Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 11:54

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1047 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 42  Volgende
Feest!!! 5 jaar financiele crisis. 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Feest!!! 5 jaar financiele crisis.
Je kent mij: ik zoek nooit de confrontatie en ben ook erg meegaand. Ook zelden overtuigd van mijn eigen gelijk. Komt nog bij dat ik bij een weerwoord gewoon niet meer reageer.

O, wacht effe... Dat is iemand anders. :twisted:

04 aug 2012 20:00
Profiel
Yep, een Nissanrijder :mrgreen:

04 aug 2012 20:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Wat zijn we toch een laf volk :cheers:

'Ondanks dat de bankschandalen zich opstapelen, kijken we apathisch toe'

De complexiteit van de financiële wereld maakt politici, economen en burgers passief. Zolang we ons daarachter blijven verschuilen, zal de bancaire wereld niet veranderen, schrijft columnist Lars Anderson.

Mocht er in New York een Batman hebben rondgezworven toen de financiële wereld in september 2008 niet meer bleek dan een luchtbel, wie zou hij dan hebben opgepakt? De aandeelhouder die grotere winsten eist van de onderdirecteur; de onderdirecteur die financiële luchtbellen verzint en ze verkoopt als complexe producten; de bankdirecteur die de producten moreel toestaat; FED-baas Alan Greenspan de die ze juridisch heeft verdedigd; of toch president Bill Clinton, onder wie de deregulering van de financiële markten is begonnen?

De beroemde vleermuis die in het laatste deel van de Batmantrilogie opnieuw worstelt met het ragfijne verschil tussen goed en kwaad, zou in de echte wereld net zo hopeloos verstrikt raken in de complexiteit en de invloed van het financiële systeem. Een verbijsterde kredietbeoordelaar zei recent tegen Guardianblogger Joris Luyendijk: 'In 2008 zaten we op de rand van een mondiale implosie. Nu is het 2012 en er is iets ongelooflijks gebeurd: niets.'

Sterker nog, niet alleen is er geen enkele fundamentele hervorming doorgevoerd om het systeem weer beheersbaar te krijgen, volgens talloze ingewijden, onder wie Peter Blom van Triodos Bank, vindt er zelfs geen discussie plaats over de toekomst van de financiële sector.

Banken zijn ongestoord doorgegaan met hun wanpraktijken. Goldman Sachs en ABN Amro zien hun klanten volgens getuigenissen nog steeds als onwetende rukkers die je naar eigen inzicht mag belazeren. Britse banken bekenden onlangs het volk nog altijd nutteloze polissen aan te smeren. En dat het altijd erger kan bewees Barclays, de reus die voor eigen gewin de rente manipuleerde waarop een selecte groep banken elkaar geld uitleent. Of banken in Duitsland en Nederland dezelfde spelletjes speelden wordt nog onderzocht.

Oplichterij
Toch is er niet één bankier in de cel beland wegens oplichterij. Af en toe rolt er een symbolische kop, zoals de baas van het genoemde Barclays, maar in plaats van een strafproces aan de broek, krijgen ze een dikke cheque in de broek. Banken werken binnen absurd ruime juridische grenzen die ze dankzij eigen lobbywerk hebben bedongen. Men houdt elkaar als een gesloten verbond de hand boven het hoofd. Pas als iemand zich buiten de bankierscode begeeft en à la Dirk Scheringa eigen kunst financiert met andermans spaargeld, krijgt de beursboef contouren. Maffiamaatjes, zou Jort Kelder zeggen. Mocht er wereldwijd worden betaald met kogels, dan zou de Italiaanse maffia ongetwijfeld 's werelds grootste bank zijn.

Bankiers en beurshandelaren hebben hun leefwereld zo complex ingevuld dat niemand nog weet wie waarvoor verantwoordelijk is. Sommige constructies zitten zo ingewikkeld in elkaar dat het me niet zal verbazen als banken via onnavolgbare omwegen door henzelf in elkaar geknutselde producten hebben gekocht - en oprecht denken dat ze premium spul hebben binnengesleept.

Die Kafkaëske complexiteit zit politici, burgers, bankiers en economen op dit moment in de weg.

Verraden
Burgers zouden woedend moeten zijn op de bankenwereld. Ze zijn verraden op een manier die van piramideoplichter Bernie Madoff, de man van vijftig miljard, een kruimeldief maakt. Maar ondanks dat de bankschandalen zich opstapelen en dat 86 procent van de Nederlanders volgens denktank Sustainable Finance Lab geen greintje vertrouwen meer heeft in bankiers, kijkt men apathisch toe. Geen demonstraties, geen gebundelde volkswoede. De onbegrijpelijke complexiteit van de financiële wereld maakt machteloos en onverschillig, als ware oplichterij en bankieren een sine qua non.

Toonaangevende politici, zo hebben ze de afgelopen twee jaar bewezen, begrijpen geen pepernoot van deze crisis en rommelen maar wat aan. Uit angst voor electoraal verlies durft niemand draconische beslissingen te nemen, omdat niemand weet wat de gevolgen zijn. Stapje voor stapje schuifelt men mee met collega-leiders. Ondertussen maken ze hun volk wijs dat de Grieken achter de recessie zitten, terwijl die rechtstreeks voortkomt uit kredietcrisis.

Blijft over de bankiers en economen: volg een week lang de tegenstrijdige berichtgeving van de 'economische experts' en je weet dat de financiële wereld een doolhof is zonder begin en eind. Het gros blijft wanhopig hun nagels zetten in een systeem dat alleen werkt bij groei, simpelweg omdat dit het enige systeem is dat men kent. Niemand weet bijvoorbeeld of het behoud van de euro geld kost of oplevert. De euro is slechts een politiek sentiment dat afleid van het werkelijke probleem. Vandaar dat economen in samenspraak met banken en politici nog meer ingewikkelde constructies verzinnen, waarvan de gevolgen opnieuw niet te overzien zijn.

En zo modderen we voort, verstopt achter een ondoorgrondelijk financieel gedrocht waarop we onze verantwoordelijkheid kunnen afschuiven. En zolang economen, bankiers en politici blijven zeggen: 'Het is zo complex', zal er niks wezenlijks veranderen. Ze zijn veel te bang iets vanuit niets op te bouwen.

'Waarom vallen we?,' vraagt butler Alfred als Batman weer eens in de kreukels ligt. Het antwoord geeft Alfred zelf: 'Zodat we leren hoe we onszelf weer kunnen oprapen.' Maar daarvoor moet je toch echt eerst helemaal naar beneden donderen.

05 aug 2012 19:44
Profiel
964 C2
Te veel tekst voor een zondagavond.
Zeker na dat woordje laf.
Zo heb ik nog nooit over mezelf gedacht.

05 aug 2012 20:32
Profiel
964 C2
Devils son schreef:
Je kent mij: ik zoek nooit de confrontatie en ben ook erg meegaand. Ook zelden overtuigd van mijn eigen gelijk. Komt nog bij dat ik bij een weerwoord gewoon niet meer reageer.

O, wacht effe... Dat is iemand anders. :twisted:

Werkelijk :mrgreen:

05 aug 2012 20:34
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Sigrid schreef:
Te veel tekst voor een zondagavond.
Zeker na dat woordje laf.
Zo heb ik nog nooit over mezelf gedacht.

Ik steek mijn tijd liever in zaken waar ik invloed op heb, of die ik leuk vind.

Maar als VM020 lekker wil stampvoeten en roepen dat die bankiers allemaal oplichters zijn moet hij dat ook eigenlijk helemaal zelf weten. Hij verpest er vooral zijn eigen zondag mee.

05 aug 2012 22:36
Profiel
964 C2
Ik heb het niet gelezen.....ben gestopt bij laf :!:

05 aug 2012 22:38
Profiel
PorscheForum Rakker
@Devil son e.a.

Ik wil niet bot zijn hoor maar de artikelen die ik plaats zijn alleen interessant voor de leden onder ons die nog wat aardig geld op de bank hebben en die hun vermogen zien verdampen.

Je hoeft dus niet te reageren om interessant over te komen. :cheers:

06 aug 2012 1:17
Profiel
PorscheForum Junkie
997 Carrera S Cabriolet tiptronic 2005, Ex 996 Carrera 4S Cabriolet tiptronic 2003, Ex 356 Speedster Carrera GS de Luxe 1958 Replica
Lelystad
Citaat:
Kijken we apathisch toe

VM020 schreef:
alleen interessant voor de leden onder ons die nog wat aardig geld op de bank hebben

Gelet op jouw eerdere posts kan ik mij niet indenken dat jij nog steeds geld bij Banken hebt staan. Dus kan eenvoudige geconcludeerd worden dat, of jij apathisch toekijkt of deze artikelen zijn voor jou niet interessant? :scratch: Gezien jouw eigen stelling dat jij de 'beerput' wel zult opentrekken blijft enkel de 2e optie over :mrgreen:

P.s. Wat is eigenlijk 'aardig geld'?

06 aug 2012 1:38
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Mensen die aardig wat geld hebben zijn hopelijk niet zo lui om deze op de bank te laten.
Beter uitgeven. Want je geld 'verdampt' inderdaad, wetten van de economie en inflatie. De banken kunnen inflatie niet volgen.

Mag ik vragen waar je dat artikel vandaan hebt? De schrijver lijkt me niet veel te kennen van hoe het er aan toe gaat.
Jij bent waarschijnlijk zo'n type dat niet begrijpt hoe banken werken wellicht? Voor elke 10 euro die ze binnenkrijgen lenen ze meer dan 50 euro uit (heel wat meer zelfs, maar ik weet niet hoeveel het gemiddelde ongeveer is tegenwoordig, dus voor zekerheid geef ik maar een laag getal op).
En zo'n dingen vind je waarschijnlijk maffia praktijken?

Indien dit het geval is, dan ben je beter af met je praatjes in een café, genoeg mensen die je daar zullen geloven omdat ze er zelfs niets van afweten.
Maar zoals duidelijk is, hier op het PF zitten er mensen die wel weten hoe het in elkaar steekt.

Het is de moeite niet om hier te blijven jezelf te verdedigen, want je zit gewoon kilometers naast de feiten en blijkbaar ben je te koppig om dit te beseffen.

My 2 cents, not feeding the stubborn goat anymore :) .

06 aug 2012 1:41
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
My 2 cents: Ignore the troll :mrgreen:

06 aug 2012 8:33
Profiel
PorscheForum Junkie
Porscheloos...
Almkerk
Misschien wel aardig om DS, VM, en andere geïnteresseerden op een zomeravondje bij elkaar op een terrasje te laten discussiëren, kunnen we meteen zien met wat voor Porsche onze TS komt aanrijden!!

06 aug 2012 8:42
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
Zou ik ze eerder op een dojo loslaten.

06 aug 2012 8:48
Profiel
964 C2
Michiel911 schreef:

P.s. Wat is eigenlijk 'aardig geld'?

Dat lacht je iedere morgen toe als je het bekijkt in die oude sok onder je matras.
Of je bekijkt het op deze manier iedere dag.....de vrouwen onder ons:

Afbeelding

06 aug 2012 9:40
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
felix bahama 912 schreef:
Misschien wel aardig om DS, VM, en andere geïnteresseerden op een zomeravondje bij elkaar op een terrasje te laten discussiëren, kunnen we meteen zien met wat voor Porsche onze TS komt aanrijden!!

Helaas houdt VM niet zo van discussiëren. Hij roept wat en holt dan snel weg.

06 aug 2012 10:23
Profiel
PorscheForum Rakker
VM020 schreef:
@Devil son e.a.

Ik wil niet bot zijn hoor maar de artikelen die ik plaats zijn alleen interessant voor de leden onder ons die nog wat aardig geld op de bank hebben en die hun vermogen zien verdampen.

Dan kan je wel stoppen met posten, iedereen hier heeft zijn geld toch in de garage/op de oprit staan!

06 aug 2012 11:20
Profiel
VM020 schreef:

Ja, als je tegen 2% rente je geld op de bank zet snap ik dat je daar niet gelukkig van wordt, maar dan nog denk ik dat je beter daar iets aan kan doen dan hier klagen. Maar dat kan aan mij liggen hoor...

Citaat:

Precies. Dat is bij mij van nature zo en bij jou lukt het niet eens als je reageert... :mrgreen:

06 aug 2012 14:51
Profiel
Maarten schreef:
My 2 cents: Ignore the troll :mrgreen:

Yep :popcorn:

06 aug 2012 15:25
Profiel
PorscheForum Rakker
We kunnen kop in zand blijven steken, maar de slachting gaat gewoon door hoor.... Ik denk dat ik toch nog gelijk krijg :mrgreen:

'Kwart van woningbezitters komt met een restschuld te zitten'

Bijna een kwart van alle Nederlandse woningbezitters zal eind volgend jaar een hogere hypotheek hebben dan de waarde van zijn woning. Dat voorspellen ING-economen in hun nieuwe Kwartaalmonitor Woningmarkt.

ING gaat er in zijn raming vanuit dat de huizenprijzen dit jaar en ook volgend jaar met 5 procent zakken. Die inschatting is gebaseerd op de aanname dat de woningmarktmaatregelen uit het Lenteakkoord per 1 januari 2013 worden uitgevoerd.

Ongeveer 3,5 miljoen huishoudens hebben een koopwoning die met een hypotheek is belast (CBS-cijfer uit 2009). Halverwege 2011 hadden 517 duizend huishoudens een potentiële restschuld bij verkoop van de woning, omdat hun hypotheek hoger was dan de verkoopwaarde. Volgens ING stijgt dit aantal volgend jaar naar 800 duizend huishoudens, 23 procent van alle huiseigenaren met een hypotheek.

Buffer
Deze raming houdt geen rekening met eventuele financiële buffers. Een deel van de 800 duizend huishoudens zal de restschuld kunnen opvangen met spaargeld of ander kapitaal. Ruim 200 duizend gezinnen hebben echter een (potentiële) restschuld van 30 duizend euro of meer, terwijl de helft van de huishoudens vorig jaar 16 duizend euro of minder aan spaargeld en beleggingen bezat.

Dat steeds meer huizenbezitters een restschuld aan de verkoop van de woning overhouden, wordt langzamerhand zichtbaar aan de aanbodkant van de woningmarkt.

ING signaleerde in juni al dat het aantal te koop staande woningen in mei onverwacht was gedaald. Ook makelaarsvereniging NVM constateerde vorige maand dat het aanbod dit voorjaar nauwelijks groeide. Normaal gesproken worden dan de meeste woningen te koop gezet.

ING-econoom Dimitry Fleming denkt dat steeds meer potentiële verkopers tot de conclusie komen dat het geen zin heeft hun huis te koop te zetten, omdat de huizenprijzen zover zijn gedaald, dat ze 'onder water' staan.

Dit zou betekenen dat steeds meer huiseigenaren van verkoop afzien naarmate de prijzen verder dalen. Anderen zullen hun nog niet verkochte huis van de markt halen. Het aanbod zal daardoor voor een steeds groter deel bestaan uit woningen van mensen die wel móéten verhuizen en van verkopers die een huis geërfd hebben waar ze zelf niet in willen wonen.

10 aug 2012 19:38
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap :roll:

10 aug 2012 20:05
Profiel
PorscheForum Rakker
@Maarten: Jouw "stoere" gedrag verraadt dat je eigenlijk peentjes zweet.... Maar het ergste moet nog komen. Maak jij je kippeborstje maar nat jochie. Als Europa klapt mag jij mijn schoenen poetsen. :mrgreen:

Firms urged to prepare for eurozone break-up

As Olympic mania intensifies with the UK's increasing gold medal count, the crisis in the eurozone has quietly slipped out of the limelight.

European Central Bank president Mario Draghi's bond-buying plan, aimed at lowering borrowing costs, has appeased the markets for now in spite of being sketchy on details.

And as none of the troubled eurozone countries is planning bond auctions in August, the pressure is off.

The eurozone crisis it seems is officially on its summer break.

Time to prepare
But this summer jippie is a mere illusion, according to law firms, which behind the scenes are beavering away feverishly on behalf of their clients to examine, and try to minimise, the consequences of the very worst-case scenario - a collapse of the euro, or the withdrawal from the European Monetary Union by a eurozone country.

A so-called "Grexit" could create great difficulties for companies
Investors and companies doing business in the member states of the European Union remain concerned about the consequences of one, some or all of the eurozone countries returning to their old national currencies.

Companies and investors party to contracts that require payment in euros or are denominated in euros should re-structure the deals to ensure that they will not have to receive payments in a devalued currency, such as the Greek drachma or the Spain's peseta, according to law firms.

"If they have got business and contractual arrangements in a country deemed particularly at risk, or are involved in specific transactions with a counterparty based in one of the countries deemed at risk, then it could have a dramatic impact on cash flow if the payment is made in a different or devalued currency," warns Jim Rice who heads the Linklaters eurozone core group, which was set up to deal with the large volume of client inquiries on the issue.

Companies should ensure that the definition of euro within the contract refers to the currency of the eurozone, rather than the use of the euro as adopted by a specific country, Mr Rice says.

This means it may be harder for a firm to switch to a devalued currency in the event of a eurozone exit, he says.

It may also help if the governing law of the contract is an independent law, such as English law, he adds.

Indeed, he continues, it might be helpful if the place of performance of the contract is located outside any of the countries deemed to be at risk. This would mean that the contract is more likely to be honoured in the designated currency.

"There is little that you can do that is foolproof, but many clients are making some changes, or at least instigating a review as an exercise to determine what the extent of their risk is," Mr Rice says.

Ultimately, however, what is important in most contracts is not the colour of the currency, but rather whether the customer can pay at all, according to law firm DLA Piper.

Companies must make sure their customers will be able to pay in a currency and in an amount that is convertible on the markets to satisfy the payment in full, DLA Piper observes.

It suggests pragmatic redrafting of existing, as well as new, contracts, to address a potential eurozone collapse and thus reduce the most obvious risks to supply chains.

Financial focus

Passion and power will be essential for leaders trying to solve the eurozone crisis
Financial firms such as banks also face greater risk in the event of a eurozone collapse, essentially due to their larger scale and the high level of individual transactions.

A recent report by Credit Suisse bank analysts, led by Carla Antunes da Silva, calculated that the biggest impact from a so-called Grexit, an exit of Greece from the Eurozone, on 11 European banks' investment banking departments would stem from counterparty losses on derivatives contracts and other counterparty credit risks.

The banks' losses, when added up, could total €9bn ($11bn, £7bn), the report says.

Capital controls
Much will depend however on the terms of any legislation passed in the exiting country. Such legislation is likely to include a new currency law and a capital controls law.

David Wakeling at Allen & Overy points out that even if contracts are amended, a country leaving the eurozone is likely to impose so-called exchange or capital controls to stem the flight of money from a currency set to be devalued.

In, say, a Grexit scenario, these controls could see the Greek government making it illegal for its banks to continue to pay its counterparties in euros.

A further complication for firms trying to prepare for a possible break-up of the eurozone is that it could happen in so many different ways.

There are three key scenarios:

One of the weaker peripheral eurozone countries, such as Greece or Spain, leave the eurozone,
a complete break-up of the eurozone,
the stronger members of the eurozone, including Germany, leave to set up on their own.
Companies face a wide variety of possible toxic outcomes from a collapse of the eurozone, hence although they can do much to prepare they would undoubtedly also see some surprises.

10 aug 2012 21:35
Profiel
PorscheForum Rakker
@ Maarten, DS: Print dit uit en hangt dit boven je bed

Steel het geld van één mens, en je bent een dief. Steel het geld van miljoenen mensen, en je bent een bankier.

10 aug 2012 21:44
Profiel
964 C2
Maarten, je moet eens op tijd naar bed als je om 8 uur al gaapt :wink:
Ik ga mij bij het dievengilde aansluiten :?

10 aug 2012 22:06
Profiel
964 C2
Ik en de buurvrouw!

Ik ben de laatste tijd
in van die rare stemmingen
dat ik de buurvrouw op wil bellen
om haar te vragen
of ze ook zin heeft
om met mij de hond uit te laten.
Niet dat wij een hond hebben
en zij ook niet.
Maar de buurvrouw haar broer is net overleden
ze stond in de tuin om afleiding te zoeken
ik zwaaide
en ze liet per ongeluk de tuinslang vallen
om terug te kunnen zwaaien.
Ze heeft altijd zo’n pech
niet per se in de zin van dat ze nooit de loterij wint
die heeft ze ook nog niet gewonnen,
maar dat doet er niet toe.
Zou ze eigenlijk wel mee doen?
Als ze de postcodeloterij zou winnen,
zou ze best rijk zijn
niet zo rijk als wij,
want als wij de postcodeloterij zouden winnen
hoefden we die met niemand te delen
wij hebben geen buren
hoe komen we dan aan een buurvrouw?
De buurvrouw woont een straat verderop
het eerste huis, dat met die schapen
die schapen waarover mijn zusje
achterop de fiets tegen mijn vader in de lente zei:
Kijk papa, dat lammetje zwaait naar mij.
De buurvrouw heeft meer pech
in de zin van het leven
ze moet hard werken
en de zon komt ook niet altijd aanwaaien
want bij de koffie
als ze komt schoonmaken
klaagt ze wel eens over de bloemkool
die in de tuin niet opkomt, of de sperziebonen.
Ik vraag me af
wie er voor de buurvrouw opkomt?

Past deze lap tekst hier wel :cheesy:

10 aug 2012 22:14
Profiel
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
[quote="VM020"]@Maarten: Jouw "stoere" gedrag verraadt dat je eigenlijk peentjes zweet.... Maar het ergste moet nog komen. Maak jij je kippeborstje maar nat jochie. Als Europa klapt mag jij mijn schoenen poetsen. :mrgreen:

Afbeelding

:mrgreen:

Laatst bijgewerkt door renetrzes op 12 aug 2012 22:11, in totaal 1 keer bewerkt.

10 aug 2012 22:19
Profiel
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 1047 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 42  Volgende