Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 15:08

Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
RSR vliegwiel 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Re: RSR vliegwiel
Ok lijkt me inderdaad ergens op een steekje laten vallen.

De energie wordt opgeslagen in het vliegwiel en dit kan sneller met meer vermogen als met minder vermogen.
Zelfs met heel weinig vermogen moet het lukken, maar duurt het inderdaad langer, want daar geldt de 'wet van impuls' immers voor.

Nu het verschil die 12pk is het verschil dat het lichter vliegwiel minder nodig heeft om een bepaald toerental te halen dan het zwaarder vliegwiel.
Dat vermogen zit echt in dat vliegwiel en dat vermogen is nodig om het vliegwiel af te remmen tot stilstand of het van stilstand te versnellen tot dat bepaald toerental.

Dit brengt een lagere reactiesnelheid op, de motor daalt of stijgt trager in de toeren
Waarom brengt dit een lagere reactiesnelheid teweeg?
Omdat er een 'continue' vermogensafgifte van de motor nodig is om het vliegwiel te doen versnellen.

Uit de parabolen die ik voor me heb zie ik duidelijk het verschil in de soort van reactiesnelheid tussen beide vliegwielen.

Dus je hebt zeker gelijk dat het vermogensverlies dat in het zwaardere vliegwiel zat t.ov. de lichtere versie zeker niet rechtstreeks naar de achterwielen gaat.
Echter zal er altijd iets extra naar de achterwielen gaan.
Het is niet zo makkelijk om het te berekenen?
Het koppel mindert en de reactiesnelheid verhoogt.
Aangezien het koppel mindert, de massa van de roterende delen vermindert, heb je een extra stuk vermogen dat je mist, maar het zal altijd, misschien niet gevoelsmatig, hoger zijn door de snellere respons.

19 dec 2012 23:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Ha dat is een aardig verhaal geworden zeg!

Conclusie is denk ik dat het inderdaad meer oplevert als alleen sneller reactie op het gaspedaal dus sneller opspoelen maar meer dus wat ik had verwacht. Je moet het maar zo zien denk; zie het als een lichtere auto ten opzichte van een zware auto, die doet er ook langer over om op gang te komen met het zelfde vermogen alleen speelt de luchtweerstand op den duur ook een grotere rol. Het vliegwiel levert bij vol vermogen bij acceleratie dus wel degelijk meer "vermogen" op. of minder gewicht, is maar net hoe je het bekijkt. Zo had ik het nog niet bekeken.

20 dec 2012 16:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Kijk, en daar sla je de spijker op zijn kop!

Het vliegwiel levert bij acceleratie het effect van minder voertuiggewicht op, ook wel massa equivalent genoemd.

3kg besparing op een vliegwiel van 7kg kan in lage versnellingen dan zo maar hetzelfde effect hebben als 40kg reductie in voertuiggewicht. Deze site biedt leuke achtergrond / calculator:

http://hpwizard.com/rotational-inertia.html

Nu hoor ik mensen zeggen, ja maar dat is toch eigenlijk hetzelfde als meer pk aan de wielen bij een gelijk voertuiggewicht dus eigenlijk heeft iedereen gelijk?

Het antwoord hierop is nee:
Het lijkt tijdens accelereren in lage versnellingen wel op elkaar, in de hoogste vernelling bepaald (de vector) wrijving (wegdek/banden & luchtweerstand) en niet het gewicht de uiteindelijke topsnelheid van de auto. Met een licht vliegwiel (of lichte velgen etc.) blijft het motorvermogen gelijk (!) en zul je nooit harder gaan. Met een hoger motorvermogen door een betere vulgraad zul je wel harder gaan.

20 dec 2012 18:03
Profiel
PorscheForum Rakker
@964HP

Nu hoor ik mensen zeggen, ja maar dat is toch eigenlijk hetzelfde als meer pk aan de wielen bij een gelijk voertuiggewicht dus eigenlijk heeft iedereen gelijk?

Ha wel bij het opspoelen van het vliegwiel (acceleratie) dus.... op snelheid niet meer dus.. :roll:

Wat een verhaal over een vliegwieletje he. Ga zaterdag hoogst waarschijnlijk die conversie vliegwiel halen van 4kg. Dus van ong. 13kg naar 4kg is wel nice denk.

20 dec 2012 21:50
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2