Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 15:05



Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Afbeelding

Recentelijk werd ik, bij een vervanging van een deel van de uitlaat door mijn specialist, op de hoogte gebracht van een beginnende scheur bij een van de klepsteelgeleiders (of seals). Ik ben niet heel technisch, dus weet niet exact hoe dit onderdeel wordt genoemd. Het gaat om de middelste klep op deze foto; onderaan is een (donkere) vertikale scheur te zien op het deel onderaan de zitting/geleiding, van waaruit de klepsteel op en neer kan bewegen. Helaas heb ik geen betere foto :( .
Volgens mijn Porschespecialist moet ik rekening houden met een volledige revisie, om te voorkomen dat de klep een keer losschiet en de hele motor ruïneert. Even schrikken natuurlijk, mede gezien de KM stand van 150.000. Zegt natuurlijk niet alles, maar ik had gehoopt nog even vooruit te kunnen voordat een revisie noodzakelijk zou gaan worden.

Zijn jullie het met bovenstaande zienswijze eens?


07 aug 2012 8:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
zou een second opinion vragen aan een andere bekende/gerenommeerde Porsche specialist.
daarvoor hoeft de boel niet gedemonteerd, je kunt gewoon vertellen dat je een scheurtje in een uitlaatklepgeleider hebt.

lijkt mij dat je er (inderdaad) niet (lang) mee door moet rijden; de klep wordt op zijn plaats gehouden door deze geleider en als die laatste het begeeft en de klep gaat wandelen dan praat je over zuiger/cilinder schade en dat is kostbaar.
overigens kan een zgn. koprevisie voldoende zijn in dit geval - alle 12 kleppen/klepgeleiders dus - geen complete motorrevisie - waarbij complete blok wordt gemonteerd en zuigerveren etc. vernieuwd worden.

suc6
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


07 aug 2012 9:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Tja het zijn alweer hele leeftijden en dito km's, en dat komt er een keer aan :idea:
Heb dit bij mijn voorgaande 911 's ook laten doen, geen pluimpje meer te zien en ook geen olie verbruik :salut:
Maar goed er zal nog wel wat meer bijkomen neem ik aan :scratch:

Suc6
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


Laatst bijgewerkt door molen934 op 07 aug 2012 11:17, in totaal 1 keer bewerkt.



07 aug 2012 9:21
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Bij 150Dkm zou een koprevisie mss afdoende zijn. En mss zelfs allleen die cilinderbank ...

Maar nu (dat) geld uit geven en over een paar jaar weer (meer) ... omdat er dan een ander gedeelte aan revisie toe is :?:

Met de wetenschap die je nu hebt .. zou ik niet veel verder willen/durfen rijden ..

Beter voorkomen dan genezen :idea:


07 aug 2012 10:59
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Bedankt voor jullie input tot zover. @ Olaf: lees ik goed dat jij bij een koprevisie eigenlijk twijfels hebt, omdat je dan mogelijk kort erna weer aan de beurt bent, of gold die opmerking alleen voor een enkele cylinderbank? De specialist sprak inderdaad over volledige revisie: hoewel ook ik twijfelde of dat niet ver ging, heb ik tegelijk ook het gevoel dat een koprevisie mogelijk slechts een eetje uitstel geeft, waarna het echte werk alsnog komt. Anderzijds zie ik ook op tegen allerlei mogelijke extra kosten: bij een volledige revisie komen vermoedelijk altijd weer onvoorziene extra zaken naar voren, die bij voorkeur beter dan ook maar vervangen of gerepareerd moeten worden.


07 aug 2012 15:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Als hij 150 K heeft gelopen zou ik het met een koprevisie doen.
Bij deze km stand deed ik het ook bij mijn 911 jes, natuurlijk kijken ze naar het zwakke punt of de tapeinden nog goed in het carter zitten :idea:
Wanneer hij open ligt kan je ook goed in de cilinderwanden kijken en als dit ok is lekker laten zitten :wink:
Maar goed we weten wat Harald zegt "wie betaalt wie bepaalt" :lol:

Suc6
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


07 aug 2012 17:42
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
HV schreef:
Bedankt voor jullie input tot zover. @ Olaf: lees ik goed dat jij bij een koprevisie eigenlijk twijfels hebt, omdat je dan mogelijk kort erna weer aan de beurt bent, of gold die opmerking alleen voor een enkele cylinderbank?



Geen twijfels, maar om nu 'n paar duizend euro uit te geven en met 50 à 100 Dkm weer de portemonnee te moeten trekken - versus wat meer uitgeven en er weer voor 150 à 250 Dkm tegen te kunnen ...

Goedkoopste is om je tot 1 cilinderbank te beperken - maar of het ook een goede en juiste oplossing is ....


07 aug 2012 20:00
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Toen ik met de motor reed heb ik het gedeeltelijk zelf gedaan (FZR1000)

De seals zorgen voor de afdichting van de olie aan de nokkenassen.
Wanneer ze scheuren of verder scheuren krijg je eerst blauwe rook en verbruik je meer olie.

In het begin enkel bij hoge toeren, daarna wordt het enkel maar erger.

De kop dient er inderdaad voor afgenomen te worden en misschien indien nodig andere kleppen steken en desnoods andere veren. (kleppen lijken mij aangewezen)
De kleppen kan je met een soort schuurpasta en een rodeertoestel roderen. Ter controle kan je benzine in het inlaat- of uitlaatkanaal doen, wanneer de klep gesloten is mag er dan geen benzine doorkomen.

Als je dan toch bezig bent, zou ik de twee koppen tegelijk doen, de slijtage is over het algemeen gelijk ook al kan je het niet onmiddellijk zien.
Een gehele motorrevisie zal misschien niet nodig zijn, alhoewel we nog niet alles weten.

Kleppen, seals, veren, koppakingen andere bouten, werkuren... begin maar al te tellen. Hopelijk mag je meehelpen. (interessant)
_________________________________________
997S


07 aug 2012 21:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
klepzittingen nog vergeten.

Misschien zijn de kleppen nog goed, al zijn de scheurtjes er niet vanzelf gekomen.
Ik heb toen alles vervangen en geen spijt van gehad.
_________________________________________
997S


07 aug 2012 21:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
molen934 schreef:
Als hij 150 K heeft gelopen zou ik het met een koprevisie doen.

Wanneer hij open ligt kan je ook goed in de cilinderwanden kijken en als dit ok is lekker laten zitten :wink:
Maar goed we weten wat Harald zegt "wie betaalt wie bepaalt" :lol:

Suc6


Ik zit hier nu ook aan te denken, koprevsie, waarbij een nadere inspectie mogelijk kan uitwijzen of dit afdoende is. Los van gebruikelijke slijtage elders in de motor, zijn er behalve de cylinders andere, niet zichtbare punten die bij een koprevisie buiten beschouwing blijven, ofwel, niet of niet goed controleerbaar blijven?
Los van het geld is mijn idee, dat het geheel uit elkaar halen van de motor weliswaar de meest grondige weg is, maar dat er ook allerlei zaken naar voren kunnen komen als gevolg van het uit elkaar draaien van onderdelen (zoals pakkingen die na uit elkaar halen onbruikbaar zijn, slechte verbindingen waardoor (bijv. stalen) delen vervangen moeten worden, leidingen die niet goed terug kunnen worden geplaatst etc.), die de onkosten onnodig opvoeren. Of is ook vervangning van dergelijke onderdelen pure winst en spreekt hier slechts de stem van de knieperd in mij ? 8)


10 aug 2012 8:10
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Zeer zeker niet de stem van een kniepert, maar eerder iemand die de klok heeft horen luiden ... ;)

Pakkingen moet je altijd vervangen, als deze losgehaald zijn - die zijn niet opnieuw te gebruiken ...

't is (en blijft) een lastige keuze. Met alleen een (gedeeltelijke) kop-revisie kan je mss nog jaren en vele duizenden kilometers voort . maar als er (redelijk kort na) de kop- revisie iets anders stuk loopt en de motor daarvoor weer "los" of uit elkaar moet, zeg je wss al gauw: "had ik maar ....."

Even een paar dingen die niet te controleren zijn bij (alleen) een kop-revisie:

- drijfstangen
- drijfstanglagers
- krukas
- krukas-lagers
- oliepomp
- etc.

Ben je al op de hoogte van het prijsverschil tussen een kop- en gehele- revisie?


10 aug 2012 8:32
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Bedankt voor het heldere antwoord, Olaf. Ik heb nu nog geen opgave opgevraagd voor koprevisie en totale revisie, maar op basis van wat ik hier ooit heb gelezen meen ik, dat je bij een koprevisie moet denken aan 3000/4000 en bij een volledige revisie op 7000-10000; hierbij ervan uitgaande dat alles wordt uitbesteed (wel zo verstandig voor degenen die hooguit klokken horen luiden :wink: ). Voor een totale revsiei heeft de specialist overigens een indicatie gegeven van 7000.

Dan nog een wellicht naïeve vraagvraag: mag je er na een volledige revisie in principe van uitgaan dat de motor zo grondig is nagekeken en waar nodig gerepareerd of hersteld, dat je niet toch weer voor motorische verrassingen komt te staan kort na zo'n revisie? M.a.w., zijn er bij een volleidge revsiei zaken die ook nog onderbelicht kunnen blijven? Ik ga er dan van uit dat de specialist grondig zijn werk doet en 'alles' kritisch beoordeeld, maar wellicht is dan nog de scope van de revisie niet 100%.


10 aug 2012 9:08
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Bij een volledige revisie gaat het blok tot op de bodem uit elkaar .. en alles wordt dan deel voor deel door de vakman beoordeeld..

In principe heb je dan een blok wat voor bijna 100% nieuw is - en ook (opnieuw) ingereden dient te worden :drive:

Een beetje specialist geeft je dan ook garantie op de gereviseerde motor - meestal 'n jaar of kilometrage.


10 aug 2012 9:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Beste Olaf, wij kennen de zwakke maar ook de sterke punten van een 911 motor :!:
Heb zelf ook al heel wat 911 jes gehad en de krukas en drijfstangen zijn toch echt niet de zwakke punten van de (oudere) 911.
Ben ook zelf niet zo gek om dat los te halen en eventueel de lagers te vernieuwen of een overmaat te plaatsen.
Gewoon de koppen er af en klepgeleiders vernieuwen, cilinderwanden bekijken en eventueel de zuigerveren vernieuwen gelijk met de nokkenas ketting en je kan weer 150 K aan km's rijden.
Dit had ik ook gedaan met mijn SC begin jaren 90 en hij rijd nog hier in de buurt, motor loopt nog als een zonnetje :thumleft:
15382
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


10 aug 2012 9:49
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Tja, ik besloot eerder de boel wel helemaal los te halen en toen bleek dat 1 van de drijfstanglagers blauw verkleurd was ......

Die Porsche rijdt ook nog steeds vrolijk rond, maar had dat niet gedaan als die lagers niet vervangen waren :|

Bij 150 Dkm mag je verwachten dat d(i)e lagers nog goed zijn - maar als achteraf blijkt dat dat toch niet zo was ....

TS (HV) zal mss ook in z'n berekening/bedenkingen mee moeten nemen hoe lang hij nog eigenaar van deze Carrera 3.2 Cabrio blijft - en hoeveel Km per jaar hij er mee wil gaan rijden ...

Als er over minder dan 5K per jaar gepraat wordt - zou ik alleen de kop(pen) laten doen ..


10 aug 2012 10:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
speelt bij mij idd ook mee, ben echte mooiweer rijder en haal die 5k/jaar meestal niet (in Italie zou dat wel anders liggen bijvoorbeeld..). Binnenkort eens kijken hoe de specialist hier tegenover staat en of hij nog extra argumenten heeft. Voor mij speelde bij mijn vraag ook mee, dat de KM stand van 150K voor mijn gevoel best laag is. Blijft altijd een gok natuurlijk bij een 25 jaar oude auto, maar lijkt mij dat de kans groot is dat de motor verder nog goed is.


10 aug 2012 14:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Olaf schreef:
Bij een volledige revisie gaat het blok tot op de bodem uit elkaar .. en alles wordt dan deel voor deel door de vakman beoordeeld..

In principe heb je dan een blok wat voor bijna 100% nieuw is - en ook (opnieuw) ingereden dient te worden :drive:

Een beetje specialist geeft je dan ook garantie op de gereviseerde motor - meestal 'n jaar of kilometrage.

Het blok inderdaad maar niet de appendages als een dynamo, startmotor, stappenmotor, electrische ventilator, etc. daar kunnen nog wel problemen mee komen dus.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


10 aug 2012 16:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Laat je niet te veel leiden door prijzen. De ene koprevisie of totale revisie is de andere niet. Je kunt eenvoudig een "koprevisie" duurder maken dan een totale revisie. Vergeet niet dat het blok voor een ' koprevisie' gedemonteerd kan worden tot een onderblok waar alleen nog maar de krukas, oliepomp en tussenas in zit. De drijfstanglagers kunnen vervangen worden zonder het carter te splitsen.


10 aug 2012 18:39
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Het blok splitsen zou ik dan toch ook nog laten doen - is maar een druppel op de gloeiende plaat ....


Paul II schreef:
Het blok inderdaad maar niet de appendages als een dynamo, startmotor, stappenmotor, electrische ventilator, etc. daar kunnen nog wel problemen mee komen dus.


Maar daarvoor hoeft het blok er niet uit - of uit elkaar :idea:

Aan je lijstje kan je dan ook nog nog zaken als schokbrekers toe kunnen voegen - maar die zouden net als de dynamo, startmotor, stappenmotor etc. al eens vervangen kunnen zijn :popcorn:


11 aug 2012 9:28
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Wat ik altijd van Renntech Erwin begreep en ook vam "mijn" speciliast Mittelmotor: je merkt het bij een 911 niet of nauwelijks als zaken tegen de slijtgrens aan zitten, ze blijven lekker lopen. Alleen het olieverbruik is soms een eerste hint.

Het komt regelmatig voor zeggen zij, dat krukaslagers en big end lagers rond 180.000 aardig uit spec gaan lopen. Zelfde geldt voor klepgeleiders. Bij mijn waren ze bij 220.000 echt heel ver heen.

Bij kopproblemen rond 150.000 zou ik daarom alle koppen laten doen en het blok laten splitsen. Met de koppen eraf ben je al zo ver onderweg, dat ik dat laatste stapje ook zou doen. Reken inderdaad met 7.000 als er geen gekke dingen boven komen. Ik was 10 kwijt voor een goede gedegen revisie bij 220.000 ....
Als je hem zo weer op laat bouwen ben je weer als nieuw .... Maar het is een bende geld inderdaad ....
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


11 aug 2012 22:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Inmiddels besloten de revisie door te zetten. Inmiddels is deze op een haar na ook afgerond. Hoewel veel zaken er inderdaad nog prima uitzagen, toch ook hier en daar slijtage die een revisie wel konden verantwoorden. Denk aan krassen in de cilinderlagers, 2 klepsteelgeleiders die niet meer 100% ok waren e.d. Uiteindelijk is het, naast een totale revisie inclusief het helemaal openen van het motor onderblok, meer een auto-revisie geworden, inclusief bijvoorbeeld de oliekoeler voorin, nieuwe schokbrekers, turbo stuurstangen voor beter stuurgedrag, isolatiemat tussen motor en inzittenden compartiment, kachelunits, toerentalgevers, dynamo, brandstofleiding, alle tapeinden (voor de 993 tapeinden gekozen, waarbij 12 nog intacte tapeinden (helft was staal, helft keramisch -- de laatsten waren eigenlijk nog prima) ook meteen maar zijn vervangen, etcetera.
Bijna weer een auto aan uitgegeven al met al, maar hopelijk is het het allemaal waard geweest. In elk geval zal ik niet meer met geknepen billen hoeven rijden, denkend aan de kans dat een cilinderkop door de motor heenschiet bij vol gas o.i.d/ :shock: . Erg benieuwd of het verschil straks goed te merken is!


28 feb 2013 9:21
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Mooi verhaal en (b)lijkbaar een wijs besluit :thumleft:

HV schreef:
denkend aan de kans dat een cilinderkop door de motor heenschiet bij vol gas o.i.d


Die kans is heel klein - zeg maar NUL :wink:


28 feb 2013 12:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
als je dat hebt, heb je echt iets heel raars gedaan
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


28 feb 2013 15:29
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
Goed om te horen dat die kans heel klein was geweest. Desondanks reed ik de afgelopen maanden (voor de sneeuw) toch met enige bezorgdheid, dat er iets mis zou kunenn gaan. De spreekwoordelijke cilinder door de motor is wellicht een wat al te heftig voorbeeld, maar dat die onzekerheid binnekort verdwenen is, is wel een erg fijn gevoel. Naar de rekening zal ik maar niet teveel terugkijken :cry: .


28 feb 2013 16:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Klepsteelgeleider vertoont haarscheur: revisie?
gewoon koprevisie laten doen het blok zelf draaid makkelijk nog 150 bij.
volgens mij zal dat in de kosten best mee vallen.

gr anton964


28 feb 2013 16:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.