Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 22 apr 2025 14:09

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
houtvergasser 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
ex 914, nu Ferrari 208 GTB
Haacht
Bericht houtvergasser
heeft niks met porsche te maken.....
(tenzij dat als ik hiermee geld uitspaar, ik meer geld overhoud om aan m'n porsche(ke) te spenderen :D )

heeft er iemand ervaring met houtvergassingsketels ????
http://www.sanitairwebshop.be/nl/produc ... etel-inox/

de (inox) ketels van ladan zouden ook biomassa (snoeiafval....) kunnen verbranden,
aangezien ik gratis aan snoeiafval kan komen lijkt me dit zeer interresant.....

nog een filmpje van een ander merk ( ETA),
met een grote bak om brandstof in te doen, zodanig dat je minder snel moet bijvullen: http://youtu.be/ukV2nPdYrj0

ook graag (eventuele) ervaringen met deze en andere merken/systemen......

12 feb 2012 11:59
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: houtvergasser
Een vriend van me heeft zo een houtvergasser kachel voor de CV en warmwater voorziening . Dit is een vrij grote instalatie , want naast de kachel staat ook nog een buffertank van ik meen 1000 liter voor de verwarming . Daarnaast heb je nog een 120liter boiler en een groot expansievat . Met een beetje winter zoals we die nu hebben is het verbruik toch gauw tussen de 20 en 25 kubieke meter hout per jaar . En dan heeft hij de instalatie in de maanden dat de verwarming niet nodig is nioet aanstaan . Dan schakeld hij om naar een gas geiser omdat het onzin is zo veel te stoken voor alleen tapwater . Mocht het dan een dag kouder zijn dat de verwarming toch wel lekker zou zijn staat de oude gas CV ketel stand by .
Bij de temperaturen van de laatste tijd gaan er per dag ongeveer 3 volle kruiwagens hout er door heen .
Bedenk dus voor dat je tot aanschaf overgaat dat je buiten de instalatie nog meer nodig hebt zoals :
- veel plaats waar je zeker voor 2 jaar voorraad aan hout kwijt kunt ( zeker 50 kuub )
- een hout splijter van het stevige soort
- minimaal 1 goude motorzaag
- altijd een hand hulp bij het splijten van hout .

Bij de soorten waar het klein spul in kan zoals pellets / snoeiafval zal de hoeveelheid aan brandbaar materiaal niet minder zijn . Ik vraag me dan alleen af waar je 20 kuub van dat kleine spul opslaat.
En als je het snoeiafval gratis kan krijgen zal je het ook nog klein moeten maker . Bij deze hoeveelheden heb je niets aan een hakselaar van een paar tientjes maar moet je toch gaan denken aan rond de €1500,- .

veel succes met het bedenkan wat je wil :salut:

1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s

12 feb 2012 13:31
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht Re: houtvergasser
Wij hebben zojuist een installatie laten plaatsen bij een groot melkveebedrijf met eigen zuivelfabriek.
Omgerekend verdient hij hem in zo'n drie jaar terug. (Ook hij komt goedkoop aan brandstof.)
De installatie kostte wel een instap Cayman....

13 feb 2012 1:12
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]