Kijk, en daar sla je de spijker op zijn kop!
Het vliegwiel levert bij acceleratie het effect van minder voertuiggewicht op, ook wel massa equivalent genoemd.
3kg besparing op een vliegwiel van 7kg kan in lage versnellingen dan zo maar hetzelfde effect hebben als 40kg reductie in voertuiggewicht. Deze site biedt leuke achtergrond / calculator:
http://hpwizard.com/rotational-inertia.htmlNu hoor ik mensen zeggen, ja maar dat is toch eigenlijk hetzelfde als meer pk aan de wielen bij een gelijk voertuiggewicht dus eigenlijk heeft iedereen gelijk?
Het antwoord hierop is nee:
Het lijkt tijdens accelereren in lage versnellingen wel op elkaar, in de hoogste vernelling bepaald (de vector) wrijving (wegdek/banden & luchtweerstand) en niet het gewicht de uiteindelijke topsnelheid van de auto. Met een licht vliegwiel (of lichte velgen etc.) blijft het motorvermogen gelijk (!) en zul je nooit harder gaan. Met een hoger motorvermogen door een betere vulgraad zul je wel harder gaan.