Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 22 apr 2025 8:20

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
986 (Boxster) contactslot/alarm probleem 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster 2.5 Tiptronic Audi A6 (2007)
Wassenaar
Bericht 986 (Boxster) contactslot/alarm probleem
Beste allemaal,

Na weer wat maanden probleemloos te hebben gereden heb ik deze ochtend weer een (nog voor mij) onbekend probleem.
Ik open de deur, vervolgens doe ik de sleutel in het contact, ik draai naar de stand om te starten en de radio gaat aan, de ventilatie en alles, maar verder blijft het angstig stil. Geen startmotor, laat staan motorgeluid, helemaal niks. Gisteravond heb ik nog een aantal lange ritten gehad zonder problemen, dit probleem treed ineens deze ochtend op. Na c.a. 10 seconden gaat het alarm af en gaan de alarmlichten knipperen en alle toeters en bellen.

Wat kan het zijn en heeft het zin om de accu te ontkoppellen, voor een reset van het alarm? Of kan ik om het probleem op te lossen een zekering van het alarmgeluid er even afhalen, iemand enig idee? Wel valt mij op dat als ik de sleutel uit het contactslot haal, dat je dan niet de 'klik' hoort. Het lijkt wel alsof het contactslot blijft hangen, kan dit?

Alvast dank voor jullie reacties en tips.
Voordat ik iets eraan doe dacht ik vraag het eerst maar eens hier, voordat ik iets sloop.

14 dec 2012 8:58
Profiel
PorscheForum Junkie
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: 986 (Boxster) contactslot/alarm probleem
Zelf verdenk ik 2 dingen.

Ten eerste de accu. Wanneer deze (bijna) is overleden, kun je nog genoeg spanning/stroom hebben voor sommige elektrische zaken, maar niet om de auto te starten.

Wat ik nog eerder verdenk, is het elektronische gedeelte van het contactslot. Dit is een bekend 986/996 probleem. Het elektronische gedeelte zorgt o.a. dat het alarm niet meer werkt, wanneer de auto op contact gezet is en bijv. dat de koplampen juist wel weer werken als het contact is ingeschakeld. Dat je de typerende 'klik' bij einde contact niet meer hoort, is een kenmerk dat het plastic van het contactslot is versleten/afgebroken. Mocht het probleem toch ergens anders door worden veroorzaakt, dan zit ook het contactslot eraan te komen. Maar goed, ik denk dat het gerelateerd is aan elkaar.

Zelf heb ik ook het contactslot vervangen, had echter niet deze klachten, maar heb mij er toen wel in verdiept. Bestel het wel via internet of via de Audi-dealer, om dit bij de Porsche dealer te laten vervangen, wordt een dure grap. Lees ook even dit topic. Daar staan ook de onderdeelnummers.

14 dec 2012 10:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster 2.5 Tiptronic Audi A6 (2007)
Wassenaar
Bericht Re: 986 (Boxster) contactslot/alarm probleem
Dank voor de feedback. Ik heb het in de tussentijd opgelost en heb het volgende gedaan.
Ik heb eerst even de accu eraf gehaald voor c.a. 10 minuten. Omdat de accu nog geen 2 maanden oud is verdenk ik deze niet direct.
Ik ben dus eens goed het contactslot gaan bestuderen. Deed de sleutel er meerdere malen in en uit, maar nog geen klik. Vervolgens de sleutel helemaal naar links geduwd met beleid (niet te hard natuurlijk) en ineens was er weer de klik. Dit proces heb ik een aantal keren herhaald en nu is de klik ineens weer terug in het slot.
Vervolgens de accu er weer op en alles werkt nu weer :cheers: . Ik ga het contactslot de komende periode dus goed in de gaten houden, maar nu treed het probleem niet meer op. Wellicht zat er iets vast?

Alvast dank!

15 dec 2012 2:57
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]