Auteur |
Bericht |
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Een P specialist had meteen kunnen vertellen wat kosten van herstel zouden zijn geweest, en wellicht ook of de olielekkage kritisch is of niet. Dan had je kunnen uitrekenen wat hij je totaal zou kosten. De items in de lijst zijn mi voor een 10 jaar oude auto redelijke non-issues eerlijk gezegd. Je kritiek op de verkoper vind ik daardoor twijfelachtig.
Het gedoe met het chassisnummer wist je vooraf toch al ? Ik heb ook een keer een aankoopkeuring voor een mooie 3.2 uit 89 laten doen met een identiek probleem, in mijn geval bleek dat pas tijdens de keuring door een P specialist. Navraag bij de rdw leverde op dat het allemaal wel ok was, maar ik heb de auto om die reden toch laten staan. Ik kan me prima voorstellen dat de auto daardoor 5k minder waard is. Je zou maar bij een controle in het buitenland aan de kant moeten, tegen de tijd dat ze uitgevonden hebben via de rdw dat er een geldig NIC (Nieuwe Inslag Chassisnummer) aan de auto hangt sta je daar mooi. Dat was voor mij reden om de auto niet te kopen. Ongetwijfeld heeft iemand nog heel veel plezier van de auto, blauwe coupe met blauw leer, bouwjaar 89 en kenteken 90 (ik meen YL nog wat...). Was in 1999 van een keukenman uit Zwolle, stond te koop in Apeldoorn.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
Laatst bijgewerkt door lindemans op 19 nov 2012 10:10, in totaal 1 keer bewerkt.
|
19 nov 2012 10:05 |
|
|
HaraldL
voorheen 996 4s
nu 911 3.2
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Omdat je garages en andere forumleden niet achter een 'stripfiguurnaam' anoniem moet bekritiseren. Maar dat is uiteraard mijn mening.
_________________________________________ Geweldig zo'n midlifecrisis. Had ik veel eerder moeten doen!
|
19 nov 2012 10:05 |
|
|
VM020
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
@HaraldL.
Ik begrijp jouw zorgen niet. Het is een koopje gezien de relatief geringe problemen. Om de olielekkage hoef je geen zorgen om te maken. Een bekend 996 probleem vd oliekeerkring. Gemakkelijk te verhelpen door de Porsche dealer of specialist.
|
19 nov 2012 10:08 |
|
|
ChrisGT
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
| | | | HaraldL schreef: - olielekkage - (te) laag koelwaterniveau (kan van alles zijn maar is niet normaal) - "klonk" in aandrijflijn (bij het schakelen) - 2 verschillende koplampen (en slecht gerepareerde schade) - Versleten banden, remmen en een beschadigde velg (die vernieuwd moet worden) Dit was de toelichting van de expert toen we het rapport bespraken. | | | | |
Ik denk wel dat het een wijze les is om dergelijke keuring volgende keer bij een PC of P specialist te laten uitvoeren, die kunnen hoogstwaarschijnlijk iets specifieker zijn dan een 'klonk' in de aandrijflijn en vertellen of de olielekkage een punt van zorg is of 'normaal'. Ik ben het wel met je eens dat het delen van deze informatie altijd handig is!
|
19 nov 2012 10:08 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Beste Harald, Net als meerdere hier op het forum blijkbaar, schrik ik ook niet echt van het rapport. Het mogelijke probleem met de aandrijflijn is misschien nog iets vervelends, maar de olielekkage hoeft geen onoverkomelijk probleem te zijn, en de rest al helemaal niet. Voor de toekomst adviseer ik je om idd te laten keuren bij een P specialist, want dat geeft je echt meer inzicht, en kost waarschijnlijk een stuk minder. Ga lekker verder zoeken want deze voelt voor jou iig niet goed, dat is duidelijk.
Succes en houd ons op de hoogte!
|
19 nov 2012 10:10 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
De oproep om de auto te mijden zou, gezien het commentaar op het rapport, weleens een trigger kunnen zijn voor veel geinteresseerden in dit koopje ...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
19 nov 2012 10:37 |
|
|
Fred4
911 SC cabrio 1983, 911 Turbo coupe 1988, Cayenne GTS 2008
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Een nieuwe auto met 3 jaar garantie zou wellicht beter voor hem kunnen zijn?
|
19 nov 2012 10:58 |
|
|
Lionhunter
911T ex. 924 CGT, 924 turbo, 997, 3.0 SC, 3x 968 en 996
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Deze zwarte 996 4S valt in een ander budget, maar hij is ook iets jonger (2006): http://bmwdubbelsteyn.awdvoorraad.nl/se ... id=3470243Wel een akk laten doen, het blijft een BMW dealer.
_________________________________________ Een erg hardnekkig virus, dat Porschevirus...
|
19 nov 2012 11:06 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
BMW-dealers, dat zijn idd de ergsten Als mijn kinderen hun bordje niet leegeten dreig ik in het uiterste geval daarmee. "Je eet nu je bordje leeg anders belt papa een BMW-dealer". Werkt altijd Of bedoelde je het anders?
|
19 nov 2012 11:47 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Bij mijn vrouw werkt dat wel trouwens... Als je niet ...... dan bel ik de BMW dealer!!! Heb er al 4 gekocht dit jaar
|
19 nov 2012 11:52 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
|
19 nov 2012 11:57 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
De conclusie is dus, doe AKK of ga naar de bmw dealer....
|
19 nov 2012 12:05 |
|
|
jan-1
Porsche 911 SC
(ex 964 coupe, ex 993 targa)
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Algemene tip: Als het gaat om een handelaar (niet zijnde bekende porsche specialist) kijk dan eens in internet en probeer daarin de ervaring van anderen met die handelaar op te snorren. Bel de handelaar vervolgens op en stel je vragen. Het zou zo maar kunnen zijn, dat je vervolgens elders op zoek gaat De starter van dit topic is behoorlijk kwaad en wil dat dan laten weten ook. Maar pas op....voor je het weet plaats je een handelaar onterecht in een kwaad daglicht. Ik geloof niet, dat het resulaat van het Dekra rapport voor de meeste forumleden even schokkend was als voor de topicstarter. Maar de topicstarter raad ik aan om alsnog (ter lering) maar eens de algemene tip hierboven te volgen (behalve dan het bellen, hij heeft hem al gesproken en gezien ).
|
19 nov 2012 13:08 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Ook een beetje support voor de topic starter. Even een kleine reflectie op onze Posts.
Als hier een auto voorbij komt van marktplaats van particulier en het is een 996, dan verschijnen vrij snel de waarschuwingen in de trant van pas op voor "plofmotor" en historie niet exact bekend "pas op en zoek nog verder". Zonder dat er iemand is wezen kijken of een AKK heeft laten uitvoeren.
Nu hebben we topic starter, die een keuring laat uitvoeren (nee niet bij specialist) en die meld eea over klonk en laag koelvloeistof gehalte en lekkage en roepen velen dat het wel mee valt en niet zo'n punt is. En het argument van de prijs is dan de verzachtende omstandigheid, wat overigens best zo kan zijn, echter wat ook kan (of combi) dat in de huidige markt het ding er al een tijd staat en 996 rap in waarde dalen, de verkoper er nu toch echt van af wil.
Ik zou zeggen in beide gevallen is het voor ons niet goed te beoordelen wat de staat is, maar hebben velen hun mening gelijk klaar. Dat geeft te denken......
|
19 nov 2012 15:13 |
|
|
HaraldL
voorheen 996 4s
nu 911 3.2
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Dank voor de steun! Het is i.d.d. precies zoals je schrijft. Ik heb eerst een boek gekocht over de 911 (waarin ook de 996 wordt beschreven) Heb me daarna ingelezen op dit forum waar bijna overal wordt gewezen op een aankoopkeuring. Ik weet dat de gemiddelde prijs van een goede 996 35k is maar weet ook dat niemand hem voor die prijs verkocht krijgt nu in deze tijd (en ik heb het geld er overigens ook niet voor (over).
Dus als een garagehouder verteld dat zijn auto helemaal okay is (op het chassisnummer na) en ik een keuring laat doen van 330 Euro (Dekra is een gerenommeerd keuringsbedrijf en de Porsche garage lag niet om de hoek) dan denk ik bij mezelf..... wat heb ik dan fout gedaan* ?
* dit is een retorische vraag
_________________________________________ Geweldig zo'n midlifecrisis. Had ik veel eerder moeten doen!
|
19 nov 2012 15:25 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Fout? Op zich niet zo heel veel. Ik zou zelf een Porsche alleen door een Porsche specialist laten keuren. En in dit geval had een specialist waarschijnlijk een betere inschatting van de punten die uit de keuring naar voren kwamen kunnen maken.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
19 nov 2012 15:51 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Fout, niet zo heel veel, behalve misschien de autohandelaar geloven dat er niets met de auto aan de hand is....dat is wel een beetje naief
Dat zegt elke handelaar en er is er niet één die het kan weten. Handelaars doen niet zo veel onderzoek naar de waar die zij verkopen, dat kost immers geld.
Ik heb het rapport ook even ontcijferd en als leek, vallen dan een paar genoemde dingetjes op, die je nader zou willen onderzoeken. Ik zie echter niet in het rapport dat je de auto moet laten staan omdat het een gammele bak zou zijn.
Zaken als banden, krasje op de bumper, velgbeschadiging had je natuurlijk zelf ook al gezien, daar hoef je geen expert voor te zijn....
Als de auto je aanspreekt, zou ik lekker terug gaan en onderhandelen met de verkoper. Wellicht dat je de auto op die paar punten nog nader mag laten onderzoeken.... Wie weet heb je er echt een koopje aan.
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
19 nov 2012 16:34 |
|
|
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
TS zegt dat hij bij deze auto uitkomt omdat hij het meerdere geld er niet voor (over) heeft. In dat geval zou ik helemaal niet aan een 996 4S beginnen. Stel dat deze auto nu toch het koopje van de week is (en die bestaan niet...) dan is er een reele kans op onverwachte onkosten van 3-5k in de eerste twee jaar, daar hoef je niets geks voor te doen. Kan ook meer zijn, blijft een auto van nieuw ruim boven de ton.
Bij 25k budget wellicht handiger om een 996 C2 te kopen voor rond de 20k, en het restant in de pot te doen voor onvoorziene uitgaven.
Laatst bijgewerkt door dirty gertie op 19 nov 2012 18:08, in totaal 1 keer bewerkt.
|
19 nov 2012 18:05 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Je hebt niks fout gedaan. Sterker nog - ik denk dat je het helemaal goed gedaan hebt. Alleen zou ik Dekra niet gekozen hebben. Diverse specialisten komen ter plaatse. Ik heb mijn akk's laten doen bij adressen van mijn gading. Maar mijn specialist had ook aangeboden dit bij het verkopende garagebedrijf te doen (als er een brug zou zijn).
Ik ben dus ook niet geschrokken van de uitkomst. Ik heb ooit een akk teruggekregen met 7K 'achterstallig onderhoud', 3 kantjes. Dit is door de verkopende garage opgelost en vervolgens door mijn specialist gecontroleerd. En vervolgens heb ik de vraagprijs betaald. Zo kan het dus ook. 3 kantjes maakt niet per definitie een slechte auto.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
19 nov 2012 18:08 |
|
|
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Destijds (ik praat wel over 20jr geleden...) liet ik een 928S keuren door de ANWB (voorloper Dekra). De auto was ook bij een handelaar te koop (BAKKER auto's Sittard). AKK vermelde positieve zaken en was zelfs zo positief dat de aankoopprijs daarna met F 2000,- omhóóg ging omdat de handelaar dacht dat hij slechter was.... Ja vreselijk zo kan het ook, koopcontract werd voor mijn neus verscheurd, in de kleine lettertjes stond immers "behoudens goedkeuring van de directie" en de "directie" was inmiddels niet meer akkoord. Enfin zij betaalden me wel de AKK terug en ik stond weer terug buiten. Tja en toen weer opnieuw op zoek echter voor die prijs geen 2e zo goed dus met frisse tegenzin terug en de duurdere vraagprijs betaald. Auto beviel goed op EEN ding na: hij stuurde niet lekker en hierover stond niets negatiefs vermeld in het keuringsrapport. Bij Porsche specialist ontdekt dat het stuurhuis defect was en vernieuwd moest worden. En nu komt het: ANWB gebeld, keurmeester erbij, 2e keurmeester erbij en zij erkenden dat ze dit hadden moeten opmerken. Gevolg: rekening werd door de ANWB volledig betaald! Kijk dat zijn nog eens goede ervaringen met een ANWB AKK, als de Dekra ook zo reageert bij een onverhoopte fout dan zit je goed. Jean-Pierre
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
19 nov 2012 18:27 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
.. genoeg P-specialisten die ook ter plaatse willen komen
|
19 nov 2012 18:30 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Om ook zelf de auto te voelen en warmgereden bij de keuring te krijgen, zou ik m zelf altijd juist naar een specialist toe rijden, niet te dichtbij....
Ik ben destijds met Hans Bos uit Uithoorn naar Almere gereden hiervoor !
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
19 nov 2012 22:35 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
er zijn steeds meer partijen die een auto niet meer meegeven voor een akk. schijnen hele motorblokken gewisseld te worden tijdens een akk goede onderdelen eraf gehaald en vervangen voor mindere... vandaar dat akk's wel mogen maar of je moet de uren van de verkopende partij betalen of op lokatie bij de verkopende partij. Heb daar zelf overigens nooit problemen mee gehad. Kreeg de laatste gewoon een dagje mee van Waalgarage om mee naar Renntech te tuffen. Is inderdaad ook een lekkere proefrit.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
19 nov 2012 22:39 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Ik reed laatst 100 euro aan benzine op voor 'n AKK - en heb de Porsche (uiteindelijk) niet gekocht Sommige garagisten zijn niet blij als je de Porsche mee neemt - en dat is natuurlijk wel te begrijpen. Ook hebben ze niet altijd zin en tijd om zelf mee te gaan - of 1 van de personeelsleden mee te sturen. Ik voel TS wel een beetje aan - en heb eerder gezien/gelezen/meegemaakt dat men denkt een nieuwe auto te kopen of te vinden ... .. er is altijd wel iets wat er naar voren komt bij een AKK
|
19 nov 2012 22:42 |
|
|
Tilt!
|
Re: Waarom een aankoopkeuring belangrijk is!
Et voila... http://www.porscheforum.be/forum/60-porsche-te-koop/112521-porsche-996-4s-tipr-115000km-ohbk-porscheNieuwe banden, velgen net herspoten, net nog op onderhoud geweest bij Porsche Knokke (om kleine akkefietjes eruit te halen zoals bvb volledige vervanging van de GPS), volledig onderhoudsboekje, etc... etc... etc... Hier een paar foto's van dezelfde wagen toen die een goeie maand geleden eens onder handen genomen geweest is door een pro.
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
|
19 nov 2012 23:46 |
|
|