Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 17:30

Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
linker voorscherm en voorbumper voor een 1969 912 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
ex Cayenne S, ex Cayenne GTS, ex 964 C2, ex 69er Hotrod, ex 993 C4 coupé, ex 550 Spyder replica, ex 964 carrera 4 cabriolet, ex 944 lux.
Haarlem
Bericht Re: linker voorscherm en voorbumper voor een 1969 912
Zeer prettige kennismaking met Partswise/Siemerink achter de rug:
Afbeelding

There are no old Porsches, only new owners.

06 apr 2012 18:20
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Is dat origineel of imitatie? Ziet er wel goed uit, maar op een gegeven moment ga je alles waarderen waar geen roest op zit. :mrgreen:

06 apr 2012 19:30
Profiel
ex Cayenne S, ex Cayenne GTS, ex 964 C2, ex 69er Hotrod, ex 993 C4 coupé, ex 550 Spyder replica, ex 964 carrera 4 cabriolet, ex 944 lux.
Haarlem
Dit is dus Dansk maar volgens Siemerink zelfs nog wel eens beter qua pasvorm dan Porsche zelf.

06 apr 2012 23:37
Profiel
foxtrot / oscar
Logisch, want Porsche maakt geen spatborden (of andere onderdelen) ;)

07 apr 2012 1:18
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Dansk is prima. Ik heb weleens begrepen dat de originele porsche onderdelen op versleten mallen wirden geperst en dit dus ook de pasvorm beinvloed. Plus dat de klassieke 911/912 met de hand is gebouwd, zijn er altijd verschillen per auto. Je zult dus altijd plaatdelen passend moeten maken op de auto.

07 apr 2012 11:27
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Een originele klassieker zat/zit helemaal niet zo strak in elkaar als wij wensen met de (her)opbouw of restauratie :idea:

Ik vraag me overigens af hoe pers-mallen kunnen verslijten :scratch:

07 apr 2012 13:06
Profiel WWW Facebook 
Haarlem
Ik kan mij niet voorstellen dat Porsche zich kan permitteren voor al dat oude blik nog even een productielijntje te hebben staan (dat bewijst het verhaal van de voorbumper al). Je kunt je zelfs afvragen of het oude blik van al die types wel bij Porsche gemaakt wordt. Ben het met Olaf eens dat wij de lat ook nog eens erg hoog leggen; 40 jaar geleden waren de naden niet zo strak en al helemaal niet zo dun als een gemiddelde Audi van tegenwoordig. Kon ook helemaal niet want daar waren die auto's niet stijf genoeg voor. Enfin ik ga het zien wanneer ik dit ding er woensdag tegenaan ga houden.

07 apr 2012 13:34
Profiel
foxtrot / oscar
WM550spyder schreef:
Je kunt je zelfs afvragen of het oude blik van al die types wel bij Porsche gemaakt wordt

Zoals ik al zei: Porsche MAAKT zelf helemaal NIKS...
ALLE onderdelen (zowel voor de oude als de nieuwe types) worden door toeleveranciers gemaakt
Enige wat ze bij Porsche doen is de boel in elkaar schroeven om er een auto van te maken :mrgreen:

Citaat:
Ik kan mij niet voorstellen dat Porsche zich kan permitteren voor al dat oude blik nog even een productielijntje te hebben staan....

Vandaar dat niet alles meer te leveren is of altijd op voorraad is
Ze gaan echt niet voor 5 bummpers een productie opstarten. Dan zouden ze nog duurder worden.
Voor veel onderdelen is de vraag te laag om het op een economisch verantwoordde manier te (blijven) maken

07 apr 2012 14:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Mallen slijten zeker. Elke mal heeft net als een frees of schijf een bepaalde standtijd. Dwz bij een bepaalde hoeveelheid is de passing van het geperste buiten tolerantie. Vroeger werden mallen dan gereviseerd. Tegenwoordig weet ik dit niet, want moderne mallen zijn veel geavanceerder en ook van beter staal gemaakt.

Edit: Nog geen antwoord op de vraag waarom er slijtage plaatsvindt :-) De mal was doorgaans gemaakt van een betere staalsoort met meestal een nabehandeling van het oppervlak (uitharding naar austeniet of iets in deze richting). Harder materiaal betekent niet dat het niet slijt. Het materiaal voor de vorm wordt ingebracht en tijdens persing duwt de mal het werkstuk in vorm. Deze persing veroorzaakt wrijving en temperatuurverhoging. Afhankelijk van de vorm en details vind op plekken op de mal wel degelijk slijtage plaats. De 3D computersimulaties van de laatste jaren maken een betere voorspelling van temperatuur en druk mogelijk waardoor standtijden verhoogt zijn maar ook andere vormen mogelijk zijn. in die tijd was het nog wel eens empirisch en daarbij ook nog een vak apart (denk aan de koningen van het handmatig plaatkloppen)

Uiteindelijk is een goed stuk dus geperst op een goede mal, met goed staal onder de juiste temperatuur en correct nabehandeld. Dit had Porsche ook in die tijd best al aardig onder controle. De passingen van toen waren al best goed en uitstekend als je het vergelijkt met italiaanse productie auto's. Italianen hadden andere ideeen over standtijd (bij echt vreten van het persproduct werd er gewisseld). En ook compleet andere ideeen over passingen. Zo heeft bijna elke Bertone zijn eigen "unieke" passingen, met de hand. En is er geen auto zonder plamuur fabrieksaf. Voor die tijd heeft Porsche het best aardig gedaan. Als jullie pro Dansk zijn, denk ik daar dan wat stukken van te kopen.

07 apr 2012 15:16
Profiel
foxtrot / oscar
@Niels: http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ost6664651

07 apr 2012 15:52
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Wat ik al aangaf, porsche' s werden toendertijd met de hand gebouwd en plaatdelen werden waar nodig met tin passend gemaakt. Kijk maar eens de productie filmpjes op youtube. Staven metaal werden gebruikt om de voorruit stijl passend te maken. Dus elk stuk plaatwerk, dansk, origineel, stoddard of restoration design, het moet allemaal worden aangepast aan de auto.

Dansk is prima, maken goede kwaliteit en hebben een goede dikte qua metaal. Alleen sommige delen kun je alleen in origineel krijgen.

07 apr 2012 16:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Jeroen Thnx, dat is een handig draadje. :cheers:

07 apr 2012 16:11
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2