Auteur |
Bericht |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
echt bizar inderdaad, hoe enkelen hier gewoon niet lijken te willen luisteren naar goed gefundeerde meningen! of als toppunt zeggen dat hun mening wel niet kan kloppen maar ze dat niet interesseert ok over Shell V-krachtbenzine, een feit:
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
30 okt 2012 22:17 |
|
 |
Rad911
997 SLoosdrecht
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Voor zover je Wikipedia mag geloven: http://en.wikipedia.org/wiki/Shell_V-Power" In The Netherlands, V-Power has a 95 RON rating, although officials from Shell stated it is effective 97 RON, but classes are limited to 92 RON, 95 RON, 98 RON and 100 RON." Zie ook: http://z3.viaisn.org/Shell%20V-Power
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
30 okt 2012 22:36 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
en ondergetekende 
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
30 okt 2012 22:41 |
|
 |
D.D.
Op zoek naar...Noordwijk aan zee
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ok ,
Vpower = ron 97, hmmm, wist ik dus niet, probeer gewoon zoveel mogelijk zo hoog mogelijk ron te tanken.....
_________________________________________ HOOTERS.....;)
|
30 okt 2012 22:53 |
|
 |
Johan2
't Gooi
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Bij de shell hier om de hoek staat er ook explixiet ron 95 op de shell v power pomp. Het misverstand is dan ook heel begrijpelijk.
_________________________________________ 997-1
|
31 okt 2012 0:16 |
|
 |
Rad911
997 SLoosdrecht
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Zoals gemeld komt dat omdat volgens NL maatstaven alleen 92, 95, 98 en 100 RON mogen worden gehanteerd. 97 moet dus als 95 vermeld worden.
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
31 okt 2012 0:22 |
|
 |
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Winterbanden hebben onder winterse omstandigheden een significant kortere remweg Als je dan ook nog eens 98 tankt verbruik je minder brandstof bij dezelfde rijstijl en ben je dus helemaal het mannetje 
|
31 okt 2012 0:26 |
|
 |
Wielen
993 C2 1994
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Bij mijn Shell station in de buurt is de VPower 98 RON!! Staat met een sticker op de pomp en gevraagd bij de pomphouder.
Vpower (net als alle andere premium brandstoffen) is niets anders dan gewonen benzine (95, 98, etc) met een additief wat erbij wordt gemixt als de vrachtauto komt laden bij het depot (vaak onafhankelijke brandstofhandelaren). Iedere producent heeft dan zijn eigen additieven voorraad bij de handelaar staan. Dus als je Vpower 98 tankt, tank je een blend van 98 benzines van verschillende rafinaderijen met shell toevoeging. Waar het dus om gaat is of de pomphouder 98, 95 of iets anders inkoopt.
En in mijn Betreibsanleitung van de 993 staat dat benzine met 98RON geadviseerd wordt ook al zou het met Hydraulische klepmechanisme niet uit moeten maken omdat dit het 'kloppen' door voortijdige ontbranding tegengaat. Wat ik er altijd van begrepen heb is dat het ontstekingsmoment voor 98 later ligt waardoor je hogere compressieverhoudingen krijgt en dus meer vermogen.
|
31 okt 2012 11:19 |
|
 |
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Nou volgens mij klopt dat niet helemaal. Winterbanden hebben doorgaans een hogere rolweerstand dan zomerbanden en daardoor zou het verbruik weer iets oplopen. Misschien raak je dan de perfectie door in de winter Ron 98 te tanken op de winterbanden en in de zomer Ron 95 op de zomerbanden? T is t proberen waard, alles om het verbruik van de P te drukken natuurlijk, dat is duidelijk 
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
31 okt 2012 11:41 |
|
 |
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
en niet vergeten,..... 80 in zijn vijf.....
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
31 okt 2012 11:52 |
|
 |
Mio Turbo
991 Carrera S Cabrio
Ex 997 TurboRotterdam
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
280 in z'n 5 lukt ook.....
_________________________________________ Ach, beter een gat in je hand, dan een hand in je ...
|
31 okt 2012 12:39 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Bijna goed. Het erg ongewenste, want destructieve, pingelen/kloppen wordt herkend door klopsensoren (klepspeling mechanisme speelt geen rol in dit verband) Compressieverhouding is een vast gegeven, los van ontstekingstijdstip, maar de laatste wordt bij pingelen wel vervroegd waardoor er minder vermogen wordt ontwikkeld, dat klopt  (ehhh pingelt  )
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
31 okt 2012 20:08 |
|
 |
Wielen
993 C2 1994
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Dank! Weer wat geleerd. 
|
01 nov 2012 10:44 |
|
 |
Apolo2
Boxster Spyder '10
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Fifth Gear aflevering 4 van dit seizoen. Getest Golf GTI (of was het niu R20) met 2x 95 (BP en supermarktbenzine) en 2x97/98 Vpower en Ultimate. Minste vermogen leverde de supermarktbenzine, meeste vermogen Vpower. Gemeten verschil ongeveer......5 pk. Was het te voelen, laatste test was de winnaar en verliezer tegen elkaar in een praktijktest (geen machientje maar een mens die zijn oordeel geeft). Vermogenverschil niet merkbaar, met Vpower pakte de motor wel beter op, leek iets meer trekkracht te hebben.
Of de toegevoegde additieven aan Vpower op de lange termijn idd de motor schoner houden etc etc valt in zo'n test niet aan te tonen.
Huis tuin en keuken auto's (lage compressie) hebben dus geen noemenswaardig vermogensverlies. De doorsnee Porschemotor draait dan wel met een hogere compressie maar ook dat zijn nog geen racemotorwaardes.
|
03 nov 2012 11:02 |
|
 |
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ik tank bijna altijd BP 98 ultimate, die zitten bij mij op de hoek! Als dat niet kan bij voorkeur V power van Shell.
Alle auto's van Porsche Centrum Amsterdam worden afgetankt met Shell V-power, aldus de servicemannen.
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
03 nov 2012 11:14 |
|
 |
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Klopt, ook PCR tankt af met V-power ikzelf tank altijd BP Ultimate. Tankte eerst Texaco XL (=95) maar voor mijn gevoel pakt ie beter op bij Ultimate. Maar mss is het maar een gedachte 
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
03 nov 2012 13:28 |
|
 |
Johan2
't Gooi
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Heb inmiddels een keer 95 getankt. Merk geen verschil met RON 98!
_________________________________________ 997-1
|
22 nov 2012 20:17 |
|
 |
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Mij niet In de 6 dan weer wel 
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
22 nov 2012 21:33 |
|
 |
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Pagina 216. Kan 'ie best hebben maar geadviseerd wordt 98 http://www.porsche.com/all/media/pdf/Owners_Manual_Carrera_PCNA.pdfTank meestal over de grens (DL), 98 goed verkrijgbaar. In NL BP Ultimate of Shell V-Power.
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
22 nov 2012 21:38 |
|
 |
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
verschil merk je andersom pas na een keer of 3 tanken, dus als je 95 tankt duurt het ook zo lang neem ik aan 
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
22 nov 2012 21:42 |
|
 |
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Het een op drie keer anders tanken slaat niet op afwisselend 95 en 98, maar op advies van af en toe toch loodhoudend tanken voor sommige motoren, dat blijkt duidelijk uit het Shell overzicht.
Motoren vanaf de 964 hebben een regeling van het ontstekingstijdstip gekoppeld aan een klopsensor. Die moeten zonder meer veilig op 95 kunnen rijden. Ik denk zelfs dat je een foutmelding op je dashbord krijgt als de benzine dusdanig niet-klopvast is, dat het motormanagement het kloppen niet meer kan voorkomen door verder verlaten van de ontsteking. Het schijnt wel zo te zijn dat zo'n regeling uit 98 wat meer vermogen kan halen, dat kan een overweging zijn om dan toch 98 te tanken. Mijn VW Touran kan op beiden, volgens het instructie boekje gaat 95 iets ten koste van het vermogen.
Het feit dat er motoren met hoge compressie zijn die toch ook op 95 kunnen rijden, door het ontstekingstijdstip juist te regelen, geeft aan dat zelfontbranding door de hoge compressie niet het issue is. Het issue is dat 95 een hogere verbrandingssnelheid heeft waardoor je het later moet ontsteken dan 98, om te voorkomen dat de zuiger een klap krijgt terwijl hij nog voor het hoogste punt zit.
Ik heb in mijn 3.2 met hoge compressie een steve wong chip zitten, die kwa timing 95 toelaat (of dat volgens wong zou moeten toelaten...). Ik rij al lange tijd probleemloos op Euro 95.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
22 nov 2012 22:51 |
|
 |
snarf02
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ik heb een Subaru (2 liter, ~285 pk) die is afgeregeld op RON98, ik had geen zin meer om kilometers om te rijden en te zoeken om RON98 te tanken. Rij ondertussen ruim een jaar op V-Power zonder noemenswaardig vermogensverlies en andere rare verschijnselen. Dus voor beide auto's tank ik V-Power!
_________________________________________ Forester XT Boxster 2480
|
22 nov 2012 23:22 |
|
 |
Paris
968, bj. 1994
Ex. 924S / 924 (3x)Amersfoort
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Mijn zwager heeft zo'n rijst racer (subaru impreze GTTTT Turbo dinges uit 2003) en heeft zijn blok na 110.000 km kapot gereden. Volgens het bedrijf wat de auto heeft gereviseerd (Specialist in Groningen) kwam dat doordat hij Ron95 tankte. Nu tankt hij altijd Ron98 (BP Ultimate). Ik tank met mijn 968 meestal V-power of BP Ultimate, maar voornamelijk omdat ik het idee heb inderdaad enkele pK's te missen met Ron95. Af en toe tank ik zelfs Ron98 bij de Tink in Hoogland (bij Amersfoort).
Succes met jou keuze...
Aldo
|
23 nov 2012 20:34 |
|
 |
Johan2
't Gooi
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Afgelopen weekend bij Robert Visser in Hilversum geweest. Daar de vraag gesteld: RON95 of Ron 98. Zijn antwoord: gewoon Ron 95: is geen probleem voor de motor van een 997.
_________________________________________ 997-1
|
26 nov 2012 19:14 |
|
 |
de911gek
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Je hebt gelijk Paul, volgens de handleiding die ik inmiddels wel helemaal heb gelezen,  is voor de 997 mkII in ieder geval 95 geen issue. Echter 98 wordt voor 'hochleistung' wel aanbevolen. Voor oudere 911s en voor welke modellen precies deze 1:3 verhouding zou moeten gelden kan ik niet beoordelen, dat laat ik hierbij aan anderen over.
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
01 dec 2012 12:11 |
|
|