Auteur |
Bericht |
Gert-Jan
964 targa (mei 1991)Scheveningen
|
964 Sport/Rennkatalysator
Hallo,
Heeft er iemand ervaring met de Sport/Rennkatalysator van Cartronic in Duitsland? Eenvoudig te monteren? Voldoet deze Cat aan de APK eisen? levert het inderdaad meer vermogen op?
Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of met dit bedrijf.
groet, Gert-Jan
|
25 feb 2012 19:38 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
Ik heb geen ervaring met die sportkat, maar jouw 964 hoeft alleen optisch een kat te hebben voor Apk. Dus het mag ook een kat vervanger zijn, of een lege kat.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
25 feb 2012 20:17 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
vanaf welke datum is een KAT verplicht?
Bij een 3.2 maakt het uit of er wel of geen KAT onderzit, qua vermogen en koppel, ik meen 231pk tegen 217. Werden affabriek verschillend geleverd
Is dat bij een 964 ook zo? Dacht dat die affabriek altijd 250pk hadden en altijd met KAT?
|
26 feb 2012 0:51 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
BJ voor 31 dec 1992: geen kat. verplicht (ook als het wel op kenteken is het dan ook niet verplicht.) vanaf 1 jan 1993: kat. verplicht indien vermelding op kenteken vanaf 1 jan 1995: altijd verplicht
|
26 feb 2012 8:51 |
|
|
Gert-Jan
964 targa (mei 1991)Scheveningen
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
ok, volgens de datum is hij dus niet cat verplicht nu de vraag, wat is beter, een bypass voor de Cat/Dummy, Race Cat met 100 cellen of Race Cat met 200 cellen. Wi heeft het antwoord? groet,
|
26 feb 2012 22:37 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
Je bedoelt waarschijnlijk: wat levert het meeste vermogen op
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
27 feb 2012 0:08 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
Ik ga voor de kat vervanger (bypass).
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
27 feb 2012 0:36 |
|
|
Targa 1977
997 C2, ex-996 4s, ex-964 C2, ex-911 2.7Hoogland
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
Heeft iemand enig idee wat het oplevert aan vermogen om een CAT vervanger te installeren?
_________________________________________ If you have everything under control you don't drive fast enough
|
27 feb 2012 17:29 |
|
|
MyFirst964
964C4Amsterdam
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
Is niemand bang dat de midden- en of de einddemper defect raakt (lassen die scheuren)? Het lijkt mij dat deze nl meer druk krijgen te verwerken.
|
27 feb 2012 18:10 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
... hetzelfde zou je dan hebben bij het plaatsen van een cup-pipe geloof dan ook niet dat het kwaad kan. De toename van PK's is MI te verwaarlozen - en als je exact wilt weten hoeveel er dat zouden zijn even voor- en na- montage op de rollenbank
|
27 feb 2012 18:41 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
in de folder heel wat ik denk op de test bank niet veel, zou het wel doen als de kat toch vervangen moet worden.
_________________________________________ remmen is angst
|
27 feb 2012 18:47 |
|
|
charles964
Porsche 964 C2 cabrio, V70 R AWD classicArnhem
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
Sommige sites beweren zo'n 8 -13 pk als je dat mag geloven. En als dat is merk je dat niet of nauwelijks. Ik zou het voor de sound doen. Overigens staat de katvervanger met nieuwe lamdasonde bovenaan op mijn verlanglijsje
_________________________________________ Door het trekken aan het gras zal het niet sneller groeien.
|
27 feb 2012 18:48 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
dat is vreemd,de mijne was vorigjaar met legekat voor de apk. de waardes voor de apk waren tehoog en kwam zo niet door de apk. ze hebben het toen nog eens nagekeken en als er een lambdasonde in zat moest deze ook voldoen aan de uitstoot. ze hebben toen de lambdasonde er uit gehaald en een stop in gedaan voor de apk. heb nu een mooie nieuwe kat liggen 200 cellen van dansk. deze moet ik nog steeds plaatsen. ik heb er voor gekozen omdat ik vond dat het toerental meer schommelde als met de originelle kat er onder. ik heb dus nog een lege kat tekoop binnen kort. het is een originelle leeg gehaalde kat.
gr anton964
|
27 feb 2012 19:11 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
... dat verhaal over de zichtbaarheid van de lambda-sonde heb ik ookal eerder vernomen - en daar zou dus best een goede kern van waarheid in zitten.
Of je met de 200 cellen kat dan wel (qua waarden) door de APK komt, durf ik niet te zeggen ...
|
27 feb 2012 19:20 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
Zou je die waardes tijdens de co meting niet kunnen veranderen dmv afstellen?
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
27 feb 2012 19:33 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
ja er zit ergens een schroefje waar ze wat mee kunne afstellen,maar vraag me niet hoe het werkt. ze hebben mij beloofd dat hij met de 200 cellen zonder problemen door de apk komt. dat heeft er ook aan bij gedagen dat ik hem heb gekocht,want goegkoop zijn ze niet.
gr anton964
|
27 feb 2012 19:55 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
Als je het alleen over het CO gehalte hebt Ja .. evt. door wat valse lucht aan te laten zuigen .. als je het over een 4-gas meting hebt (vandaar de benodigde goed werkende katalisator) Nee
|
27 feb 2012 21:01 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
Ik heb het inderdaad alleen over een co meting. Ik overweeg zelf misschien ook een katvervanger en de mijne is van 1992 dus heb alleen te maken met een co meting.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
28 feb 2012 0:15 |
|
|
Gert-Jan
964 targa (mei 1991)Scheveningen
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
200 cellen : http://www.cartronic-motorsport.de/pors ... hp#cuprohr100 cellen :http://www.ap-car-design.de/ beide met TUV keuring in duitsland. Nu is mijn ervaring dat als de TUV het goedkeurd dat ook door de RDW/APK komt. Zou dus moeten lukken. Interessant is nu de optie van Renntech die zeggen dat de bypass ook werkt. Die van mij is van 1991 en dat zou dus moeten werken. Klein puntje, ik heb een import uit Japan met een CAT waarschuwingslampje dat in europa niet voorkomt. Geen idee wat het aangeeft maar het zou met een te hoge temperatuur te maken moeten hebben. Maar ja, als het vriest brandt ie ook. Ik weet dus niet of er nog andere aansluitigen van deze CAT anders zijn dan die in Europa. Indien iemand dat weet houd ik me aanbevolen
|
28 feb 2012 0:40 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
_________________________________________ remmen is angst
|
28 feb 2012 2:46 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
Met een katvervanger merk je vaak alleen dat de motor iets beter ''aan het gas hangt''. Helemaal als je direct ook een nieuwe lambda sonde (o2 sensor) plaatst. Hier kun je ook vaak niet onderuit aangezien de oude die in de originele kat is geplaatst vaak zo vast zit geroest, dat je het schroefdraad van de sensor kapot maakt als je hem demonteerd. Verder is de vermogens toename te verwaarlozen. Een '92er 964 word alleen op co gekeurd en een '93er moet een 4 gas meting ondergaan, meestal zal een 964 van het laatste type met een lege kat (of katvervanger) ook worden afgekeurd. Hier heb je dan inderdaad een originele of een 200 cellen katalysator voor nodig. Het uitlaat systeem heeft niets te leiden van het weglaten van de katalysator. Het systeem blijft zelfs koeler, omdat de katalysator een weerstand is, kijk maar eens hoeveel hitteschilden eromheen zitten. Je kunt deze gedachte ook omkeren. Als er minder druk op de kachelpotten staat worden deze minder warm en gaan langer mee. Een originele nieuwe kachelpot kost bij Porsche Euro 3008,- en je hebt er 2 nodig Nieuwe originele tussendemper en einddemper kosten samen bij Porsche Euro 2688,- Gelukkig zijn er ook kwalitatief zeer hoog staande aftermarket uitlaat delen te leveren.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
28 feb 2012 10:16 |
|
|
964HP
|
Re: 964 Sport/Rennkatalysator
964's zijn erg gevoelig voor uitlaattuning, hiermee zijn dan ook bovengemiddelde resultaten te behalen. Op Rennlist hebben verschillende members 10 PK+ aan de wielen gemeten na het plaatsen van een katvervanger. Fabspeed heeft zelfs een dyno sheet van 16PK @ wheels maar dit lijkt me een beetje overdreven, ook aangezien ze het in de beschrijving over 12 krukas PK's hebben. FVD spreekt over 15PK. http://www.fabspeed.com/dyno43.htmlDat een simpel recht stukje pijp als katvervanger niet duur hoeft te zijn kun je vinden op ebay.co.uk.......voor 75Pond ben je de man. Let wel dat een kat ook werkt als een demper, een rechte pijp gaat dus meer herrie maken....
|
29 feb 2012 13:50 |
|
|