Auteur |
Bericht |
Joost996Me
Een Violet Chromaflaire 996 Carrera 4 Millennium Edition. Nummer 752/911
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
En wederom een tevreden mensch!
|
22 apr 2012 18:15 |
|
|
Patrick D
718 Cayman GTS-4.0
993 Carrera (ex)
WRX-STi TD05-18G
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
Bij mijn 993 werd jaarlijks op aanraden van de specialist het DME-relais vervangen. Want hij liep stationair niet zo mooi. Jaar of wat geleden maar expliciet aangegeven dat ze het relais niet meer mochten vervangen.....
Nu weet ik dus wat er aan de hand is. Bedankt!!!
_________________________________________ Life is a carrera Am besten fährt man Porsche
|
22 apr 2012 20:44 |
|
|
Ellan Vannin
very old town
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
H: om het forum overzichtelijk te houden, onnodige quote van het volledige direct bovenstaande bericht verwijderd.
betekent dat DME-relais ?
_________________________________________ 993 C4
|
22 apr 2012 20:46 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
Zit in de zekeringkast
_________________________________________ remmen is angst
|
22 apr 2012 20:57 |
|
|
Ellan Vannin
very old town
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
H: om het forum overzichtelijk te houden, onnodige quote van het volledige direct bovenstaande bericht verwijderd.potjandorie rob je lijkt wel een wandelende (Porsche) enceclopedie
_________________________________________ 993 C4
|
22 apr 2012 21:00 |
|
|
bully
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
klik.....
|
22 apr 2012 21:02 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
Ach heb nu 7 jaar mijn 964, rij 20 k per jaar Dus de meeste vragen/onderhoud wel meegemaakt
_________________________________________ remmen is angst
|
22 apr 2012 21:15 |
|
|
thedutchguy
ex 993 Targa
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
he Bully, gaaf...............hoe doe je dat?
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
|
22 apr 2012 21:24 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
22 apr 2012 22:13 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
Digital Motor Electronics (ook via Google)
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
22 apr 2012 22:19 |
|
|
kristofl
997 turbo
993 4S
911 T TargaPeer
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
Bedankt voor de tip, was mij net aant afvragen waarom mij stationair toerental zo op en af liep
|
25 apr 2012 21:17 |
|
|
Fred4
911 SC cabrio 1983, 911 Turbo coupe 1988, Cayenne GTS 2008
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
Ga ik ook binnenkort eens naar kijken! Heb zelf ook last van onregelmatig toerental bij koude motor (duurt 5 sec ongeveer)
DME relais heeft hier iig niks mee te maken. Als je 911 helemaal niet meer wilt starten, dan moet je hier als eerste eens naar kijken. Overigens kun je je DME het beste al vervangen als je auto soms niet meer direct reageert bij het starten, dat weas bij mij het teken dat hij aan het overlijden was:-)
|
01 mei 2012 22:19 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
[quote="Patrick D"]Bij mijn 993 werd jaarlijks op aanraden van de specialist het DME-relais vervangen. Want hij liep stationair niet zo mooi. Jaar of wat geleden maar expliciet aangegeven dat ze het relais niet meer mochten vervangen.....
Is dat nu echt nodig jaarlijks een DME vervangen??? De mijne uit 92 heb ik een maand geleden pas voor het eerst vervangen.
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
01 mei 2012 22:51 |
|
|
Fred4
911 SC cabrio 1983, 911 Turbo coupe 1988, Cayenne GTS 2008
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
Je DME relais hoef je niet jaarlijks te vervangen. Het is wel een onderdeel dat gevoelig is voor stukgaan, maar gaat zeker langer mee dan 1 jaar natuurlijk Als je startmotor op een gegeven moment niet meer direct na 1 keer starten oppakt, dan kan dit een teken zijn dat je DME aan het stukgaan is. Zelf heb ik dit ook gehad. Ik heb er nog een halfjaar mee doorgereden tot hij ook na 100x de sleutel omdraaien niet meer aanging. Toen heb ik het DME vervangen en sindsdien geen problemen meer (gelukkig stond de auto na de laatste keer voor de deur:-))
|
02 mei 2012 10:01 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
Overbodig - zoals Fred ookal aan geeft - behalve als je 'm in de in winter in een veels te vochtige stalling hebt staan Ik heb ze eerlijk gezegd nog nooit (zelf) vervangen - maar heb er wel eentje "voor het geval dat' in het handschoenenvakje liggen DME is overigens een te algemeen woord. Het gaat hier echt om het relais. Want als de storing in je DME computer zit - ben je verder van huis
|
02 mei 2012 10:06 |
|
|
Fred4
911 SC cabrio 1983, 911 Turbo coupe 1988, Cayenne GTS 2008
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
Getipt door rob964.c4 in dit forum (bedankt Rob!) heb ik ook mijn stappenmotor gereinigd. Resultaat is dat hij een stuk minder onregelmatig loopt bij zowel starten als ook wanneer hij wat warmer is. Ik weet niet of het met hetzelfde verband houdt, maar mijn auto schokte ook regelmatig als ik nagenoeg constant reed in lage toerental (bijv 70 km/u in zijn 4). Bij het gas geven was dit dan weer weg. Sinds de stappenmotor schoongemaakt is, is dit nooit meer voorgekomen.
|
03 jun 2012 17:38 |
|
|
P-Track
Haarlem
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
Had ook onstabiel toerental bij starten, ISV schoongemaakt maar geen resultaat. Heb het erbij laten zitten maar heb vorige week een dme gehaald voor mijn pech onderweg setje. Oude als reserve, nieuwe erin. Sindsdien is het toerental direct stabiel en merkbaar rustigere loop.....
FWIW
|
03 jun 2012 19:51 |
|
|
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
Re: Op en neerlopend stationair toerental 993
Heb ooit eens de ISV opengemaakt.
Het interieur is tamelijk eenvoudig, het is een klep welke door een magneetveld wordt bediend en iedere positie kan innemen, dus zeker geen stappenmotor want deze kent discrete posities!
De ISV werking kun je tamelijk eenvoudig testen door er met mbv een DC voeding een varierende DC spanning (max 12 V) op te zetten. De klep moet als functie van de DC spanning geleidelijk mee bewegen, dus zeker niet schokkerig. De aansturing in de auto gebeurt met een geschakelde DC spanning met Duty Cycle control. (op z' Nederlands: een gelijkspanning die uit/aangeschakeld wordt waarbij de uit/aan verhouding verandert.) Trouwens de ISV werkte na in elkaar zetten weer uit de kunst (kost wel wat kit). Dit is misschien niet de Porsche methode maar geeft wel voldoening en een goed resultaat.
Het spuiten met remmenreiniger is in mijn optiek niet handig omdat je dan ook olie/vet uit de lagerbusjes spuit.
|
04 jun 2012 15:21 |
|
|