Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 05 jul 2025 11:10



Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 202 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Ron 95 of toch 98. V power? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
echt bizar inderdaad, hoe enkelen hier gewoon niet lijken te willen luisteren naar goed gefundeerde meningen!
of als toppunt zeggen dat hun mening wel niet kan kloppen maar ze dat niet interesseert :bang:
ok 8)

over Shell V-krachtbenzine, een feit:
Citaat:
V-Power is 97 in NL, maar dat mag niet op de pomp ---> leesvoer hier :P
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


30 okt 2012 22:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S
Loosdrecht
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
D.D. schreef:
by the way : Vpower is tegenwoordig ron 95..... :pale:


Voor zover je Wikipedia mag geloven:

http://en.wikipedia.org/wiki/Shell_V-Power

"In The Netherlands, V-Power has a 95 RON rating, although officials from Shell stated it is effective 97 RON, but classes are limited to 92 RON, 95 RON, 98 RON and 100 RON."

Zie ook:

http://z3.viaisn.org/Shell%20V-Power
_________________________________________
"Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"


30 okt 2012 22:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Rad911 schreef:
Voor zover je Wikipedia mag geloven:

en ondergetekende :popcorn:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


30 okt 2012 22:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Op zoek naar...
Noordwijk aan zee
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ok ,

Vpower = ron 97, hmmm, wist ik dus niet, probeer gewoon zoveel mogelijk zo hoog mogelijk ron te tanken.....
_________________________________________
HOOTERS.....;)


30 okt 2012 22:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
't Gooi
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
D.D. schreef:
Ok ,

Vpower = ron 97, hmmm, wist ik dus niet, probeer gewoon zoveel mogelijk zo hoog mogelijk ron te tanken.....

Bij de shell hier om de hoek staat er ook explixiet ron 95 op de shell v power pomp. Het misverstand is dan ook heel begrijpelijk.
_________________________________________
997-1


31 okt 2012 0:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S
Loosdrecht
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Zoals gemeld komt dat omdat volgens NL maatstaven alleen 92, 95, 98 en 100 RON mogen worden gehanteerd. 97 moet dus als 95 vermeld worden.
_________________________________________
"Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"


31 okt 2012 0:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Winterbanden hebben onder winterse omstandigheden een significant kortere remweg :idea:
Als je dan ook nog eens 98 tankt verbruik je minder brandstof bij dezelfde rijstijl en ben je dus helemaal het mannetje :res: :popcorn:


31 okt 2012 0:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2 1994
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Bij mijn Shell station in de buurt is de VPower 98 RON!! Staat met een sticker op de pomp en gevraagd bij de pomphouder.

Vpower (net als alle andere premium brandstoffen) is niets anders dan gewonen benzine (95, 98, etc) met een additief wat erbij wordt gemixt als de vrachtauto komt laden bij het depot (vaak onafhankelijke brandstofhandelaren). Iedere producent heeft dan zijn eigen additieven voorraad bij de handelaar staan. Dus als je Vpower 98 tankt, tank je een blend van 98 benzines van verschillende rafinaderijen met shell toevoeging. Waar het dus om gaat is of de pomphouder 98, 95 of iets anders inkoopt.

En in mijn Betreibsanleitung van de 993 staat dat benzine met 98RON geadviseerd wordt ook al zou het met Hydraulische klepmechanisme niet uit moeten maken omdat dit het 'kloppen' door voortijdige ontbranding tegengaat. Wat ik er altijd van begrepen heb is dat het ontstekingsmoment voor 98 later ligt waardoor je hogere compressieverhoudingen krijgt en dus meer vermogen.


31 okt 2012 11:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 (90) ex 997 S (08), 996 C2C (01)
München
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ewout schreef:
Winterbanden hebben onder winterse omstandigheden een significant kortere remweg :idea:
Als je dan ook nog eens 98 tankt verbruik je minder brandstof bij dezelfde rijstijl en ben je dus helemaal het mannetje :res: :popcorn:


Nou volgens mij klopt dat niet helemaal. Winterbanden hebben doorgaans een hogere rolweerstand dan zomerbanden en daardoor zou het verbruik weer iets oplopen. Misschien raak je dan de perfectie door in de winter Ron 98 te tanken op de winterbanden en in de zomer Ron 95 op de zomerbanden? T is t proberen waard, alles om het verbruik van de P te drukken natuurlijk, dat is duidelijk :popcorn:
_________________________________________
"Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars


31 okt 2012 11:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
en niet vergeten,..... 80 in zijn vijf.....
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


31 okt 2012 11:52
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 Carrera S Cabrio Ex 997 Turbo
Rotterdam
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
280 in z'n 5 lukt ook.....
_________________________________________
Ach, beter een gat in je hand, dan een hand in je ...


31 okt 2012 12:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Wielen schreef:
En in mijn Betreibsanleitung van de 993 staat dat benzine met 98RON geadviseerd wordt ook al zou het met Hydraulische klepmechanisme niet uit moeten maken omdat dit het 'kloppen' door voortijdige ontbranding tegengaat. Wat ik er altijd van begrepen heb is dat het ontstekingsmoment voor 98 later ligt waardoor je hogere compressieverhoudingen krijgt en dus meer vermogen.

Bijna goed.

Het erg ongewenste, want destructieve, pingelen/kloppen wordt herkend door klopsensoren :wink:
(klepspeling mechanisme speelt geen rol in dit verband)
Compressieverhouding is een vast gegeven, los van ontstekingstijdstip, maar de laatste wordt bij pingelen wel vervroegd waardoor er minder vermogen wordt ontwikkeld, dat klopt :!: :lol: (ehhh pingelt :mrgreen: )
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


31 okt 2012 20:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2 1994
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Paul II schreef:
Bijna goed.



Dank! Weer wat geleerd. :)


01 nov 2012 10:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster Spyder '10
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Fifth Gear aflevering 4 van dit seizoen. Getest Golf GTI (of was het niu R20) met 2x 95 (BP en supermarktbenzine) en 2x97/98 Vpower en Ultimate. Minste vermogen leverde de supermarktbenzine, meeste vermogen Vpower. Gemeten verschil ongeveer......5 pk. Was het te voelen, laatste test was de winnaar en verliezer tegen elkaar in een praktijktest (geen machientje maar een mens die zijn oordeel geeft). Vermogenverschil niet merkbaar, met Vpower pakte de motor wel beter op, leek iets meer trekkracht te hebben.

Of de toegevoegde additieven aan Vpower op de lange termijn idd de motor schoner houden etc etc valt in zo'n test niet aan te tonen.

Huis tuin en keuken auto's (lage compressie) hebben dus geen noemenswaardig vermogensverlies. De doorsnee Porschemotor draait dan wel met een hogere compressie maar ook dat zijn nog geen racemotorwaardes.


03 nov 2012 11:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ik tank bijna altijd BP 98 ultimate, die zitten bij mij op de hoek! Als dat niet kan bij voorkeur V power van Shell.

Alle auto's van Porsche Centrum Amsterdam worden afgetankt met Shell V-power, aldus de servicemannen.
_________________________________________
En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !


03 nov 2012 11:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Klopt, ook PCR tankt af met V-power
ikzelf tank altijd BP Ultimate. Tankte eerst Texaco XL (=95) maar voor mijn gevoel pakt ie beter op bij Ultimate. Maar mss is het maar een gedachte :scratch:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


03 nov 2012 13:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
't Gooi
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Heb inmiddels een keer 95 getankt. Merk geen verschil met RON 98!
_________________________________________
997-1


22 nov 2012 20:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Mio Turbo schreef:
280 in z'n 5 lukt ook.....


Mij niet :shock:
In de 6 dan weer wel :mrgreen:
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


22 nov 2012 21:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Johan2 schreef:
Heb inmiddels een keer 95 getankt. Merk geen verschil met RON 98!


Pagina 216. Kan 'ie best hebben maar geadviseerd wordt 98
http://www.porsche.com/all/media/pdf/Owners_Manual_Carrera_PCNA.pdf

Tank meestal over de grens (DL), 98 goed verkrijgbaar. In NL BP Ultimate of Shell V-Power.
_________________________________________
Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?


22 nov 2012 21:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Johan2 schreef:
Heb inmiddels een keer 95 getankt. Merk geen verschil met RON 98!

verschil merk je andersom pas na een keer of 3 tanken, dus als je 95 tankt duurt het ook zo lang neem ik aan :popcorn:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


22 nov 2012 21:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Het een op drie keer anders tanken slaat niet op afwisselend 95 en 98, maar op advies van af en toe toch loodhoudend tanken voor sommige motoren, dat blijkt duidelijk uit het Shell overzicht.

Motoren vanaf de 964 hebben een regeling van het ontstekingstijdstip gekoppeld aan een klopsensor.
Die moeten zonder meer veilig op 95 kunnen rijden. Ik denk zelfs dat je een foutmelding op je dashbord krijgt als de benzine dusdanig niet-klopvast is, dat het motormanagement het kloppen niet meer kan voorkomen door verder verlaten van de ontsteking. Het schijnt wel zo te zijn dat zo'n regeling uit 98 wat meer vermogen kan halen, dat kan een overweging zijn om dan toch 98 te tanken. Mijn VW Touran kan op beiden, volgens het instructie boekje gaat 95 iets ten koste van het vermogen.

Het feit dat er motoren met hoge compressie zijn die toch ook op 95 kunnen rijden, door het ontstekingstijdstip juist te regelen, geeft aan dat zelfontbranding door de hoge compressie niet het issue is. Het issue is dat 95 een hogere verbrandingssnelheid heeft waardoor je het later moet ontsteken dan 98, om te voorkomen dat de zuiger een klap krijgt terwijl hij nog voor het hoogste punt zit.

Ik heb in mijn 3.2 met hoge compressie een steve wong chip zitten, die kwa timing 95 toelaat (of dat volgens wong zou moeten toelaten...). Ik rij al lange tijd probleemloos op Euro 95.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


22 nov 2012 22:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ik heb een Subaru (2 liter, ~285 pk) die is afgeregeld op RON98, ik had geen zin meer om kilometers om te rijden en te zoeken om RON98 te tanken. Rij ondertussen ruim een jaar op V-Power zonder noemenswaardig vermogensverlies en andere rare verschijnselen. Dus voor beide auto's tank ik V-Power!
_________________________________________
Forester XT
Boxster 2480


22 nov 2012 23:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
968, bj. 1994 Ex. 924S / 924 (3x)
Amersfoort
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Mijn zwager heeft zo'n rijst racer (subaru impreze GTTTT Turbo dinges uit 2003) en heeft zijn blok na 110.000 km kapot gereden. Volgens het bedrijf wat de auto heeft gereviseerd (Specialist in Groningen) kwam dat doordat hij Ron95 tankte. Nu tankt hij altijd Ron98 (BP Ultimate).
Ik tank met mijn 968 meestal V-power of BP Ultimate, maar voornamelijk omdat ik het idee heb inderdaad enkele pK's te missen met Ron95.
Af en toe tank ik zelfs Ron98 bij de Tink in Hoogland (bij Amersfoort).

Succes met jou keuze...

Aldo


23 nov 2012 20:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
't Gooi
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Afgelopen weekend bij Robert Visser in Hilversum geweest. Daar de vraag gesteld: RON95 of Ron 98. Zijn antwoord: gewoon Ron 95: is geen probleem voor de motor van een 997.
_________________________________________
997-1


26 nov 2012 19:14
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Paul II schreef:
911-gek: heb je net als DATAKE de handleiding niet gelezen :bang:


Je hebt gelijk Paul, volgens de handleiding die ik inmiddels wel helemaal heb gelezen, :idea: is voor de 997 mkII in ieder geval 95 geen issue. Echter 98 wordt voor 'hochleistung' wel aanbevolen. Voor oudere 911s en voor welke modellen precies deze 1:3 verhouding zou moeten gelden kan ik niet beoordelen, dat laat ik hierbij aan anderen over.
_________________________________________
Once a 911 always a 911...


01 dec 2012 12:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 202 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.