Feit is wel dat de thermische belastingen in het blok van een gemiddelde luchtkoeler kleiner zijn door andere opbouw van het blok en andere plaatsing van oliekanalen en sproeiers.
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
18 nov 2012 11:06
Delnoy
Lada
Helemaal in het zuiden.
Re: Opblazen motor 997
Terug naar lucht is geen optie, huidige emissie normen kunnen daarmee niet gehaald worden. Overigens is jou 924 geen luftie
Blijft een gevoelig onderwerp, lucht vs. water. Je leest i.d.d. veel over de duurzaamheid van de waterkoelers of beter gezegd het gebrek hieraan. Toch vraag ik me wel eens af of het ook te maken heeft met de persoon achter het stuur. Motoren die gevoelige IMS Lager na 40, 60, 80K vind ik persoonlijk niet normaal. Maar je leest ook over 3.4 en 3.6 blokken die er al meer dan 200K gelopen hebben zonder noemenswaardige problemen. Zijn toch dezelfde blokken? Overigens heb ik me laten vertellen dat de 3.8 ook niet zalig makend is.
Ik durf te beweren dat goed onderhoud en goed warm rijden voordat je hem de sporen geeft bijdraagt aan een langere levensduur van je blok. En uiteindelijk zijn ze allemaal aan een revisie toe, waterkokers en lufties.
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
18 nov 2012 11:11
horn
PF #57
Re: Opblazen motor 997
leander schreef:
Jeetje wat een hoop gedoe allemaal met de Porsche blokken en golfjes. Nog nooit iets meegemaakt met mijn 924.
maar dat is dan ook een Audi.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
18 nov 2012 11:16
Rad911
718 Cayman S
Loosdrecht
Re: Opblazen motor 997
Delnoy schreef:
Toch vraag ik me wel eens af of het ook te maken heeft met de persoon achter het stuur.
100%. Daarom is het fijn dat een automaat als dempende factor op een agressieve voet verzachtend kan werken voor de belasting van de motor.
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
18 nov 2012 11:45
Hartwiek
Re: Opblazen motor 997
Delnoy, je vergeet 1 belangrijk ding, vooral nu er veel bladeren op de weg liggen......de ruimte tussen de radiateurs en de condensors schoon houden....ik kan me voorstellen dat auto,s die alleen maar met mooi weer gereden worden (lees droog weer, en zomer als er geen blaadjes liggen) minder last kunnen hebben van koelproblemen...bij mijn cabrio die stuk was gelopen was het een combinatie van troep tussen de raditeurs en condensors, en een waterpomp waar schoepen vanaf waren gebroken....het feit dat boxsters minder last hebben van stuklopen kan ermee te maken hebben dat ze een rooster voor de koelopeningen hebben waar blaadjes minder snel doorheen gaan....Wat mij ook vaak opvalt is dat een auto stuk loopt nadat hij bij de dealer of andere garage is geweest, wanneer de koelvloeistof is vervangen....volgen mij wordt vaak het koelsysteem niet goed of verkeerd ontlucht waarbij er luchtbellen achterblijven die er voor zorgen dat op plaatsen in de motor de koeling niet goed is en dat hij na een x aantal kilometers stuk loopt.... Daarom beng ik mijn auto liever naar een specialist die hart voor de auto heeft en meestal zelf het onderhoud uitvoert ipv een stagair die net op school zit....
18 nov 2012 12:14
Rad911
718 Cayman S
Loosdrecht
Re: Opblazen motor 997
Ook hier zal een zorgzame eigenaar met gevoel voor de machine erger kunnen voorkomen onderhoud / schoonmaken.
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
18 nov 2012 12:21
D.D.
Op zoek naar...
Noordwijk aan zee
Re: Opblazen motor 997
Zelf rijdend met een 997 ben ik altijd waakzaam voor rotzooi bij de koelers...
Hoeveel werk is het om 3-4 x per jaar met de stofzuiger de luchtinlaten even uit te zuigen..?
Buiten het feit van betere koeling voorkomt het regelmatig schoonmaken ook het rotten van bladeren e.d.., waardoor er rotting/ oxidatie plaats vind op plekken waar je het liever niet wilt hebben..
Woon in het bos dus doe om de week de radiator schoonmaken. Zeker in deze periode een must.
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
18 nov 2012 12:44
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Re: Opblazen motor 997
blijft toch een ontwerpfout.
_________________________________________ oud is beter
18 nov 2012 13:40
Tilt!
Re: Opblazen motor 997
Ach, de grootste ontwerpfout is er al uit, nl. koelen met lucht
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
18 nov 2012 14:49
Rad911
718 Cayman S
Loosdrecht
Re: Opblazen motor 997
In feite koelen ze allemaal met lucht
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
18 nov 2012 15:16
Jeroen914
foxtrot / oscar
Re: Opblazen motor 997
Blijft een verbazingwekkend fenomeen...
Fabrikant levert een k#t product en vervolgens gaan de kopers van dat product zelf allerlei argumenten verzinnen waarom het probleem niet door de de fabrikant maar door de koper/gebruiker van het product wordt veroorzaakt.
Omgekeerde wereld? Struisvogel politiek? Ach, je gaat natuurlijk NOOIT toegeven dat je voor zoveel geld gewoon een k#t product hebt gekocht, want dan zou je wel een hele grote sukkel zijn
Denk niet dat er veel mensen hier zullen zijn die hun Porsche een k#t product vinden.
Ben het wel met je eens dat Porsche wellicht wat steken heeft laten vallen. Maar ik denk ook dat verkeerd gebruik en slecht onderhoud geen positieve bijdrage hebben aan de levensduur van een product. En niet alleen een Porsche.
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
18 nov 2012 20:30
Hartwiek
Re: Opblazen motor 997
@ Delnoy +1
18 nov 2012 20:34
Erwin C2
ex 964 C2 coupe, ex 996 C2, ex 964 cabriolet C2, ex Cayenne 4.5S, Cayenne 3.2S, ex Cayenne 4.5S, ex 993 C2 en huidige Porsche 997 4S
DenHaag
Re: Opblazen motor 997
Tilt! schreef:
Ach, de grootste ontwerpfout is er al uit, nl. koelen met lucht
_________________________________________ RESPECT 2 ALL
18 nov 2012 20:59
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05
vlakbij de Koekstad....
Re: Opblazen motor 997
Ja, daarna waren de problemen inderdaad helemaal over.....
18 nov 2012 21:02
Hartwiek
Re: Opblazen motor 997
beginnen we WÉÉR?????!!!!!!
18 nov 2012 22:28
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en II
Amsterdam
Re: Opblazen motor 997
Delnoy schreef:
Denk niet dat er veel mensen hier zullen zijn die hun Porsche een k#t product vinden.
Ben het wel met je eens dat Porsche wellicht wat steken heeft laten vallen. Maar ik denk ook dat verkeerd gebruik en slecht onderhoud geen positieve bijdrage hebben aan de levensduur van een product. En niet alleen een Porsche.
+1
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
18 nov 2012 22:30
Tilt!
Re: Opblazen motor 997
Jeroen914 schreef:
Blijft een verbazingwekkend fenomeen...
Fabrikant levert een k#t product en vervolgens gaan de kopers van dat product zelf allerlei argumenten verzinnen waarom het probleem niet door de de fabrikant maar door de koper/gebruiker van het product wordt veroorzaakt.
Omgekeerde wereld? Struisvogel politiek? Ach, je gaat natuurlijk NOOIT toegeven dat je voor zoveel geld gewoon een k#t product hebt gekocht, want dan zou je wel een hele grote sukkel zijn
Had er begin jaren '90 (wijder verspreid) internet geweest, Porsche bestond niet meer...
Citaat:
Oils leaks from Cylinder Joints: The first 964s didn't use a seal or gasket at the cylinder base, and heat distortion usually led to oil leaks from this area. Later cars used a larger seal area and a sealing ring which largely cured the problem at the time, although many later cars still suffer this problem.
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
19 nov 2012 1:48
Olaf
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Re: Opblazen motor 997
.. andere verhalen geven juist (weer) aan dat de 964 de redding van Porsche is geweest
19 nov 2012 1:55
Jeroen914
foxtrot / oscar
Re: Opblazen motor 997
Tilt! schreef:
Bedoel je nu de 964?
Verschil tussen problemen met water en lucht gekoeld
Lucht gekoelde Duitse degelijkheid: Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - Loopt niet zo lekker - Loopt slecht - Repareren - Niks aan de hand...
Water gekoelde Chineese meuk: Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - Niks aan de hand - PLOF!
Je kraamt onzin uit Jeroen. Maar als je daar gelukkig van wordt, succes ermee.
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
19 nov 2012 8:20
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019
Haarlem e/o
Re: Opblazen motor 997
Tilt! schreef:
Ach, de grootste ontwerpfout is er al uit, nl. koelen met lucht
Volgens mij heeft die van jou ook lucht nodig om te koelen
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
19 nov 2012 9:12
993 C2
997.1 Turbo
Ex 981S, Ex 997 C2, Ex 996 TT, Ex 993 C2 (2x) Ex 996 C2
Re: Opblazen motor 997
Delnoy schreef:
Je kraamt onzin uit Jeroen. Maar als je daar gelukkig van wordt, succes ermee.
Niet helemaal onzin...... Bij luchtgekoeld met wat slijtage kan je meestal nog wel even door, ok de motor rookt, loopt niet lekker en tikt hier en daar maar na reparatie, meestal topend weer ok. Bij watergekoelde motoren gaat het destructive proces net iets sneller, in een omwenteling.....!
19 nov 2012 9:15
Hartwiek
Re: Opblazen motor 997
OK! PLOF laten maken bij michel.......niks meer aan de hand.....alles gemodificeerd......nog heel erg lang met plezier rijden.....Alles kan stuk....ik zie het verschil niet....een sportauto rijden kost nu eenmaal geld....porsche, ferrari, M5, audi rs6, maakt niet uit, kost allemaal klauwen met geld, heb je dat er niet voor over, snel iets anders kopen....niet huilie huile doen.....pffffff
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum