Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 22:30

Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Moet onderhoud binnen garantie bij de merkdealer? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Bericht Moet onderhoud binnen garantie bij de merkdealer?
Heren (en dames),

Even een vraagje over een DD van mijn vriendin. Het gaat om een Hyundai I20 welke nog een half jaar in de garantie zit. Nu moet de auto een grote beurt krijgen, maar ik schrok nogal van de 450 euro die de dealer rekent voor een beurt voor zo'n relatief eenvoudige auto. Voor mijn Octavia kost een grote beurt 290 euro.

Nu wil ik de Hyundai zelf gaan onderhouden als deze uit de garantie is, maar nu er nog fabrieksgarantie op zit, ben je dan verplicht de auto te laten onderhouden door de merkdealer? Zijn er uitsluitingen op de garantie als je dat niet doet?

Ik hoor graag van jullie.

Gr Hessel

07 dec 2012 17:10
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht Re: Moet onderhoud binnen garantie bij de merkdealer?
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... rvallen-1/

nog meer hits hierover. ja, je moet je even verdiepen in de garantievoorwaarden. Hoe zit het met de intervallen van de beurt, zou je de grote beurt nog een tijdje kunnen uitstellen tot je garantie afgelopen is en hem dan alsnog elders laten uitvoeren? Of moet je, om je garantie te behouden, nu die grote beurt uitvoeren? Dan zit er weinig anders op dan 450 e'tjes af te tikken.

07 dec 2012 17:28
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
't hangt er natuurlijk vanaf wat voor garantie je gaat verhalen :idea:

Loopt je motor of het bak in de soep - zullen ze als eerste hard roepen dat je geen (of elders) onderhoud hebt gepleegd.

07 dec 2012 17:41
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Tja, das een goeie. Als ik de beurt doe na de garantieperiode, heb ik dus geen problemen.

De auto hebben wij gekocht toen deze net 3 jaar oud was met 6700km op deteller en een jaar extra garantie onderhandeld. Nu staan er ongeveer 23000KM op. Dus er kan niet veel mis zijn met de auto. Dus om bij een dealer nu 450 euri's neer te tellen voor het vervangen van onderdelen die misschien nog helemaal niet hoeven, dat voelt niet goed. Was het 250/300, dan was het een optie, weet ook dat ze geld moeten verdienen. Maar zoveel?

Ik heb even een workshop manual gekocht om te kijken wat er precies gedaan dient te worden. Wellicht dat ik het dan toch zelf ga doen een paar maandjes later.

07 dec 2012 17:41
Profiel
Moderator
PF #57
ik heb even voor je die garantievoorwaarden zitten doorspitten (er zit als het goed is een 'service & garantie boekje' bij de auto van totmbo) en daar staat nergens in dat ze je verplichten het onderhoud bij een Hyundai Erkende Reparateur te laten doen. Ze adviseren het wel. Maar het is geen ontbindende voorwaarde. Wat wel een punt is is dat garantie niet gegeven wordt als defecten ontstaan door het monteren van onderdelen die niet door Hyundai zijn geproduceerd of goedgekeurd. Als je grote beurt duidelijk later laat uitvoeren dan het geadviseerde interval zullen ze het gooien op 'verwaarlozing door geen/gebrekkig onderhoud'.

Bij de mobiliteitsgarantie staat letterlijk: "de onderhoudsbeurten dienen in het onderhoudsboekje van Hyundai te zijn aangegeven bij de voorgeschreven kilometerstand met een stempel van de Hyundai Dirstributeur/Erkend Reparateur dan wel een andere reparateur die de onderhoudsbeurt heeft uitgevoerd".

07 dec 2012 17:51
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Thanks! Heb even gekeken en de garantie loopt af in Februari 2013. Daar kunnen we nog wel even op wachten.

ik denk dat ik even wacht op de workshop manual om even te kijken wat er vervangen dient te worden bij een grote beurt, maar ik denk dat ik het lekker zelf ga doen ergens dit voorjaar. Ik kan het zelf voor ongeveer een kwart van de dealerprijs. Verschil is gewoon te groot. Ik snap best dat als je (nu) 5 jaar garantie biedt en zusje Kia zelfs 7 jaar, je dit ook doet om klantenbinding. Maar dit voelt niet goed.

Bedabkt voor je uitzoekwerk Horn!

Gr Hessel

07 dec 2012 18:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Een reparatie moet vakkundig en volgens de voorschriften uitgevoerd worden. Dat hoeft dus niet specifiek bij een officiële merkdealer te gebeuren maar kan ook zomaar bij een niet merkgebonden garagebedrijf.

07 dec 2012 18:44
Profiel
Moderator
PF #57
dat kan je nou zo wel roepen franz, maar ik denk dat dat toch een beetje afhangt van de voorwaarden. Hoor hier nl. heel vaak dat je bijv Porschegarantie alleen maar kan verlengen op voorwaarde dat de auto ALLEEN MAAR in onderhoud is geweest bij OPC's. Geen idee of dat ook een voorwaarde is omdat ik van Porsche nooit de garantievoorwaarden heb doorgelezen (alleen maar oude gebakkies gereden... :wink: )

07 dec 2012 19:29
Profiel
Cayman S 2009, 924 1977
Klopt, sommige merken vermelden specifiek dat het onderhoud door de merkdealer dient te worden uitgevoerd om een beroep op garantie te kunnen doen

07 dec 2012 20:12
Profiel
Noord-Brabant
horn schreef:
dat kan je nou zo wel roepen franz, maar ik denk dat dat toch een beetje afhangt van de voorwaarden. Hoor hier nl. heel vaak dat je bijv Porschegarantie alleen maar kan verlengen op voorwaarde dat de auto ALLEEN MAAR in onderhoud is geweest bij OPC's. Geen idee of dat ook een voorwaarde is omdat ik van Porsche nooit de garantievoorwaarden heb doorgelezen (alleen maar oude gebakkies gereden... :wink: )

Maar je Porschegarantie verlengen is natuurlijk een heel ander verhaal natuurlijk. We hebben het hier over de fabrieksgarantie van je auto. Kan me niet voorstellen dat als ik mijn nieuwe Porsche in onderhoud breng bij bijv. renntech dat mijn garantie komt te vervallen.

07 dec 2012 20:29
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
daar zou ik maar wel van uitgaan.

07 dec 2012 20:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Opglabbeek, België
En toch heeft Franz gelijk.
Dit hoorde ik laatst op de radio...
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121128_00384818

07 dec 2012 20:54
Profiel WWW
Moderator
PF #57
als dat artikel klopt heeft Franz idd sinds 2010 gelijk. :idea:

07 dec 2012 21:04
Profiel
Noord-Brabant
Sinds 2002 zelfs :mrgreen: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 041:nl:PDF

07 dec 2012 21:10
Profiel
Moderator
PF #57
wow. die man heeft al 10 jaar gelijk... :shock: overigens nog nooit iemand hier geroepen als het over verlengen van Porsche garantie ging... :roll:

07 dec 2012 21:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Opglabbeek, België
Horn, je twijfelt toch niet aan de Belgische journalistiek zeker. :wink:
Zoals artikel aangeeft weten veel mensen dit niet. Zelfs mensen van dit forum, die toch meer dan gemiddeld in auto's geïnteresseerd zijn.
Wordt niet aan de grote klok gehangen blijkbaar...

07 dec 2012 21:18
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ]