Auteur |
Bericht |
De Waal
|
Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
Twee jaar geleden ben ik de trotse eigenaar geworden van een Porsche 911 3.2 carrera uit 1985. Destijds heb ik deze Porsche gekocht van een liefhebber die de Porsche vooral optisch volledig gerestaureerd heeft. Technisch is door de vorige eigenaar wel het e.e.a. gedaan, echter een complete motorrevisie heeft de Porsche nog niet ondergaan. Na 25 jaar lekt de motor wat olie en aangezien een deel van de uitlaat aan vervanging toe is heb ik besloten om de uitdaging aan te gaan. Deze uitdaging ga ik niet alleen aan, maar met behulp van een goede bevriende topmonteur. Een paar weken geleden is mijn monteur begonnen met de 911. Na een paar uur sleutelen en een x-aantal afgebroken bouten is zowel de motor als de versnellingsbak gedemonteerd uit de auto. Het was al duidelijk voordat we deze uitdaging aan zouden gaan dat de versnellingsbak prima functioneert. Deze diagnose werd bevestigd nadat de olie afgetapt was. De olie die uit de versnellingsbak kwam is volledig zuiver dus geen sporen van een slijtage dat het noodzakelijk is om de versnellingsbak te reviseren. Wel was de koppeling zo vet van de diverse olielekkages dat het een kwestie van tijd zou zijn en de koppeling was gaan slippen. De koppeling was aan vervanging toe. Dan kun je twee dingen doen, volledig nieuwe koppeling kopen of de koppeling reviseren en opnieuw bekleden. Aangezien mijn monteur een goed team om hem heeft gecreëerd van mensen die z’n vak verstaan is gekozen voor het laatste. Qua kosten is dit interessanter en qua kwaliteit is het net zo goed. Hetzelfde geldt voor bepaalde lagers. Er werd bij een lager geconstateerd dan deze in goede staat was alleen stond deze erg droog. Je kunt een nieuwe lager kopen a 350 euro, je kunt deze lager ook in een pan doen met speciaal vet, dat in laten koken en de lager is weer gevuld en functioneert weer als nieuw. Ik wil er alleen maar mee aangeven dat als je creatief bent je kosten kunt besparen. Op bepaalde dingen moet je natuurlijk niet bezuinigen en zorgen dat je de originele onderdelen gebruikt om problemen naar de toekomst te voorkomen. Een voorbeeld daarvan zijn de cilinderkoppen en dan met name de bouten. Nadat de cilinderkoppen gedemonteerd waren werd de conclusie getrokken dat de kleppen gereviseerd moesten worden, de afgebroken bouten uitgeboord moesten worden etc etc. Dat is keurig en zeer vakkundig door een revisiebedrijf gedaan en deze zijn weer als nieuw. De bouten waar de cilinderkoppen op gemonteerd worden (24 stuks, 4 per kop) moet je, om problemen te voorkomen, vervangen. Bij demontage van de koppen verliest een bout zijn kracht. Er zijn verschillende meningen over deze bouten, de één zegt stalen bouten, de ander zegt 12 stalen en 12 Dilavar (rekbare) bouten en weer een ander zegt 24 Dilavar bouten. Na goed overleg met verschillende mensen is besloten om voor de laatste mogelijkheid te kiezen waarbij gekozen is voor 24 originele door Porsche geleverde Dilavar bouten. Dure aangelegenheid, 24 bouten voor per stuk plusminus 35 euro, maar op sommige dingen moet je gewoonweg niet bezuinigen. De afgelopen weken zijn verschillende mensen bezig geweest op het gebied van revisie en voordat verschillende onderdelen binnen zijn kun je van de tussenliggende tijd mooi gebruik maken om de motor en versnellingsbak schoon en vetvrij te maken. Daarna wordt het weer opgepoetst en ziet alles er weer uit als nieuw. Afgelopen vrijdag is mijn monteur begonnen met het opbouwen en in elkaar zetten van de motor. Nog een hoop dingen te doen maar de start is gemaakt. Alle afdichtingringen, rubbertjes, pakkingen etc etc worden keurig vervangen zodat de motor daarna geen olie meer lekt en de motor dus opnieuw verpakt is. Mooi om te zien hoe dat in zijn werk gaat en goed om te zien dat er nog monteurs zijn die z’n vak verstaan en dit nog met de nodige passie kunnen. Zelf was me dit nooit gelukt en ik mag me gelukkig prijzen dat ik iemand getroffen heb die met veel energie en plezier de motor reviseert en alles weer als nieuw maakt. Ik kan me voorstellen dat er mensen op dit forum zijn die dit lezen en ook aan de vooravond staan van een dergelijk project, goede tip vanuit mijn zijde, neem iemand in de arm die kwaliteit kan leveren, zijn vak verstaat, eerlijk en oprecht is. Heb je die nog niet gevonden dan moet je eens kijken op de volgende site: http://dibaspecials.webklik.nl/page/homeEen bedrijf waar ik al tien jaar een trouwe en tevreden klant ben en waar ik te maken heb met een goede betrouwbaar monteur genaamd Wilfred Dielis. Om een impressie te krijgen van zijn werk tot dusver moet je maar eens kijken naar onderstaande foto’s: H: foto's zichtbaar gemaakt.
|
22 apr 2012 18:12 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
hi de Waal, heb je meer gegevens over de revisie? heb je bijv. gelijnboord e.d.? nog upgrades toegepast?
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
22 apr 2012 19:25 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
lijnboren is bij een 3.2 niet nodig
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
22 apr 2012 21:49 |
|
|
Hessel
911 2.2 T 1971
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
Ik vind de oplossing voor het ophangen van het blok aan de motorbok wel creatief, maar lijkt me niet de meest ideale manier. Al het gewicht komt nu op de 4 bouten en geen steun op het blok zelf. Zou ik zelf aanpassen voor je de bouten uit het blok trekt.
_________________________________________ 2.2 T coupe 1971 Original "Burgundy"
|
23 apr 2012 9:32 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
Leuk verhaaltje en jij hebt straks waarschijnlijk weer een fijne rijdende auto. Een paar dingen vallen mij op. Je bespaart op de koppeling. Niks mis mee. Voor een 911 met veel vermogen en koppel niet altijd probleemloos, maar het kan ook lang goed gaan. Wat je bespaart op de koppeling geef je dubbel en dwars uit aan onnodig 12 extra dilivars te monteren. Jij schrijft: de ander zegt 12 stalen en 12 dilivar. Uiteindelijk is het de fabrikant die dat voorschrijft, daar zou ik niet aan twijfelen. Tenslotte is jouw motor ook al 25 jaar oud geworden met die bewezen setting ( dilivars is overigens geen rekbout, wat dat betreft mag je ze gewoon weer gebruiken) Ik ben benieuwd welk lager jij bedoeld. Welk lager van Euro stond er droog dat nu weer super werkt na gesmeerd te hebben....
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 apr 2012 13:58 |
|
|
De Waal
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
Hallo Erwin,
Over die bouten heb je verschillende meningen. Ik was al tegengekomen dat 12 stalen en 12 dilivars ook gebruikelijk is. Maar omdat je zoveel meningen hoort is het gissen wat waar is. Door een erkend Porschespecialist is het advies gegeven dat 24 dilivars het beste is en daar hebben we uiteindelijk maar op vertrouwd.
De lager die ik bedoel zit onlosmakelijk verbonden aan een bus. Vraag me niet exact hoe die heet, ben niet een technicus dat is mijn monteur wel, maar het is de lager die naar mijn mening gemonteerd wordt tussen de versnellingsbak en de motor. Indien je exact wil weten welke het is kan ik er naar vragen.
|
23 apr 2012 14:44 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
Nee hoor, niks gissen. Porsche gebruikt bij een SC en 3.2 zelf alleen dilivar voor de onderste cilinderdraadeinden. In het werkplaatshandboek staat ook dat je alleen aan de onderkant dilivar moet monteren. Duidelijker kan volgens mij niet. Ja, ben echt benieuwd welk lager dat is, ik leer graag bij. Tussen de motor en bak zit geen lager. Ook in de motor kan ik geen lager bedenken die zo veel geld kost.
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 apr 2012 15:09 |
|
|
De Waal
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
Hey Erwin,
Net ff geinformeerd, betreft druklager koppeling.
|
23 apr 2012 15:36 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
Ja, tuurlijk ...het druklager. Was die optie vergeten omdat het over motorrevisie ging. Bij een lager van Euro 350,- denk ik niet aan een druklager ( kost normaal rond de Euro 160,-) en dacht ik aan de lagers van de versnellingsbak omdat er één is die wel Euro 350,- of meer kost. Maar omdat de bak niet open was geweest kwam ik op een dwaalspoor. Een druklager klinkt bijna alltijd een beetje droog en rauw als ze een tijdje gemonteerd hebben gezeten en zou je goed op die manier weer kunnen smeren.
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 apr 2012 15:50 |
|
|
De Waal
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
Wat rij jij Erwin? Ook een carrera of iets anders? Veel aan gedaan?
|
23 apr 2012 15:54 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
_________________________________________ oud is beter
|
23 apr 2012 16:05 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
wolfje hoe kan een newbee nou weten wie erwin is
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
23 apr 2012 17:08 |
|
|
Dibaspecials
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
Beste lui Ten eerste kees bedankt voor je lovende kritiek? Ik heb in mijn leven al veel mororen in en uit mekaar geschroefd maar zo een porsch loop je qua onderdeel prijzen op leeg. even reageren op de discusie over de cillinderbouten het kost wel wat meer maar 2 van de 4 vernieuwen lijkt mij geen optie immers de dikte en de aanhaalmomenten zijn anders dus ook de krachten karakteristiek en aangezien het hier om een cillindervorm gaat zou het in theorie weleens een ovaal kunnen worden dus mijn advies gewoon 4 dezelfde draadeinden gebruiken. engels gezegde: penny wise pound foolisch Hetzelfde geld voor de kettinggeleiders gewoon vernieuwen tevens alle o ringen tussen carterhelft bouten geen risico lopen. cillinders zijn zo bikkel hard dat deze zelden sterfen! toch uit mekaar meteen voor enkele honderden euros zuigerveren vernieuwen. nieuwe helicoils plaatsen in kop tbv uitlaat tapeindjes nieuwe uitlaatgeleiders klepzittingen en kleppen inslijpen nieuwe klepseals kettingen en spanners waren nog ruim voldoende! loopt straks weer als een zonnetje en voor veel minder dan elders het zijn de vele uren die er in gaan zitten maar als je het in de loze uurtjes kan maken is dat voor de monteur en klant altijd interesant! :
|
23 apr 2012 17:24 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
Ik zal de volgende keer als ik een porsch moror reviseer alle cilinderbouten vervangen, zo leer ik telkens weer bij
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 apr 2012 17:39 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
En dan ga je besparen op een paar kettingen van 4 tientjes per stuk . Ze kunnen er wel goed uitzien maar rekken toch op. Daarintegen is het volkomen onnodig om nieuwe klepzittingen te plaatsen als ze niet verbrand zijn , opnieuw slijpen is voldoende . En de klepgeleiders aan de inlaatzijde laar je die ook achterwege voor nog geen 5 tientjes per 6 ? Hoe kom je er trouwen bij dat de cilinder in theorie ovaalkunnen worden als je beide soorten tapeinden gebruikt . De krachten staan in het verlengde van de cilinder , en kan zo nooit vervormen (lagere school natuurkunde )
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
23 apr 2012 17:42 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
@Erwin, volgens Dannyl lijnboren niet nodig bij een 3.2 Dit zal na het meten van de onderdelen toch pas duidelijk zijn? Als je volgens fabrieksspecs wil reviseren moet volgens mij lijnboren en overmaatse lagers monteren toch?!?!?
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
23 apr 2012 19:33 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
Lijnboren is allen nodig bij de oude magnesium blokken . Deze moeten na demontage opnieuw gevlakt worden , daar waar de carterhelften tegen elkaar zitten . Dit komt omdat deze kromtrekken als ze van elkaar worden geschroefd. Doordat ze gevlakt worden in het gedeelte waar de krukas in draait niet meer rond , dit moet dan op nieuw gelijnboord worden .
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
23 apr 2012 19:55 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
Moet je heijen voor je een huis laat bouwen? Heeft dus niks met fabrieksvoorschriften te maken.
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 apr 2012 19:56 |
|
|
hisolid
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
@ erwin: Of topic; voordat je gaat bouwen moet je funderen, heien is 1 manier.
|
23 apr 2012 20:43 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
24 apr 2012 12:42 |
|
|
De Waal
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
Geachte forum leden, het is dan zover. De motor is volledig in orde gemaakt, al hetgeen wat nodig was is vervangen en de motor is compleet uit elkaar geweest en volledig gereviseerd. Een enorme klus die met succes is afgerond. De motor is klaar om weer ingebouwd te worden en binnenkort wordt het weer tijd om te gaan genieten van deze prachtige 911 uit 1985. Dit was nooit mogelijk geweest zonder de hulp en expertise van Wilfred Dielis van Diba Specials, één van de laatste der Mohikanen die nog weet wat sleutelen is…. Ben je op zoek naar een kwalitatief goede betrouwbare monteur die hart heeft voor zijn werk neem dan contact met hem op. Niet alleen voor klassiekers kun je bij hem terecht maar ook voor de hedendaagse auto’s. Ook op het gebied van scheepsmotoren ben je bij hem aan het juiste adres. Kortom, een vakman….. Wilfred, bedankt kerel voor, zoals altijd, de goede zorgen. MOD: Foto's zichtbaar gemaakt
|
02 mei 2012 16:15 |
|
|
bully
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
En dan nu de hamvraag. Hoeveel was je kwijt?
|
02 mei 2012 16:28 |
|
|
De Waal
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
Een goede revisie is nu eenmaal niet goedkoop. Het exacte bedrag heb ik nog niet binnen maar is ook niet het belangrijkste....Belangrijk is dat het goed gebeurd,...porsche rijden is nu eenmaal niet goedkoop en een hobby mag geld kosten anders moet je er niet aan beginnen...... Eén ding moet je niet vergeten, de kosten die je maakt komen terug in de taxatiewaarde van de auto. Daarnaast ben ik er zeker van dat de kosten die je maakt bij een officiële porschedealer een stuk hoger zullen zijn dan bij Diba Specials. De verhouding tussen prijs en kwaliteit zijn bij dit bedrijf in goede balans.....
|
02 mei 2012 16:41 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
.. en daarmee ga je weer meer verzekeringspremie betalen. Hogere taxatie waarde (al dan niet door motor-revisie) is leuk bij totaalschade of diefstal ... voor evt. verkoop stelt het MI niks voor Wat de dealer betreft, zal je ongetwijfeld gelijk hebben - maar er zijn ook nog Porsche-specialisten die zo'n motor van binnen en buiten kennen (en mss wel beter dan de jongens bij de dealer). Ik was pas gaan juichen als het blok weer terug ingebouwd was en er de eerste Km's mee waren gereden
|
02 mei 2012 16:52 |
|
|
bully
|
Re: Revisie motor porsche 911 3.2 carrera uit 1985
Beetje flauw om zoveel reclame te maken en dan niet te vertellen wat het kost
|
02 mei 2012 17:12 |
|
|