Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 23:46

Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
powerbox +22pk ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Bericht Re: powerbox +22pk ?
matti993 schreef:
heeft een echte chiptuning dan enigzins zin ? of wat zijn andere relatief simpele manieren om je vermogen ietsje op te krikken, kheb al gehoord van andere katalysators, maar dat maakt je geluid ook weer anders en vooral luider. een anderr muffler heeft weinig invloed op het vermogen dacht ik ?
de powerbox lijkt idd te goed om waar te zijn, maar heb het nog al gehoord dat ze iets aan de lambdasonde steken voor een hoger vermogen te krijgen, geen idee hoe het juist allemaal werkt.
greetz

Bij echte chiptuning worden ook de ontstekingsmappen aangepast, in combinatie met een hoger octaan benzine en eventueel een andere uitlaat valt er dan wel wat te winnen. Maar bij een NA motor zijn de winsten veel lager dan bij geblazen motoren.

08 maart 2011 20:17
Profiel WWW
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
matti993 schreef:
heeft een echte chiptuning dan enigzins zin ? of wat zijn andere relatief simpele manieren om je vermogen ietsje op te krikken, kheb al gehoord van andere katalysators, maar dat maakt je geluid ook weer anders en vooral luider. een anderr muffler heeft weinig invloed op het vermogen dacht ik ?
de powerbox lijkt idd te goed om waar te zijn, maar heb het nog al gehoord dat ze iets aan de lambdasonde steken voor een hoger vermogen te krijgen, geen idee hoe het juist allemaal werkt.
greetz

Chiptuning en powerbox vallen wat mij betreft in dezelfde categorie. Voor mij dus niet. Maar of het voor jou "zin" heeft kan ik niet bepalen.

Ik heb bij mijn vorige 2 auto's ook iets aan het luchtfilter(huis) gedaan en aan de einddemper (en bij de 3.2 ook de cat). Niet voor de vermogenswinst (wordt soms geclaimd maar geloof er weinig van) maar voor het geluid.

Echt zinvol wordt het in mijn beleving pas bij combinatie van aanpassingen aan luchtinlaat, uitlaat, (turbo's) etc en dan optimalisatie van het motormanagement. En dat zijn meestal geen goedkope of simpele oplossingen.

08 maart 2011 20:19
Profiel
Moderator
PF #57
je hebt een auto met 250-265 pk. die gaat van 0-100 in 5,5 seconde. Hij kan 285 km/u als topsnelheid. wat is dat toch met al die mensen die dan op zoek gaan naar 15-20 pk, het liefst zo goedkoop mogelijk? denk je nou echt dat je dat gaat merken?

ik heb 3x een 964 coupe gehad met als aanpassing een cuprohr en een K&N inlegfilter. Hartstikke snel. Mijn laatste was een aangepaste met een LM220 hittedraad conversie, 100 Zellen racekat, open K&N luchtfilter, aangepaste motormanagement, cuprohr bladibladibla. Die moest iets van 290-300 pk hebben. Nooit iets van gemerkt. Sterker nog, ik vond de eerdere 964's prettiger rijden...

Maar wie betaalt bepaalt. Heb inmiddels wel begrepen dat als je je 911je echt sneller wil maken, je aardig in de buidel moet tasten.

08 maart 2011 21:06
Profiel
@MarkS: chiptuning of een Powerbox is absoluut niet hetzelfde! Bij een goede chiptuning wordt de ecu herschreven. Dat is heel wat anders dan met een Powerbox een inkomend signaal wijzigen waardoor (alleen) de inspuiting van de hoeveelheid brandstof wijzigt....

08 maart 2011 21:11
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C4
chippen levert op rollerbank vaak meetbare extra pk's en newtonmeters aan trekkracht op. Vooral middengebied van het toerbereik valt qua newtonmeters over het algeen relatief veel te winnen bij ons 3.6 NA blok. Absoluut is de toename niet schokkend te noemen, vooral turbo motoren hebben vaak baat van chippen.

Laat je het toch graag doen: beste optie chippen op bank bij bedrijf dat er verstand van heeft, nadat jij alle aanpassingen hebt geïnstalleerd aan je motor die je daaromheen graag wilt doen (uitlaat en inlaat).

Anders aftermarket chip, netto zal dit niet het optimaal bereikbare resultaat opleveren. Echter zijn er inmiddels gerenommeerde adressen. Die op veel blokken aantoonbare vermogenswinst hebben gerealiseerd (hoe klein dan ook soms).

Nogmaals, resultaten zijn verre van schokkend. Maar met een conefilter, uitlaataanpassingen en wellicht een verlicht vliegwiel (geen flauw idee van gewicht 993 non-varioram vliegwiel) is het altijd goede stof voor een borrelpraat :roll:

08 maart 2011 21:12
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Stel je hebt 'n gewicht van 1400 kg bij 265 Pk - met 15 Pk zit je op 0.2 Pk per kg :arrow: 1325 kg met 265 Pk geeft hetzelfde :idea:

75 Kg lozen moet toch wel te doen zijn :popcorn:

08 maart 2011 21:18
Profiel WWW Facebook 
Moderator
PF #57
Olaf schreef:
75 Kg lozen moet toch wel te doen zijn :popcorn:

Op een Harley is dat zo gepiept...

Afbeelding

08 maart 2011 21:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Ik geloof er ook niks van dat een powerbox even 22 pk meer geeft.
Zelfs met een goede op maat gemaakte chip mag je al blij zijn met meer dan 10pk bij een ongeblazen motor...
BMW M5 2001

08 maart 2011 21:48
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
M a r c schreef:
@MarkS: chiptuning of een Powerbox is absoluut niet hetzelfde! Bij een goede chiptuning wordt de ecu herschreven. Dat is heel wat anders dan met een Powerbox een inkomend signaal wijzigen waardoor (alleen) de inspuiting van de hoeveelheid brandstof wijzigt....

Ik zeg ook niet dat ze hetzelfde zijn. Ik reken ze tot een zelfde categorie. Dat is wat anders. Als je mijn antwoord helemaal had gelezen dan had je ook gezien dat ik de maatwerk optimalisatie van het motormanagement noem. Jij noemt dat "goede chiptuning". De meeste verhalen over "goedkope/simpele" chiptuning gaan daar niet over maar betreffen het aanpassen van enkele standaard ECU waarden. En dat bedoel ik met "dezelfde categorie" als een powerbox. Bij een powerbox wordt feitelijk een additionele ECU unit bijgeplaatst die bepaalde waarden (zoals inspuittiming, turbodruk en ontstekingstijdstip) overneemt. De mapping wordt met een powerbox niet gewijzigd.

08 maart 2011 22:23
Profiel
De Powerbox waar we het hier over hebben zet je tussen de kabel van de lambdasensor en oefent dus alleen invloed uit op de hoeveelheid ingespoten brandstof.... Jij verwart een Powerbox met een piggyback....

08 maart 2011 23:20
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
resto
Nijmegen
ik zou dat ding er maar afhalen.Het lijkt mij ook geen goed planom het lambdasignaal te verstoren met valse waarden.Kan me goed voorstellen dat er teveel brandstof in de verbrandingskamers komt met verroeting en olieverbuik door verglazing van cilinderwanden tot gevolg. mischien kun je voor dat geld beter eens je lambdasondes vernieuwen hahaha

Www.auto-resto.nl

09 maart 2011 0:39
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
964 C2 coupe schiefer grau ex 993 C4 vesuvio '97 ex 964 C2C zwart metallic '91
Meerssen Zuid Limburg
ik heb hem er zowel bij de 964 als de 993 tussen hangen. Ik voel iiig wel dat de auto wat beter aan het gas hangt, maar misschien is dit wel verbeelding. Ik heb iig met beide wagens ook zonder gereden en voelde het verschil.

09 maart 2011 13:05
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Er zal ongetwijfeld "iets" gebeuren --- maar om zeker te zijn van het effect van die box, zou je eigenlijk met en zonder op de testbank moeten gaan :wink:

09 maart 2011 15:31
Profiel WWW Facebook 
M a r c schreef:
De Powerbox waar we het hier over hebben zet je tussen de kabel van de lambdasensor en oefent dus alleen invloed uit op de hoeveelheid ingespoten brandstof.... Jij verwart een Powerbox met een piggyback....

Whats in a name? Ik geloof je direct als jij zegt dat hetgeen ik beschrijf geen powerbox maar een piggyback heet. Maakt voor mijn uitgangspunt niet zo veel verschil, ben er geen voorstander van, net zoals ik geen voorstander ben van het "even snel" laten chiptunen.

09 maart 2011 16:38
Profiel
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Maak zo'n ding maar eens open, er zit echt geen chip in... een paar weerstandjes waarschijnlijk. Dat je zoiets probeert op een terminaal vermoeide Opel Astra snap ik, weinig te verliezen. Maar op een Porsche? :shock:

09 maart 2011 19:41
Profiel
PorscheForum Rakker
En wat zit er nu in?

03 aug 2012 20:33
Profiel
Wie ging hem openschroeven dan?

03 aug 2012 20:38
Profiel
Porsche 911 2003
Waterland
Ik ken iemand die voor 300 euri op de rollenbank de complete computer 'hackt' en volledig opnieuw programmeerd. Dan is in elk toerenbereik optimaal vermogen beschikbaar, zonder dat dit schade opleverd aan de motor. Maar hij zegt het ook eerlijk als je motor al perfect is afgeregeld, en dan betaal je niet het volle pond. (net hoe zijn pet staat, een soort van Goeroe op electronicagebied.... :lol: staat je kop niet aan dan betaal je wat meer, enz.)
Pb maar bij interesse.

03 aug 2012 22:11
Profiel
Ja, dat lijkt mij wel wat. :roll:

03 aug 2012 22:22
Profiel
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Waarom niet een rollerbank test met en zonder powerbox dan is het meten is weten. Ja ik voel .... dat zegt iedereen ik zeg meten die hap, rij naar beekracing zet hem op de bank met en zonder powerbox. Is het ook gelijk einde discussie.

03 aug 2012 23:09
Profiel WWW
Lada
Helemaal in het zuiden.
Werkt dit ook op waterkokers? Niet dat ze het nodig hebben zoals die oudjes maar gewoon omdat het kan :popcorn:

04 aug 2012 0:06
Profiel
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
steef schreef:
lstaat je kop niet aan dan betaal je wat meer, enz.)
Pb maar bij interesse.

Als mij zijn kop niet aanstaat, betaal ik dan minder?

04 aug 2012 4:08
Profiel
Cayman S 2009, 924 1977
Gizmo schreef:
Waarom niet een rollerbank test met en zonder powerbox dan is het meten is weten. Ja ik voel .... dat zegt iedereen ik zeg meten die hap, rij naar beekracing zet hem op de bank met en zonder powerbox. Is het ook gelijk einde discussie.

omdat het dan pijnlijk duidelijk wordt dat het niets heeft opgeleverd; speculeren is leuker :twisted:

Laatst bijgewerkt door mbembe op 05 aug 2012 13:08, in totaal 1 keer bewerkt.

04 aug 2012 12:49
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Powerbox forceert je motor gewoon om maximaal te presteren. Dit maakt heel het programma ECU nutteloos en er is een reden dat er een ECU ingebouwd is. De auto krijgt hierdoor een serieus verminderde levensduur.

En die chiptuning voor amper 300 lijkt mij ook weer een zonde voor je mooie Porsche. Echte tuners vragen boven de 1000 euro, dit heeft ook zijn redenen.
Als je wilt chippen, wees dan niet te gierig op je geld, want op lange termijn zal het toch geld kosten anders.
En vooral lees je een beetje in over wie de goeie tuners zijn, genoeg recensies op het internet te vinden.
Het verbaast me nog steeds dat z**tuning een goed draaiend bedrijf is, terwijl al meermaals bewezen is dat ze slechte kwaliteit leveren en er zijn duizenden negatieve recensies over hen te vinden. Sommigen kijken uitsluitend naar hoeveel vermogen en pakken meteen het hoogste 'beweerde' vermogen. En een jaar later beseffen ze dat het verloren geld is.

05 aug 2012 3:09
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 964 C2 coupe, ex 996 C2, ex 964 cabriolet C2, ex Cayenne 4.5S, Cayenne 3.2S, ex Cayenne 4.5S, ex 993 C2 en huidige Porsche 997 4S
DenHaag
Dus conclusie heren.....gewoon je porsche motor standaard houden en zoals Horn zegt......voor die paar PK meer haal je zoveel op je hals voor niks :drive:

05 aug 2012 8:53
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende