991 gereden, met een voor mij verrassende conclusie!
Beste mede liefhebbers,
Op 1 juni heb ik deelgenomen aan de Porsche driver training level 1 op het testbaantje in Lelystad.
Het was een heel leuke dag, vooral geleerd hoe goed de elektronische hulpmiddelen van Porsche zijn (die ik allemaal niet op mijn 996 MK1 heb
)
Waar ik dit topic echter voor open, is mijn ervaring met de Porsche 991 Carrera S coupé en cabriolet.
Bij het laatste event van de dag stonden er 5 auto's voor ons klaar om de kombaan mee te betreden. 2x een Boxster S en 3x een 991 Carrera S (1x cabrio).
Alle auto's waren voorzien van PDK en sportchrono, op de baan moesten we achter de instructeursauto blijven die maximaal ongeveer 200km/h reed.
Nu mijn gedachten:
Zelf rijd ik sinds een jaar een 996 MK1 cabriolet met handbak en RSR uitlaat. Ik heb geen hulpmiddelen op ABS na, en ben heel sceptisch over automaten in sportwagens.
Het geluid van de standaard 996 MK1 en MK2 vind ik veel te braaf, het laat nauwelijks iets van zijn prestaties horen dus daarom heb ik een - toch beschaafde maar fantastische - RSR uitlaat modificatie laten doen waardoor het geluid heerlijk loskomt als je het wil.
Ik denk altijd ontzettende liefhebber te zijn van een "pure" rijbeleving, zo is mijn auto nog voorzien van een kabel aan het gas, en heb ik geen hulpmiddelen/automatisch aanpassend onderstel / elektrisch sturen (behalve ABS) etc. etc. zoals jullie weten.
Mijn auto is fantastisch en veel beter kan ik het me niet voorstellen, sneller is zinloos, hulpmiddelen doden emotie. De enige upgrade qua beleving is een GT3 of een oude luchtgekoelde 911.
Nu stap ik in de 991:
Het eerste wat ik denk is: Dit lijkt net een Panamera, veel te luxe voor een 911. Ik heb ook echt geen gevoel in een 911 te zitten maar in een Panamera. Het is heel ruimtelijk en mooi, het speelse is ervanaf. Dit ervaar ik zeer negatief doordat ik een compact gevoel wil hebben in een sportauto, dit wekt de indruk dat de auto licht is.
Ik start de motor, zet de vering op zijn hardst en de elektronica op zijn hoogste tolerantiegrens (de stand vóór alles uit, dus het grijpt bij kritieke gevallen wel in) door middel van de sport plus knop, en ik zet de sportuitlaat die erop zit door middel van een knop open.
GRAUWGRRRRRRRRRR, daar gaat de motor aan, het is het heerlijkste Porsche geluid wat ik OOIT gehoord heb. Dit vaandel werd voorheen gedragen door het machtige geluid van een 964 cuprohr.
Nou, dat belooft wat..... maarja die automaat!
Ik rijdt, geef een beetje gas en verken de auto een beetje..... daarna - - - volgas vanuit 100 naar 200.
De versnellingsbak: BAM, BAM, BAM, met keiharde klappen KNALT hij letterlijk door zijn verzetten heen, vergezeld met een enorm kabaal aan uitlaatgeluid, bij gas los zijn zelfs plofjes en borrels te horen, als een draak spuwt hij de onverbande benzinersten in de uitlaat!!! (en dit voor de Porsche sportuitlaat, dus niets aftermarkets!!!!)
Dit was pure sensatie, iets wat ik nog nooit eerder had meegemaakt. Op papier is een 991 Carrera S PDK maar ongeveer 1 seconde sneller van 0 naar 100 dan mijn 13 jaar oude 996, maar door het geluid, het brute en snelle schakelen en de strafheid van de vering (in sportplus véél strakker dan de 996) is zelfs de beleving vele malen hoger!
Toeren! Schijnbaar oneindigende toeren! De boel klinkt zo snerpend alsof de auto dubbel zoveel toeren draait als mijn 996! (De ervaring was nog intenser in de cabrio die ik later reed, het dak was zelfs dicht)
Natuurlijk, in je achterhoofd weet je dat het uitlaatgeluid volledig gecomponeerd is en door middel van technisch vernuft kunstmatig in het interieur gebracht wordt, en dat de hardheid van de vering bij ieder hobbeltje berekend wordt door een computer, en dat een computer snel voor je schakelt...... maar dit alles vergeet je zodra je rijdt!
Ik had nooit gedacht dat het verschil tussen mijn geweldige 911 uit 1999 zó groot kon zijn met het jongste model. Ik verwachte een beetje duffe ervaring, te gepolijst, geen emotie. Alles was minder waar. Prachtig, Porsche kan het nog!
Additionele informatie:
-Ik heb ook geprobeerd zelf te schakelen, maar de flippers zijn van plastic en voelen aan als een playstationstuur, en de schakelknoppen bij de wagens zonder flippers daar durven we nieteens over te spreken.
-Het dak van de cabriolet zit geniaal in elkaar. Het wekt de indruk een softtop te zijn en is dit in essentie ook, maar vanbinnen is een constructie met perfect op elkaar aansluitende platen. Dit ziet héél netjes uit zonder het gevoel te verliezen dat je in zo'n prachtig klassieke softtop zit.
Ik hoop dat jullie het een fijn en interessant verhaal vonden, mijn doel is duidelijk: Ik moet ooit in een 991S!!!