Auteur |
Bericht |
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
De productiekosten van een auto.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
26 apr 2012 11:51 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: De productiekosten van een auto.
Nikszeggende data, wat zit er in de kostprijs, materiaal, personeel, overhead, profit, afschrijving, belastingen etc en is dit dan alleen voor de fabricant. De autoindustrie bestaat voor een groot gedeelte uit toeleveranciers, zijn die kosten ook weer gebruteerd etc.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
26 apr 2012 12:32 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Re: De productiekosten van een auto.
Onderzoek, prototypes, maken van de mallen en dergelijke...
|
26 apr 2012 19:21 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: De productiekosten van een auto.
Zonder er te veel woorden aan te willen wijden: ik vind het vooral interessant om te zien wat de verhouding is (qua kosten) van de componenten en wat fabrikanten wel (en wat vooral niet) uitbesteden.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
26 apr 2012 20:07 |
|
|
sebastian
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994
Hiervoor: 968 en 944bij Eindhoven
|
Re: De productiekosten van een auto.
Eens. Is leuk om te zien, vooral voor produktontwikkelaars. Echt grote verrassingen staan er niet in, mi.
_________________________________________ kaufen, behalten, genießen...
|
26 apr 2012 20:50 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: De productiekosten van een auto.
eens met bovenstaande, verder zegt het niet veel. is afhankelijk van meerdere factoren zoals al genoemd. en bij sommige auto's zijn de onderdelen stukken goedkoper anders zouden er geen Aygo's, 107's voor E 7.000,- te koop zijn
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
26 apr 2012 21:13 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: De productiekosten van een auto.
Ga er wel van uit dat de Up's, aygo's, Ka's, C1's en 107's van deze wereld duurder zijn qua productie, dan de prijs waarvoor ze uiteindelijk worden verkocht. Er gaat heel wat marketing geld in de aanbiedingsprijzen! Het geld wordt verdiend met de grotere modellen. Met de kleintjes wordt alleen marktaandeel "gekocht".
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
26 apr 2012 21:18 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: De productiekosten van een auto.
Da's 'n strategie die niet alleen in de auto-wereld wordt toegepast
|
26 apr 2012 21:40 |
|
|
diggler_911
ex 997 4S,
ex 993 Targa,
ex 964 TargaAmstelveen
|
Re: De productiekosten van een auto.
Geinige data, ik heb me altijd afgevraagd wat een gemiddelde auto kost om te maken. Electronica is best een fors deel van het budget trouwens, dat was voor 1989 vast anders Het staatje betreft uitsluitend variabele kosten lijkt me, dus toch redelijk veelzeggend. Zoiets dergelijks zat enige tijd geleden in het FD over het maken van een iPhone, van de USD 200 kosten bleef slechts USD 13 in China voor fabrikage
_________________________________________ whatever you do, don't congratulate or berate yourself too much, your choices are half chance, so are everybody else's
|
26 apr 2012 22:15 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: De productiekosten van een auto.
Hoe denk je dat dit met pharmaceutica gaat, daar zijn de fabricage kosten waarschijnlijk minder dan 1% van de prijs en de rest is ontwikkelingskosten.....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
26 apr 2012 22:27 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: De productiekosten van een auto.
Als je bovenstaand voorbeeld terugrekent voor een Corolla, de best verkochte auto ter wereld (bron: klik) dan kom je wel aardig in de buurt denk ik. Stel dat een Corolla EUR 25k kost. Exclusief BTW is dat EUR 21.000. Exclusief EUR 3,5k BPM is dat EUR 17.500. Totale (directe) kosten volgens bovenstaand overzicht (let wel in dat overzicht gaat het over het gemiddelde maar laten we uitgaan dat een Corolla gemiddeld is): USD 14.350 ofwel EUR ca. EUR 10.900. Bruto marge excl. montage is dan EUR 6.600. Dat zou best eens in de buurt kunnen komen. Met die EUR 6.600 moet je dus al je andere kosten (incl. ontwikkeling) goed maken.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
Laatst bijgewerkt door Maarten op 27 apr 2012 8:33, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 apr 2012 22:28 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: De productiekosten van een auto.
Dat is dan wel de bruto marge van fabriek, importeur en dealer bij elkaar opgeteld maar waarschijnlijk bedoelde je dat ook.
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
26 apr 2012 22:43 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: De productiekosten van een auto.
Uiteraard. Alhoewel de dealer heden ten dage nauwelijks marge maakt als je de verhalen mag geloven
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
26 apr 2012 22:55 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: De productiekosten van een auto.
Daar is helaas veel van waar.
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
26 apr 2012 23:06 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Re: De productiekosten van een auto.
Tja, maar de consument wil vooral voor een duppie op de eerste rang zitten ... Ontwikkeling, transport, service achteraf, garantiekosten, arbeid, reclame (moet nu eenmaal), montage, kwaliteit... En dat allemaal in die 6.600 Euro... Hmmm ...
|
27 apr 2012 8:17 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Re: De productiekosten van een auto.
3 collega's hebben dit jaar een nieuwe lease auto besteld : Audi A5 Sportback : 11% korting VW Passat break : 14% korting Ford Galaxy : 31% korting...
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
27 apr 2012 22:46 |
|
|
Ivo 3.6
Cayman S MKII Speedgelb
Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met.
Stromer ST1 Platinum
|
Re: De productiekosten van een auto.
Daarom is de Carrera GT ook zo duur. Porsche wilde alle kosten (incl. ontwikkelingskosten) eruit hebben met het gelimiteerde aantal. Zeker geen auto in de categorie "value for money"
_________________________________________ http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld life is too short to drive boring colors
|
28 apr 2012 6:24 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: De productiekosten van een auto.
gezien deze markt de grootste markt wordt/is denk ik niet dat hier nog geld op toegelegd wordt. daarom ook de samenwerkingsverbanden om de ontwikkelingskosten te spreiden
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
28 apr 2012 9:40 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: De productiekosten van een auto.
Nee, een heel groot deel is nog premie, bonus, honing, spiegels en kralen voor de tussenhandel ...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
28 apr 2012 22:26 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: De productiekosten van een auto.
Niet te vergeten de leuke congresjes incl. Knagen op niveau incl clubbing na afloop
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
28 apr 2012 23:57 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: De productiekosten van een auto.
En toch mag je het van mij aannemen, helaas.
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
29 apr 2012 0:40 |
|
|
roondejong
Intermeccanica 356 Speedster,
Formule Vee,
VW 1302 S Karmann Cabrio
#PF 613#
|
Re: De productiekosten van een auto.
In mijn autodealer tijd was je als ondernemer al heel blj met 1,5% netto totaal rendement en dat in een tijd dat de auto´s technisch gezien lang niet zo taai waren als dat ze nu worden geleverd. Toen wat het al zo dat je handen en voeten nodig had om aan de verkoopafdeling wat over te houden. Ik ben er van overtuigd dat in het onderste vechtsegment niets wordt verdiend maar de bedoeling is natuurlijk dat als de client upgrade naar een grotere auto het gesprek wat makkelijker wordt ... bedoeling.
|
29 apr 2012 9:16 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: De productiekosten van een auto.
Het netto rendement van 1.5% waar de dealers het over hebben, daar zijn alle kosten dus al vanaf.
Als je eens optelt wat een dealer-organisatie kost aan pand - receptie - personeel - voorraad. Als je dat deelt door het aantal auto's dat ze wegzetten ...
Een flinke vaste kostenpost die gedekt moet worden met "verkoop minus inkoop" op die paar auto's per maand ...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
01 mei 2012 11:12 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: De productiekosten van een auto.
En ongeveer 1300 tot 1500 verkochte uren per monteur per jaar. En bijbehorende onderdelen en schadeherstel.
Stel je hebt 5 miljoen in je bedrijf gestopt. Aan het eind van het jaar heeft dit je 75k aan rendement op het eigen vermogen opgeleverd... Zit de markt even tegen, dan is het zomaar 0,- of erger...
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
01 mei 2012 18:49 |
|
|