Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 apr 2025 23:38



Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
10W60 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 Carrera 2S cabrio. Mercedes B200 Turbo. TriumphDaytona Super3 Cosworth 997 Carrera2S 3.8 cabrio. Triumph Tiger 1050SE Hyperpro Arrow.
Bericht 10W60
Mijn 996 (85000km - 2003) verbruikt olie. Je ziet het niet, maar hij doet 't wel. Geen blauwe pluimen bij accelereren, ook niet bij gas loslaten, uit laten rollen en weer gas geven (á la oude BMW 323 etc)
Ik heb al eens eerder oliverbruik gehad bij een (geheel gerestaureerde) GSX1100 Katana, Daar heb ik toen een Castrol RS 10W60 in gedaan en alles was daarna okay.

Zijn er mensen die een 10W60 volsyntheet in hun Porsche gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen daar eventueel mee?
_________________________________________
De 996 leerde ons een les.
De 997 leert ons het échte leven.
(hoe je ineens heel véél geld moet uitgeven)!


Laatst bijgewerkt door dodootje op 25 sep 2012 16:16, in totaal 1 keer bewerkt.



24 sep 2012 16:00
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: 10W60
Porsche adviseert volgens mij 0W40, 5W40 of 5W50 als ik me niet vergis. Geen er varing met 10W60
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


24 sep 2012 16:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: 10W60
na 8,5 ton mag ie best wat gebruiken.
_________________________________________
oud is beter


24 sep 2012 22:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 10W60
Haha, scherp wolf!!! :D


25 sep 2012 13:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 10W60
Mobil 1 0W-40 Value
Viscosity, cSt (ASTM D445)
@ 40º C 75
@ 100º C 13.5
Viscosity Index 185
MRV at -40ºC, cP (ASTM D4684) 31,000
HTHS Viscosity, mPa•s @ 150ºC, (ASTM D4683) 3.8
Total Base Number (ASTM D2896) 11.8
Sulfated Ash, wt% (ASTM D874) 1.3
Phosphorous, wt% (ASTM D4981) 0.1
Flash Point, ºC (ASTM D92) 230
Density @15.6 ºC, g/ml (ASTM D4052) 0.85


Castrol Productnaam Formula RS 10W-60:

Vlampunt >200 °C (CC) Pensky-Martens.
Kleur Geelbruin.
Fysische toestand Vloeistof.
Geur olie-achtig
Dichtheid 838 kg/m3 (0.838 g/cm3) op 15°C
Oplosbaarheid onoplosbaar in water.
LogKow Het product lost beter op in octanol; log(octanol/water) >3
Viscositeit Kinematisch: 174 mm2/s (174 cSt) op 40°C
Kinematisch: 23.5 mm2/s (23.5 cSt) op 100°C

Veel nuttige gegevens vind ik niet. Hetgeen ik wel kan afleiden is dat het soortelijk gewicht van Castrol-olie minder is.
De viscositeit bij 40° is bij Castrol heel wat meer, dikkere olie dus, wat betekent dat de olie meer wrijving ondervindt om doorgepompt te worden en misschien moeilijker door kleien verdeelopeningen gaat geraken. Ook bij een temperatuur van 100° komen we niet aan de viscositeitsnorm die Mobil 1 aan houdt.

Gedeeltelijk zal uw probleem kunnen opgelost worden door het gebruik van een dikkere olie, die minder visceus is.
Maar waar ligt uw probleem eigenlijk? Slijtage zuigerveren of een lek langs de klepsteel is het niet aangezien er geen blauwe pluim is komt bij hevig accelereren.
Probeer eerst een oorzaak te vinden.
_________________________________________
997S


25 sep 2012 13:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 Carrera 2S cabrio. Mercedes B200 Turbo. TriumphDaytona Super3 Cosworth 997 Carrera2S 3.8 cabrio. Triumph Tiger 1050SE Hyperpro Arrow.
Bericht Re: 10W60
@ WOLF
OOOOOPS Hij heeft 85000 km gelopen!!! Geen 850000KM. Jij bent scherp!
SORRY folks!

km stand aangepast! :bang:
_________________________________________
De 996 leerde ons een les.
De 997 leert ons het échte leven.
(hoe je ineens heel véél geld moet uitgeven)!


25 sep 2012 16:15
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 Carrera 2S cabrio. Mercedes B200 Turbo. TriumphDaytona Super3 Cosworth 997 Carrera2S 3.8 cabrio. Triumph Tiger 1050SE Hyperpro Arrow.
Bericht Re: 10W60
Ik zie verschillende smeeradviezen bij verschillende oliemerken. 5W40 het meest en Castrol geeft ook een 0W40 op.
Mijn onzekerheid betreffende Castrol 10W60 is inderdaad de dikte van de olie op bedrijfstemperatuur. Wanneer een motorblok wat kleinere, nauwere leidingen bevat, wordt de druk dan te hoog of niet???

Ik heb de vraag nu ook voorgelegd in Leusden bij Pon, maar antwoord duurt meestal even en vaak is het antwoord: "dat kunt u met de dealer afhandelen". Zelf ga ik ervan uit, dat er bij Pon toch meer informatie moet zijn, want alle eventuele problemen die bij dealers aan het licht komen zullen toch ook bij Pon terecht komen uiteindelijk.
Ik wacht nog even af.

Zal eerdaags ook eens een afspraak maken om te kijken of de oorzaak achterhaald kan worden.
_________________________________________
De 996 leerde ons een les.
De 997 leert ons het échte leven.
(hoe je ineens heel véél geld moet uitgeven)!


25 sep 2012 16:39
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 10W60
@dodootje

Uiteraard kan je het antwoord van Pon afwachten, maar je zult dan ook het antwoord als waar moeten aannemen.
Een hoge viscositeit bij olie heeft een hoge interne wrijving, olielaag op olielaag. Indien de olie warmer wordt wordt deze vloeiender en verlaagd de viscositeit.

Wrijving is een manier om energie om te zetten naar in dit geval warmte-energie. De interne wrijving die hoger ligt bij koude olie zal dus meer warmte-energie opwekken, waardoor de olie sneller zal opwarmen en bijgevolg vloeiender wordt. Opgelet er kan pas sprake zijn van interne wrijving van vloeistoffen als deze vloeistof in beweging is. (opstoppingen!)

Fluïda met een hoge viscositeit in beweging hebben op een bepaalde afstand een drukverlies door de interne wrijving en de wrijving met de leidingen.

De meeste mensen kennen die de wet van Pascal kennen zullen nu wel even fronsen, de druk is overal gelijk.
Juist maar dit geldt niet voor Fluïda in beweging.

Een vb. van deze bewering is bvb een koppelpunt van de watertoevoer in een straat. Als iedereen van die straat zijn kraan opendraait zal diegene achteraan in de straat wel een drukverschil opmerken. Dit druk verschil is de optelsom van de viscositeit in de vloeistof en de wrijving tussen vloeistof en de leidingen. Dit zijn de twee hoofdoorzaken, de neveneffecten zijn de bochten en de diameter van de leidingen maar deze hebben uiteindelijk dezelfde basis van de aangehaalde verliezen.
Nu we weten dat de viscositeit van olie veel hoger ligt dan water(1,002) kan men besluiten dat het drukverschil op veel kortere afstand kan waargenomen worden.

Het is maar dat je het weet, een fisicus zal je hier een veel duidelijker antwoord op kunnen geven. Ik heb al talrijke keren gelezen hoe de samenwerking met Porsche kan lopen ivm extra inspanningen. Voor zij ooit gaan zeggen dat Castrol olie goed is moet er nog één en ander gebeuren. Mobil one is reeds ... jaren sponsor van Porsche activiteiten, zelfs in het museum kan je dit goed merken.

Een goede raad begin met zulke zaken niet in de winter. (het is dan iets kouder en de viscositeit van de olie zal dan nog hoger zijn bij opstarten bvb)

Goog Luck.
_________________________________________
997S


25 sep 2012 22:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S MKII Speedgelb Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met. Stromer ST1 Platinum
Bericht Re: 10W60
Ik gebruik 10W60 op aanraden van de specialist.
Door de hoge viscositeit dicht hij wat beter af. Wanneer je rustig warm rijdt (een wie doet dat niet?)moet het gebruik van deze olie geen enkel probleem zijn.
_________________________________________
http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld
life is too short to drive boring colors


25 sep 2012 22:49
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 10W60
Yes, Ivo that's right.

Echter het vergelijk tussen een 964 en 996 gaat niet echt op.
De 996 heeft meer kans op hogere temperaraturen, de koeling die niet altijd doet wat ze zou moeten doen,...

De 964 heeft een dry-sump systeem, de spelingen waren iets ruimer bij de 964 en de slijtage zal ook iets groter zijn.
Speelt allemaal in het voordeel om die olie te kunnen gebruiken.
_________________________________________
997S


26 sep 2012 8:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: 10W60
als bij een 996 olie verdwijnt zou ik de koelvloeistof eens goed bekijken.
_________________________________________
oud is beter


26 sep 2012 9:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: 10W60
Ik heb in de 964 altijd 10W60 gebruikt (de M-variant). Bij de turbo gebruik ik de 5W50 van Mobil 1.

Je kan zonder problemen 10W60 van Castrol gebruiken.


26 sep 2012 11:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 10W60
Devils son, bedoel je de vergelijking tussen een 996 Turbo/964 en een 996 carrera 4 met X51 kit.
Dry-sump vs wet-sump. Nickasil cilinders vs ...

Ik stel me steeds vragen bij kinematische viscositeit en dynamische viscositeit, daar is wel degelijk een verschil in.
Een viscositeitsindex vind ik ook niet terug bij Castrol.

Het 996-blok, niet de turbo of GT3, heeft niet zo'n goede naam met de temperatuurregeling.
Temperatuur en wrijving, te warme onderdelen zetten meer uit dan de bedoelde specificaties.
Passingen van niet dezelfde materialen zetten niet hetzelfde uit en dit zou wel eens een voor een minder goede olie-doorgang kunnen zorgen.

Tja testen en gebruikte oliestalen laten analyseren, zou een degelijk antwoord kunnen geven.
Toch zou ik eerst gaan zoeken waar de olielekage is. (carter ontluchting op de X51? misschien)
_________________________________________
997S


26 sep 2012 13:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: 10W60
Vwb het gebruik van 10W60 maakt het wel een verschil of het gaat om een 996 of een luchtgekoelde P:
Ik herinner me een goed stukje hierover van een ander forum, en na even zoeken:

The last porsche oil recommendation TSB for the 993 was in 2003, and widest weight spread was 45 ex: 5W-50 (which they recommend)
you can find the TSB I posted on pcarworkshop with complementary docs.

10W-60 was developed in 2004 by castrol and BMW, for the BMW M engines pre year 2000.
premature wear in all M series engines of camshafts valve tappets crank journals were a result of low levels of zddp in the newer oils.
Tolerances in the 993 engine were more than the post-2000 engines, thus needed elevated levels of zinc etc, as anti-friction agents.
And to lubricate best an engine when hot, you need higher viscosity (thus pressure)
End product was so breakthrough, they produced the same viscosity range for new engines API SM-SP. Without high zddp levels,
Before was called RS-Formula, today the name is Castrol Edge Sport 10W-60. (which is the Castrol edge 10w-60 with low zddp)
So Castrol Edge Sport 10W-60 API SM-SP for new cars
Castrol Edge 10W-60 API SJ for pre-2000 cars
BMW can develop an oil for a fleet of M series they had to stand to.

En wat me vooral is bijgebleven :!: :

There is absolutely NO argument for using a 60 weight oil in a road-going 993 engine in the UK climate.

None whatsoever.

Why?

1) Put simply, every engine is designed to work most efficiently at running temperature with a certain oil 'weight', and then a multigrade oil is specified to allow for ambient temperature variation on engine start-up.

As you have stated, the Drivers Manual details these ranges. 10W60 ain't one of them.

2) the clue is in the name of the oil - Motorsport. If you race an engine, the parameters stated above now shift to a higher 'weight' of oil, which will exhibit the SAME original-engine design target viscosity at the HIGHER temperatures that are seen during prolonged high rev ranges - i.e. racing.


I'm sorry, but whoever says a 60 weight oil is correct for a road-going 993 has no idea what they are talking about, and all of their other 'advice' should be treated with extreme caution.

Once you put the correct 40 weight into your engine, you will notice a large increase in power, as the engine no longer has to move 11.5 litres of treacle around.Porsche did not produce too many 993's to co-produce a specific oil.

(voor de duidelijkheid: Dit zijn twee verschillende auteurs in een draadje op 911uk forum :salut: )


26 sep 2012 14:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: 10W60
[quote="dodootje"]Mijn 996 (85000km - 2003) verbruikt olie.

Hoeveel is dat dan ?? Misschien valt het dan wel mee als je porsche mag geloven .
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


26 sep 2012 14:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: 10W60
Sorry dodootje, maar ik kan de betreffende Technical Bulletin voor je 996 niet vinden. Maar voor de geïnteresseerde lezers van dit draadje is hier die laatste TSB voor de luchtgekoelde Porsches.


TSB approved eng. oils by Porsche


26 sep 2012 17:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: 10W60
Once you put the correct 40 weight into your engine, you will notice a large increase in power

Sorry, maar als dit soort onzin uitgebraakt wordt, dan kun je de rest toch ook niet meer serieus nemen.

De olie is wat dikker. No problem. Gewoon goed warm rijden (en daar zit volgens mij al een groot deel van het probleem met de M96 en M97 motoren).


27 sep 2012 23:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 10W60
@ duiveltjes zoon..idd, en zorgen dat de bladeren voor je radiateurs weg blijven.....de tijd van de blaadjes komt er weer aan!!!!!


28 sep 2012 7:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: 10W60
Woon tegenover het bos. Kan nu iedere week die radiatoren uitzuigen. Gaat sneller dan je zou vermoeden.
(Die bladeren erin, niet het zuigen)
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


Laatst bijgewerkt door Delnoy op 28 sep 2012 8:48, in totaal 1 keer bewerkt.



28 sep 2012 7:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 10W60
"Once you put the correct 40 weight into your engine, you will notice a large increase in power"

Het lijkt in eerste plaats onzin want soortelijk gewicht heeft niet veel te maken met viscositeit.
De viscositeits index is iets geheel anders, maar ik begrijp de auteur ergens.
De pomp is minder rendabel door oppompen van een meer visceuze vloeistof aan de zuigzijde, minder druk op afstand kan geven en meer kans op blokkades.(waardoor er meer druk ontstaat maar niet alles gesmeerd wordt)
"The large increase in power" moeten we dan weer interpreteren als zijnde: 'het normale vermogen'
_________________________________________
997S


28 sep 2012 7:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 10W60
Ik geloof niet dat ik andere olie zou gaan gebruiken om olielekkage/verlies op te lossen. Theoretisch zou je natuurlijk bij slijtage een "dikkere" olie kunnen gebruiken om het zaakje af te dichten. Echter, dan zou de slijtage door de hele motor gelijk moeten zijn, anders worden de minder versleten componenten niet goed gesmeerd. Denk aan je nokkenassen etc. Kan je niet meer te weten komen met een compressiecheck over de bron van het olieverbruik ?
_________________________________________
Life's to short not to live it up a little!


28 sep 2012 9:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: 10W60
[quote="Devils son"]Once you put the correct 40 weight into your engine, you will notice a large increase in power

Sorry, maar als dit soort onzin uitgebraakt wordt, dan kun je de rest toch ook niet meer serieus nemen.

Oneens, misschien is het wat aangedikt, maar dat neemt niet weg dat je de rest van de argumenten meteen overboord moet gooien!
Maar wat een ieder met deze info doet dat mag deze natuurlijk helemaal zelf weten :|
Mij lijkt het in ieder geval geen goed plan om 10W60 in de luchtgekoelde P te gooien(maar daar gaat dit draadje ook eigenlijk niet over).


28 sep 2012 11:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: 10W60
Erik997S schreef:
"Once you put the correct 40 weight into your engine, you will notice a large increase in power"

Het lijkt in eerste plaats onzin want soortelijk gewicht heeft niet veel te maken met viscositeit.
De viscositeits index is iets geheel anders, maar ik begrijp de auteur ergens.
De pomp is minder rendabel door oppompen van een meer visceuze vloeistof aan de zuigzijde, minder druk op afstand kan geven en meer kans op blokkades.(waardoor er meer druk ontstaat maar niet alles gesmeerd wordt)
"The large increase in power" moeten we dan weer interpreteren als zijnde: 'het normale vermogen'


Dit is recht praten wat krom is. Zelfs een advocaat zou zich er een beetje voor gaan schamen... ;)

Natuurlijk zal een dikkere olie kunnen zorgen voor een minimaal vermogensverlies. Dat is puur theoretisch en zal nog onder de eventuele winst van een efficiënter luchtfilter liggen.

Nou, als iemand hier een luchtfilter heeft die zorgt voor een grote toename van het vermogen... dan noemen we zo iemand toch een kletsmajoor. Of niet?


28 sep 2012 13:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: 10W60
993Aventuragrun schreef:
Mij lijkt het in ieder geval geen goed plan om 10W60 in de luchtgekoelde P te gooien(maar daar gaat dit draadje ook eigenlijk niet over).


Ik heb er dus 120.000 km mee rondgereden zonder een centje pijn. Er zijn meerdere specialisten die het aanbevelen. Zo weinig verstand van Porsche zullen ze niet hebben, toch?


28 sep 2012 13:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: 10W60
Ik weet dat er specialisten zijn die dat aanbevelen , maar zolang Porsche zelf dit niet aanbeveelt (zie linkje TSB) + de argumenten tegen, zou ik het niet doen.

Wat was de reden eigenlijk dat jij het wel deed, olieverbruik?


28 sep 2012 16:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.