Auteur |
Bericht |
Peter S
Porsche Spyder 718Vinkeveen
|
Koppeling vernieuwen,
Hallo , Ik ben van plan over een tijd mijn koppling in mijn 964 te laten vervangen. Heeft een lichter vliegwiel in combinatie met een lichtere koppeling effect zo ja wat zijn de voordelen daar dan van? Of moet ik juist gewoon bij een standaard koppling houden. Ik vind dat het koppelen nu redelijk zwaar gaat maar dat schijnt weer normaal te zijn? Ik heb er wel wat voor over als dit wat met minder druk zou kunnen op het koppelings pedaal. Maar bereik je dit met een bepaald systeem ?
Groet Peter
|
18 aug 2012 8:44 |
|
|
moekenco
Midden van het land
|
Re: Koppeling vernieuwen,
Gewoon standaard houden, die functioneerd uitstekend in deze auto's. hij kan ook lichter gaan als je de werkcilinder op de bak vernieuwd, of eerst eens doorspoelt met verse vloeistof. en het asje voor het treklager moet goed gesmeerd lopen, dus ook dan de lagertjes en rubbers vernieuwen met de nieuwe koppeling ! voor tips en trucs mag je me altijd een pb-tje sturen.
|
18 aug 2012 8:54 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Koppeling vernieuwen,
Gewoon vernieuwen met het originele spul en hij gaat weer heerlijk soepel. Heb zelf ook het vliegwiel vernieuwd, phhh was wel kostbaar Natuurlijk ook de kleine dingen, veertjes, toplager, druklager etc.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
18 aug 2012 10:25 |
|
|
Peter S
Porsche Spyder 718Vinkeveen
|
Re: Koppeling vernieuwen,
Dank voor het advies ik ga origineel houden.
|
18 aug 2012 13:18 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: Koppeling vernieuwen,
Ik ben wel van plan op de 964 een lichter (RS) vliegwiel met sportkoppeling te monteren. Al eerder op een andere auto (geen Porsche) gehad, en de motor reageert veel rapper op het gas. Dat rijdt voor mij fijner, maar ook iets nerveuzer. Als je daar niet van houdt, moet je het niet doen.... de 964 is idd al een fijne auto om mee te rijden....ook helemaal standaard.
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
18 aug 2012 14:59 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
Re: Koppeling vernieuwen,
met steef eens. En van horen zeggen: RS vliegwiel is een stuk goedkoper! Onrustiger lopen is met name stationair merkbaar.
_________________________________________ Make the most of now!
|
18 aug 2012 15:37 |
|
|
Peter S
Porsche Spyder 718Vinkeveen
|
Re: Koppeling vernieuwen,
hoe komt het dat hij bij en sportkoppling stationair onrustig loopt? Heeft dit direct te maken met het vliegwiel en dan bedoel ik massa weerstand? Of is er een andere reden voor?
|
18 aug 2012 18:12 |
|
|
Erik997S
|
Re: Koppeling vernieuwen,
Wat achtergrondinformatie betr. een vliegwiel
De motor levert energie en vermogen, dit wordt in een vliegwiel gestopt, een gebalanceerde massa die ronddraaid is een vorm van mechanische energie-opslagplaats.
Als men schakelt en de koppeling loslaat zorgt het vliegwiel voor voldoende energie-afgave om de moor niet te laten stil vallen. Het gewicht, de diameter(v.h. zwaartepunt) en het toerental van het vliegwiel zorgen voor de hoeveelheid energie dat er in kan worden opgeslagen.
De energie die opgeslagen wordt in het vliegwiel vraagt vermogen van de motor. Een zwaar vliegwiel zal minder vermogen naar de achterwielen brengen, dan een licht vliegwiel. Ook de reactiesnelheid, verandering van toerental, van de motor zal toenemen met een lichter vliegwiel alsook het aanpassen van het toerental van de motor bij terugschakelen. Een (te) licht vliegwiel kan dan weer problemen geven bij vertrekken; omdat er veel minder mechanische energie aanwezig is. Voor het vertrekken zal hierdoor een juister toerental(lees vermogen) nodig zijn in combinatie met een koppeling die je voldoende zal moeten laten slippen (achterwielen staan dan nog stil) of de motor valt stil.
Een te hoog toerental zal dan bij het uiteindelijk loslaten van de koppeling zorgen dat het motor-toerental zo zakt door de te trage snelheid van de wielen, zodat de motor ook stilvalt.
Het bokkerig zijn zie ik eerder in het stationairlopen van de motor. Het stationair toerental verhogen is een oplossing om de motor iets mooier te laten draaien als hij stilstaat.
Dit kan men verklaren aan het voorbeeld van een 1-cilindermotor, deze heeft een vliegwiel nodig anders kan hij zijn éénmalige impulsbeweging niet afgeven om een rondraaiende beweging tot stand te brengen.
Zo heeft een motor een frequentie van impuls. Het vliegwiel ,die een zekere energie bezit en dit over de gehele omwenteling, zorgt er dan ook voor dat men kan vertrekken. Om de 2 omwentelingen heeft een 4-takt motor een arbeidslag, dus op 720°. Bij een 6-cilinder is dit dus om de 120° en veel constanter dan een 1-cilinder motor maar minder constant dan een 12-cilindermotor.
Het supersmooth vertrekken van een zware limousine is bvb door een zwaar vliegwiel. Het moeilijk kunnen vertrekken van oudere Formule 1 auto's is een vb van een héél licht vliegwiel.
Aluminium vliegwielen zijn goedkoper, maar ook de bedenking dat het toerental hoger moet zijn om een koppeling te laten opkomen, deze ook veel meer gaat slippen. Meer slijtage maar ook meer energie dat in warmte omgezet wordt. Aluminium is niet zo warmte bestendig.
Hopelijk geeft dit je meer inzicht.
_________________________________________ 997S
|
18 aug 2012 19:52 |
|
|
Peter S
Porsche Spyder 718Vinkeveen
|
Re: Koppeling vernieuwen,
Beste Erik,
Mag ik je vriendelijk bedanken voor je zeer uitgebreide uitleg dit geeft zeker meer inzicht.
Thanks!
|
18 aug 2012 21:14 |
|
|