Auteur |
Bericht |
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Point of no return...
ik weet niet wat je in gedachte hebt, maar als je het over een slijpschijf zou hebben; deze loopt dicht door de combinatie warmte & tin - tevens krijg je fijnstof dat lood bevat MI gewoon met de rasp en vijl en het allerlaatste stukje afwerking dan toch maar met een goede plamuur ....
|
14 jun 2011 16:44 |
|
|
roondejong
Intermeccanica 356 Speedster,
Formule Vee,
VW 1302 S Karmann Cabrio
#PF 613#
|
Re: Point of no return...
Als je het randje waar de dakgoot heeft gezeten wil plamuren dan zou ik dat gewoon met staalplamuur doen en niet met tin/lood. Het lijkt mij zo weinig te zijn dat het niet de moeite waard is om te doen. En het tin/lood kan je inderdaad het beste raspen en vijlen.
|
14 jun 2011 17:13 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Point of no return...
Thanks for the input D'r hoeft idd niet zo heel veel aan geplamuurd/vertint te worden, dus misschien toch maar gewoon een potje plamuur Dat het lood stof niet zo erg gezond is om in te ademen wordt ook overal met dikke letters vermeld. Ik zal me er braaf aan houden Anyway, 'k ben nog niet zo ver, dus ik gaat er nog effe over epibreren Eerst de rest maar eens aflassen Zo'n tin setje ga ik zo-ie-zo nog kopen, al was het maar om een keer ergens op te proberen...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
14 jun 2011 17:46 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Re: Point of no return...
Het kán wel zonder plamuur ; destijds ook gedaan via vertinnen.
|
14 jun 2011 19:16 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: Point of no return...
Écht wel handig die datum.............tijd vliegt,net als die Ruf
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
14 jun 2011 20:07 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Re: Point of no return...
Jezus...is dat alweer zó lang geleden? 2005 , toen hadden we nog geen idee van de crisis die eraan zat te komen
|
14 jun 2011 22:51 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Point of no return...
Rasp is echt aan te bevelen, zeker niet met slijpschijf. Dan verhouding tin waar wij met werken is lood/tin verhouding 73/27 loopt net wat minder, en meer vormbaar. Ik zou dit zeker doen (tin) al was het om de poreusheid van lassen echt luchtdicht te maken. De reden daarvan is, dat er via de hemel altijd zuurstof bij kan en dit kan dan op termijn tot opwerking leiden. (oxyderen)
|
14 jun 2011 23:10 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Point of no return...
Las ergens dat de max. 95% is (qua strakheid) Beetje lasser/plaatwerker hoeft MI (daarom) niet met tin/lood aan de gang, maar dat ter zijde
|
14 jun 2011 23:25 |
|
|
roondejong
Intermeccanica 356 Speedster,
Formule Vee,
VW 1302 S Karmann Cabrio
#PF 613#
|
Re: Point of no return...
ff de knuppel in het hoenderhok: de plamuursoorten van tegenwoordig zijn zo goed en besparen zoveel tijd dat je niet eens aan tin/lood wil denken (afgezien van het milieuaspect). Kommmmm maarrrrr
|
14 jun 2011 23:56 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Point of no return...
Ga er maar een kort en eenmalig antwoord opgeven. Dit vormt een volledig afsluitend en absoluut roestvrij laagje, anders moet je voor de plamuur minimaal zandstralen, want epoxy is ook niet meer wat het geweest is. En tin is dan ook de beste afwerking van lasnaden die je je kunt bedenken. Tin krimpt namelijk niet (plamuur wel) en kan ook niet af barsten, vooral op een plek waar veel torsi op komt tijdens het rijden. Tin kan namelijk meebuigen en plamuur niet.
|
15 jun 2011 8:24 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Re: Point of no return...
Uit alg. interesse: Hoe gaat dit in zijn werk, eerst 10cm wegslijpen en dichtlassen en zo stukje voor stukje langs het dak zonder deze te ontzetten?
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
16 jun 2011 10:35 |
|
|
roondejong
Intermeccanica 356 Speedster,
Formule Vee,
VW 1302 S Karmann Cabrio
#PF 613#
|
Re: Point of no return...
Vroeger hadden wij een oude rot in het vak rondlopen in de plaatwerkerij. Die kon dat echt goed en relatief snel dat vertinnen. Ik heb het ook geprobeert te leren maar op een of andere manier lukte mij dat gewoon niet. Heeft alles te maken met temperatuur van het te verwerken product maar kreeg nooit de juiste swing te pakken. Vooral de vertikale delen is heel lastig. Vanaf dat moment heb ik dat ook maar niet meer geprobeerd. Overigens begrijp ik Wim heel goed. Een heel plausibele uitleg van de voordelen maar er zijn ook genoeg andere restauratie specialisten die zweren bij de moderne plamuursoorten. Voor en tegen heeft natuurlijk alles te maken met kennis, kunde en specificaties van de gebruikte plamuursoorten. Hier komen we niet uit denk ik ...
|
16 jun 2011 10:47 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Point of no return...
Lijkt me wel - anders ligt de dakplaat los en krijg je het helemaal niet meer strak Die goot is namelijk een zogeheten felsrand - en houdt de boel bij elkaar Als Jeroen uitgeoefend is - en weet of tin/lood al dan niet plamuur de rest van het werk goed doet, mag hij mijn 993 onder handen nemen
|
16 jun 2011 11:34 |
|
|
fins
|
Re: Point of no return...
Betekent dit ook, dat wanneer niet goed gedaan, de constructie van de auto er onder lijdt?
_________________________________________ 911S 1976 / 3,2 PMO Carbs 912 1969 / 3,2 Hot Rod 997 GT3 MK2 Clubsport BMW M5 2001
|
16 jun 2011 11:58 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: Point of no return...
Nee,dan krijg je een cabrio.
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
16 jun 2011 12:58 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Point of no return...
Moet je inderdaad met beleid doen. Maar als wij zulke werken uitvoeren, b.v nadien geplaatst Hollandia glazendak verwijderen en dicht lassen, gebruiken wij ook hittestop pasta, deze voorkomt dat de warmte in het materiaal trekt, en zo vervorming tegen gaat. Anders kan het wel eens een golfbaan worden.
|
16 jun 2011 13:52 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Point of no return...
Vandaag aan m'n "custom fender flares" gewerkt Na lang wikken en wegen besloten om het subtiel te houden: de "vouw" die rondom de wielopening zit eruit geklopt Was de eerste keer plaatwerk timmeren, dus eerst wat geoefend op een oud voorscherm en daarna aan het achterscherm aan de passagierskant begonnen. De dood of de gladiolen Kan hier en daar nog wel wat tikjes gebruiken, maar niet ontevreden over het eerste resultaat. Lastig te beoordelen op de foto's, maar zelfs zoals het nu is zou er maar heel weinig plamuur op hoeven om 't strak te trekken (minder dan de 2x laklaag + spuitplamuur die er al op zat ) Ziet er net wat minder modern uit dan standaard. Ga dit met de voorspatborden ook zo doen Verder ook de teerlaag van de vloer aan de bestuurders kant gestoken...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
12 maart 2012 3:32 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Point of no return...
mooi, weer een dagje in het knutselhok gezeten heb er geen verstand van, maar ziet er goed uit. dapper!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 maart 2012 7:42 |
|
|
hisolid
|
Re: Point of no return...
leuk project! .....even offtopic, wat doe je met de fuchsen?
|
12 maart 2012 9:52 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Point of no return...
In iets meer dan een jaar tijd heeft ie van z'n 914 een 911 gemaakt
|
12 maart 2012 14:15 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Point of no return...
was al weer veel te lang geleden... effe een middagje lekker m'n hoofd leeg maken zou ik vaker moeten doen die gaan bij de verzameling
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
12 maart 2012 14:37 |
|
|
hisolid
|
Re: Point of no return...
"wie bewaard, die heeft wat!" , zei de maagd van tachtig....
|
12 maart 2012 14:39 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Point of no return...
ben nog lang geen tachtig
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
12 maart 2012 14:54 |
|
|
hisolid
|
Re: Point of no return...
maar nog wel maagd?
|
12 maart 2012 15:30 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Point of no return...
ja, en dat zal nog wel effe zo blijven
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
12 maart 2012 15:58 |
|
|