Auteur |
Bericht |
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Een kennis uit Amerika wees me afgelopen weekend op 'Dynabeads' en 'Counteracts Beads'. Ik had daar nog nooit van gehoord. In Amerika worden deze 'keramische korrels' steeds vaker gebruikt om wielen mee te balanseren. Ze hebben deze 'techniek' oorspronkelijk ontwikkeld voor het Amerikaanse leger; het is 'in het veld' immers nauwelijks doenlijk om een band te balanseren. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat als je een keer een stoeprandje raakt -of in het geval van het Amerikaanse leger een rotsblok- en de band zou weer in onbalans raken (in geval van het gebruik van de traditionele loodjes) dan wordt die onbalans door de Dynabeads meteen weer geëlimineerd. Kennelijk dateert deze techniek al uit de jaren 60, maar heeft nooit z'n weg naar het grote publiek gevonden... Ik heb ook begrepen dat in voertuigen waarmee aan 'the Dakar' wordt deelgenomen steeds vaker gebruik wordt gemaakt van deze Dynabeads en bij motorfietsen is het inmiddels -in ieder geval in Amerika- een inmiddels heel gebruikelijke manier van 'balanseren'. Sinds geen echt lood meer gebruikt mag worden, zijn de 'loodjes' die op de velg geplakt of geslagen (moeten) worden om de band te balanseren bijna anderhalf keer zo groot geworden en ze zijn bovendien nogal ontsierend (vooral als ze op de voorkant van de velg geplakt/geslagen moeten worden). Door Dynabeads in de band te doen heb je die lelijke loodjes ook niet meer nodig... Als je eens op Dynabeads of Counteracts Beads zoekt, lees je eigenlijk alleen positieve reacties. Bovendien kun je er ook een en ander op youtube over vinden: http://www.youtube.com/watch?v=EO6cUMeqrEwVolgens mij zou dit ook een goede oplossing voor oldtimers kunnen zijn die vaak lang stilstaan (in een garage) en daardoor stilstand-onbalans in de wielen krijgen. Ik vind het wel een interessante ontwikkeling waar ik nog nooit van had gehoord. Kent iemand van jullie deze 'balanseermethode'? Ervaringen? Ik kan me overigens voorstellen dat je bij auto's met behoorlijk wat power zoals een Porsche niet snel voor deze balanseermethode zou kiezen... Van de andere kant schijnen nou juist voertuigen die hoge snelheden (kunnen) bereiken en brede banden hebben veel last te hebben van onbalans en baat hebben bij het gebruik van dergelijke korrels. Het is een beetje 'out of the box' denken, maar ik vind het wel interessant om hier eens over te brainstormen. En voordat het argument tegen de beads gebruikt wordt dat de band aan de binnenkant beschadigd zou kunnen raken: ze worden in Amerika ook bij Corvettes enzo gebruikt en als je naar ervaringstests kijkt, zul je zien dat de keramische korrels de binnenkant van de band helemaal niet aantasten...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
Laatst bijgewerkt door Black Betty op 26 jun 2012 22:46, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 jun 2012 12:14 |
|
|
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
Re: Balanseren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Ik zou kauwgomballen nemen. Beschadigen ook niet, en helpen ook tegen lekke banden
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
26 jun 2012 17:16 |
|
|
Erik997S
|
Re: Balanseren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Ik sta er een beetje weigerachtig tegenover. Allereerst is er in een centrifuge, de plaats van lucht in de band is daarmee te vergelijken, zijn de G-krachten heel groot. Het op en neer gaan van het wiel, of de onbalans van band & wiel, zorgt voor een zekere versnelling maar is niets vergeleken met de versnelling van een centrifuge. Het gewicht van de korrels kan bepaald worden, maar of deze korrels in op de juiste plaats in de omtrek als de breedte komen stel ik me vragen bij. Bij een remmaneuvre waarbij het wiel blokkeert, krijg je te maken met traagheid van materie. De korrels gaan niet plots stil staan maar krijgen plotseling de grootte van de versnelling van het vertragen van het voertuig. (of een combinatie met laterale bochtversnelling)
Misschien klinkt het ongeloofwaardig wat ik hier schrijf, maar ik denk dit zelf ook over dit product. Denk maar een wasmachine of een droogkast welke doordachtigheden hebben ze daar niet gebruikt om de was zo goed mogelijk te balanceren zelfs op 1400 of 1600 rpm lukt het meestal nog niet.
Mvg,
_________________________________________ 997S
|
26 jun 2012 18:42 |
|
|
drietwee
3.2 wit, '86Amsterdam
|
Re: Balanseren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
leuk filmpje, maar hoe komen die korrels op de goede plek?
artificial intelligence?
|
26 jun 2012 19:33 |
|
|
thedutchguy
ex 993 Targa
|
Re: Balanseren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
balanceren is een actie - reactie krachten en momentenspel. je zult dus het juiste gewicht aan kogeltjes in de band moeten doen lijkt mij. Hoe bepaal je in vredesnaam hoeveel je erin moet doen? Lijkt mij uiterst dubieuze methode.
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
|
26 jun 2012 19:56 |
|
|
sebastian
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994
Hiervoor: 968 en 944bij Eindhoven
|
Re: Balanseren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
die korrels verdelen zichzelf...dit filmpje geeft het idee goed weer: http://www.youtube.com/watch?v=eq263AYgyYg&feature=relatedvolgens mij kan het werken. Je begint wel steeds 'ongebalanceerd' na elke stop.
_________________________________________ kaufen, behalten, genießen...
|
26 jun 2012 20:29 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: Balanseren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Dit kan toch volgens mij alleen een statische onbalans corrigeren toch nooit een dynamische onbalans - Statische onbalans: Ontstaat als er een zware of lichte plek in de band zit. In dat geval rolt de band niet gelijkmatig en de band/wielcombinatie ondergaat een op-en neergaande beweging. - Dynamische onbalans: Ontstaat als er ongelijk gewicht is aan één of beide kanten van de middellijn van de band/wielcombinatie. Dynamische onbalans kan een waggel-effect of wielslingering veroorzaken.
|
26 jun 2012 20:38 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: Balanseren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Ik was en ben eigenlijk ook nog steeds sceptisch. Ik kreeg dit berichtje van een kennis van m'n vader: Bovendien is dit systeem binnen de motorfietswereld al heel gebruikelijk. Zoek maar eens op internet/youtube...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
26 jun 2012 20:59 |
|
|
porschefabian
Projectleider
|
Re: Balanseren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
balanseren moet dat niet balanceren zijn???
_________________________________________ zijn er andere merken dan??
|
26 jun 2012 21:23 |
|
|
sebastian
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994
Hiervoor: 968 en 944bij Eindhoven
|
Re: Balanseren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
ja dat moet het zijn...nu snap ik het ineens! @WillemB: ik denk dat je gelijk hebt!
_________________________________________ kaufen, behalten, genießen...
|
26 jun 2012 21:50 |
|
|
Erik997S
|
Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
@sebastian
Een vrije massa in een roterend gedeelte heeft sowieso traagheid, ook de coriolisversnelling speelt hier parten. De massa van het voertuig waaraan het wiel verbonden is aan andere versnellingen onderhevig dan de korrels. Het wiel daarentegen heeft een gyroscopisch effect, waardoor als het de korrels mee versnelt deze ook een zijdelingse versnelling geeft tov de wielas. Hoe logisch de tekening er gevoelsmatig uitziet, hoe onwaar dit is. Om U een idee te geven van de centrifugale versnelling 100Km/h, 19" achterwiel + band geeft een diameter van 585,85mm of straal=292,92mm=0,2992m a=v²/r=(27,77m/s)²/0,2992m=2577,45m/sec² = 262,74G
De plaatsvector van de coriolisversnelling is de derde integraal v.d. versnelling. Dit gaat dus over de baan die de deeltjes van het centrum naar de buitenkant aflegt in een roterend lichaam. (Zoals een kanonskogel recht opwaarts schiet vanaf een draaiende aarde)
Nu we weten dat deze G-krachten afhankelijk zijn van het aantal omwentelingen dat het wiel doet per tijdseenheid en de laterale versnellingen eigenlijk in het niets valt bij hogere snelheden, kan men ervan uitgaan dat de traagheidskrachten een grote rol kunnen gaan spelen. m.a.w in wisselende omstandigheden en panieksituaties zullen de wielen helemaal niet goed gebalanceerd zijn en komt deze methode helemaal niet ten goede.
By the way geloof wat je ziet, maak maar een doorschijnende band en je zal zien, dat dit opzet een slechtere methode is dan het lood.
_________________________________________ 997S
|
27 jun 2012 1:48 |
|
|
thedutchguy
ex 993 Targa
|
Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Zo, en nu eerst een .......................
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
|
27 jun 2012 8:37 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Ik had aan de laatste zin ook genoeg gehad Erik , maar mooie uitleg
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
27 jun 2012 8:47 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Berekeningen van Erik zijn volledig juist. Ik schrok er ook van die krachten aan het loopvlak !!
Volgens mij is balanceren op deze manier dus echt onzin. Los materiaal in de band wordt al bij redelijk lage snelheid tegen de binnenkant van het loopvlak geslingerd (vanaf ca 20 km/h). Leg mij maar eens uit hoe en waarom dat materiaal zich deels zou gaan verplaatsen als gevolg van onbalans; en nog wel zodanig dat dat die onbalans zou opheffen !!??
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
27 jun 2012 13:07 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
En van wie had ja dat graag gehoord
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
27 jun 2012 13:39 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Deze weerstand werd ook vaak gehoord toen Liquid Rubber in europa voet aan wal wilde zetten. Inmiddels is Liquid Rubber een gevestigde naam; ook steeds meer in Europa. En wat te denken van een draadloze oplader voor je mobiele telefoon: zodra je je binnen 2 meter van een oplaadpunt bevindt, laadt je mobiel op. Klinkt krankzinnig en onmogelijk en toch komt het straks op de markt... Wat leesvoer: Dit vond ik wel een interessante: http://www.hdforums.com/forum/wheels-ti ... -test.htmlhttp://cliffsriffs.blogspot.co.uk/2009/ ... -dyna.htmlhttp://www.myfjcruiser.org/2767/counter ... ing-beads/http://www.bestrestproducts.com/c-100-dyna-beads.aspxhttp://www.innovativebalancing.com/index.phphttp://www.yotatech.com/f105/dyna-beads ... uff-56627/http://www.pavetrack.com/PAVE/Counterac ... Report.pdfhttp://counteractbalancing.com/BraziltestUS.pdfBovendien hebben de beads een U.S. FDA Approval en die Amerikanen geven toch zo'n approval niet zomaar (want als er ergens het risico voor rechtszaken wordt uitgesloten is het de USA wel)... Omdat ik het wel leuk vind om 'out of the box' te denken, denk ik dat ik de beads eens ga toepassen in mijn project...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
27 jun 2012 14:15 |
|
|
roondejong
Intermeccanica 356 Speedster,
Formule Vee,
VW 1302 S Karmann Cabrio
#PF 613#
|
Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
tja ... is dit een typische "onbekend maakt onbemind"? Dat zou voor mij dan wel weer iets zijn om te proberen. Verder zijn ze er zo weer uit als het niet bevalt lijkt mij. Is er in Nederland eigenlijk ergens een verdeler te vinden? ... Ik heb mijn zakken een beetje vol van onbetrouwbare Amerikanen zo langzamerhand.
|
27 jun 2012 15:58 |
|
|
Heinz
911 T Targa 1970
|
Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Over je project gesproken, wanneer krijgen weer eens een update?
|
27 jun 2012 16:13 |
|
|
Erik997S
|
Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Nergens lees ik een duidelijke uitleg van de toegepaste theorie. Het electrisch effect en het verschil in ladingen zie ik een 'electrisch geladen' chassis door de energie van wrijving met de lucht. Aan de andere kant zie ik dan de isolator het rubber van de banden. Het uitwisselen van energieën lijkt me niet zo duidelijk. Het hobbel effect, alsof je steeds over mini verkeerdrempels zou rijden, van een ongebalanceerd wiel zou de coriolis-versnelling tot stand kunnen brengen. Dit zou in theorie kunnen zorgen dat deze korrels op de juiste plaats kunnen komen van de omtrek, maar mijn inziens gaan deze zich niet in de breedte juist positioneren(voorkant of achterkant velg), MAAR DIT GELDT TOT EEN BEPAALDE SNELHEID.
De coriolisversnelling komt overeen met 2 X de hoeksnelheid (radialen) X de vertikale snelheid. De centrifugale versnelling komt overeen met het kwadraat van de hoeksnelheid X de straal.
Een opmerking ivm de vertikale snelheid, deze snelheid is afhankelijk van de hoogte en heeft steeds 1G. Omdat de straal minder dan 0,5m bedraagt kan men ervan uitgaan dat de vertikale snelheid geen hoge snelheid is.
Dit zou wel mogelijk kunnen zijn, maar vind ik echter niet revolutionair:
1. Wiel en band worden op de balanceermachine geplaatst. 2. De balanceermachiene geeft het gewicht van de onbalans aan. 3. De band word afgelaten. 4. De korrels worden afgewogen tot het gewicht van de onbalans. 5. De korrels worden via de opblaaslucht toegevoegd in de band. 6. De band wordt versneld tot de juiste snelheid op een soort losse horizontale naaf (die enkel in de hoogte kan bewegen) 7. Door deze snelheid aan te houden gaan de korrels zich juist plaatsen. 8. Na verloop van tijd wordt er een ring over de band geschoven die de band niet raakt. 9. Nu wordt er een inductieverwarming op de band toegepast de korrels smelten op de juiste plaats aan de band.
Ik vind nergens een zinnige uitleg maar losse korrels in een band houdt geen steek. Een te zware massa blijft onderaan in de band een te lichte massa is onderhevig aan traagheid. Dit is onderhevig aan snelheid want dan zorgt een te zware massa altijd voor onbalans en een licht massa blijkt helemaal niet licht meer te zijn.
_________________________________________ 997S
|
27 jun 2012 17:53 |
|
|
drietwee
3.2 wit, '86Amsterdam
|
Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Om U een idee te geven van de centrifugale versnelling 100Km/h, 19" achterwiel + band geeft een diameter van 585,85mm of straal=292,92mm=0,2992m a=v²/r=(27,77m/s)²/0,2992m=2577,45m/sec² = 262,74G
Ik denk dat bij die krachten de korrels uit je band schieten als een kogel, uberhaupt een wonder dat de band niet desintegreert.............................
|
27 jun 2012 18:30 |
|
|
sebastian
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994
Hiervoor: 968 en 944bij Eindhoven
|
Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Toch is dat volgens mij waar het op gebaseerd is...en vraag me niet of en hoe het werkt. Ik vond het filmpje met die boormachine best aardig
_________________________________________ kaufen, behalten, genießen...
|
27 jun 2012 18:31 |
|
|
sebastian
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994
Hiervoor: 968 en 944bij Eindhoven
|
Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Kracht valt toch wel mee?...als zo'n kogeltje een gram weegt is de kracht dus een duizendste van die versnelling. Hou je een paar newton over. De normaalkracht van de band op dat kogeltje zorgt ervoor dat ie er niet uitkomt. Maar volgens mij dwalen we af. Vraag is of het werkt....
_________________________________________ kaufen, behalten, genießen...
|
27 jun 2012 19:11 |
|
|
Erik997S
|
Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
@ drietwee
Vergeet niet dat er banden zijn die 400km/h aankunnen daar zijn de G-krachten fenomenaal en de rubber blijft aan de band! Die rubbers zijn gecombineerd met vlechtwerken van vezels.
@Sebastian:
Heb je de snelheid gezien van de boormachine? Een wiel dat aan km/h draait doet ongeveer 15omw/sec dus 900rpm. Tegen 300Km/h is dit dus 2700rpm. Dus doe een gok op de draaisnelheid van de boormachine.
Door de steeds aanhoudende verplaatsende coriolisversnelling gaat de plaatsvector steeds mee verschuiven. Dat is het principe van het balanceren. Echter heb ik al in mijn vorige posts gemeld dat er een maximum snelheid is door de traagheid der materie. Waarom draait een wasmachine geen 3000 omw/min?
Vrachtwagens hebben grotere wielen en een lagere topsnelheid. (in America is de toegelaten snelheid ook lager)
_________________________________________ 997S
|
27 jun 2012 19:27 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
Ik heb de indruk dat jij vroeger beter hebt opgelet bij natuurkunde dan ik
|
27 jun 2012 19:36 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: Balanceren met korrels... Ooit van gehoord? Ervaringen?
I like your thinkin' Netherlands SimCat B.V. Molenwijk 1 B Boekel 5427PX Phone: +31 6 34034200 www.simcat.nlVerkopen en verhuren funbuggies...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
27 jun 2012 20:00 |
|
|