Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 14:42

Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Welke porsche kopen? 993 of 996 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
in de buurt van Utrecht
Bericht Welke porsche kopen? 993 of 996
Beste porsche fanaten,

Ik ga binnenkort mijn eerste porsche kopen. Ik moet zeggen dat het kiezen van het juiste model lastiger is dan ik had verwacht. Ik zit te twijfelen tussen een 993 en een 996. Mensen uit mijn omgeving (waarvan de meeste zelf porsche rijden) adviseren bijna allemaal de 993. Omdat dit de laatste 'echte' porsche is, krijg ik dan te horen. Door de luchtkoeling en de klassieke 911 koplampen.

Ik ben niet weg van de koplampen van de 996. Het past niet echt bij een 911 (eigenlijk geen een porsche). Alleen ik ben van mening dat de 996 van de achterkant en zijkant best fraai is. En daarnaast als je het interieur en de opties van een 993 en 996 vergelijkt zit er toch een behoorlijk verschil in. Maar hoe relevant zal dit in de praktijk zijn? Het blijft natuurlijk een sport auto en geen luxe limo. Ik ga binnenkort in beide modellen een rondje rijden. Daarnaast lees ik regelmatig op internet dat de motor van de 996 (eerste generatie) een stuk minder betrouwbaar is dan de motor van een 993.

Blijft lastig. Wellicht zijn er nog wat relevante zaken om op te letten die het kiezen makkelijker maken.

p.s. cabrio is ook niet uitgesloten!

Groet,
Niels

12 feb 2012 12:04
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Welke porsche kopen? 993 of 996
Welkom Niels,

Mss kan je jezelf hier even netjes voorstellen :idea:

Als je de zoekfunctie hier op het forum gebruikt, ben je zeker de rest van het weekend zoet met het lezen over discussies aangaande "water & lucht", de manken van een luchtbakker en de manken van een waterkoker etc. :wink:

Het beste wat je kunt gaan doen is - in beide types ZELF gaan rijden en ervaring wat die verschillen zijn.
Daarnaast is het van enig bang om te weten of het een auto voor er bij is - puur hobbymatig gebruik - of je Daily driver ... :popcorn:

Succes!

12 feb 2012 12:36
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
En laat je niet beïnvloeden door meningen dat een ouder type de enige echte Porsche is.

12 feb 2012 13:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
997 4S Cabrio MK2 Exen: 997 4S Cabrio MK1, Boxster 1997,Dodge Dart Swinger, Mustang, Herald, Spitfire, GT6 en TR6
Heeze
Eerst voorstellen :thumleft:

12 feb 2012 13:26
Profiel
M140i
Als je kiest voor een 996, zou ik heel snel bij deze gaan kijken (met 27.000km). Staat voor een scherpe prijs te koop....

http://www.autoleitner.nl/automobielen/aanbod/2002-porsche-911-carrera-2-3.6-arcticzilver-metallic.html

Enige nadeel van de 993 dat ik zie, is dat die ouder is. Je hebt eerder kans op roest en (deel)restauraties. De eerste 964's die vanwege roest een volledige carrosserierenovatie krijgen staan hier al op het forum. Ook het interieur van een 993 is wat ouderwetser, niet vreemd natuurlijk ook. Daar staan ongetwijfeld nadelen van een 996 tegenover. Alleen zijn die voor mij (daily driver) minder relevant :D

12 feb 2012 14:09
Profiel
Omg. Amsterdam
De 993 en 996 zijn 2 compleet verschillende auto's... :wink: de een is wat autenthieker en rijdt als een tank en is puur (om het zo maar te noemen) een 996 daar en tegen is een auto voor alledaags met alle luxe die je wilt wensen (over het algemeen)...

Gewoon zelf lekker sturen met beide auto's en ervaren... menigen van andere is altijd anders!
Ik ben van een waterkoker (boxster) overgestapt naar een 964 (oudje en puur) maar ben toch wel erg gecharmeerd van een 996 4S/Turbo.... tja alles heeft zijn voordeel en nadeel!

Dimitri

12 feb 2012 17:48
Profiel
981 Boxster GTS
Dat kan er maar één zijn natuurlijk, een . . . 993 :cheers:

Maar ja, ik ben dan ook bevooroordeeld :wink:

Voor de rest, lees je in, luister naar raad, ga eens rijden met beiden, en vooral "wat wil je met jouw Porsche gaan doen?"

Daily driver . . . een 996 (met alle voor- en nadelen), voor al het andere de 993

13 feb 2012 0:56
Profiel
997 4S Cabrio MK2 Exen: 997 4S Cabrio MK1, Boxster 1997,Dodge Dart Swinger, Mustang, Herald, Spitfire, GT6 en TR6
Heeze
993 :cheers:
Ik blijf bij mijn eerder geposte mening.
De 993 is misschien wel de mooiste P zolang het maar geen cabrio is!

13 feb 2012 1:44
Profiel
PorscheForum Rakker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
996 lijkt me vriendelijker voor alledaags gebruik. 993 daarentegen heeft meer karakter, wat dan weer leuk is voor een weekendauto! Verder is er weinig over te zeggen; moet je zelf ervaren en beslissen.

13 feb 2012 8:02
Profiel ICQ 
PorscheForum Rakker
3.2 wit, '86
Amsterdam
Te koop, 996 Cabrio MKII, 2003
;-)

993 is meer Porsche, zelf doen, super ontwerp, rauw, maar soms vochtig en verdiend aandacht.

996 is heerlijk, fantastische auto, heel veel kracht, soepel, luxe, probleemloos, minder karakter.

Maw, persoonlijke keuze!!

13 feb 2012 10:57
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
ach, "the market is always right" 8)

13 feb 2012 11:40
Profiel
PorscheForum Rookie
in de buurt van Utrecht
Heb me even netjes voorgesteld... :wink:

De porsche zal voor dagelijks gebruik zijn. Ik verwacht zo'n 12.000 tot 15.000 km/pj te gaan rijden.

13 feb 2012 12:08
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Ik zou ook 'ns wat verzekeringsmaatschappijen af bellen - of en hoe je de Porsche kunt verzekeren. Zeker als je meer dan 12 Dkm per jaar gaat rijden.

13 feb 2012 12:30
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
997 4S ex 996 C2, ex 996 4S, ex 993 C2
Heeze
Ik heb 2x een 996 (een carrera 2 en een 4S) gereden en nu een 993, dus ik kan zeggen dat ik uit eigen ervaring spreek.

De voordelen van een 996 carrera 2 of 4 is dat het meer een GT is met alle luxe.
Ik vond de airco, muziekinstallatie, navigatie, verwarmde stoelen, etc. echt fijn in deze auto.

Het nadeel van deze auto zijn de looks (inderdaad vooral de voorzijde), de onbetrouwbaarheid van de motor (al zeer veel over geschreven)
en de lichte neus bij hoge snelheden. Je moet overigens ook een sportuitlaat hebben, anders klinkt de 996 als een stofzuiger....

Mijn 4S vond ik overigens wel erg mooi om te zien (dikke kont, luchtinlaten voor en 2e generatie koplampen) en ook deze auto had alle luxe.
Ook het weggedrag van een 4S (en Turbo) zijn vele malen beter als een carrera 2.

Nu rij ik een zwarte 993 en ik moet zeggen dat een 993 beter rijdt als een 996. Ligt beter op de weg en minder gevoelig voor rij / zijwind.
Het geluid (luchtgekoeld) is ook niet te vergelijken met een 996, dat is vele malen beter.
Ook de kwaliteit van de 993 is gewoon veel beter. Dat voel met het dichtslaan van de deur en de knoppen op het dashboard.

Een nadeel van de 993 heb ik eigenlijk niet kunnen ontdekken, het enige minpuntje zou de werking van de airco / ontwaseming kunnen zijn.

Gebruik je de auto dagelijks in weer en wind zou ik voor een 9964S gaan. Heb je alle luxe en niet de hoge onderhoudskosten van bv een Turbo.
Ga je voor het echte rijden / geluid en de looks is een 993 vele malen beter.

Succes met het vinden van je 911!! De zoektocht is namelijk het leukste....

13 feb 2012 12:54
Profiel
Heeze
@Porsche964Heeze
Dat is een mooie Boxster die in je album staat :wink:

13 feb 2012 13:07
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Zou zelf voor een vroege 997 gaan, één van 2004 of 2005 :idea:
Kleur nemen die je aan staat en een lage km stand met historie, een geweldige rijdersauto naar mijn idee :idea:
Heb zelf alleen maar luchtkoelers gereden en mijn huidige 993 is werkelijk een topper :drive:
53079

13 feb 2012 13:32
Profiel
Heeze
Hans, wat is het toch een plaatje :D

13 feb 2012 13:45
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Dank je Richard, hij rijdt ook geweldig met af en toe een roffel :wink:

13 feb 2012 13:55
Profiel
PorscheForum Rakker
987.2 Cayman S
Roosendaal
NDK schreef:
..Ik ga binnenkort in beide modellen een rondje rijden...

Dat is inderdaad het beste wat je kunt doen, buiten alle forum-meningen absorberen natuurlijk!
Volgens mij heb ik het budget nog niet voorbij zien komen, er kan nogal een prijsverschil zitten tussen de twee kandidaten als je uit gaat van vergelijkbare uitvoeringen. Kan een overweging zijn in de keuze.
Wat het ook wordt het is een Porsche! (alvast gefeliciteerd :thumleft: )

13 feb 2012 14:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
944 s2 cabrio ----Porsche 964 car 2 cabrio---Porsche 964 C4 RUF(Amazone)---Boxster 2.7------Porsche 993---Porsche 996 C2 cabrio---Porsche 964 C2 Ruf(grijs)---Porsche 996 Turbo--- Porsche 997 S2
Antwerpen
Probeer zeker eens een rondje met een 996 tt :drive: :drive: :drive:

Wedden dat het gedaan is met twijfelen!!!!

Ik heb in het verleden verschillende Porsches gehad , zowel 944,964,993 en 996 maar niets kan aan de 996tt tippen als je van pure kracht en prestaties houd.

Lees er ook eens de verschillende magazines op na die bevestigen dat je voor de huidige prijzen niets beter kan kopen.

Dat is hoe ik erover denk , je doet ermee wat je wilt hee.....

Ooit komt er een tijd dat je een turbo wilt... :twisted: :twisted: :twisted:

no fun,no life.......

you only live once,
make it a good one!!!!

13 feb 2012 22:41
Profiel
ex 993 ex 996
erwin996 schreef:
Als je kiest voor een 996, zou ik heel snel bij deze gaan kijken (met 27.000km). Staat voor een scherpe prijs te koop....

http://www.autoleitner.nl/automobielen/aanbod/2002-porsche-911-carrera-2-3.6-arcticzilver-metallic.html

Enige nadeel van de 993 dat ik zie, is dat die ouder is. Je hebt eerder kans op roest en (deel)restauraties. De eerste 964's die vanwege roest een volledige carrosserierenovatie krijgen staan hier al op het forum. Ook het interieur van een 993 is wat ouderwetser, niet vreemd natuurlijk ook. Daar staan ongetwijfeld nadelen van een 996 tegenover. Alleen zijn die voor mij (daily driver) minder relevant :D

dit was echt een hele mooie net voor mijn neus verkocht :bang:

18 feb 2012 10:16
Profiel
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Inderdaad die van AutoLeitner was als nieuw!
En mooie opties zoals dat leerpakket, Xenon, Becker, velgen etc.
Op naar de volgende :roll:

18 feb 2012 11:43
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
997 turbo 993 4S 911 T Targa
Peer
Misschien gewoon alle twee aanschaffen :idea:

18 feb 2012 11:49
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
997 Carrera 2S cabrio. Mercedes B200 Turbo. TriumphDaytona Super3 Cosworth 997 Carrera2S 3.8 cabrio. Triumph Tiger 1050SE Hyperpro Arrow.
Ik ben vrij abrupt een Porsche liefhebber geworden, eigenlijk in ongeveer een half uur tijd!!! Ging mijn zwager in Engeland naar de Porsche dealer brengen omdat hij Xenon in z'n Boxster liet installeren. Ik stond in de showroom, zag de (verrassend) acceptabele prijzen en toen begon het van binnen te rommelen.
Ik vond ze, bijna, allemaal mooi, maar één trok mij steeds weer aan. Het was een 996 Carrera4 cabrio uit 2003 met vaste Carrera spoiler, het X51 tuning pakket en nog wat kleine opties, in de kleur Polarsilver en met 45000 miles op de klok. Iedere keer als ik door de zaak liep, werd ik naar dié auto getrokken.
De prijs van 26000.- Engelse ponden was ook scherp. Met BPM erbij kon ik zo'n auto in Nederland niet vinden.
Ik heb nooit wat met Porsche gehad en van het ene op het andere moment ben ik er nu eigenaar van. Okay.... rechts stuur, maar dat boeit mij niet en op het circuit blijkt zelf dat een rechtsgestuurde auto vrijwel altijd sneller is. Nou zal ik héél weinig op het circuit komen, misschien een keer een trackday of zo, want daar rijdt ik liever met m'n motor.

De keuze om 993 - 996 of anders te kiezen is voor ieder mens anders. Ik koos voor een auto die ik mooi vond en die ik kon betalen. Het gezever over de koplampen is ook al zo persoonlijk en of je lucht- of vloeistofgekoeld kiest is een kwestie van gebruik. Hoe jonger een auto, hoe meer ervaring er in het blok is verwerkt. Een eerste serie van een nieuw soort blok is beter te vermijden, omdat dit kinderziektes kan hebben. (996 3.4ltr?) De 3.6 zou al weer een hele verbetering zijn, zo wordt gezegd. Je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben en uiteraard zorgen, dat de auto zijn onderhoud op tijd en op de juiste manier krijgt. Onderhoud = behoud.

Dus....... Goede jacht, veel succes en laat je niet leiden door emotie, maar je verstand.

Léon :drive:

19 feb 2012 16:23
Profiel Facebook 
Gekocht in Engeland bij Paragon Porsche in Five Ashes toch dodootje? Die doen uitsluitend gebruikte Porsches :wink:

19 feb 2012 16:35
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende