Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 8:54



Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Witmer & Odijk AKK en Importauto's. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Witmer & Odijk AKK en Importauto's.
Geachte Porsche Liefhebbers,

Door klanten van mijn bedrijf, Witmer & Odijk te Warmond, werd ik wel eens gewezen op berichten geplaatst op dit forum. ‘Hoge bomen vangen veel wind’ dacht ik dan schouderophalend en slechts sporadisch zag ik mij genoodzaakt op een inzending te reageren. Ik ben tenslotte trots op wat ik doe, ik sta daar voor en verdien er ook mijn boterham mee. Bovendien is een forum, zeker in Nederland, geen medium vol lovende teksten en is het oordeel over de man die er geld aan verdient bij voorbaat vooringenomen. Geen punt, ik verkoop meer dan honderd Porsche’s per jaar, ook aan mensen die het Porsche forum bezochten en het gelukkig op waarde weten te schatten. Welk hotel of restaurant krijgt op internet louter positieve kritieken? Toch vind ik het belangrijk om voor ‘eens en altijd’ een tweetal onderwerpen duidelijk te stellen. Vooral omdat ik weet dat er mensen zijn die voordat ze besluiten een bezoek aan mijn bedrijf te brengen dit forum bezoeken en er wellicht een
verkeerde indruk van krijgen. Ik lees soms tenenkrommende inzendingen waar ten tijde van schrijven niet bij werd gevoeld hoeveel invloed dat op een bedrijf kan hebben. Lasterlijke taal soms verscholen achter een fraaie alias. Jammer.

Een afkorting die de onwetende lezer zou kunnen afdoen als een Koerdische verzetsbeweging; de AKK. AanKoopKeuring. Ik zou die niet toestaan en alleen keuringen in mijn eigen garage, Witmer & Odijk Autoservice te Leiden, willen uitvoeren. Dat is niet waar. Overigens verkoop ik de meeste auto’s zonder een dergelijke keuring aan mensen die begrijpen dat vooral ìk veel waarde hecht aan mijn reputatie en die kopers kregen echt een goede Porsche mee. Iets toch niet goed? Dan lossen mijn eigen monteurs dat op.

Iedere Porsche zet ik desgevraagd op de brug en mag door iemand die een koper zelf meebrengt bekeken worden ( mits terzake deskundig). Iedere Porsche mag door bijv. de Dekra bij een garagebedrijf in mijn omgeving gekeurd worden. Iedere Porsche mag bij een Porschespecialist bij mij in de omgeving gekeurd worden. Ik vind alleen dat ik de koper mag vragen bij een dergelijke actie ook rekening te houden met de risico’s en logistieke gevolgen die een keuring inhouden. Waarmee ik bedoel het niet zomaar mee kunnen geven van een auto naar bijv. Porsche Centrum Zuid omdat daar een bekende monteur werkt. Of een keuring bij een specialist die zegt ‘zet hem s’morgens maar neer, dan kun je ze s’avonds of de volgende dag weer ophalen’. Dat is praktisch niet te doen en ik wil wel graag een beetje zicht op de keuringscriteria van de betreffende auto houden. Ik heb in het verleden ook keuringsrapporten gezien met de opmerking dat het puntje van het Porsche-logo op de wielnaaf in de richting van het wielventiel moet wijzen. Dit samen met tal van punten om de uiteindelijke koopprijs van de auto te beinvloeden. Niet ver van Warmond zit een Porschespecialist, die goede kritieken op het forum krijgt, die de auto bij mij ophaalt en netjes weer terugbrengt. Dat noem ik, ook voor mij, werkbaar. Mijn principe van zaken doen is dat het voor beiden leuk moet zijn. En natuurlijk begrijp ik dat wanneer je zuur verdiende centen besteed je daar zekerheid bij zoekt. Net zoals u begrijpt wat mijn reputatie waard is.

Importauto’s; de vraag naar gebruikte is Porsche’s is in Nederland vele malen groter dan de ongeveer 300 tot 500 die Porsche in het verleden per jaar verkocht. Dan moet zo’n auto ook nog eens een relatief lage kilometerstand hebben, schadevrij zijn en natuurlijk beschikbaar zijn. Lastig. Daarom koop ik niet alleen in Nederland in. Een luchtgekoelde Porsche is sinds het verschijnen van de watergekoelde auto’s in Duitsland meer waard dan hier. Auto’s die in dat segment vanuit Duitsland hier naartoe komen zijn auto’s die men in Duitsland niet meer wil. Dat zijn de auto’s waar een onervaren koper van denkt dat er iets aan te verdienen valt. Dus koop ik ook auto’s in andere Europese landen zoals o.a. Italië. Ik lees daar regelmatig vooroordelen over.
Ik wil daar een aantal positieve kenmerken van deze auto’s tegenover stellen.
Een landklimaat is veel milder voor een auto dan ons vochtige en koude zeeklimaat. Mijn kritische, ook door Porsche Nederland opgeleide, monteurs zijn blij met de onderzijde van een wat oudere 911 waar je nog schroeven, klemmen en slangen van los kunt halen zonder te hakken of te slijpen. Waar de hitteschilden niet zijn weggerot of forse schade door pekel is. Het afbreken van kopbouten bijvoorbeeld is vaak een direct gevolg van pekel. Mijn monteurs zien overduidelijk de verschillen in afkomst. Een 911 blijft in Zuid Europa nu eenmaal mooier dankzij betere klimatologische omstandigheden. Roest aan de carrosserie is al helemaal geen issue en er zijn ook geen geoxideerde of gecorrodeerde motordelen.

Niemand is trotser op zijn Porsche dan een Italiaan (na die Duitsers natuurlijk). Die draagt zijn status als man uit en is in een land waar bijna niets belangrijker is dan de auto zelden een slordige bak. Natuurlijk zijn er uitzonderingen (schade) en maakt het parkeerbeleid dat je vaker een bumper moet spuiten.
Slecht spuitwerk vind je overal, ook in Duitsland en Nederland, en aan mij de taak dat te filteren. Ook zijn er auto’s met incorrecte kilometerstanden. Die zijn er in Nederland en Duitsland net zo goed. Waar mensen geld kunnen verdienen is altijd een kans op fraude. Waarom koop je een Porsche bij een specialist en niet zelf in het buitenland? Juist om begeleid te worden bij een verantwoorde aankoop, beoordeeld door iemand met de ervaring die ‘een kat in de zak’ voorkomt. En voor díe inspanning worden wij dan weer beloond.

Italië kent een maximum snelheid, in Duitsland kun je nog steeds honderden kilometers lang 200+ rijden.
Nederlanders zijn veel zuiniger bij het plaatsen van kruisjes op de optielijst. Een volle auto komt eerder uit het buitenland en als gevolg van het regressief afschrijven van de bpm zijn ze ook aantrekkelijker in prijs, ondanks de rijke uitrusting. Een Italiaanse Porsche is wat technische en optische uitvoering betreft ook gelijk aan een Nederlandse, dit in tegenstelling tot een Ame-rikaanse Porsche (dit vanaf modeljaar 1973).
Bij inkoop ga ik er al vanuit dat de eigenaar zijn/haar auto niet gisteren nog een onderhoudsbeurt liet geven, waar de auto ook vandaan komt, dus eventueel benodigd onderhoud doe ik voor aflevering in mijn garage.

Een schadevrije, correcte en zoveel mogelijk gedocumenteerde Porsche kan zeer goed uit Zuid-Europa komen. Honderden heb ik er verkocht. Regelmatig zie ik die exemplaren ook weer bij collega’s te koop staan, hoewel ik daar geen vooroordeel op het forum over lees.

Kortom, na meer dan vijftien jaar Porsche specialisatie weet ik heus hoe de klant zijn of haar auto wil. Ik onderschat u niet.

Voor een enthousiaste nadere uitleg, proefrit en goede koffie komt u een keer naar Warmond!

Tot ziens,

Hans Odijk

(Op individuele reacties kan ik wegens tijdgebrek niet reageren, met excuus)


19 jun 2012 21:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 1 bericht ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Basic


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.