Sander Porsche 928 stelt zich voor.
Ola
Nadat ik op wat verschillende topics rond de 928 had gereageerd had Remmel, (Jean-Pierre) me gevraagd of ik me toch niet eens wou voorstellen:
Dus bij deze:
Wie ben ik:
Sander Baas
Geboren in Leeuwarden (opgegroeid in een klein fries dorpje)
Nu woonachtig in Eindhoven
Heb verschillende studies gevolgd maar uiteindelijk geëindigd bij de HTS Autotechniek te Arnhem
Afgestudeerd in 2011, hierna meteen gaan werken bij DAF Trucks in Eindhoven en hier werk ik nu nog. Hier ben ik werkzaam als hoofdconstructeur op de afdeling Driveline. Oftewel versnellingsbakken en achterassen.
Hoe kom ik bij een Porsche?
Vroegahh wou ik altijd een 911
, tijdens mijn studie kocht een klasgenoot van me een 944 en toen merkte ik dat een Porsche niet altijd heel duur hoeft te zijn. Dus nadat ik ben begonnen met werken maar eens gaan kijken naar Porsche’s. Eerst naar verschillende 944’s type 1 het S model en ook de S2. Een voorwaarde had ik aan een Porsche, en dat was hij moet de zelfde ervaring geven als een Ford Focus RS. Dit was omdat ik tijdens mijn stage bij Ford Lommel Proving Ground een half jaar lang met deze auto heb rond gereden, en hierbij had ik wel een goed gevoel. Serieuze vermogens (305PK) met serieuze acceleratie.
Een 944 kon mij niet dit zelfde gevoel geven. Dus toen toch maar eens gaan kijken naar een 928. En toen was ik meteen verkocht. Ik heb altijd van een V8 gehouden, lekker veel koppel. Altijd trekken. En een mooi geluid.
Eerlijk moet ik wel zeggen dat ik een 928 niet zo mooi vond
, (en misschien soms uit sommige hoeken nog niet vind) maar ik ben meer iemand van de techniek, en die vond ik wel mooi bij de 928. Je kan zien hier hebben ze “goed” over nagedacht. En 320Pk kon ik niet laten staan.
Wat voor 928 heb ik gekocht:
Een blauwe… S4 uit 1987
Deze stond al een aardige tijd te koop bij Frans (FRAWI) na wat mail contact met Frans kwam ik erachter dat het een auto was die hij heeft gekocht met een kapotte motor, en op z’n gemakje een nieuwe (lees tweedehands) motor heeft ingebouwd (leuk/apart was dat toen ik Frans vroeg om motor nummers optie codes enz., dat hij er achter kwam dat hij “per ongeluk” de motor van een type GT had ingebouwd). Ondertussen had hij de auto ook al een jaar te koop staan.
Dus maar eens een afspraak gemaakt en zoals ik hierboven al schreef meteen verkocht. Lang nagedacht, nog een keer proef gereden en eens goed met me vriendin overlegt en de auto gekocht. (voor mij toen the most Porsche money could buy)
Waar staan we nu met de 928?
In status van een kleine restauratie.
Frans had volledige onderhouds geschiedenis bij de auto. Maar hieruit bleek dat het onbekend was wanneer de distributie was gedaan. Dus deze bij de prijs in bedongen en kort na aanschaf hiermee aan de gang gegaan. Allemaal gelukt en rustig aan met de auto gaan rijden. Maar ondertussen komen er steeds meer zaakjes aan het daglicht dus wel klussen lekker door. Ben maar een werkplaats gaan huren (in Someren) en klus nu wekelijks lekker aan de auto. Eigenlijks blijkt klussen was altijd al mijn ondergeschoven hobby en ik vind het heerlijk hier zo een beetje mee bezig te zijn. (als hij af en toe ook maar rijd)
Wat wil ik nog doen:
wiellagers,
Motorsteunen en carterpanpakking
Airco weer inbouwen+climate control weer werkbaar krijgen
Juiste computer chip (die van een GT zit nu een S4 computer in)
Breedband lambda sensor
Nieuwe velgen+banden
Lak op laten knappen
Bilsteins of Koni rondom
Volledige inlaat opknappen/reviseren
En vast nog een boel meer.
Gelukkig omdat ik alles zelf doe kan ik de prijzen binnen de perken houden maar het blijft een dure auto.
Tja dat was het wel
Mochten mensen specifieke 928 vragen hebben, stel ze ik heb ondertussen aardig wat kennis opgedaan
En zijn er mensen die wel een handje kunnen gebruiken, ik ben niet te beroerd ergens mee te helpen. (kan alleen niet beloven dat ik altijd tijd heb) hoeft niet specifiek 928 te zijn.
Gr, Sander Baas
(als ik er nou nog achter kom hoe ik een foto'tje upload zal ik dat binnenkort ook eens doen)