Auteur |
Bericht |
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
 Eerste Porsche, twijfel 993/996/997 -> 993 geworden!
Al een tijdje geleden besloten dat het leven te kort is om geen Porsche te rijden, dus het grote zoeken is begonnen naar een 911. En daarmee de grote vraag of ik nu voor een 993, 996 of 997 moet gaan. Budget is tussen de EUR 35 en 50k.
De auto wordt een tweede auto naast mijn leasebak. Dus niet helemaal een DD, maar wel een auto die ik 1-2 keer per week zal gaan gebruiken voor een mix van zakelijke en prive ritten, ik verwacht zo'n 8-10k kilometer per jaar. De auto moet buiten slapen, want er is geen garage. Verder voorkeur voor een coupe versie.
Ik heb me via het forum redelijk op de hoogte gesteld van de 993/996/997 voor- en nadelen. 993 valt gevoelsmatig af, want het lijkt onverantwoord deze buiten te parkeren. Dan blijven er op hoofdlijnen een paar opties over:
- Goede 996 C2S kopen met 3.6 motor, en dan eerst maar eens 1-2 jaar P rijden om te kijken hoe dat bevalt. Voordeel is dat ik dan onderin mijn budget (EUR 30-32k) klaar ben, even afgezien van onverwachte grote kosten.
- Goede 996 4s kopen met garantie. Voordeel is dat dit toch wel de mooiste 996 is. Nadeel is natuurlijk de forsere investering (EUR 40k?), kans op grote onderhoudskosten (gevoelige IMS Lager en tussenaslager), en het feit dat het interieur voor dit geld natuurlijk niet helemaal je van het is.
- Vroege 997 S kopen (4S is buiten budget). Van buiten mooier dan de 996 (althans voor mij), en deze zijn met 50k binnen handbereik. Nadeel is dat het motorisch niet per se robuuster is dan een latere 996 als ik de verhalen hier goed heb begrepen. Dus dan lijkt garantie logisch, met een keuze tussen een goede P-specialist of fabrieksgarantie. Ik begreep dat je In Duitsland garantie kunt kopen voor zo'n EUR 1200 per jaar. Is het realistisch om ervan uit te gaan dat je onderhoudskosten, zelfs als alles tegenzit, daarmee de eerste twee jaar zou kunnen beperken tot zo'n EUR 5000k per jaar ? Verder moet ik nog wennen aan het idee om mijn 997 langs de straat te zetten. Ik woon niet helemaal in een achterbuurt, maar kinderen met fietsjes die graag tussen auto's door sluipen hebben we wel.
Wat ik in de winter met de P moet gaan doen weet ik nog niet. Ik kan me voorstellend dat ik liever niet de weg op ga zodra het gaat sneeuwen en de pekel op de weg komt, zeker niet met 350PK op de achterwielen. Hoe lossen jullie P bezitters dit eigenlijk op, afgezien van een 4S rijden?
Alvast heel veel dank voor het meedenken.
Laatst bijgewerkt door dirty gertie op 16 nov 2012 19:26, in totaal 1 keer bewerkt.
|
01 mei 2012 11:16 |
|
 |
Ellan Vannin
very old town
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Financieel is het zo te zien geen probleem, ik rijd een 993 C4 puur voor de fun. Hij slaapt elke nacht binnen en in de winter (wanneer er zout op de weg ligt) komt hij zowieso niet buiten. Wanneer het regent vertrek ik ook niet met de P, heb nog keuze uit twee andere auto's Touran en Peugeot 107. Verleden jaar +/- 4000K gereden. Misschien (wanneer de mogelijkheid er is) overwegen om een garage te bouwen/huren. Wat betreft keuze uit de genoemde modellen hier zou ik geen antwoord op weten, ik kocht mijn P in een opwelling op een zaterdagmiddag in ongeveer 1 uur tijd, weliswaar met garantie. Succes met je zoektocht en het maken van je keuze. By the way a.s. zondag in Best Porsche Scene treffen, daar kun je zowat alle modellen van dichtbij bekijken en wellicht een gericht praatje maken / vragen stellen aan de eigenaren. Er zullen ongetwijfeld ook wel diverse bolides te koop worden aangeboden.
_________________________________________ 993 C4
|
01 mei 2012 11:39 |
|
 |
Tilt!
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
993 is te duur "voor wat het maar is". 't Is heel leuk voor zij die er eentje hebben om 'm zo in prijs te zien stijgen maar buiten het feit dat 't de laatste luchtgekoelde is heeft hij niets van voordelen op een latere 996 of 997.
996 4S kost in België eind de 20.000, begin de 30.000, zonder garantie weliswaar, maar voor een goeie 10.000 Euro "winst" tov de 40.000 door jou begroot laat je al eens een gevoelige IMS Lager repareren (waardoor die zo goed als nieuw is en een revisie zit er prolly bij een 993 ook aan te komen) en dan heb je nog overschot.
997 ziet er sinds de komst van de 991 ineens oud uit. Zal misschien wel de betere zijn (hoe recenter, hoe beter, zoals steeds) maar de 996 4s heeft al een mooiere kont en ziet er (met de MK2 lichten tenminste) niet zo gedateerd uit.
YMMV
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
|
01 mei 2012 11:54 |
|
 |
chelsea
ex: 3.2 Targa
ex 964 c2 coupe
ex 993 Targa
BMW 02 1975
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Buitenstaan kunnen ze echt wel tegen hoor. Of dacht je dat ze bij de fabriek/importeur allemaal overdekt staan. Als je eens naar een klant gaat of een wknd weg staat hij immers ook buiten en de meeste beschadigingen gebeuren tijden het rijden zelf. Dus kijk naar de auto die je het meest aanstaat. Onze 993 staat ook altijd buiten, maar durf hem zo ter vergelijking langs een binnenslaper te zetten. In de winter mooi een wintersetje erop en gaan met die banaan 
_________________________________________ Nie janken.
|
01 mei 2012 12:26 |
|
 |
Master Ken
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 TargaGemert, N-Brabant
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Ga eens met de verschillende modellen rijden. Ga dan een besluit nemen welk model je het meest aanspreekt. Fun/ plezier heb je altijd ( en onderhoud ook  )
|
01 mei 2012 12:33 |
|
 |
Wannahave
993 Cabrio, NachtblauwRegio Apeldoorn
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Een 993 buiten parkeren lijkt me geen reden om hem níet te overwegen. Mooier is natuurlijk binnen laten slapen, maar ach ze zijn gemaakt om mee te rijden en hij is toch gegalvaniseerd? Zo zie je maar weer, over smaak valt niet te twisten  Voor mij persoonlijk heeft een 993 juist een groot voordeel wat de latere versies minder hebben: een 'klassiekere' uitstraling en meer emotie. Een 'normale' 996 kent meer comfort dan een 993, maar doet mij persoonlijk helemaal niets. Een 996 4S vind ik van de 996-serie dan wel veruit het mooiste. Een 997 vind ik wél een hele mooie auto (ook na komst van de 991), maar is voor mij een te modern exemplaar. Zou hem wel willen rijden hoor, maar zou mijn 993 er zeker niet voor wegdoen. Maar goed, zoals al heel vaak hier gezegd: "Wie betaalt, bepaalt". Je onderhoudsbudget moet (meer dan) voldoende zijn. € 5.000k is zo'n slordige € 5.000.000, dus dat gaat wel lukken... Maar ook al zou het slechts € 5.000 zijn, dan nog moet het theoretisch wel lukken.  Zeker als je een auto met garantie koopt. Omdat jouw budget in principe alle drie de modellen mogelijk maakt, zijn aspecten als emotie en comfort in mijn ogen belangrijk. Ik zou gewoon eens gaan rijden in de diverse modellen en 'voelen' wat je het beste past. Auto buiten tussen de spelende kindjes parkeren zou ik overigens geen lekker idee vinden. Met geen enkele Porsche... En ik rij er niet mee in de winter. Succes en geniet van het keuze-/aankoopproces. Zoals Master Ken ook zegt: plezier heb je altijd.
|
01 mei 2012 13:12 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Sluit me bij Master Ken aan - wat de rij-ervaring betreft - die je even op zou moeten doen  Sluit me ook bij Chelsea aan - wat het buitenslapen betreft ... worden ze echt niet (veel) slechter van ... kan me maar gedeeltelijk bij Tilt aansluiten  met 'n 996 of 997 heb je natuurlijk "meer" auto voor je geld bij aanschaf  .. maar kom dan toch weer terug op wat Master Ken al aan heeft gegeven. Voor (slechts) 8 a 10 duizend Km per jaar kan je MI ook een 964, Carrera 3.2 of zelfs (nog) ouder overwegen 
|
01 mei 2012 13:37 |
|
 |
Roofless
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
@Gertie, hoe sta je tegenover een 996 Turbo?
Ik zocht sinds vorig voorjaar en heb gereden in een 964 (geen Turbo), 993 (geen Turbo) en een 996 Turbo. Hoewel de klassieke uitstraling van het exterieur van de 964 en 993 mij erg aanspreken, ben ik uiteindelijk toch voor de modernere 996TT gegaan. Het modernere dat ik waardeer is het interieur en de kneiterd van een motor. De 997 4S heb ik ook overwogen, maar was voor mij motorisch een te kleine stap vanaf mijn E46 M3. Wel weer een moderner interieur dan de 996, maar voor mij qua verschil geen doorslag.
|
01 mei 2012 14:17 |
|
 |
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Ik wil ook nog wel even wat twijfel zaaien. 997, gewoon omdat het een mooie auto is met uitstekende rij-eigenschappen. Als het een oude moet worden zou ik persoonlijk liever een 964 hebben dan een 993, vanwege het uiterlijk en omdat het verschil in prestaties met een 993 te verwaarlozen is. Maar ik ben in deze niet geheel objectief 
|
01 mei 2012 16:56 |
|
 |
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Mooie keuze eerlijk is eerlijk.
Ik ben een beetje een interieur fetishist (waarom rijd je dan uberhaupt Porsche-> fair punt) en op dat gebied viel voor mij direct de 993 af. Natuurlijk is de kwaliteit van het interieur hoger dan bij de watergekoelde maar de layout vind ik echt treurig voor een auto die ook toen al vreselijk veel geld kostte.
Dat gezegd hebbende ben ik destijds ingestapt in een 996 cabrio en heb er 2jr en ruim 20k mee gereden. Kosten (buiten afschrijving) 1x kleine beurt (600euro) en 1x radiateuren schoonmaken (kwam ik op weg naar Italie achter dat ik dat zelf had moeten doen, ja Resto ik weet t) voor 500 euro.
Olieverbruik 0, brandstofverbruik 1:9,5 en ik rijd echt niet langzaam. Heerlijke auto, niet te spoorgevoelig (18inch wielen) en fantastisch in de bediening.
Nu rijd ik sinds 6 weken (2500km ongeveer) een 997S van 2008. Qua looks en afwerking duidelijk mooiere, betere en modernere auto. Door de 19inchers die eronder liggen wel veel meer spoorgevoelig en ook de bediening is gevoelsmatig wat zwaarder en minder toegankelijk. Maar ik word er wel vreselijk enthousiast van als ik met t ding rijd. Hij is yo ontiegelijk veel sneller als de 996 ondanks dat t verschil in vermogen relatief klein is, met name op hoge snelheden 150+ loopt ie gewoon veel harder door. Keerzijde hiervan is dat t verbruik ook veel hoger is, maar ja ik rijd in Duitsland ook wel hard dat helpt niet.
De belangrijkste tip denk ik die je uit alle berichten kunt destilleren, rijden met verschillende auto's dan weet je t en dan weet je ook als je in de auto zit en je staat voor t stoplicht bij welke de je hart t snelst gaat kloppen denk ik. Voor mij is de factor hebberigheid heel belangrijk en ik werd gewoon heel hebberig toen ik in de 997 ging rijden recent
Veel plezier en succes
Pieter
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
01 mei 2012 18:37 |
|
 |
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Inderdaad allemaal heel persoonlijk. De koplampen van een 996 zien er niet uit en alleen daarom al zou ik er nooit eentje kopen. Toen ik mijn 964 inruilde voor een 993 was een 997 niet te betalen (net nieuw), dus voor mij een logische keuze. Als ik het nu zou mogen zeggen koos ik voor een 997, omdat een 991 dus nog weer te duur zou zijn voor mijn budget. Wel een rode natuurlijk Zoals Olaf al schreef, ga er lekker eens in rijden en koop wat je mooi vindt en hetgeen binnen je budget valt. Nooit in een auto gaan rijden die je niet kunt betalen  .
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
01 mei 2012 18:55 |
|
 |
horn
PF #57
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
tja, treurig of traditioneel of klassiek of apart.... Angelina Jolie is ook geen klassieke schoonheid  Ieder z'n meuk blijkt maar weer 
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
01 mei 2012 20:10 |
|
 |
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
01 mei 2012 20:21 |
|
 |
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Echt een leuke porsche voor een budget van 50K, een 996 GT3 zou mijn keus zijn. Het motorblok van de standaard 996 mkI tm 997mkI zou voor mij een no go zijn. Interieur van de 993 vind ik net geweldig, tis maar net waar je van houdt.
|
01 mei 2012 21:21 |
|
 |
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Waarom stop je bij de 997 mkI  Er zijn al 991's met dezelfde problemen ingeleverd....
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
01 mei 2012 21:51 |
|
 |
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Ik zeg: 964 En welke automobilist zit er nu te wachten op al die knopjes en electronica? Als je stilstaat in de file misschien...
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
01 mei 2012 21:55 |
|
 |
Tilt!
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Nope!  't Uitzicht? Maar da's puur subjectief. De "dikke" 993's zijn idd wel heel dik én heel mooi, maar zo'n standaard 993'tje... is ook maar een iel machientje. No offence. De standaard 996'en zijn ook niet heel fraai, maar zo'n 4S/Turbo mag zonder problemen tegen elke 993 gaan staan (nogmaals: puur subjectief) De motor? Kan zijn, maar ondertussen staan de 993's zo hoog geprijsd en de 996 zo laag dat je al een paar gevoelige IMS Lager kan laten maken. Nogmaals: hoera voor zij die er eentje hebben (993), maar moest ik op zoek zijn zou de 993 automatisch geschrapt worden wegens "veel te duur" voor wat het eigenlijk maar is. Hier worden de luchtkoelers nu eenmaal bewierookt en ooit vond ik het ook 't mooiste model ooit, maar Porsche is geëvolueerd, nu hun publiek nog  De 996 en 997 zijn jonger, moderner, sneller, hebben *al* de typische Porsche kenmerken (behalve die designfout die ze al sinds het begin meeslepen  ) en uitzicht, tja, dat moet je zelf weten, dat moet je niet op een forum komen vragen!  Oja, begrijp me niet verkeerd hé? De mooiste zijn imo nog altijd de pré-impacts en daarna de 964, maar ik bekijk het misschien soms een beetje teveel uit het oogpunt van iemand die de zijne als DD gebruikt (waarmee ik zeker niet wil gezegd hebben dat je voornoemde niet als DD kan gebruiken).
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
|
01 mei 2012 22:59 |
|
 |
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Mijn mening? Je zoekt 'n hobby auto. Dan gaan we dus kiezen op basis van wat je het leukste vind. Waar stap je in met een hele grote glimlach? DIE moet je hebben. Zo simpel is het. Hobbies mogen wat kosten. - Je houdt (net als ik) niet van oude interieurs. Dus exit 993 (eventuele toch effe proberen). - Dan hebben we de fameuze koplampen van de 996, en de meer vrouwelijke vorm dan die autos (is persoonlijk, ik vind het niet zo mooi). Dus die ook exit? Turbo/4s dan weer wel manly... interieur hiervan ook wat minder. Ik geloof nog verschil tussen mk1 en 2, maar blijft gedateerd nu. (dat kun je ook al zeggen van mijn Cayman inmiddels; maar goed) - 997 wellicht te duur als je fijne combinatie wil van gereden km etc. Je zoekt er dan een van na halverwege 2005 ofzoiets want dan is motor ge-upgrade met laatste fix voor het plof syndroom. tsja...keuzes persoonlijk voor een soortgelijk dilemma gestaan. Uiteindelijk voor Cayman gekozen (ruim 2 jaar geleden). Als ik een 911 zou willen zou het minimaal een 997 mkII moeten zijn om van het plof gezeur absoluut geen last te hebben (ok, turbo/gt3 had gekund maar dan heb je weer spoilers en zo en die zijn ook een klap duurder). Wilde toch een heel modern interieur...en die mkII was boven budget (en nu het probleem dat het interieur hetzelfde is zo ongeveer dus nu wachten tot 991 wat goedkoper geworden is  ). Dus dan is het makkelijk. Boxster vond ik open heel mooi maar met dak dicht niet mooi...Cayman altijd mooi-> keuze gemaakt Maar vergeet niet: hobby auto...jou keuze, je moet instappen, gaan rijden, en koude rillingen/enorme smile krijgen. Anders koop je de verkeerde auto, IMHO (in my humble opinion)! Soms is dit de duurste niewste snelste....soms juist niet. Met maar 10k per jaar hoef je niet de meest comfortabele natuurlijk 
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
02 mei 2012 0:43 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Volgens mij moet je juist die hebben, waar je met een grote glimlach UIT stapt 
|
02 mei 2012 15:35 |
|
 |
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Dat hangt er van af. Mijn vader heeft niets met auto's en rijdt in een Toyota Yaris. Als ik daar weer uitstap ben ik ook altijd blij... 
|
02 mei 2012 15:41 |
|
 |
Edd997
911 997 Speedster Look
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Ik zeg...997, en ik hoef er ni voor in of uit te stappen, word al blij als ik er na kijk 
|
02 mei 2012 15:49 |
|
 |
Hartwiek
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
FF off-topic.. @ Ewout.....doe jij dit jaar de oudejaarsconferance???? ik zit altijd met een big smile jouw commentaar te lezen....
|
02 mei 2012 15:58 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
- wat die oudejaars-conferance betreft ... Ben me nu een beeld aan het vormen van Ewout z'n vader 'n Yaris - kom op man! dat moet toch een grap zijn! A. Je kan met 1 fatsoenlijke herenschoen alle 3 de pedalen tegelijkertijd intrappen - maar of je dat ook wilt B. 't heeft 1 spiegel (z.g. makeup spiegel) in de zonneklep aan de bestuurderskant ... geeft te denkenC. 't valt me nog mee dat jij in 'n 964 Cabrio rijdt - en niet in 'n Boxster, Ewout Laat 'onze Joep' het maar niet lezen ... de laatste keer dat die het over een bepaald type autorijder had ging er een biermerk op de fles
|
02 mei 2012 16:41 |
|
 |
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Mbt punt A: handig dus voor het betere heel and toe werk! 
|
02 mei 2012 16:57 |
|
 |
Wannahave
993 Cabrio, NachtblauwRegio Apeldoorn
|
 Re: Eerste Porsche, twijfel 993/996/997
Dit kan alleen een ervaringsdeskundige weten die er ooit in gereden heeft en op zoek is geweest naar z'n makeup spiegel... 
|
02 mei 2012 17:00 |
|
|