kruiwagens hout er door heen .
Bedenk dus voor dat je tot aanschaf overgaat dat je buiten de instalatie nog meer nodig hebt zoals :
- veel plaats waar je zeker voor 2 jaar voorraad aan hout kwijt kunt ( zeker 50 kuub )
- een hout splijter van het stevige soort
- minimaal 1 goude motorzaag
- altijd een hand hulp bij het splijten van hout .
Bij de soorten waar het klein spul in kan zoals pellets / snoeiafval zal de hoeveelheid aan brandbaar materiaal niet minder zijn . Ik vraag me dan alleen af waar je 20 kuub van dat kleine spul opslaat.
En als je het snoeiafval gratis kan krijgen zal je het ook nog klein moeten maker . Bij deze hoeveelheden heb je niets aan een hakselaar van een paar tientjes maar moet je toch gaan denken aan rond de €1500,- .
veel succes met het bedenkan wat je wil