Auteur |
Bericht |
Hellraiser
996 GT2 -
991 Cabrio ProjectSint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
|
Roken 3.0SC
Hoi, ik post deze vraag even voor een kameraad van me. hij heeft onlangs het blok van z'n 3.0SC gedeeltelijk gereviseerd (carter is niet uit mekaar geweest) en is zeker geen leek op dit gebied. maar nu zit het blok wel enorm te roken volgens hem: - rookpluim bij starten (wat ik persoonlijk wel normaal vind) - roken als hij warm staat (ongeveer dezelfde hoeveelheid dan bij het starten) en een enorme oliegeur. wat is er gebeurd aan het blok: - nieuwe cilinders, zuigers, zuigerveren - nieuwe cilinderkopbouten - koprevisie (laten doen): nieuwe klephoedjes en klepgeleiders foto: filmpje: oliepeil is normaal, we zaten zelf te denken aan een of ander overdrukventiel dat niet wou openen bij een bepaalde temperatuur. Alvast bedankt! Groetjes, Johan
|
21 nov 2012 10:14 |
|
|
Steve965
Antwerpen, Belgiƫ
|
Re: Roken 3.0SC
Johan,
Dit kan je bezwaarlijk een 'normale' rookpluim noemen! Bij een flat die wat stilstaat loopt er als een s wat olie in de cilinders en heb je een beperkte blauwe rook bij de start, maar zeker niet van dit niveau. En na het zetten als hij volledig warm staat, zou die volledig weg moeten zijn na een revisie.
Laat het duidelijk zijn dat ik geen expert technieker ben, maar dergelijke hoeveelheid kan mijns inziens enkel aan slechte of gebroken zuigerveren liggen (er even van uitgaande dat de klepgeleiders professioneel correct werden gedaan).
Steve
|
21 nov 2012 23:23 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Roken 3.0SC
Een zuigerveer verkeerd gemonteerd?
_________________________________________ remmen is angst
|
21 nov 2012 23:53 |
|
|
Hellraiser
996 GT2 -
991 Cabrio ProjectSint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
|
Re: Roken 3.0SC
Thanks,
een slechte koprevisie kwam ook al in ons op, het blok heeft sinds revisie nog maar een 500km gedraaid en de persoon die de koppen heeft gereviseerd zei dat eea nog moest inlopen...
Groetjes, Johan
|
22 nov 2012 0:12 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Roken 3.0SC
Wat voor olie zit er in
|
22 nov 2012 0:34 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Roken 3.0SC
Koppen hoeven niet "in te lopen". Zuigerveren wel: die moeten zich zetten / inlopen op de cilinders.
Of er zit een zuigerveer die zich nog moet "zetten" en waarlangs olie de verbrandigskamer in kan komen. Paar keer accelereren en ook afremmen op de motor; zoek even op Internet naar instructies voor het inlopen van een gereviseerde 911 motor. Das wel belangrijk en zorgt voor een goede sluiting van de zuigerveren op de cilinderwanden. Of er is een zuigerveer tijdens montage gebroken; komt ook nog wel eens voor...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
23 nov 2012 17:53 |
|
|
piewie
911 T 2.2 targa 1971
964 c2 1990 ////////
911 S 2.2 targa 1971baarle Nassau Hertog nl/be
|
Re: Roken 3.0SC
Denk dat meest voorkomende oorzaken hieboven wel zijn genoemd
|
23 nov 2012 18:56 |
|
|
Hellraiser
996 GT2 -
991 Cabrio ProjectSint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
|
Re: Roken 3.0SC
Idd,
de reden waarom het blok uit mekaar ging en de koppen gereviseerd werden is dat hij al zo rookte voor de revisie, en dat de revisie zelf dus niets heeft uitgehaald...
daarom dat we aan het uitzoeken waren of er nog andere oorzaken konden zijn.
de olie die erop zit is 20W50
|
23 nov 2012 19:09 |
|
|
piewie
911 T 2.2 targa 1971
964 c2 1990 ////////
911 S 2.2 targa 1971baarle Nassau Hertog nl/be
|
Re: Roken 3.0SC
Als je hetij vraagd zou ik ook zeggen dat het met de zuigerveren te maken heeft , bv. omgedaaid
|
23 nov 2012 19:21 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Roken 3.0SC
Ik had dit probleem ook jaren geleden met mijn Kever na een revisie die ik heb gedaan. De oorzaak was dat ik de gleuf/gat in de ringen allemaal opgelijnd had en dat de gleuf/gat ook nog aan de onderkant van de motor zat. Hierdoor kon de olie vanaf de carterpan die ontbrandingskamer binnenlopen. De oplossing was om de ringen allemaal een beetje te draaien dat er geen recht lijn meer was en zeker te zijn dat de gat/gleuf nie direct aan de onderkant was.
Is dat een beetje duidelijk?
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
23 nov 2012 21:41 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Roken 3.0SC
|
23 nov 2012 21:48 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Roken 3.0SC
Top Olaf, dat is presies wat ik bedoelde
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
23 nov 2012 22:32 |
|
|
piewie
911 T 2.2 targa 1971
964 c2 1990 ////////
911 S 2.2 targa 1971baarle Nassau Hertog nl/be
|
Re: Roken 3.0SC
Sorry hoor . Maar mag ertoch wel vanuit gaan als je een motor revizeerd door iemand die daar iets vanaf weet dat hij deze fout niet maak ( hoop ik ) zoals is gezegt is hij geen leek op dit gebied! Is ovigens wel goed dat je dit benoemd hoor olaf . Maar als we er vanuit gaan dat er dit soort fouten worden gemaakt dan kunnen we niet zeggen dat dit geen leek is en nog wel een verlanglijstje opnoemen met beginners fouten
|
23 nov 2012 22:57 |
|
|
lagunamak
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo HighlineHuizen
|
Re: Roken 3.0SC
heb zelf ook een 3.0SC. Blok is ook uit elkaar geweest (kopbouten, jawel) en daarna weer in elkaar natuurlijk. Geen koprevisie gedaan, was niet nodig. Originele zuigerveren erin gehouden. Bij het starten geen wolkje rook. Ben dus idd bang dat de revisie niet goed is gedaan. Weet dit wel zeker. Lijkt me idd goede conclusie dat de positionering van de zuigerveren fout is. lijkt me een leuke discussie te worden met degene die de 'revisie' heeft gedaan. wie was dat?
|
24 nov 2012 0:19 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: Roken 3.0SC
Wat waren zijn beweeg redenen om het carter niet te splitsen?
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
24 nov 2012 22:37 |
|
|