Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 30 nov 2024 8:49

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Diagnose stellen met infrarood thermometer: eitje! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911S 1975
Terheijden
Bericht Diagnose stellen met infrarood thermometer: eitje!
Ik weet niet of dit handige hulpmiddel bij iedereen bekend is (zo te zien niet aan de zoekfunctie) maar hij heeft mij al een paar keer een goede dienst bewezen.
Zoiets is het: http://www.avao.nl/aanbieding/3510/haze ... ermometer/ maar die van mij kost de helft: 50 euro.
De werking is simpel. Je drukt op de aan-knop en wijst met de richtlaser op het object of de vloeistof waarvan je de temperatuur wilt meten. Terstond verschijnt deze digitaal in beeld.
Dat scheelde me bijvoorbeeld een hoop gepruts toe ik de accumulator van mijn Porsche verdacht van het onregelmatig lopen ervan. Een accumulator, zoiets: http://www.automotion.com/fuel-accumula ... -1979.html heeft een boven- en een ondergedeelte en is een soort expansievatje, waarbij door het bovenste deel de brandstof stroomt en het onderste deel leeg is en door middel van een membraan in het midden de schommelingen in de druk van de brandstof van het K-jetronic systeem worden opgevangen. Na een stuk gereden te hebben even op het bovenste deel richten en dan op het onderste. Een temperatuurverschil van ongeveer 30 graden (warmer beneden) leerde mij dat er een ander medium in het onderste deel zat dan bovenin en dat het membraan dus heel was. Tijdsinvestering: 30 seconden?
Ook om erachter te komen welke cilinder niet meedoet zonder geëlektrocuteerd te worden bij het eraf trekken van de bougiekappen: even richten op de cilinders of de uitlaat en je ziet zo wie de boosdoener is. Werkt ook bij brandstofleidingen, koelwater, olietemperatuur etc. En thuis om te zien of de koelkast wel juist staat om mijn biertje op de ideale temperatuur te brengen.
Het lijkt wel Tel-sell, maar dit werkt echt.

Laatst bijgewerkt door germenso op 24 jun 2012 10:06, in totaal 1 keer bewerkt.

23 jun 2012 22:28
Profiel
PorscheForum Rakker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
Bericht Re: Diagnose stellen met infrarood thermometer: eitje!
Yep, voor relatieve metingen is zo'n ding prima bruikbaar. Voor absolute metingen moet je 'm wel iets over het materiaal vertellen, neem ik aan?

24 jun 2012 7:27
Profiel ICQ 
PorscheForum Rakker
911S 1975
Terheijden
Bericht Re: Diagnose stellen met infrarood thermometer: eitje!
Meer geschikt voor relatieve metingen inderdaad, maar daar gaat het juist vaak om.
Voor absolute metingen ben je aangewezen op apparaatjes met hetzelfde principe maar met veel meer mogelijkheden en nauwkeurigheid. Daar betaal je dan wel gelijk een veelvoud voor van de 50 euro die ik er voor heb betaald. Gewoon handig om erbij te hebben, komt vast en zeker een keer van pas.

24 jun 2012 10:11
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]