Auteur |
Bericht |
stef-niner
Uit het mooie Overijssel
|
toch een 928 en welke????
Na ervaringen met trans-axles te hebben opgedaan (944 en Alfa GTV-6), ben ik nu een tijdje in het bezit van een 911 SC. Deze bevalt mij prima en het bliijft een uitdagende auto om mee te rijden. Stuurt niet zo snaarstrak als deze trans-axles, maar net zo veel fun.
Op dit moment sta ik in tweestrijd. Onze gezinssituatie verandert (uitbreiding begin volgende jaar) en begin ik mij af te vragen of de 911 niet wat aan de kleine (onpraktische) kant voor 4 personen waaronder dus 2 kleine kinderen en we weten allemaal wel wat er meegesleept wordt (gezien alle rondrijdende MPV-blikken). Ik weet dat de 944 en de Alfa gewoon meer tuimte boden om spullen mee te nemen.
Zodoende begin ik heel voorzichtig weer naar zo iets rond te kijken en omdat ik de 928 ook altijd erg mooi vond, begin ik daar steeds mee naar te kijken. De 911 zal dar dan eventueel plaats voor moeten maken. Nu ben ik dus ook erg benieuwd naar ervaringen omtrent de verschillende series en welke daarvan de beste keus is. Persoonlijk lijkt mij de S2 (met de 4.7 liter?) een goede keus. Maar suggesties en tips zijn altijd welkom.
|
07 okt 2012 22:05 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: toch een 928 en welke????
Die keuze is meer een persoonlijke smaak, de verschillen in rijgedrag zijn minimaal. Toen mijn kids nog klein waren 15-18jr geleden reed ik ook jaren een 928 als daily driver, een 928S (het was een S3 dus het uiterlijk van de "oude" S met de motor van de S4 erin). Reed heerlijk en deze rijdt nu nog steeds rond (zie mijn voorsteltopic). Heb nu een S4 en het is een feest van herkenning, al vind ik de S4 een stuk mooier qua uiterlijk.
Meer ruimte dan een 911 en de kids kunnen echt goed zitten. Tot 160cm kun je achterin gewoon rechtop zitten. Laatst reed ik met 4 man (allemaal volwassen) en met een beetje scheefzitten achterin ging dat ook nog, en het mooie was dat je qua weggedrag weinig verschil merkte terwijl de V8 er niet veel moeite voor hoeft te doen.
Gezien de leeftijd en (gebrek aan) onderhoud van de 928's die te koop staan lijkt me het meer een kwestie van het scheiden van kaf en koren. Heb ook maanden moeten zoeken naar een goede, en daarbij verschillende wensen laten vallen (kleur/schakel/schuifdak). Het belangrijkste is dat je een goed exemplaar koopt. Er staan er veel te koop maar bij de cheap ones ben je zomaar hetzelfde bedrag kwijt en méér bij de eerste onderhoudsbeurt.
Verkijk je ook niet op het verbruik, lange stukken 1:7 en leuke stukken 1:5. OK met de cruisecontrol vast op 90 rij je zuiniger maar daar is de 928 niet voor gemaakt. Lange stukken snel(weg) verorberen doet hij als de beste en ook nog met comfort. Met 250/h op de snelweg en je hoeft het stuur maar met 1 vinger vast te houden zo stabiel.
Kortom: type is niet zo belangrijk, koop een goede.
Jean-Pierre
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
08 okt 2012 9:33 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: toch een 928 en welke????
Hier een foto van mijn beide "old rides". De grijze 928S reed ik destijds en de gele S4 rij ik nu;
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
08 okt 2012 11:13 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
Re: toch een 928 en welke????
kblijf het een mooie wagen vinden als je er neemt en het budget maakt niks uit dan zou ik persoonlijk voor een GTS gaan, qua verbruik/onderhoud scheelt het niet zoveel volgens mij ! hey remmel hijswel dope he de joule gele gordels erin en hijs af keertje mooi vastleggen likte we cool the search is een vd leuke dingen succes metje keuze stef-niner
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
08 okt 2012 11:48 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: toch een 928 en welke????
In dat geval, zou ik ook even naar die van Jaco gaan kijken
|
08 okt 2012 12:32 |
|
|
hilmp2
|
Re: toch een 928 en welke????
In 911 & Porsche World van september staat een vergelijkend verhaal van de verschillende typen 928. Laat maar weten als je interesse hebt.
|
08 okt 2012 13:43 |
|
|
alfa male
993 Carrera
Ex 968Dordrecht
|
Re: toch een 928 en welke????
Als het uiteindelijke brandstof budget voor de 928 je toch afschrikt zou je nog een 968 kunnen overwegen. Kuch!
|
08 okt 2012 15:47 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: toch een 928 en welke????
Het oor wil ook wat...
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
08 okt 2012 16:46 |
|
|
pa951
Gelderland
|
Re: toch een 928 en welke????
Het oog ook mag ik hopen en dan is de 928 toch wat mooier. of een 951. Maar dan mis je idd een leuk geluid.
_________________________________________ Blue Beast Porsche 951-ls376/550 widebody 1986 there is no substitute for cubic inches
|
09 okt 2012 20:50 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: toch een 928 en welke????
vind een 928 mooi, alle versies. Misschien een originele "chinese eyes" nog wel het leukst.
Succes met de zoektocht!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
10 okt 2012 14:49 |
|
|
stef-niner
Uit het mooie Overijssel
|
Re: toch een 928 en welke????
Ik heb zeker interesse om dit te lezen. Dus als je mij aan dit verhaal kunt helpen. Voor de rest moet ik eerlijk zeggen, dat mijn voorkeur toch wel naar het uiterlijk van de oude series uitgaat. Die vind ik toch wat eigenwijzer als de latere series na de facelift. Nu heb ik ook wel eens verhalen gelezen over betrouwbaarheid van de automaat icm de nieuwere motoren. Hier schijnt extra aandacht naar de onderhoudshistorie gewenst te zijn. Uit die verhalen heb ik begrepen dat de automaat met de 4.7 liter één van de beste combinaties mbt betrouwbaarheid is. Ik heb de afgelopen dagen al wel wat op internet rondgekeken en het lijkt wel of er over het algemeen meer automaten zijn dan handgeschakelde uitvoeringen.
|
11 okt 2012 17:01 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: toch een 928 en welke????
Het lijkt er niet alleen op, het IS ook zo. Heb lang naar een goede handgeschakelde gezocht maar niet gevonden. Bij Wolfs Eijsden staat er geloof ik nog een, maar Wolfs zelf vindt een handgeschakelde niet fijn rijden, gaat tegen het GT karakter van de auto in. De automaat wordt in alle testverslagen als zeer goed beoordeeld en is beslist geen 'ouwelullenbak'.
Zelf heb ik uiteindelijk met tegenzin voor een automaat gekozen maar heb hier achteraf geen spijt van. Geen last van een zware koppeling en in de bergen kun je fijn beide handen aan het stuur houden. En wil je dat de auto afremt op de motor en/of lekker aan het gas 'hangt' zet je hem gewoon op stand '3'.
Mij zijn trouwens geen problemen bekend van de automaatbak, en al helemaal niet dat dit meer zou spelen vanaf model S4. Maar bel eens met Wolfs Eijsden of P&P Roggel, die doen vooral 928 en weten het.
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
11 okt 2012 19:34 |
|
|
stef-niner
Uit het mooie Overijssel
|
Re: toch een 928 en welke????
@ Remmel: Ik bedoel niet zo zeer problemen met de automaat, maar meer de verbinding tussen motor en bak/koppeling. Ik heb een beetje begrepen dat de koppeling het vermogen van de latere motoren niet altijd goed aankan en dat er nogal wat spanning op de cardan ontstaat. Dus vooral Wolfs en P&P zijn gericht op de 928? Ik heb ook wel eens een aantal 928's bij Frawi in Hengelo zien staan. Is hij ook een specialist voor de 928?
|
12 okt 2012 21:37 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: toch een 928 en welke????
Heb inderdaad destijds ook gezien dat Frawi vooral de niet-911's doet, maar weet niet of hij bekend staat als een goede specialist. Gezien de afstand komt hij voor mij niet in beeld dus ben er na mijn aankoop niet meer ingedoken. Misschien dat je met de zoekfunctie hier op het forum meer ontdekt.
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
13 okt 2012 9:03 |
|
|
Stephan Hoekstra
964 Carrera 2In de buurt van Drachten
|
Re: toch een 928 en welke????
Hij heeft er wel een aantal staan, waaronder "één van de mooiste" van Nederland: http://www.frawi.com/Occasions/tabid/20 ... fault.aspx
|
13 okt 2012 9:54 |
|
|
stef-niner
Uit het mooie Overijssel
|
Re: toch een 928 en welke????
Ik had zijn site ook al even bekeken en vind deze eigenlijk leuker: http://www.frawi.com/Occasions/tabid/20 ... fault.aspxIk ben toch meer een liefhebber van het oer-model.
|
13 okt 2012 21:32 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: toch een 928 en welke????
Die ziet er nog erg goed uit met weinig km's! Helaas een USA uitvoering met die dikke eindstoppers...
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
14 okt 2012 9:12 |
|
|
SanderBaas
Porsche 928 S4 1987Eindhoven
|
Re: toch een 928 en welke????
Hallo, Ik heb me nog niet voorgesteld op dit forum, maar lees al een tijdje mee met verschillende topics. Bijna een jaar geleden heb ik een 928 bij Frawi gekocht, een Marine blauwe S4 uit 87, Handgeschakeld (wou ik perse) Omdat de auto niet in Top conditie was, was de prijs hier ook naar. Maar toch wil ik wel zeggen dat ik niet zo gechameerd was van Frawi. Toen ik zelf begon te klussen aan de auto kwam ik veel punten tegen die niet helemaal goed zijn, Zo was de verbinding tussen de luchtfilter box en het lucht massa meter weg, waardoor hier een mega gat zat. (allemaal ongefilterde lucht die in de motor komt) ook was het luchtfilter duidelijk eens op zn kop terug gezet waardoor de luchtfilterbox (en dus ook motor) vol zat met allemaal troep. de accu kabel die helemaal van achteren moet komen lag tegen de uitlaat aan, (dus weggesmolten) in de zekeringkast zaten verkeerde relais waardoor zaken zoal ontsteking aan bleef staan en bv ABS niet werkte en nog veel meer kleine dingen, de overall indruk vind ik gewoon slordig. je kan bij Frawi gaan kijken en rijden, maar kopen zou ik er niet meer doen..... als je meer wil weten kijk eens op http://forums.rennlist.com/rennforums/928-forum-69/ hier staat bijna alles op voor het model 928. of: http://jenniskens.livedsl.nl/de site van Theo, (nederlander) en hier staat echt alles op Als je meer wilt weten kan je altijd contact opnemen. Gr, Sander
_________________________________________ JC: This is a He-Man car, it's a brute. It's the kind of thing that would just go out and eat a tractor. For fun.
|
14 okt 2012 9:45 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: toch een 928 en welke????
Kijk je ook al op mobile.de? En andere landen zoals bijv Italië ?
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
14 okt 2012 11:50 |
|
|
stef-niner
Uit het mooie Overijssel
|
Re: toch een 928 en welke????
Het is niet zo ver bij mij vandaan, dus gewoon eens bij Frawi gaan kijken en informatie opdoen kan vast geen kwaad. Misschien van het weekend ook eens bij deze gaan kijken: http://www.prinsclassics.nl/aanbod/deta ... ect=ac0093Ik twijfel wel tussen een handgeschakelde of automaat. Ik heb begrepen, dat bij handgeschakelde versies de koppeling en synchromesh een wat zwakker punt zijn. In ieder geval maar eens rustig rondkijken en eens een proefritje proberen te regelen en dan eens kijken of ik nog steeds enthousiast ben. En als dat zo is ook maar proberen om de SC te verkopen. Voor een extra P is nu gewoon geen plek.
|
15 okt 2012 21:02 |
|
|
bully
|
Re: toch een 928 en welke????
Ik vond de automaat veel lekkerder rijden dan de handbak. Beetje alsof je in een chevy impala met handbak rijdt.
|
15 okt 2012 21:42 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: toch een 928 en welke????
Wel een mooi ding!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
15 okt 2012 22:18 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: toch een 928 en welke????
Prachtige wagen! Zeldzaam handgeschakeld EN al belastingvrij! Als je echt een handgeschakelde wil is dit je kans, een van de 1e S4's.
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
16 okt 2012 8:28 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: toch een 928 en welke????
lekker hoor! Vind het wel wat hebben zo'n handbak.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
16 okt 2012 10:58 |
|
|
stef-niner
Uit het mooie Overijssel
|
Re: toch een 928 en welke????
APK is al 4 jaar verlopen. De auto wordt wel met nieuwe APK aangeboden, maar als deze al een tijd niet gereden heeft, vraag ik me af of er nog verrassingen aan zitten te komen. Het is zeker een mooie en ik overweeg om er Zaterdag eens heen te gaan. @ Stephan Hoekstra:Moest vandaag voor mijn werk in Oldenzaal zijn en ben even bij Frawi langs geweest en beide auto's gezien. Die blauwe uit 1991 is echt wel een hele mooie 928. Het is jammer dat deze net een paar jaartjes te jong is. Ik zoek er eigenlijk toch eentje uit midden 80. Net al of binnenkort belastingvrij. Die andere was wat lastiger te bekijken, want stond buiten en het was nou niet echt droog. Met Frans ook even over de eventuele voor- en nadelen van automaten/handgeschakelde uitvoeringen gesproken. Als ik wil, kan ik bij hem eens met beide uitvoeringen rijden. Hij heeft ze wel staan.
|
16 okt 2012 22:33 |
|
|