Auteur |
Bericht |
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Er staat hier m.i. inmiddels zoveel onzin tussen dat ik afhaak. Tank wat je emotioneel het beste past, als je je motor niet stuk rijdt en je het gevoel heb dat je jouw perfecte mix hebt van power en kosten: gewoon blijven gaan !
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
03 dec 2012 14:23 |
|
 |
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ik vind 'm eigenlijk wel vermakelijk worden hoor. 
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
03 dec 2012 14:30 |
|
 |
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Onzin? Ik heb nog nooit zoveel geleerd als tijdens dit topic, over calorische waarde, invloed van seizoenen, bandendruk, motortype, een of andere brandstofexpert die Ron heet, ik vind t niet alleen hilarisch te lezen maar ook heel leerzaam. 
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
03 dec 2012 15:14 |
|
 |
de911gek
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Onze vrienden uit Stuttgart hebben een sticker aan de binnenkant van mijn tankdop geplakt met het type benzine erop wat zij vinden dat ik moet tanken. Ik respecteer die mannen wel daar ze al 50 jaar prachtige autos bouwen  en heb daarom besloten hun tankadvies gewoon op te volgen. Ik hou het nu op dit draadje daarmee ook voor gezien 
_________________________________________ Once a 911 always a 911...
|
03 dec 2012 16:38 |
|
 |
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Wat weten die er nou van 
|
04 dec 2012 9:07 |
|
 |
lagunamak
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo HighlineHuizen
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Zie hier het antwoord van Shell: Ron is het Research Octane Number, met andere woorden het echte gemeten oktaangetal, en een Vpower is 97 Er bestaat echter ook een oude schaal : de EN 228. In deze oude europese schaal bestaan maar 3 categoriën ; 92,95 en 98. Gezien de RON van Vpower 97 is, valt die terug in de EN 228 95 klasse. Dat heeft dus niets te maken met "wetgeving" maar een oude schaal die eigenlijk niet meer actueel is, maar nog steeds door de overheid gebruikt wordt. Om dezelfde reden zal een race fuel van RON 100 n de EN 228 98 klasse vallen. Dit is eigenlijk een erfenis van vroeger, wanneer de oktaangetallen van benzines een rol speelden tegen het tegengaan van pingelen. Tegenwoordig is dat helemaal voorbij gestreef : alle wagens zijn sinds de jaren 90 uitgerust met knoksensoren, en stellen zichzelf af naargelang het oktaangetal dat ze krijgen. Je kan dus met elk oktaangetal rijden, zelfs 92....je zal enkel nboeten in power Met vriendelijke groeten, Bien à vous, kind regards Dany Vlaminck Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUx Belgian Shell S.A. mooie afsluiting zo?
|
05 dec 2012 15:43 |
|
 |
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Zo gelukkig als een hond met 7 jippies. 
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
05 dec 2012 16:05 |
|
 |
horn
PF #57
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
dat telt niet. dat is een Belg. 
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 dec 2012 16:23 |
|
 |
pat69
992 S cabrio (ex 997 4S cabrio, ex-993 cabrio)030
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ik vertrouw het niet. Een Belg met zo'n achternaam 
|
05 dec 2012 17:41 |
|
 |
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Zou er overigens niet klakkeloos 95 ingooien als je auto getuned is.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
05 dec 2012 18:12 |
|
 |
steef
Porsche 911 2003
Porsche 986 2003Waterland
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Delnoy, je bedoelt een hond met 7 geslachtsdelen, oftewel l.u.l.l.e.n? Dan snap je t volgens mij nog steeds niet 
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
05 dec 2012 20:53 |
|
 |
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ja, zo'n hond Maar snap het wel hoor, ben er alleen klaar mee. 
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
05 dec 2012 21:45 |
|
 |
Rad911
997 SLoosdrecht
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
05 dec 2012 21:58 |
|
 |
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
BeNeFrUx?
Nooit van gehoord.
Zullen we anders daar 7 pagina's over doorl*llen?
|
06 dec 2012 8:59 |
|
 |
bully
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ik tank altijd 95 
|
06 dec 2012 15:48 |
|
 |
Johan2
't Gooi
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Nuttige toevoeging van lagunamak en zeer duidelijk verhaal van Shell. Ik begrijp eigenlijk niet waarom daar zo raar op gereageerd wordt. Ik zou willen dat op dit Forum vaker dergelijke goede onderbouwde en degelijke antwoorden kwamen waar je wat mee kan!
_________________________________________ 997-1
|
06 dec 2012 17:29 |
|
 |
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ron,Ron,......wie riep mij?? 
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
06 dec 2012 19:28 |
|
 |
Johan2
't Gooi
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Je toont precies het deel van Ron waar het hem in zijn films nou niet om te doen is!
_________________________________________ 997-1
|
07 dec 2012 15:33 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Teleurgesteld, jongen? 
|
07 dec 2012 15:56 |
|
 |
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Ik heb hier al verschillende malen over gepost. V-Power is RON 97 en uitstekend geschikt voor Porsches. Ik heb zelf al meer dan 60.000 km met een 3.2 op V- Power gereden. Het maakt zeker verschil. Oudere Porsches varen wel bij brandstof met een hoger octaangetal (de octaanbehoefte kan met de jaren ook toenemen door slijtage of vervuiling van de motor) maar ook nieuwere Porsche's waarbij de nocksensor de brandstofkwaliteit detecteert en het vermogen hier op afregelt. Autofabrikanten geven het minimale octaangetal aan. Daarnaast wordt vaak nog aangegeven dat premium brandstof de voorkeur heeft. Bij mijn Audi A5 staat bijvoorbeeld 'min 95 RON, Premium' waarmee wordt aangegeven dat premium aanbevolen is maar 95 ook werkt. Naast het octaangetal is het reinigende vermogen van belang. Merkbenzine's zoals Shell Fuelsave hebben additieven die de motor schoon houden 'keep clean' terwijl premium benzines zoals Shell V-Power de motor ook reinigen 'clean up'. Verder is er een verschil in verbrandingssnelheid. Voor V-Power wordt een andere basisbrandstof gebruikt die speciaal volgens de specificatie geraffineerd wordt. De rest is het geheim van de chef.  Ik ben de marketing manager van Shell maar hier nadrukkelijk prive aanwezig. Heb indertijd V- Power geintroduceerd in de Nederlandse markt en de keuze gemaakt voor de Nederlandse specificatie aan de hand van de omstandigheden in het Nederlandse verkeer. Het merk valt nog steeds onder mijn verantwoordelijkheid, maar ik heb hier absoluut geen commercieele doeleinden. Ik ben hier als Porsche fanaat!
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
09 dec 2012 10:14 |
|
 |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
09 dec 2012 10:37 |
|
 |
horn
PF #57
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Tot hier geloofde ik je verhaal.... 
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
09 dec 2012 10:39 |
|
 |
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Enorme betonplaat heb jij voor je marketing-kop!! Een 3.2 gaat gewoon kapot met V power 97, net zoals met RON 95. Vpower 97 komt gewoon uit dezelfde voorraad als RON95, additieven zijn een sprookje, die zijn er gewoon niet. Is al verschillende malen wetenschappelijk aangetoond. Kan een moderator deze door marketing cq verkoop argumenten gedreven onzin-post van "JorisLoet' verwijderen, het is quatsch.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
09 dec 2012 10:44 |
|
 |
JorisLoet
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986Zürich
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
Beste Turbocruiser.
Ik heb een 3.2. Mijn 2e al. Met de vorige heb ik ruim 60.000 km op V-Power gereden. Met mijn huidige exemplaar al ongeveer 15.000 km. Zonder enig probleem.
V-Power komt niet uit dezelfde voorraad als 95. Dat kan niet omdat octaangetal een eigenschap is van de basisbrandstof. Het is een volledig separaat raffinageproces.
Ik ben hier niet om marketing praatjes te verkopen. Je kunt nagaan dat ik hier regelmatig post over vanalles en al jaren actief lid ben van het Porsche forum. Een beetje nuance zou je sieren. We zijn hier voor de lol toch?
_________________________________________ There is no try - just do or do not!
|
09 dec 2012 10:53 |
|
 |
horn
PF #57
|
 Re: Ron 95 of toch 98. V power?
@ JorisLoet, dank voor je bijdrage. Bovenstaande post van mij was een geintje. Ik geloof je nl wel.  @ turbocruiser - ik heb toch al meerdere tests gezien in diverse autobladen dat het verbruik met V-power beter wordt in vergelijking met gewone RON 95 benzine. Hoe zou dat dan kunnen als het exact gelijk is? Of zijn de tests onbetrouwbaar wellicht?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
09 dec 2012 11:24 |
|
|