Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 10:30

Antwoord op onderwerp  [ 324 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Motor revisie 2.2T 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Motor revisie 2.2T
Bedankt !! Erg leuk :thumleft:

22 jul 2012 17:34
Profiel
PorscheForum Rakker
981 S 2013 911T Coupe 1973
Goed werk, gefeliciteerd! :cheers:

22 jul 2012 19:10
Profiel
PorscheForum Rookie
Dag Heinz,

hoe loopt je Porsche nu ?
ik ben ook bijna klaar met m'n 2.0 blok ; wat een poetswerk zeg , maar daarna alles in elkaar zetten is geweldig !
hoe plaats je eigenlijk een foto op dit forum?

07 aug 2012 22:15
Profiel
PorscheForum Rakker
911 T Targa 1970
Ergens het tweede ritje begon ik langzaam een tik te horen, dus maar even niet rijden voordat ik heb uitgevonden wat het is.

Wat betreft een foto:

Plaats de foto op een publieke foto server of heir op de site in je album.
foto openen en op de foto rechter muisknop indrukken en "properties" kiezen
de URL die daar staat kopieren
Op "Img" drukken boven het tekstveld
URL plakken tussen [img]en[/img]

08 aug 2012 9:49
Profiel
Foto plaatsen....succes...

08 aug 2012 13:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Heinz,

Ik hoop dat je tik niet al te ernstig is. Mijne tikt al vier jaar overigens. Laat je wel weten waarom als hij uit elkaar ligt.

Is er overigens een officieel inrijdt schema voor deze motoren incl oliewissels etc? Ik meen begrepen te hebben in een ver verleden dat bij inrijden een hoeveelheid suspensie in de olie een tijdje zelfs goed is. Te schoon is ook niet altijd ok. Zal zeker niet leiden tot een tik overigens.

Cheers.

08 aug 2012 14:13
Profiel
PorscheForum Rookie
Dank je wel Heinz !
de tik in je blok is die regelmatig? controleer je klepspeling en weet je zeker dat je de nokkenas timing goed hebt gedaan met een meetklokje op de klepschotel? luistert n.m heel secuur en de ketting moet goed gespannen staan.
ik heb het wel 10 keer gecontroleerd en nu maar hopen dat het goed is.
ik heb me net voorgesteld op dit forum met een foto van m'n Oranje Boven Porsche 911/ 2.0 /1967.
koppakking was eruit geblazen en is bijna klaar voor het "Oranje" feest !

groet Pieter
Haarlem

08 aug 2012 15:16
Profiel
PorscheForum Rakker
911 T Targa 1970
Pieter,
Ik zie dat de foto al bijna goed hebt geplaatst. Je hebt nu op de kleine afbeelding in je album geklikt, maar als je eerst op de foto klikt zodat hij groter verschijnt en je kopiert dan de URL uit de properties dan komt hij ook groot in je post te staan.

De foto's in je album zien er mooi uit. Zelfs je garagebox lijkt op die van mij in Heemstede.

Wat betreft de tik ben ik al een heel eind op weg met de diagnose het zit niet in de kleppen / nokkenassen dus moet nog even verder speuren. Ik hoop vooral dat ik het blok niet weer moet splitsen. :?

09 aug 2012 10:07
Profiel
PorscheForum Rookie
Alweer bedankt Heinz,

maar die tik zul je toch eerst moeten traceren ( stethoscoop) met draaiende motor voordat je boel opentrekt? of
heb je een andere truuk ...............

09 aug 2012 15:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Intermeccanica 356 Speedster, Formule Vee, VW 1302 S Karmann Cabrio #PF 613#
Heinz schreef:
Ergens het tweede ritje begon ik langzaam een tik te horen, dus maar even niet rijden voordat ik heb uitgevonden wat het is.

De auto reed wonderbaarlijk goed, onderweg nog een stop voor een oliecheck en toen weer naar huis. Direct weer een oliewissel en toen de garage in om af te koelen. Het is ongelooflijk hoe splinter nieuwe olie in 20 minuten veranderd in zilvergrijze glitter substantie.

Hoop voor je dat het allemaal meevalt na al dat werk maar met name van de zilvergrijze glitter substantie zou ik minder enthousiast van zijn ... oliepomp is ook vernieuwd?

22 aug 2012 0:13
Profiel
911 3.2 Carrera
En verder met diagnose?

Tis nogal een harde tik dus lijkt me een drijfstanglager.........zeker icm met zilvergrijze substantie in je olie...

Ik heb met de motor ook ooit een harde tik gehad: koolaanslag bovenkant zuiger en dat tikte tegen de cilinderkop.....

Iig hoop voor je dat het meevalt.

26 aug 2012 12:48
Profiel
PorscheForum Rakker
911 T Targa 1970
Nog niet echt veel verder, ben twee weken op vakantie geweest. Ben er wel achter dat de tik weg gaat als ik de bougie eruit haal en er dus geen compressie is. Dus ik denk nu ook aan een drijfstanglager. En aangezien het langzaam harder is geworden vrees ik dat er een rekbout niet goed op moment is geweest.
Wil nu eerst alle andere mogelijke oorzaken uitsluiten en dan een plan maken voor de diagnose / demontage. Laat ik hem in de auto of gaat het blok er weer uit. Bij een drijfstanglager waarschijlijk de laatste optie.

26 aug 2012 20:41
Profiel
PorscheForum Rakker
911 T Targa 1970
Het heeft even geduurd, maar heb het blok eindelijk weer uit elkaar. Bij cilinder 4 trof ik het onderstaande aan. Slijtsporen aan boven- en onderzijdes van zuigers en cilinders. Dit waren Funkelnagelnuees Mahle zuigers en cilinders. Het lijkt wel of de zuiger gekanteld heeft, maar hoe dat met nieuwe spullen kan weet ik nog niet.

Cilinder onderzijde
Afbeelding

Cilinder bovenzijde
Afbeelding

Zuiger bovenzijde
Afbeelding

Zuiger onderzijde
Afbeelding

21 sep 2012 22:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Erg vervelend dit. Jammer voor je. Vraag me ook af hoe hij kan kantelen als de passingen nieuw en goed zijn. Zeker met nieuwe veren.

21 sep 2012 22:38
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Zo! Dat zijn ook niet zo maar een paar krasjes! Heb je ze nog laten opmeten bij van rijn? Shit man. Zou denken dat de cylinder nog wel te gebruiken is, maar de zuiger?

Zet ook even op pelican, ie kunnen je waarschijnlijk wel vertellen wat zoiets veroorzaakt. EVen in een nieuw draadje.

22 sep 2012 9:03
Profiel
911 3.2 Carrera
Erg jammer van al je werk.......

Misschien heb je hier wat aan mbt de diagnose, combi van smering, oververhitting, passing etc.

http://www.ms-motor-service.com/ximages ... eprobe.pdf

23 sep 2012 8:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Cilinder is blauw, de zaak is dus goed heet geweest. Lijkt mijn een typisch geval van oververhitting. Slecht koeling, slechte smering ??? Hoe is het drijfstanglager van die zuiger? Helaas heb je bij de opbouw duidelijk een dure vergissing gemaakt.

23 sep 2012 13:08
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Hoezo vergissing? Nieuwe zuiger/ cylinder, drijfstang op maat en nieuwe lagers. Wat is de vergissing dan? Ben benieuwd....

23 sep 2012 15:57
Profiel
PorscheForum Rakker
@Peter, oververhitting is idd evident, dat er te weinig smeerfilm was ook.

Echter wel een gevolg van het werkelijke probleem. Denk dat de werkelijke oorzaak het meest belangrijke is nu.

Overigens goed linkje met die schades, kan alleen niet alle pagina's vinden. Achterliggende pagina's zouden kunnen uitleggen wat het geweest zou kunnen zijn.

Als relatieve leek, vraag ik me af of de passing van cilinder en huis wel geklopt heeft (dit dan vooral in rondte van beide). Detonatie , "fuel flooding" etc zouden naar mijn gevoel pas op veel langere termijn schade veroorzaken (en dan ook zonder blauwe uitslag).

Edit: voor de duidelijkheid, denk niet dat je kan spreken van vergissing als niet bekend is wat er misgegaan is.

23 sep 2012 16:07
Profiel
PorscheForum Rakker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
Peter 993 schreef:
Cilinder is blauw, de zaak is dus goed heet geweest.

Volgens mij ligt er iets blauws onder op de foto, dus krijg je blauw licht in de cilinder :D ...kan me vergissen

23 sep 2012 16:18
Profiel ICQ 
PorscheForum Rakker
981 S 2013 911T Coupe 1973
Niels schreef:
@Peter, oververhitting is idd evident, dat er te weinig smeerfilm was ook.

Echter wel een gevolg van het werkelijke probleem. Denk dat de werkelijke oorzaak het meest belangrijke is nu.

Overigens goed linkje met die schades, kan alleen niet alle pagina's vinden. Achterliggende pagina's zouden kunnen uitleggen wat het geweest zou kunnen zijn. .

http://www.boosttown.com/engine/piston_damage.pdf

Verder vooral balen dit. Ik zou beginnen met het nameten van alle zuigers/cilinders

23 sep 2012 16:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: Motor revisie 2.2
Hessel schreef:
Hoezo vergissing? Nieuwe zuiger/ cylinder, drijfstang op maat en nieuwe lagers. Wat is de vergissing dan? Ben benieuwd....

Een motor reviseren is meer dan het monteren van nieuwe onderdelen. Er kan erg veel verkeerd gaan. Zuigers droog monteren, luchtgeleidingsplaatjes verkeerd monteren, verkeerde aantrek koppels, zuiger en cilinders mixen, allerlei passingen die niet kloppen, verkeerd machine werk, verkeerd starten, niet inrijden etc...... Hoe lang moet ik door gaan.

Helaas maakt iedereen fouten, of eigenlijk niet helaas, daar leer je namelijk van, moet je er wel achter komen wat er verkeerd ging......helaas zijn dit wel €€€€€€ fouten.

Dit lijkt me een klassieke vastlopen door te weinig olie, te heet, of en combi. Kan zijn dat de zuiger cilinderspeling te klein was of net tegen de ondergronds. Te weinig olie, te heet, te veel benzine bij opstarten doet de rest. Wel rustig ingereden?

23 sep 2012 17:43
Profiel
PorscheForum Rakker
911 T Targa 1970
Er ligt een blauwe poetsdoek onder de cilinder, maar deze is ook echt wel verkleurd. Vraag is dan natuurlijk nog steeds of dit oorzaak of gevolg is. Ik ga de overige cilinders en zuigers laten meten om te zien of de start waarde al te klein waren of het ergens anders is misgegaan.
Wat ik vooral vreemd vind is dat het vooral onder en boven beschadigd is en niet aan de zij kanten en dan vooral boven terwijl de uitlaat zijde meestal het meeste warmte te verwerken heeft. Die link met de zuiger beschadigingen ga ik eens goed bekijken, dank daarvoor :thumleft: .
Of het een vergissing is zal blijken, maar pech is het zeker :wink:

Suggesties zijn altijd welkom, ik zal toch stap voor stap zaken moeten uitsluiten voordat ik dat nieuwe setje er onder schroef. Dus dank voor zover, and keep them coming!

23 sep 2012 22:09
Profiel
PorscheForum Rakker
porsche 911 SC 1983 Indisch rood
Amsterdam
Op de vorige pagina las ik dat je de timing nog niet helemaal goed had staan? Heeft dat er niet mee te maken?

24 sep 2012 11:00
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
:cry: beste Heinz,
dat is waardeloos zeg ! typisch geval van te heet geweest. en zo snel . phoe!
Je zult echt wel de zuiger/cilinder-toleranties nagemeten hebben ......en te weinig oliesmering? geloof het niet.
nokkenastiming fout ? dan was er meer gebeurt dan 1 cilinder......
ik zou zeker OOK je Carburatie afstelling ( o.a. vlotter niveau ) of je injectiesysteem controleren voor die ene cilinder,
liever te rijk dan te arm.
bekijk/meet ook goed je carteraansluiting en de cilindervoet of die wel "evenwijdig" staat op je krukas ,
ook je compressie meten na montage en kort gelopen te hebben , want compressie kan wel es te hoog zijn bij die ene ??
ik doe altijd VSP plus bij de benzine en 2 "dopjes" Casterolie bij volle tank erbij en controleer zoveel mogelijk de kleur van de bougies na een lange rit . tis maar een hint.
Hoop dat het een beetje helpt?
groet Pieter

24 sep 2012 17:48
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 324 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende