Auteur |
Bericht |
michiel C
997 GT3 CS gen2,
ex 993 Turbo,
ex 993 C4,
ex 993 C2
|
Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nodig?
Als ik semi slicks onder mijn 993 turbo wil monteren, zijn er dan nog modificaties nodig om bijvoorbeeld draagarmen oid te verstevigen? Of wellicht andere verstevigingen nodig?
Groeten Michiel
|
01 nov 2012 10:15 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Re: Semi slicks
Voor dagelijks gebruik?
|
01 nov 2012 10:25 |
|
|
michiel C
997 GT3 CS gen2,
ex 993 Turbo,
ex 993 C4,
ex 993 C2
|
Re: Semi slicks
Semi slicks voor dagelijks gebruik???? Wie koopt er nou semi slicks voor dagelijks gebruik? (tenzei het standaard onder de auto gemonteerd wordt, maar dan is de vraag overbodig die ik stel ) Antwoord op je vraag is dus: nee. Groeten Michiel
_________________________________________ Two suns in the sunset could be the human race is run.......
|
01 nov 2012 10:29 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
Vind je reactie wat raar en snap de vraag heel goed.
Ook mijn gedachte was, Geen verandering nodig maar iemand die dat vraagt is die wel instaat Om het maximale uit de straat banden te halen.
Je zou niet de eerste zijn die klaagt over gebrek aan grip door dat die gewoon niet kan rijden
_________________________________________ remmen is angst
|
01 nov 2012 11:36 |
|
|
964HP
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
Noodzakelijk, nee.....wenselijk, misschien:
Banden met meer grip zoals de semi-slicks die jij beoogt hebben een uitvergrotende werking op wekere rubber-delen in de ophanging die af fabriek zijn gemonteerd om NVH (noise vibration harshness) tegen te gaan.
De draagarmen zijn allen beproefd in racerij en kunnen het krachtenspel zeker aan. De standaard draagarmrubbers en veerpoot'lagers' krijgen meer voor hun kiezen en zullen meer flexen, dit levert (voor een snaarstrak weggegedrag) ongewenste veranderingen in wielgeometrie op.
In die combinatie zullen semi-slicks ongetwijfeld hogere bochtsnelheid geven, maar of de handling echt lekker is blijft te bezien (heel persoonlijk) en zul je proefondervindelijk moeten uitvinden.
Bijkomstigheid van de hogere mechanische grip is extra body roll in bochten, en duiken tijdens remmen hoewel dit laatste door de gewichtsverdeling in de 911 niet echt een factor is. Stijvere veren en bijbehorend demperkenveld zal je auto zeker ook 'beter' passen....
Zo zie je, alles aan een auto is een compromis.....de vraag is alleen welk compromis past jou het beste en dat is a) heel persoonlijk en b) eveneens afhankelijk van beoogd gebruik.
Hoewel moderne semi slicks veel beter zijn in de regen dan banden van een jaar of 5 geleden, blijft inzet voor dagelijks gebruik tricky....vooral bij koud weer en gebrek aan temperatuur in de banden. Ook is het grensgebied veel smaller dan een straatband en kondigt zich lang niet zo niet ruim van te voren aan...
Food for thought?
Laatst bijgewerkt door 964HP op 01 nov 2012 19:53, in totaal 1 keer bewerkt.
|
01 nov 2012 12:45 |
|
|
michiel C
997 GT3 CS gen2,
ex 993 Turbo,
ex 993 C4,
ex 993 C2
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
@ Rob: Tja, ik ben geen Schumacher, uiteraard niet, maar ik kan wel aardig rijden, en ik haal zeker niet het maximale uit mn straatbanden, maar ik wil de semi's graag een keer proberen, gewoon eens kijken hoe dat rijdt tijdens circuituitjes. En dan krijg je uiteraard toch andere krachten op de auto als je hogere bochtensnelheden haalt.
@ 964HP: Ik heb geen standaard onderstel, maar een Bilstein PSS10 (icm een veerpootburg). Ik heb al aardig geexperimenteerd met de instellingen daar van, dat zal nu wel weer anders worden met het monteren van semi's. Draagarmrubbers zijn wel standaard. Regenrijden is niet de bedoeling, maar kan natuurlijk altijd gebeuren, bedoeling is dan wel dat het gas er af gaat. Wat je zegt het is idd food for thought. Bedankt in ieder geval voor je antwoord.
Groeten Michiel
_________________________________________ Two suns in the sunset could be the human race is run.......
|
01 nov 2012 13:44 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
lees eens de handleiding er op na, bij banden in die van mij staat dat semi slicks wel ok zijn, maar slicks niet, bijv.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
01 nov 2012 13:50 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
Michiel, je hebt op straat niets aan semi's, en met ons klimaat zelfs gevaarlijk. Op het circuit daarentegen kan je echt veeeeel later in de remmen, en, als ze op temperatuur zijn uiteraard, een veel hogere bochtensnelheid behalen. Dat is soms wel frustrerend als je goed rijdt, en je wordt ingehaald door iemand die ze wel heeft, en misschien wel minder goed kan rijden. Als je alleen op het circuit zou rijden voor af en toe fun, zeg 1x per jaar: niet doen. Maar het staat wel mooi (schaf een stel cup2's aan en hou die set er gewoon bij!)
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
01 nov 2012 14:05 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
...zou in november eerder aan winterbanden denken! Wel gaaf denk ik, have fun, dat is het belangrijkste!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
01 nov 2012 15:17 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
Dan zou ik voor een extra set gaan Voor de circuit dagen die er onder. Kan mij trouwens prima voorstellen dat je Dat wel eens zou willen proberen, en hoervoor dan geen aanpassingen nodig
_________________________________________ remmen is angst
|
01 nov 2012 15:41 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
op 993 TT past geen 17 inch
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
01 nov 2012 15:50 |
|
|
michiel C
997 GT3 CS gen2,
ex 993 Turbo,
ex 993 C4,
ex 993 C2
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
Extra set heb ik aan zitten denken, maar dan wil ik wel een Hohlspeichen set, anders wordt het allemaal weer zo zwaar...... En zo'n setje is toch relatief kostbaar voor zo maar erbij...... Anyway, bedankt allemaal voor de reakties!
Groeten Michiel
_________________________________________ Two suns in the sunset could be the human race is run.......
|
01 nov 2012 15:53 |
|
|
michiel C
997 GT3 CS gen2,
ex 993 Turbo,
ex 993 C4,
ex 993 C2
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
Uiteraard 18 inch!
_________________________________________ Two suns in the sunset could be the human race is run.......
|
01 nov 2012 15:54 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
Wat ben jij scherp momenteel, Mike
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
01 nov 2012 16:22 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
Ik lees wat je schrijft. Maar als je semi-slicks onder een (min of meer) standaard 993 gaat leggen, zou het gewichtsverschil tussen een setje gewone velgen vs holspaak velgen dan zo'n enorm merkbaar verschil maken? Is een vraag, heb zelf nl geen idee.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
01 nov 2012 17:16 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
voor het gevoel een groot verschil horn in werkelijkheid ~ 2,5 kg x 4 = onafgeveerd gewicht
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
01 nov 2012 17:21 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
oke, dank. Weer wat geleerd.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
01 nov 2012 17:26 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
kzou lkkr eerst een setje lenen als je kunt ! voordatje weer holspeichen en slicks aanschaft voor x aantal euries als het dan achteraf niks blijkt te zijn dan scheelt dat weer .
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
01 nov 2012 18:01 |
|
|
964HP
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
Olaf Manthey (interview in Porsche Scene Live) hanteert de stelregel dat iedere kilo besparing in wielgewicht het dynamische equivalent is van 6 kg voertuiggewicht. Als je het verschil merkt tussen een lege en een volle tank, of rijden met vs. zonder bijrijder, dan zul je zeker ook 10 kg verschil in velgen merken. Gewicht van banden speelt natuurlijk ook een wezenlijke rol, zeker vanwege het feit dat des te verder massa verwijderd is van het draaipunt des te meer vermogen het accellereren ervan opslokt. Op tirerack.com kun je de meeste bandengewichten terugvinden. Scheelt soms wel 1.5kg per merk, mijn Michelin PS2's zijn lekker licht. Gaat niet zo heel lang meer duren voordat kevlar banden op de markt komen die nog eens vele kilo's lichter zijn dan staalkarkasbanden Of zoals Colin Chapman zei: "to add speed, add lightness"
Laatst bijgewerkt door 964HP op 01 nov 2012 19:53, in totaal 1 keer bewerkt.
|
01 nov 2012 18:30 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
klopt! vond proefrit in een Lotus Elise leuk, maar ook wel een lege, kale auto en bedoel dan niet gemis van een airco of zo
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
01 nov 2012 19:41 |
|
|
pakkie
Cayenne SZO-Brabant
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
Michiel, Gewoon extra setje velgen met semi's halen.... Je rijdt niet op de grens en daarmee is de belasting van je ophanging een stuk minder. Maar be prepared: als je daar eenmaal aan gewend bent op de Ring dan wil je niet meer terug (been there, done that ) aangezien de band veel meer vertrouwen geeft dan een normale straatband. Paskal
|
01 nov 2012 21:32 |
|
|
frankv
964 C2 - zwart - MY1992
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
Ik heb geen semislicks onder mijn 964 gehad, maar wel op trackdays met mijn E30 M3 gereden met gewone banden (bridgestone pp s03) en sportievere banden (toyo r1r, weinig profiel, nog wel iets meer straat capable dan de 888). Ik vond het een enorm verschil, met name dat de toyo r1r zich veel beter hield naarmate de banden warmer werden. Wil je op een trackday van je rijkunsten genieten, dan zou ik zeker iets als de toyo r1r of gelijkwaardig willen. Of dat is wat je bedoelt met semislicks weet ik niet. Nog grippier zou ik met een standaard auto niet doen omdat dan idd de balans tussen bandengrip en je flex in je onderstel verloren raakt. Maar met banden die wat meer temperatuurbestendig zijn, geniet je meer op een trackday. Op de openbare weg heb je er niets aan want je krijgt op de openbare weg toch geen temperatuur "in je banden". Misschien dat banden met een grippier rubbersamenstelling ook bij lage temperaturen op de openbare weg wel weer lekker aanvoelen, maar op een trackday gaat het volgens mij meer om hoe ze met hogere temperaturen omgaan.
|
02 nov 2012 0:03 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: Semi slicks onder 993 Turbo - onderstel modificaties nod
Heb een seizoen op toyo s gereden, r888, ging prima, alleen bij echt kouder weer werden ze pas link...tweede setje dus aan te raden als je het hele jaar door de porker gebruikt, en koop dan de lichtste en sterkste velg....
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
04 nov 2012 13:04 |
|
|