Auteur |
Bericht |
Pjbopc
|
3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Hallo allemaal, Ik heb een 911.3.0 Sc targa uit 1978 deze volledig gerestaureerd . Kleur blauw SL-JT -05 De motor loopt bij normaal gebruik fantastisch , maar als hij goed op temperatuur. Is en je vraagt meer vermogen dan begint. Hij te smoren, druk valt weg en temperatuur gaat behoorlijk omhoog net iets onder het rood. Vervolgens zet ik hem circa 4 min stil en hij doet het weer perfect. De volgende onderdelen vervangen. Warmloopregellaar, benzinepomp, benzinefilter, tank en leidingen schoongemaakt, olie thermostaat, olie zender, olie drukzender. Kleppen gesteld, nieuwe pakkingen, nieuwe olie. Kortom wie kan mij helpen met dit probleem, op het moment zit ik even vast. Groet, Pieter MOD: type porsche etc. aan titel toegevoegd - met het woord 'motor' alleen trek je niet zoveel lezers
|
10 jun 2012 16:29 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Motor
wat is het verbruik aan olie en benzine?
_________________________________________ oud is beter
|
10 jun 2012 16:31 |
|
|
Pjbopc
|
Re: Motor
Tot zover. Ik het nu kan inschatten blijft dat goed, ik heb de auto in in november vorig jaar stilgezet. Ben toen begonnen met restaureren . Voor de restauratie had ik geen problemen.
_________________________________________ Geef nooit op!!
|
10 jun 2012 16:44 |
|
|
Pjbopc
|
Re: Motor
We hebben ook meegedaan met de 100 Miles challenge, circa 700 km die dag gereden. Op normaal vermogen perfect gereden op de snelweg 130 à 150 geen probleem. Verbruik benzine goed, olie verbruik geen.
Maar op assen het vrij rijden overgeslagen , omdat als je echt vermogen vraagt hij druk verliest en de temp omhoog schiet.
Gisteren weer wezen test rijden olie pijl staat goed bij warme motor, toch gaat af en toe het olielampje branden.
_________________________________________ Geef nooit op!!
|
10 jun 2012 16:51 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Motor
Je schrijft 'druk valt weg'. Je bedoelt de oliedruk neem ik aan, geef dan ook even aan van hoeveel hij naar 'hoe weinig' de naald gaat.
Begint de motor op dat moment ook in te houden? Exact op het moment dat de oliedruk meter minder aangeeft. Nu brandt je oliedruk lampje ook al makkelijk lees ik.
Omschrijf het probleem eens duidelijker en met feiten, dan zal ik proberen mee te denken. Probeer het zo te schrijven dat we niet hoeven te gokken wat je bedoeld.
Oja, waarom warmloopregelaar etc vervangen?
_________________________________________ Rebel engineering
|
10 jun 2012 17:21 |
|
|
Pjbopc
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Meter valt terug onder de 1 , en ja het motor vermogen neemt tegelijkertijd tijd af?
Warmloopregelaar vervangen omdat we het gevoel hadden dat deze met elkaar in verbinding staan, ik weet inmiddels dat deze bij koude motor zijn werk doet.
_________________________________________ Geef nooit op!!
|
10 jun 2012 18:03 |
|
|
Fred4
911 SC cabrio 1983, 911 Turbo coupe 1988, Cayenne GTS 2008
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Heeft het niet iets te maken met de hoeveelheid benzinetoevoer / brandstofdruk? Je geeft aan dat het alleen optreedt bij meer vermogen. Het lijkt erop dat de benzinedruk dan niet hoog genoeg is om bij hoge toeren voldoende brandstof aan te voeren.
|
10 jun 2012 22:43 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
profi laten kijken voor je blok naar ze grootje is.
_________________________________________ oud is beter
|
10 jun 2012 23:16 |
|
|
Pjbopc
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Vandaag gesproken met Klaas wlllems is voor zich zelf begonnen in huizen, naar twaalf jaar werkzaam te zijn geweest bij pon Leusden . Deze gaat de druk meten voordat we nog meer gaan vervangen wat mischien niet nodig is. Mischien zit het dan toch in de spinnenkop???
Word vervolgd.
_________________________________________ Geef nooit op!!
|
11 jun 2012 20:29 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
|
12 jun 2012 4:44 |
|
|
supercarrera
Sweatmaker
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Maar wat is dan het verband tussen een brandend olielampje en een lage benzinedruk? De oliedruksensor kan natuurlijk onafhankelijk van het andere probleem zijn funktie opgeven. En ook de temperatuurmeter kan ernaast zitten. Je zou eerst zeker moeten weten dat hier alles klopt.
Wat ik me kan voorstellen is dat de temperatuur omhoog gaat door een te arm mengsel als gevolg van een (veel) te lage brandstofdruk. Dit zou de hogere temperatuur en het smoren kunnen verklaren. Maar ik neem toch aan dat ie eerst een hele tijd moet smoren, voordat de temperatuur duidelijk oploopt?
Weet je zeker dat ie op 6 cilinders loopt en blijft lopen? Bij mij waren eens de weerstandsdoppen op de bougies de boosdoener. Al gaf dat geen noemenswaardige temperatuurverhoging, meen ik. Nadat Erpa 2 doppen had vervangen dacht ik dat ie de motor had gereviseerd.
Maar wellicht dat Willems duidelijkheid kan verschaffen.
Groet, Theo.
|
12 jun 2012 21:40 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Staat de ontsteking wel op tijd en welke bougies gebruik je.
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
12 jun 2012 23:06 |
|
|
Pjbopc
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Ontsteking staat goed, Co. Ook . Hij loopt als een naaimachine, hokt niet bij 2000 toeren etc. Hij loopt gewoon super bij normaal gebruik. Vanavond weer gereden en hem rustig op temp gebracht, daarna geleidelijk. Van 100 naar 110-120-130-140 en 150 gebracht en bij 150 valt ie weg temperatuur omhoog en press druk onder de 1, koppeling in en vervolgens naar de kant van de snelweg laten uitrollen. Stilzetten 2 minuten wachten en weer rijden en loopt weer super.
Bougie kabels en dopen doorgemeten. En geven allen 3 ohm aan.
????
_________________________________________ Geef nooit op!!
|
13 jun 2012 0:02 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Een oliedrukprobleem los je mijns inziens niet op met veranderingen in het benzinecircuit.
Je hebt al zoveel vervangen, maar hoe zit het met je oliefilter en -pomp? Te weinig druk in het blok is het resultaat van ofwel te weinig opbrengst (=druk) van de pomp of te veel weerstand van het oliecircuit (filter, motorblok en koeler). Ook een Porsche voldoet gewoon aan de natuurkundige wetmatigheden...
|
13 jun 2012 2:27 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
een knik in de leiding naar de frontcooler?
_________________________________________ oud is beter
|
13 jun 2012 10:15 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Het blijft vreemd dat de oliedruk in één keer wegvalt. De oliepomp van zo'n oudje is puur mechanisch en de druk afhankelijk van toerental, een aantal overdruk kleppen (controleer deze ook even) en de olietemp. Wanneer bij stilstaand toeren maken tot de max bij warme motor de oliedruk normaal reageert en niet wegvalt lijkt mij eerder de hoge olietemp de boosdoener. Die kan weer een gevolg zijn van andere zaken zoals een veel te arm mengsel en/of slechte oliekoeling.
Voor een oliepomp maakt het in ieder geval niets uit of een motor belast wordt of niet.
|
13 jun 2012 10:25 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
lijkt of het probleem optreedt als de frontcooler erbij komt?
_________________________________________ oud is beter
|
13 jun 2012 11:04 |
|
|
Pjbopc
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Daar zij we weer, alles wederom nagelopen benzinedruk gemeten bij Klaas Willems is goed geeft 5,4 aan. Kleppen nogmaals opnieuw gesteld zijn wederom oke. ontstekking wederom opnieuw afgesteld is goed, co is goed. Zoeken, Zoeken, Zoeken, maar het probleem blijft het zelfde???? Bij normale snelheid loopt hij super tot 140 km/pu ga je boven de 150 dan valt het vermogen weg. Bij warme motor bedrijfstemp en je wil er vlot van door dus lekker gas geven, temperatuur meter richting het rood en mijn oliedruk valt weg, en begint gelijk weer te smooren. Zet je de auto langs de weg en je wacht 4 a 5 min dan doet alles het weer super. Wat hebben we allemaal gedaan: Kleppen gesteld ( tot 3 keer toe) Benzine tank verwijderd en schoongemaakt, leidingen doorgespoeld, nieuwe benzinepomp en benzine Filter. Nieuwe warmloopregelaar. Olie thermostaat en alle zenders vervangen Nieuwe olie 15/w60 Nieuw oliefilter, nieuw luchtfilter. Alle luchtleidingen schoongemaakt en diverse vervangen Alle olie leidingen nagelopen, en divers vernieuwd. Ontstekking afgesteld en Co. Zou het mischien iets electronisch kunnen zijn????????
_________________________________________ Geef nooit op!!
|
12 jul 2012 14:55 |
|
|
bully
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Probeer het eens met een injectiereiniger, wie weet helpt dat. Of je injector's.
|
12 jul 2012 16:24 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Misschien is het je oliepomp die er mee stopt als hij warm is. Dan smeert hij niet meer en lopen de zuigers dus een beetje vast dus als het ware. Dat verklaart dan je vermogen verlies. Of zeg ik iets geks?
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
12 jul 2012 17:50 |
|
|
bully
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Geeft niets Rene volgende keer een beetje opletten op de sleuteldagen
|
12 jul 2012 18:59 |
|
|
Pjbopc
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Ook heb ik alle injectors ultra gereinigd en getest, deze geven allen een mooie verneveling.
_________________________________________ Geef nooit op!!
|
12 jul 2012 22:56 |
|
|
bully
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Toch als je meer gas geeft lijkt het er op dat het mengsel te arm wordt. Werkt je vacuum-vervroeger wel?
|
12 jul 2012 23:00 |
|
|
zundapp
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
Misschien ontluchting benzinetank
|
14 jul 2012 7:43 |
|
|
Pjbopc
|
Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?
We hebben zelfs zonder benzinedop en het tankklepje open gereden, maar geen verschil.
_________________________________________ Geef nooit op!!
|
14 jul 2012 12:43 |
|
|