Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 19:27

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Elektrisch probleem hallgever 2 996 Mk2 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Elektrisch probleem hallgever 2 996 Mk2
Ik heb een probleem met een slecht lopende motor en foutcodes P0347/P0348. Ik hoop dat iemand wat tips heeft wat ik verder kan meten om te achterhalen wat er mis is.

996 Mk2
Gasklephuis schoongemaakt
Bobines goed, LMM recent vervangen.
Durametric foutcodes: P0347/P0348/P0349/P1325/P300/P301/P302/P303.

Via de workshopmanuals en Poses kom ik uit op een elektrisch probleem rond hallgever 2. De P1325 (nokkenasverstelling bank 2) kun je volgens Poses pas onderzoeken als je geen hallgever issues hebt. De P300/301/302/303 ontstaan pas na een tijdje slecht lopen en lijken me een gevolg van een DME die op hol slaat en probeert de nokkenastiming te regelen met een half/geen signaal van de hallgever.

Uitwisseling met hallgever 1 maakt de codes niet anders, blijft bank 2. Ik heb nu de stekker van de hallgever losgemaakt en de buitenste pinnen even 'kortgesloten'. Als ik nu in de motorruimte de onderste motorstekker losmaak en de weerstand meet tussen pin 21 en pin 22 komt er conform verwachting '0' uit. Geen weerstand dus, ongehinderde verbinding. Als ik nu de motorstekker weer aansluit en op de Motronic 7.8 de stekker III losmaak en in de stekker de weerstand meet tussen pin7 en pin 17, dan zou ik wederom een '0' verwachten. Er zou nu immers een kortgesloten verbinding moeten bestaan. Het blijft echter '1' (oneindig, dus geen verbinding). Ook pin 7 en pin 18 van de DME stekker levert alleen '1' op.

Het lijkt me ergens een draadbreuk/onderbreking van massa of 5V tussen DME en het aansluitpunt van de motorstekker in de motorruimte. Ik ben alleen bang dat ik niet helemaal snap hoe 'massa' werkt in een auto. Takt de massadraad die vanaf de hallgever naar de motorstekker loopt ergens na de motorstekker af naar een 'massapunt' op de carrosserie? Of gaat dat pas na de DME? Hier lijkt de massadraad immers ook nog naar toe te lopen (draad 17 in stekker III)?

Kan iemand uitleggen hoe dat werkt? Tips wat te doen?

Hartelijk dank!

Jeroen

20 mei 2012 20:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Elektrisch probleem hallgever 2 996 Mk2
Je bent wel heel goed bezig op deze manier !
Aannemende dat 7 en 17 de juiste pennen op de Motronic zijn moet er dus wel ergens een onderbreking zitten.

Je kunt nog een stap verder: als je 1 van de draden van je universeelmeter verlengd, dan kun je ook de afzonderlijke draden doormeten die van de sensor naar de DME unit lopen; op die manier kun je kijken welke draad onderbroken is.
Daarmee kun je doelgerichter op zoek naar de draadbreuk / probleem.

21 mei 2012 14:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Amersfoort
Dank je! Dat verlengen van de draden van de meter is inderdaad een goeie, want je mist inderdaad lengte om 1 hele draad te meten, tussen DME en sensor. Ik moest de boel gisteravond weer netjes maken, want vandaag moest de auto weer dienst doen, dus vooralsnog heb ik hallgever 2 verwisseld voor een nieuwe. Vandaag bijna 100 km gereden en zojuist in Durametric geen foutcodes... Fingers crossed...

21 mei 2012 19:50
Profiel
PorscheForum Rookie
Hallo,
Is het probleem opgelost en was het vooral stationair dat je het hoorde dat hij niet goed liep.
Die van mij loopt stationair niet helemaal rond en galoppeert een beetje.
bedankt Jacob

01 jun 2012 20:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Amersfoort
Ja, tot nu toe (nog altijd fingers crossed) loopt hij weer als een zonnetje. Hij stotterde en sloeg af bij stationair. Daarnaast liep hij hij bij deellast (dus met gelijke snelheid onder de 3000 rpm rijden) ook met soms een hapering. Bij vollast reed hij prima. Ik had wel de gebruikelijke Hallgever issues, zoals P0347/P0348/P0349, maar heb het in eerste instantie in de bedrading gezocht, omdat de hallgever al eens was uitgewisseld met bank1 en toen de problemen bleven. Heb nu de hallgever zelf vervangen en dit lijkt toch de oplossing.

Overigens kwam ik er via ebay achter dat onder andere Fiat, volvo en BMW dezelfde Bosch hallgever gebruiken, alleen tegen een nogal andere prijs dan Porsche.....

01 jun 2012 20:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Amersfoort
:evil: #%&^*($^
Helaas is de electric gremlin nog niet uit mijn auto... Door de ontkoppelde batterij begint de auto alleen steeds aan een nieuwe schone ' leercurve', waardoor het enige tijd duurt voordat de problemen weer oppoppen. Mijn optimisme was dus ongegrond.

Inmiddels heb ik metingen gedaan per draad door vanaf de hall-sensor te verlengen en dan via de motorstekker de weerstand 'rond' te meten per draad. Hierbij heb ik geen onderbrekingen (weerstand oneindig) gemeten. Ook heb ik een voltmeting gedaan op de stekkers van de hallsensoren, met contact aan, waarbij ik tot mijn verbazing op beide sensordraden de accuspanning meet tussen pool 1 en 3 van de stekker (middelste is signaal). Op de schema's die ik heb wordt gesproken over 5V.

Ik heb geprobeerd de bedrading visueel te inspecteren op beschadigingen, maar dat is lastig, zonder complete linnen wikkelingen helemaal los te maken... Voordat ik dat pad op ga (gasklephuis verwijderen e.d.) wil ik eerst meer vertrouwen hebben dat ik daar wat mee 'win'.

Daarnaast heb ik nu foutcodes op de ANDERE hallgever van bank 1 (P0341, P0343 en P0344). Op schema's die ik via de Cannell site heb van een 996 Mk1 hebben de hallgevers inderdaad een gedeeltelijk samenvallende bedrading. Uit een beetje googlen op de foutcode P0341 maak ik op dat als je accuspanning meet op de sensor er ergens een Plussluiting is. Dit zou dan in mijn redenatie ergens moeten zitten in het gedeelte vanaf het punt waar de draden samenkomen, omdat ik op beide sensors de accuspanning meet. Eens?

Verder vraag ik mij af of de DME niet 'fried and cooked' is? Kan een haperend DME-relais hier nog iets mee te maken hebben naar jullie mening?

Heeft iemand misschien de electrische schema's van een 996 Mk2 (3.6 dus)? Of zou dit voor mij willen nakijken?

Alvast hartelijk dank voor hulp en meedenken!

14 jun 2012 22:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Amersfoort
Zie nu dat ik niet eerder heb gepost hoe het probleem nu is opgelost. Ben een paar maanden geleden met de auto naar Klaas Willems in Huizen gereden, die hem met de Porsche tester heeft uitgelezen. Op grond van de meetresultaten concludeerde hij dat het waarschijnlijk toch de tweede hallgever moest zijn. Met die kennis op zak heb ik ook de tweede hallgever vervangen en sindsdien rijdt hij weer uitstekend! Slaat niet meer af bij stationair en heeft de ouderwetse trekkracht bij lage toeren omdat de nokkenasverstelling nu weer met de juiste waardes wordt aangestuurd.

Klaas, nogmaals dank voor je tip!
:cheers:

23 nov 2012 20:01
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]