Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 18:29



Antwoord op onderwerp  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Wat te kopen met een budget van 60k á 70k? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Mooi zoveel reacties, daar heb ik echt wat aan.

Om bij de reactie van arenarood te beginnen, ik ga niet op de mening van anderen af, maar weet dat de jongens hier veel waardevolle kennis hebben en mij kunnen helpen de juiste keuze te maken. De uiteindelijke beslissing ligt natuurlijk bij mij, nadat ik vele opties heb bekeken en proef heb gereden. Hiervoor is het internet en fora zoals deze goud waard, omdat er echte kenners je op weg kunnen helpen.

De links zijn helaas verlopen, maar ik had het echt over 997.

Ik ben nog niet uit of ik de auto als DD gebruik of als een 2e auto. Een soort luxeprobleem dus. Maar "vrees" dat het als 2e gebruik moet worden om een aantal redenen: Op het werk zijn de parkeervakken zo nauw, dat ik bang ben binnen de kortste keren deukjes in de portieren te krijgen. Maar misschien dat ik speciaal hiervoor op zoek kan gaan naar parkeerplekken langs de weg en even omloop om de beruchte deukjes niet krijgen. Toch heb je dan altijd het probleem van vandalen en de jaloerse medeburgers, dus in dat opzicht 100% safe is het nooit denk ik... Bovendien is de woon-werkafstand ca. 10km, dus dat worden steeds korte stukjes. Ik denk dat dit van cruciaal belang is bij de keuze van een P, want de motor wordt, begreep ik uit een aantal discussies, pas bij aankomst warm (15min rijden). Dus echt plank gas kan ik niet geven (voor zover het überhaupt in NL kan).

De 993 en de 964 vind ik prachtauto's, maar met alle respect voor de bezitters, ik kan op e.o.a. manier niet wennen aan het idee dat ik voor een auto van 15 of 20 jaar oud, meer dan 50k moet neertellen. Ik heb het gevoel dat ik de luxe en de "veiligheid" van een moderne 997 zal missen. Misschien heb ik het totaal mis en zal het pas echt kunnen beoordelen als ik beide auto's proef heb gereden.

Plof-optie is toch niet (minder) aan de orde bij een 997 vanaf 2007 (of zoals hier eerder aangegeven vanaf MY 2009)? :scratch:

Automaat of niet (en daarmee ook evt. PDK of niet) heeft er onder andere mee te maken dat ik ergens op het forum heb gelezen dat bij problemen een vervangende PDK- of automaat-blok veel duurder is dan een schakelbak.

Even nog voor alle zekerheid, vanaf welk kilometrage is een 997 MK1 plof-proof en heb je enige zekerheid? Misschien dat ik dan met een lager budget een oudere 997 kan vinden.

Kunnen jullie nog wat links/adressen van gerespecteerde dealers/specialisten in de omgeving Den Haag/Delft/Rotterdam posten? Kan ik misschien een keertje langs.


15 apr 2012 20:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Gewoon zelf in rijden en kijken wat jij het fijnst vindt. Het lijkt mij nl. niet relevant wat ik de fijnste vind.


15 apr 2012 21:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Ja ja, dat ik ga ik zeker doen en mijn vraag was natuurlijk ook niet wie wat het fijnst vindt, maar specifieke adviezen en tips :cheers:


15 apr 2012 21:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Leen 60K en koop een nieuwe :mrgreen:
_________________________________________
Black Cars Look Better In The Shade


15 apr 2012 21:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
H: om het forum overzichtelijk te houden, overbodige quote van het volledige direct bovenstaande bericht verwijderd.

Hahaha.
Nee, nooit lenen voor mij, vooral niet voor een auto. En die afschrijving, ooh la la...


15 apr 2012 22:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Advies mijnerzijds: koop er een met Porsche garantie, dan rij je zonder je zorgen te hoeven te maken over een gevoelige IMS Lager.


15 apr 2012 22:10
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
+1 gewoon een paar jaar oud waar de helft vanaf is en dan zorgeloos rijden


15 apr 2012 22:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Hier op het forum is reeds veel gepost ivm de plof-motor.
De 997 heeft 2 soorten nummeringen van motors , de M96 en de M97.
Hoewel velen denken dat de M97 de nieuwere is, heb ik documenten gevonden die toch het tegendeel bewijzen.
Vanaf 2006 is er in de loop van het jaar een verandering gebracht dat het probleem IMS zou tegen gaan.
De dubbele lager zou vervangen zijn door een enkele rij lager.

Het probleem van het verhitten van de achterste cilinder waardoor de cilinderwand zou scheuren is iets anders.
Zou dit in de loop van 2008 verbeterd zijn, daar heb ik nog niets over gevonden. (997 MKI)

Ik kan wel enkele tips meegeven zodat het beslissen van wel of niet een AKK te laten uitvoeren.
Het zijn niet allemaal nieuwe tips en er zijn er ook al vele op het forum gepasseerd hier een kleine samenvatting:

1. De remmen aan de buitenkant geven sommigen een mooie schijn maar aan de binnenkant durven ze te roesten. Ook moet men opletten of het rem-oppervlak van de schijf niet te grillig is en dat er geen hoge randen zijn. Deze randen duidden op hoe sterk de schijven ingesleten zijn.

2. Vooraan zijn er luchthappers die de condensors en de radiators verse lucht geven. Als deze overvol met rommel zitten kan dit toch aantonen dat er meer kans is op thermische schade. Natte bladeren durven het koeloppervlak van de radiators verkleinen, veel bladeren... Best even voelen, je ziet het niet altijd. (per condensor 1200€, per radiator 1100€)

3. Controleer de banden over het gehele loop-oppervlak. Het gebeurt wel eens meer dat deze meer camber hebben en daardoor meer aan de binnenkant slijten. Ook kan je hier uit bepalen hoe de eigenaar met zijn wagen is omgesprongen. Als de krullen er op staan wil dit echter niet zeggen dat het een slechte auto is. Het kan bvb ook van een dagje Nordschleiffe zijn. Het gaat hier eerder om bijna tot de draadversleten banden, patineerstroken op de banden en ongelijkmatige slijtage. Dit wijst er op hoe liefdevol de eigenaar er de laatste maanden heeft mee gereden. Hoeveel hij over had voor onderhoud, etc.

4. Vooraan de vering controleren, door een testrit op een oneffen weg, als er vooraan iets zit te nokkelen kan dit wijzen op slijtage van de vulcanische bussen. Of deze makkelijk te vervangen zijn of dat er nog meer onderdelen mee vervangen moeten worden is me niet echt duidelijk.

5. Voor de handgeschakelde is de slijtage op de koppeling ook belangrijk, als die in zijn 5 vertrekt is er zeker iets mis. Wat ook een teken kan zijn is het laat aangrijpen van het koppelpedaal. Ook gieren tijdens het acceleren wijst erop dat er problemen zijn. Dit is een dure reparatie.

6. Met een sportuitlaat, kan je een rammelende klep hebben, niet echt goedkoop speelgoed reparatie meer dan 1100€.

7. Controleer de einddempers deze durven wel eens roesten door condensvorming binnenin. ong. 750€ per stuk. (er zijn er 2)

8. Een lekkende krukaskeerring, dit kan je zien als je de wagen op een brug zet. Wanneer de onderkant in het midden olie heeft, kan men ervan uitgaan dat dit een lekkende krukaskeerring is. Keerring kost 2 keer niets maar wel een hele dag werk reken op meer dan 1000€

9. Neem een potje met water en laat het in de afwatering lopen, het is de bedoeling dat het water mooi naar de grond komt en niet in de auto. Dit kan wijzen op een verstopt darmpje, dit is de kost niet maar we weten niet over welke termijn we spreken en wat er allemaal zoal zou kunnen beginnen te rotten, schimmelen, ....

10. De algemene staat van de auto, steenslag, krassen, kleine carwash-krassen, rubbers van het dak, deuren, de lakranden van de deuren, koffer, proper motorblok, interieur,...

11. Werkt alles, zijn er abnormale bijgeluiden door de ventilatie? doet de airco het? Zijn de spiegels te verstellen? Zijn de zetels te verstellen? Werkt de interval van de ruitenwissers. (automaat kan uitgezet worden in de PCM --> main menu --> set --> individueel geheugen --> ruitenwissers)

12. De batterij is bij een 997 steeds een minpuntje. (geplaatst 200 a 260€). Vraag naar wanneer de laatste batterij vervangen is.

13. Check de onderhoudshistorie en vraag achter eventuele facturen. Kijk hoeveel km's de laatste jaren is gereden, vraag hoe dit komt.

12. Last but not least, :mrgreen: de verkoper (indien perticulier) wat is hij voor iemand, non chalant, liefhebber, gesteld op zijn wagen, wanneer laat hij een proefrit toe? mag je zelf rijden? heeft hij tijd voor de verkoper? kijkt hij in de ogen bij het geven van zijn antwoorden? is hij zenuwachtig? Weet hij hoeveel de wagen verbruikt? heeft hij de dagteller gebruikt? Wat is de reden van verkoop? Een slechte verkoper laat je best achterwege, er zijn nog genoeg anderen, iedere koper heeft recht op respect. Als dit respect nog niet bij de koop is, mag je er donder op zeggen hoe dit bij een eventueel volgend bezoek nog minder aangenaam zal zijn.

Mochten er toch op het eerste zicht al problemen zijn vastgesteld is er, indien je het zelf wenst, zeker een mogelijkheid om te onderhandelen met de verkoper. Wijs hem erop dat er bij de verdere verkoop nog veel op gewezen zal worden. Dat voor de gangbare prijs er wel verondersteld mag worden dat de wagen in tip top staat mag verkeren. Laat de verkoper merken dat je geïnteresseerd bent maar dat de koop zeker nog niet doorgaat. Indien de verkoper geen moeite doet of alles uit de weg gaat, zoals dit is slijtage of dit is normale gebruikersschade weet dan te zeggen dat er nog veel Porsches te koop staan en dat niet enkel jij dit weet maar dat hij dat evengoed weet.

Neem altijd een naamkaartje mee, zodat de verkoper indien hij zich bedenkt steeds kan bellen. Dit geeft een mooie uitgangspositie als koper, zo weet je immers dat hij wil verkopen.

Hopelijk helpt dit je verder en vergeet niet doe steeds een aankoopkeuring.

Mvg,
_________________________________________
997S


15 apr 2012 22:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Als antwoord.

Devils son schreef:
Advies mijnerzijds: koop er een met Porsche garantie, dan rij je zonder je zorgen te hoeven te maken over een gevoelige IMS Lager.


15 apr 2012 22:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Ik kan één ding zeggen over garantie, ik heb de mijne bijna een jaar en ik heb een jaar garantie gekregen.
Binnenkort ga ik verder rijden en zijn alle kosten plotseling voor mezelf. Het is dus héél belangrijk dat je een goede kiest zeker als er keuze genoeg is.

Mvg,
_________________________________________
997S


15 apr 2012 22:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
RS-R schreef:
Als antwoord.

Devils son schreef:
Advies mijnerzijds: koop er een met Porsche garantie, dan rij je zonder je zorgen te hoeven te maken over een gevoelige IMS Lager.



Mijn lange post was het antwoord op de vraag van Liefhebber997.
_________________________________________
997S


15 apr 2012 22:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Ontzettend bedankt. Dit is de waardevolle know-how waar ik het over heb. Ik stel het erg op prijs. Ik ga nu verder zoeken :)


15 apr 2012 22:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Met dat budget kocht ik er inderdaad twee! Moet je ze wel ergens kunnen parkeren natuurlijk (liefst binnen).
_________________________________________
Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!!
https://manfredmilatoertocht.nl


15 apr 2012 22:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Waaruit kan ik afleiden wat voor type motor een 997 heeft? Is dat af te lezen vanuit het chassisnummer of zo?


15 apr 2012 23:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 SC (ex 964 coupe, ex 993 targa)
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Kun je voor die prijs binnenkort niet zo'n vliegauto kopen :mrgreen:


16 apr 2012 0:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Zicht_op_oneindig schreef:
Ik kan één ding zeggen over garantie, ik heb de mijne bijna een jaar en ik heb een jaar garantie gekregen.
Binnenkort ga ik verder rijden en zijn alle kosten plotseling voor mezelf. Het is dus héél belangrijk dat je een goede kiest zeker als er keuze genoeg is.

Mvg,


Kun je gewoon verlengen.


16 apr 2012 8:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
@Liefhebber997


MKI kan je zien door het achterwiel van de bestuurders zijde. Een zaklamp is altijd makkelijk!

Afbeelding


MKII:

Afbeelding

@RSR

De verlenging kan enkel gebeuren op een 'Approved Garantie' anders komt er nog eens een bijkomende keuring bij om in aanmerking te kunnen komen voor een garantieverlenging in aanmerking te komen. (maximaal tot de wagen 10jaar is en een bepaald aantal km's)
Zelf vind ik de garantie te duur en is ze meestal enkel goed voor dure schade die niet door de gebruiker veroorzaakt is.
Dus geen vulcanische bussen, geen condensors, geen radiators, geen batterij ... ze weten blijkbaar veel uitleg bij Porsche.
Wel een plof-motor maar dat risico neem ik liever voor mezelf op 4 jaar tijd heb je zo goed als een ruilmotor aan extra garantie betaald. (motor rond de 6000€)
Je kan je steeds over-verzekeren, maar als je de baten naast de kosten legt opteer ik toch om niet verder de garantie te verlengen.
De bluts met de beul en men kan pech hebben en men kan geluk hebben, maar van die ellenlange discussies die veel kans maken om uit te monden op een proces dat 4 jaar aansleept heb ik evenmin zin in.

Mvg,
_________________________________________
997S


16 apr 2012 9:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Omg. Amsterdam
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Met zo'n budget zou ik kiezen voor een 993 turbo of een 996 turbo in het indische rood :wink:
_________________________________________
Het leven gaat door..


16 apr 2012 18:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Liefhebber997 schreef:
De 993 en de 964 vind ik prachtauto's, maar met alle respect voor de bezitters, ik kan op e.o.a. manier niet wennen aan het idee dat ik voor een auto van 15 of 20 jaar oud, meer dan 50k moet neertellen.


Het feit is wel dat de 964 Jubi/964 Turbo 3.6 en 993S/993 4S/993 Vesuvio/993TT die nu meer dan 50K waard zijn dat over een jaar of 4 nog steeds waard zijn (of zelfs nog meer i.v.m. schaarste) en een 997 van nu 60K-70K is over een jaar of 4 nog maar de helft waard (massaproduct, kijk maar naar de 996 prijzen en de early 997 wat die nog waard zijn)

Aan dit idee kan ik o.e.a. manier niet wennen.


16 apr 2012 19:11
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Ik denk dat de 997 idd minder waard zal worden; maar dit zal niet zo hard gaan als bij de 996 want:

1) 997 (zeker de mkII) niet de gevoelige IMS Lager
2) 997 is mooier (okok, persoonlijk maar ik kan maar niet wennen aan de koplampen van de 996 en ik ben denk ik niet de enige)

maarja, het is net als beurskoers voorspellen.... :ba:
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


17 apr 2012 0:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
caelin schreef:
1) 997 (zeker de mkII) niet de gevoelige IMS Lager
2) 997 is mooier (okok, persoonlijk maar ik kan maar niet wennen aan de koplampen van de 996 en ik ben denk ik niet de enige)


Ik denk dat het gevoelige IMS Lager risico bij auto's van 10-15-20 jaar oud van zeer weinig invloed zal zijn op de restwaarde.

De koplampen vanaf modeljaar 2002 zijn juist heel karakteristiek! :ba:
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


17 apr 2012 0:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Alfred schreef:
Het feit is wel dat de 964 Jubi/964 Turbo 3.6 en 993S/993 4S/993 Vesuvio/993TT die nu meer dan 50K waard zijn dat over een jaar of 4 nog steeds waard zijn (of zelfs nog meer i.v.m. schaarste) en een 997 van nu 60K-70K is over een jaar of 4 nog maar de helft waard (massaproduct, kijk maar naar de 996 prijzen en de early 997 wat die nog waard zijn)

Aan dit idee kan ik o.e.a. manier niet wennen.

+1 depreciation is a silent killer! Ik zou lekker een 964 RS kopen 8)
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


Laatst bijgewerkt door Maarten op 17 apr 2012 12:34, in totaal 1 keer bewerkt.



17 apr 2012 8:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Kies waar je het lekkerst in rijdt en je het best bij voelt en let NIET op afschrijving ed. Wat heb je er aan om ergens in rond te rijden met de gedachte 'lekker weinig afschrijving' maar het rijdt voor geen pepernoot. Dan kan je beter je geld op de bank zetten.


17 apr 2012 8:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
Peter 993 schreef:
Dan kan je beter je geld op de bank zetten.

Ik denk dat deze liefhebber een " Dromer " is , iemand die 70 K kan besteden aan een speeltje heeft onze adviezen ècht niet nodig.
Deze lieden komen ook regelmatig langs op het Ferrari & Maserati forum, en na een tijdje hoor je niets meer.


17 apr 2012 10:04
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Wat te kopen met een budget van 60k á 70k?
ach, wij hebben weer een leuk topic om aan te geven wat wij zouden doen :cheesy:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


17 apr 2012 11:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 100 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.