Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 15:45



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Verschillen carrera 4 964 / 993 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Bericht Verschillen carrera 4 964 / 993
In het topic over het weggedrag van de 993 is er ook nog een post geweest over het onderstuur bij de 964 C4.

Het 4 wheel drive systeem is naar ik meen behoorlijk veranderd bij de 993. Wat is het verschil met de 964?

Wat doet de optie 220 sperdifferentieel bij een C4? En wat is het verschil met deze optie bij een gewone carrera.

Kan wel het eea vinden op het web maar is overwegend technisch engels, wie kan hier wat meer over vertellen. :wink:


14 okt 2012 19:52
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Verschillen carrera 4 964 / 993
Ik heb er niet zoveel kennis van - maar de 964 aandrijving kan je met een knop op 50:50 zetten - normaal gesproken staat die op 68:32.

Als bij de 993 de aandrijfas naar voren breekt of los raakt - kan je zonder er zelf erg in te hebben - gewoon door rijden ... dan heb je zeg maar een C2.

Als deze verbinding bij een 964 faalt of los-raakt ... kom je geen meter meer vooruit (ik meen dat de electronica dan in grijpt of iets niet ziet).


14 okt 2012 21:08
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Re: Verschillen carrera 4 964 / 993
IK zou het in ieder geval echt niet weten . . . maar dat komt omdat een C4 bij mij absoluut een NO GO is.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


14 okt 2012 21:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Haarlem
Bericht Re: Verschillen carrera 4 964 / 993
De 964 heeft een systeem met differentielen/tandwielen. bij de 993 C4 is deze gewijzigd in een viscose koppeling. Voordeel, stukken lichter, betrouwbaarder en eenvoudiger.

Bij een 993 C2 gaat bij voldoende grip bijna 100% van het koppel naar de achterwielen. Bij de 964 gaat er permanent een vrij hoog percentage koppel naar de vooras, schijnt de reden te zijn van het overstuur"probleem".

Optie 220 is een bij een C4 standaard en bij een C2 een optie. Simpel gezegd zorgt de viscose koppeling voor koppelverplaatsing tussen voor en achteras en een sper alleen tussen de wielen op de achteras.

As je viscose koppeling googlet krijg je een mooie uitleg over het systeem.


Laatst bijgewerkt door P-Track op 14 okt 2012 21:28, in totaal 2 keer bewerkt.



14 okt 2012 21:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Re: Verschillen carrera 4 964 / 993
:idea: O ja . . . een sper . . . dat wil ik nog wel :thumleft:

Komt waarschijnlijk mijn bandenslijtage ten goede gedurende onze spielerei in de Eiffel, nu ga ik a la Top Gear door de bochten :wink:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


14 okt 2012 21:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht Re: Verschillen carrera 4 964 / 993
Olaf schreef:

Als bij de 993 de aandrijfas naar voren breekt of los raakt - kan je zonder er zelf erg in te hebben - gewoon door rijden ... dan heb je zeg maar een C2.

:mrgreen: :wink:
_________________________________________
Een vriendelijk woord kost niets!
www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA


14 okt 2012 23:13
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: Verschillen carrera 4 964 / 993
Heb het altijd al gedacht. Een C2 is dus eigenlijk gewoon een kapotte C4!
Waarom willen zoveel lui hier nou een kapotte auto hebben? :scratch:


14 okt 2012 23:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Verschillen carrera 4 964 / 993
Is veel goejekoper, geen benzine kosten :mrgreen:


15 okt 2012 6:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
PF #911
België
Bericht Re: Verschillen carrera 4 964 / 993
@ P-Track
Klopt, goede uitleg! Door de visco-lamellenkoppeling is het meergewicht van de 993 C4 eveneens beperkt tot slechts 50 kg (was nog 100 kg bij de 964). Bij een 993 C4 heb je in meeste gevallen een C2 (met beperkt meergewicht maar wel standaard sper!) behalve in extreme situaties. Omwille van deze redenen werd in het magazine Flat 6 de 993 C4 ook verkozen boven de C2. Bij de 964 en 996 was dat net omgekeerd (bij de 964 C4 werd het onderstuur als nadeel gezien en bij de 996 werd vierwielaandrijving in bij alle omstandigheden als niet meer noodzakelijk aanzien). Enkel bij de 997 werd, omwille van de bredere kont, ook de C4 boven de C2 gekozen...

Ohja, de 993 C4 is niet enkel vrij schaars, het was ook de eerste wagen die op punt is gesteld geweest door Walter R. ...
_________________________________________
968 ClubSport
GT86
MX-5 NA
Ex: Elise S1 111S


15 okt 2012 9:05
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Verschillen carrera 4 964 / 993
Godspeed schreef:
, het was ook de eerste wagen die op punt is gesteld geweest door Walter R. ...


Godspeed, leg deze zin is uit aan een Hollander? :wink:


@P-Track bedankt voor de uitleg. :thumleft:


15 okt 2012 16:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.