Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 18:49



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Lichter vliegwiel GT3 (996) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Lichter vliegwiel GT3 (996)
Technisch vraagje : ik heb een GT3 996 op het oog die
Geheel clubsport is uitgevoerd behalve het lichtere vliegwiel.

Wat zijn de voor en/of nadelen van een lichter vliegwiel ?.

Bedankt alvast voor alle info.

Gr.
_________________________________________
Drive it like you stole it


14 jul 2012 12:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Bericht Re: Lichter vliegwiel GT3 (996)
Een lichter vliegwiel zorgt ervoor dat je motortoerental de bewegingen van je gaspedaal beter volgt.

Dus bij gas los zakt je toerental sneller terug en omgekeerd komt je motor sneller op toeren.

Nadeel daarvan is, dat de auto vaak wat bokkiger rijdt in het dagelijks verkeer.

In jou geval zou ik het een voordeel vinden dat het normale vliegwile erin zit. Ga je vooral naar het circuit, dan is het een nadeel.
_________________________________________
En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !


14 jul 2012 12:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Lichter vliegwiel GT3 (996)
ver boven de 200 schreef:
Nadeel daarvan is, dat de auto vaak wat bokkiger rijdt in het dagelijks verkeer.

In jou geval zou ik het een voordeel vinden dat het normale vliegwile erin zit. Ga je vooral naar het circuit, dan is het een nadeel.


Een GT3 rijdt met een licht vliegwiel niet anders of bokkeriger.
( Is mijn ervaring, en ik heb al heel wat GT3's voorzien van een RS of nog lichter vliegwiel)

In de praktijk is het enigste verschil idd. het mooi snel ( nog sneller) oppakken van de motor bij een stoot gasgeven en veel hoorbare versnellingsbak geluiden bij stationair draaien en heel rustig rijden.

Het eigenlijke doel bij de race auto's is:
-besparen gewicht zoals je overal aan gewicht op wil besparen bij een race auto.
-meer vermogen vrij hebben tijdens acceleratie. ( nauwelijks meetbaar, ook niet echt voelbaar)
-de synchromeshen meer te ontzien door het snelle schakelen in de race.

Bij een gewone GT3 voor op de straat en af en toe een circuitritje is zo'n licht vliegwiel alleen maar stoer en leuk en het past goed bij het karakter van de hele auto.
Ik vind i.i.g. het een verbetering.
_________________________________________
Rebel engineering


14 jul 2012 14:07
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lichter vliegwiel GT3 (996)
Theoretisch gezien kan ik hier wel iets over schrijven zonder zelf afbreuk te willen maken op bovenstaande meningen.
Dit omdat ik er praktisch niets van afweet.

Hier een klein theoretisch relaas:

De motor levert energie en vermogen, dit wordt in een vliegwiel gestopt, een gebalanceerde massa die ronddraaid is een vorm van mechanische energieopslagplaats.

Als men schakelt en de koppeling loslaat zorgt het vliegwiel voor voldoende energie-afgave om de moor niet te laten stil vallen.
Het gewicht, de diameter(v.h. zwaartepunt) en het toerental van het vliegwiel zorgen voor de hoeveelheid energie dat er in kan worden opgeslagen.

De energie die opgeslagen wordt in het vliegwiel vraagt vermogen van de motor.
Een zwaar vliegwiel zal minder vermogen naar de achterwielen brengen, dan een licht vliegwiel.
Ook de reactiesnelheid, verandering van toerental, van de motor zal toenemen met een licht vliegwiel alsook het aanpassen van het toerental van de motor bij terugschakelen.
Een (te) licht vliegwiel kan dan weer problemen geven bij vertrekken; omdat er veel minder mechanische energie aanwezig is.
Voor het vertrekken zal hierdoor een juister toerental nodig zijn in combinatie met een koppeling die je voldoende zal moeten laten slippen of de motor valt stil. Een te hoog toerental zal dan bij het uiteindelijk loslaten van de koppeling zorgen dat het motor-toerental zo zakt door de te trage snelheid van de wielen, dat de motor ook stilvalt.
Ik weet niet in welke maten een lichter vliegwiel lichter is als een gewoon vliegwiel, maar bij een serieus verschil zou ik je koppeling hier ook op aanpassen.
Het bokkerig zijn zie ik eerder in het stationairlopen van de motor. Het stationair toerental verhogen is een oplossing om de motor iets mooier te laten draaien als hij stilstaat.

Nu ga ik slapen ik heb vandaag, sorry gisteren :lol: , 1585km gereden, het is laat en misschien schrijf ik wat fouten. :popcorn:
_________________________________________
997S


15 jul 2012 1:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Lichter vliegwiel GT3 (996)
Thanks voor alle info... vooral na 1585 km gereden te hebben Erik !!!.

Nog een hoop bestelmogelijkheden op de GT3.... sommige wel een lichter vliegwiel maar geen rolkooi, andere een zwaarder wiel en wel racekuipen....

Zijn allemaal toch net anders....... meeste zijn echter wel grijs !!!.... zou graag een donkergrijze willen maar die ben ik nog niet tegengekomen..

Greetz
_________________________________________
Drive it like you stole it


15 jul 2012 11:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lichter vliegwiel GT3 (996)
Misschien iets makkelijker.

Lichter vliegwiel --> motor een racy-er karakter...minder vermogen naar vliegwiel...meer naar achterwielen...sneller reacties toerentallen.

Rolkooi is stijver maken van de constructie--> meestal leiden aanpassingen tot een stijver geheel, onderstel, gewicht tot betere rondetijden dan extra vermogen.

Gewicht kan een voordeel geven voor laterale snelheden en actie -reactie.

Gewicht van roterende delen (van motor tot wielen) is hier van belang alsook het onafgeveerde gewicht.(draaagarmen,remschijven,wielen)

Zwaardere wielen zijn dus not done!
_________________________________________
997S


15 jul 2012 11:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Lichter vliegwiel GT3 (996)
Thanks Erik ... je bent weer lekker uitsgerust na die lange rit zo te lezen.

Greetz
_________________________________________
Drive it like you stole it


16 jul 2012 18:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lichter vliegwiel GT3 (996)
Een lichter vliegwiel heeft tal van voordelen, enkel is het niet zeker dat de gewaarwording van de voordelen naar boven komt.
Dan heb ik het over de menselijke gewaarwording.

De inertie van een vliegwiel wordt vooral beïnvloed door het gewicht.
Het vermogen dat een vliegwiel opneemt in functie van het toerental van de krukas kan je vergelijken met de curve van een halve parabool.
Kort door de bocht, met een lichter vliegwiel --> hoe hoger het toerental hoe meer vermogenswinst die naar de achterwielen gaat.(en niet in het vliegwiel) De berekening die ik gemaakt heb komt het bij 5000rpm ongeveer bij 5,32KW uit of 7,23 pk, in de veronderstelling dat het een vol vliegwiel is van 8kg gereduceerd naar een 4,5kg vliegwiel. De vermogenswinst is dus zowiezo over het ganse toerenbereik, echter zou je ong.6% meer vermogen moeten hebben om een menselijk gewaarwording te hebben. (op 300pk is dit 18 pk)

De inertie of traagheid van de motor verminderd,de torsie op de krukas en de belasting van de krukaslagering ook. De krukas zou ook kunnen afgedraaid en uitgebalanceerd worden om nog minder inertie te krijgen. Ook lichtere zuigers, lichtere drijfstangen, enz. zullen tot minder inertie leiden, maar dit zal waarschijnlijk niet de bedoeling zijn.

Verder heb je ook nog het gyroscopisch effect dat veranderd, een rondraaiende schijf waarvan de richting veranderd wordt, door bvb een bocht te nemen, verkrijgt men een opwaartse of neerwaartse kracht te verwerken. Aangezien ik niet de draairichting van de motor weet heb ik geen gedacht of het nu naar links of naar rechts sturen een opwaartse/of een neerwaartse kracht te weeg brengt. Om eerlijk te zijn denk ik dat er hier geen menselijke gewaarwording is van dit fenomeen.

Mvg,
_________________________________________
997S


16 jul 2012 18:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Lichter vliegwiel GT3 (996)
Thanks voor de perfecte uitleg Erik.

Gr,

Mark
_________________________________________
Drive it like you stole it


21 jul 2012 1:02
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Bericht Re: Lichter vliegwiel GT3 (996)
Nice uitleg, ik had altijd zo'n licht vermoeden van wat het vliegwiel was. Dit heb jij zo'n beetje bevestigd nu :). Wel zot dat er zoveel paarden verloren gaan daaraan :shock:

Maar waar zit dat vliegwiel, aan welke kant van de koppeling? Langs de motor of langs de kant van de wielen?

En is zwaardere wielen serieus een optie bij de GT3? Wielen zijn onafgeveerd gewicht, dus komt zoveel keer zwaarder aan dan zwaardere dingen bij afgeveerd gewicht. Ik zou nu echt niet weten wat de mogelijke voordelen zijn dan?


21 jul 2012 11:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lichter vliegwiel GT3 (996)
Neen, lichtere wielen zijn een verbetering... zwaardere helemaal niet!
Je hebt het heel juist,het onafgeveerde gewicht moet zo laag mogelijk blijven, was dus not done.

De motor is achteraan het vliegwiel bevindt zich tussen de motor en de versnellingsbak.
De uitgaande as van de versnellingsbak gaat naar de wielen.

Mvg,
_________________________________________
997S


21 jul 2012 12:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.