Auteur |
Bericht |
P-Track
Haarlem
|
Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Mijn 993 coupe is toe aan nieuwe pootjes, op dit moment staat de auto nog op de originele standaard monroe's met 110 duizend km op de klok. De dempers worden Koni FSD's, maar ik twijfel over de veren bij deze dempers en dan met name voor het verlagen. Auto staat nu op standaard niet-sporthoogte, zie foto's. Twee goede opties volgens Gert (Carnewal). Porsche M033 veren betekend 20mm verlagen H&R veren betekend 40 mm lager. (Koni dempers zijn niet verstelbaar in hoogte.) Ik ben bang dat 20mm lager een te klein verschil is met de huidige stand. 40mm gaat denk te snel richting RS of valt dat wel mee? Tips, ervaringen? PS: Dat het FSD worden staat vrijwel vast, ik heb onlangs een C4S met FSD dempers gereden en dat beviel uitstekend. Bilsitein vind ik niet prettig, schroefset is niet nodig voor mijn gebruik.
|
13 feb 2012 20:22 |
|
|
mb carrera
porsche 911 carrera 1986 mosgroentwisk
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Hoe lager , hoe stugger (mijn complimenten over de auto , glimt mooier als id de showroom )
_________________________________________ porsche what else?
|
13 feb 2012 20:28 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
14 feb 2012 0:41 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Dit is 20 mm lager M033
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
14 feb 2012 1:26 |
|
|
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Hans heeft de ideale combi!
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
14 feb 2012 1:47 |
|
|
Martin K.
Boxster 3.4 STwente
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
+1 ik zou gaan voor de 20 mm verlaging, is niks teveel en toch....betere looks
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
14 feb 2012 2:09 |
|
|
TonD
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
20mm is zeer zeker duidelijk zichtbaar, de mijne (weliswaar geen 993) is laatst ook 20mm omlaag gegaan. Ik vond de 'standaard' verlagingsveren van 30mm of meer te veel, ben daarom voor originele M030 veren gegaan. 40mm zou ik persoonlijk niet eens overwegen, te veel vind ik. Maar ja, zo veel mensen...
_________________________________________ 997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924
|
14 feb 2012 12:18 |
|
|
P-Track
Haarlem
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Ja hallo, de auto van Hans zou er zelfs met 14 inch wieldoppen nog goed uitzien.....
Keuze wordt vrijwel zeker het m033 verenpakket na forum input en rennlist. 40mm lager is exact RS hoogte en dat is niet handig voor een daily driver. Samen met de FSD's en nieuwe bussen in de A-armen moet er een strakke 993 uitkomen lijkt me. Uitlijnen en uitwegen bij Prins is de bedoeling.
Bedankt voor het meedenken en ik zal tzt een verslag posten
Grtz, G
|
15 feb 2012 19:57 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Ik zeg . . . KW Variante 3 Eén van de beste onderstellen voor een 993 Je doet jezelf en je 993 absoluut tekort indien je je niet laat informeren over deze set. Met alle respect naar Gert (ik ken hem persoonlijk), maar ik wil hem toch niet scharen onder de onderstellen specialisten.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
19 feb 2012 1:28 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
als die ervaring je over de streep getrokken heeft, wellicht een open deur: welke veren zaten onder die betreffende C4S?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
19 feb 2012 7:04 |
|
|
P-Track
Haarlem
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
De C4S had M033 veren.
|
19 feb 2012 16:13 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Maar wel handig om op de gewenste hoogte te zetten Temeer daar je 40 mm teveel en 20 mm te weinig vind. Verder vind ik, maar dat is mijn persoonlijke mening, dat bij elkaar geraapte dempers en veren, hoe goed de merken afzonderlijk ook mogen zijn, nooit een zorgvuldig samengestelde en geoptimaliseerde schroefset kunnen benaderen. Bijkomend voordeel, de "poten" zijn volledig van rvs, alles is instelbaar, rijhoogte, in- en uitgaande slag en de fabrikant wint al jaren op rij met Porsche op de Nurburgring . . . En NEE ik heb geen aandelen in KW, maar na behoorlijk wat aangekl..t te hebben v.w.b. mijn onderstel (i.d.d. veren en dempers gecombineerd) nu al enkele jaren een zeer tevreden rijder. Afgelopen zomer kreeg ik zelfs een compliment van de instructeurs die mijn circuittraining verzorgden dat zij dit een van de best sturende 993's vonden.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
19 feb 2012 21:47 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
@ Nine-eleven, doe geen moeite. Alhoewel zijn nickname anders doet vermoeden gaat volgens mij bij de TS de voorkeur uit naar een softer onderstel. Want: FSD, ik wist niet dat Koni deze maakte, zal in combinatie met standaard of M033 veren zeker beter rijden dan met de standaard dempers, dus voor de meeste mensen geen verkeerde keuze. Goede prijs / kwaliteit verhouding lijkt mij. Niks mis met die keuze, ook al ging ik voor wat anders.
_________________________________________ Rebel engineering
|
19 feb 2012 21:58 |
|
|
P-Track
Haarlem
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Uiteraard rijdt een 993 met een goede schroefset beter, strakker en mischien sneller maar dat is voor mij niet de issue. Ik ben in mijn audi in 99% van de gevallen sneller dan in mijn 993. Maar in de laatste heb ik zeker meer lol! En die lol komt voor mij voor een groot gedeelte uit de imperfecties. Ik vind het interessant om in het oorsponkelijke jaren 90 ontwerp te rijden met zomin mogelijk moderne aanpassingen. Het is dat de monroe's zoveel duurder zijn anders had ik die besteld! Uit proefritjes blijkt dat de combi FSD met Porsche veren erg lijkt op de setup die ik nu al heb dus prima voor mij. Is een liefhebber van circuit rijden automatisch iemand die nooit een comfortabel onderstel zou kiezen?
|
19 feb 2012 23:07 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Kan ik hier op uitmaken dat je een andere auto hebt voor het circuit? Of hou je van relaxt en comfortabel iedereen in de weg rijden op Circuit Zandvoort
_________________________________________ Rebel engineering
|
19 feb 2012 23:39 |
|
|
P-Track
Haarlem
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Hahaha, nee wat ik bedoelde was dat iemand die regelmatig het circuit bezoekt niet per definitie op zn dagelijks vervoer een hard onderstel wenst!
|
19 feb 2012 23:48 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Dat dacht ik al. Dus: Alhoewel zijn nickname anders doet vermoeden gaat volgens mij bij de TS de voorkeur uit naar een softer onderstel.Klopt wel ?
_________________________________________ Rebel engineering
|
20 feb 2012 0:01 |
|
|
gcar
Belgie
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Wat is dan wel een "onderstel specialist" ? - Ik heb meer dan 1000 vering-sets verkocht voor de 993 en daarvan een groot deel zelf geinstalleerd en afgesteld/uitgelijnd. - Bilstein B6 met extra schroefdraad bedacht, ontwikkeld en uitgetest voor de 993, wat nu de standaard Bilstein 993 demper is voor de Amerikaanse markt. - Bilstein gewezen op een probleempje (floating springs) met de B6 en sommige veren wat geleid heeft tot de introductie van de B8 voor de 993. - Koni Nederland info/feedback gegeven voor de ontwikkeling van de FSD voor de 993. - Adrian Streather info en foto's bezorgd over de onderstellen van de 964, 993 en 996 voor in zijn boeken.
|
22 feb 2012 17:05 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Mooi stukje werk, Gert
|
22 feb 2012 18:39 |
|
|
doctor porsche
993 4s 96
993 C2T 95
FIAT 500 69
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
En?? Zitten ze erop die Koni FSD? Wat zijn je ervaringen? Erg benieuwd
_________________________________________ Always be yourself, unless you can be a pirate, then always be a pirate
|
18 mei 2014 7:25 |
|
|
Pw250
964
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Ehm, Topic is 2jr "oud" en de TS doet in Bilstein
_________________________________________ You've only got one life, live it!
|
19 mei 2014 12:39 |
|
|
993Aventuragrun
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Yep, en het is eigenlijk niet aan mij om te reageren maar ik weet toevallig dat TS uiteindelijk Bilstein HD incl. H&R veren eronder heeft geplaatst. Al hoor ik 'm soms wel eens praten om dit te wijzigen in PSS10's (...zegt de man die nog steeds de standaard Boges eronder heeft zitten, ahum)
|
19 mei 2014 13:26 |
|
|
doctor porsche
993 4s 96
993 C2T 95
FIAT 500 69
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Net koni fsd besteld dan zal ik t wel laten weten
_________________________________________ Always be yourself, unless you can be a pirate, then always be a pirate
|
19 mei 2014 13:59 |
|
|
993Aventuragrun
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
...maar welke veren
|
19 mei 2014 15:07 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Nieuw onderstel 993, Koni FSD maar welke veren?
Hoor hier nooit iets over Intrax, terwijl die ook Porsche doen. Iemand ervaring mee?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
19 mei 2014 16:29 |
|
|