14 feb 2012 Reisverslag ijsrijden Noorwegen
Zoals ieder jaar de afgelopen 8 jaar ben ik ook dit jaar weer aan het ijsrijden geweest in Noorwegen.
Deze fantatstische ervaring wil ik graag met jullie delen.
Bijgaand een kort verslag van het geheel:
Op dag 1 zijn we van Amsterdam naar Oslo gevlogen. aldaar aangekomen werd het hele gezelschap opgedeeld in teams van twee personen.
Wij kregen een huurauto toegewezen (in dit geval een skoda Fabia)
Met een routeboek op basis van het bolletje pijltje systeem hebben we over meest mooie wegen van Noorwegen gereden via een route van ongeveer 300 km. van Oslo naar Geilo. In de route zaten zelfs klassementsproeven van de Numansdall rally. Deze proef rijdend in het vallende avondlicht is echt fenomenaal !!!!!
Het hotel was in de wintersportplaats Geilo en voorzien van Sauna, zwembad en Spa. (het enige wat ontbrak waren de mooie Noorse dames
)
De gezellige bar keek uit over de verlichte ski piste's van Geilo. Na de inceck een kleine bar inspectie gedaan en deze werd OK bevonden...
Op dag 2 zijn we via een openbaar weg traject van 24 km van Geilo naar een klein plaatsje genaamd Dagali gereden.
Dagali airport is in de winter omgetoverd tot de ultieme speelplaats van kinderen, ouder dan 18 en in het bezit van een rijbewijs
Aan het vliegveld ligt een meer van 6 km lang. Op het vliegveld en het meer zijn meerdere tracks uitgezet voor het rijden. Totaal ligt er zo'n 10 km aan tracks op het meer en in de bossen daaromheen nog veel meer.
Het uitzicht is formidabel als je je realiseert dat je eigenlijk midden op een meer staat met meer dan 1,2 meter ijs onder je voeten. Het is gelegen tussen twee bergkammen in echt een betoverende omgeving.
Daar werd na een korte briefing gestart met het rijden op het bevroren meer. De auto's (verschillende merken) stonden op korte spikes. (Door de Noren ook wel de huiswijven spikes genoemd). Toch maak je hier al gauw snelheden van 80km/u mee.
Ondanks dat wij al een jaar of acht ervaring hebben in deze discipline moet je er toch altijd weer even inkomen. Dus begonnen met een "simpele" slalom, die al snel uitgroeide tot het op snelheid en op preciezie nemen van de poorten. Toen alle deelnemers dat onder de knie hadden zijn we verhuist naar een andere track, waar tussen de meter hoge sneeuwwallen door werd gedrift.
Voor de mensen die ervaring met driften op asfalt hebben: IJsrijden is een totaal andere tak van sport. Ik heb zelf ook wel eens een beetje gedrift, maar dit is echt een spelletje dat nergens mee te vergelijken is.
Aan het eind van de dag bleek dat de groep redelijk aan elkaar gewaagd was en dat maakte het alleen maar leuker.
De verrichtingen van de dag werden in het hotel onder het genot van een goed glas wijn en een uitstekend diner gedurende de avond nog eens even doorgenomen, waarbij de missers van mensen (die resulteren dat je vast in een sneeuw wal staat) natuurlijk onder luid gelach breed werden uitgemeten. Een enkeling heeft zich nog even gewaagd aan het nemen van een sauna, maar om 23.30 was bij een ieder het licht uit, omdat het behoorlijk inspannend is.
In voorgaande jaren is dat ook weleens anders geweest en zijn we om 03.00 uur de nachtclub van Geilo uitgegooid, maar ja er is geloof ik een spreekwoord van houten schepen, stalen mannen of zo iets???
Dag 3 stonden de auto's klaar op de wedstrijd spikes. NIET NORMAAL hoeveel grip je dan hebt. Snelheden van + 120km/u, voor de bocht het ding dwars en dan voelen dat je gewoon controle hebt is gewoon (bijna) beter dan sex....
Op de verschillende tracks konden wij ons de hele dag uitleven met aan het eind van de dag, jawel... Natuurlijk een wedstijd.
Het materiaal waarmee wij reden bestond uit BMW's, Mecedessen, en Nissan almera's (NEE, niet stoppen met lezen verderop komt het interressante P. nieuws !!!) de auto's waren opgebouwd volgens rally spec's, dus met rolkooi, kuipstoelen enz.
en jawel, ook met een voorwielaandrijver kun je driften op het ijs.....
De wedstrijd werd gedaan op een voor een ieder onbekende track, zowel met een voorwielaandrijver als met een achterwielaandrijver, de tijden bij elkaar opgeteld en de snelste ging met de beker naar huis. Ondanks een tweede tijd in de voorwielaandrijver ging ik met lege handen naar huis, omdat ik in de achterwielaandriver een foutje maakte en vijf meter diep uit de sneeuw gesleept moest worden
Na wederom een uitstekend diner hebben we tot in de late uurtjes de overwinning gevierd van de bekerwinnaars...
Op dag vier zijn we via het routeboek middels een andere route terug naar Oslo gereden om daar met pijn in het hart afscheid te nemen van de meest mooie speeltuin die ik ken: Noorwegen in de winter.
De periode wanneer dit kan is van januari tot en met maart. wij gaan altijd in februari, omdat dan de ijscondities het beste zijn.
INTERESSANT: Tijdens onze drukke bezigheden buitenshuis heb ik daar ook gezien dat ze dit spelletje daar doen met porsches. Historische 911's met 300 PK, gravel onderstel en zeeerr mooi opgebouwd. Ik ben bevriend geraakt met de man die dat organiseert en mijn maatje en ik hebben besloten dat we dat volgend jaar gaan doen.
Ik maak in de komende dagen wel een compilatie van de filmpjes die ik heb. Ik weet alleen niet hoe ik die op het Forum krijg, dus als iemand kan helpen? graag...
Bijgaand wat foto's