Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 9:17

Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
semi slicks verboden? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
'90 964 cabriolet
den haag
Bericht semi slicks verboden?
Ik las een berichtje dat semi slicks verboden zouden worden of ondertussen zouden zijn. Google bracht me niet het antwoord. Is er iemand in dit gremium die hierover de feiten kent? Zou sneu zijn als ik op m'n Simca en op m'n Porsche nieuwe banden moet kopen....

Groet, Klaas

23 dec 2012 9:04
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht Re: semi slicks verboden?
enige wat ik kan vinden dat dit in Belgie per 2012 het geval zou zijn. succes met je zoektocht.

23 dec 2012 9:29
Profiel
PorscheForum Rakker
'90 964 cabriolet
den haag
Dank Horn, ik zoek verder. Ik kijk niet alleen naar Nederland, de Porsche is voor de langere ritten, dus dit is waardevolle info.

23 dec 2012 10:00
Profiel
PorscheForum Rookie
den Haag
er is een minimum profieldiepte wettelijk van 1,6 mm als je sliks daar niet aan voldoen kom je ook niet door de APK keuring....

23 dec 2012 10:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
718 Cayman S
Loosdrecht
Ik mag hopen dat ze verboden zijn en anders z.s.m. verboden worden. Ik zie al te veel mensen in de vangrail hangen omdat ze denken dat ze met regen lekker door kunnen rijden. Helaas moet er voor sommige mensen gedacht worden, opdat ze geen gevaar voor anderen worden. Stop jij op je lange ritten ook bij regenbuien, of heb je een veilig setje banden bij je?

23 dec 2012 11:05
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Geen idee of het in NL (ook) verboden gaat worden. De vraag is overigens of je dan inderdaad met je semi-slicks door andere landen mag boenderen - net als bijv. het winterbanden verhaal in Duitsland :idea:

Denk overigens dat je met 'n TOYO888 meer grip hebt dan met een niet semi-slick Wanli of andere goedkope(re) band .... ook bij nat wegdek.

... daarnaast zijn er zat mensen zijn die er pas bij de APK achter komen dat hun banden niet meer voldoende profiel hebben :popcorn:

Of mensen die met heel oud rubber rijden - slijt bijna niet - en heeft daarmee ook geen (of structureel minder) grip :|

APK is natuurlijk maar een wassen neus wat banden betreft ... ken genoeg verhalen van mensen die even hun wielen wisselen voor de APK :shock:

23 dec 2012 11:43
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
'90 964 cabriolet
den haag
Goed. heb er al weer spijt van dat ik hier de vraag heb gesteld omtrent de feiten rondom het verbod op slicks. Het spijt me als mensen die een een mening willen verkondigen om daar een discussie over te hebben misschien wat teleurgesteld zijn dat ik daar hier geen zin in heb. Misschien eens proberen ergens op een verjaardag? Fijne dag allemaal.

23 dec 2012 12:25
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Als er keiharde feiten waren had je ze ongetwijfeld zelf wel gevonden :popcorn:

voertuigreglement schreef:
Artikel 3.2.23
1.

Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1994 moeten zijn voorzien van banden die voldoen aan en zijn gemonteerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 92/23/EEG.

Mss heb je daar wat aan - als het om je Simca en Porsche gaat ....

--- maar blijft toch ook bij m'n opmerking over het in het buitenland rijden met semi-slicks ---

23 dec 2012 12:36
Profiel WWW Facebook 
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Als ik een quick scan maak van de 92/23/EEG, dan kan ik maar 1 ding concluderen:

- Ze moeten goedgekeurd zijn voor de openbare weg ( onder het kopje speciale banden voor meerdere toepassingen; in dit geval voor openbare weg en circuit)

- Ze moeten voldoen aan de minimale technische eisen als profieldiepte e.d. Daarvan kon ik geen "Europese" algemene regel vinden. Die gaan alleen over een nieuwe band.

- EG goedkeuring moet op de band staan.

23 dec 2012 13:59
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
klaas964 schreef:
...Het spijt me als mensen die een een mening willen verkondigen om daar een discussie over te hebben misschien wat teleurgesteld zijn dat ik daar hier geen zin in heb. Misschien eens proberen ergens op een verjaardag? ...

Het is hier toch een forum :?: Ik hou inderdaad wel van een discussie. Jammer dat je daar niet in mee wilt gaan.

23 dec 2012 14:32
Profiel
Porsche 911 2003
Waterland
@Olaf en de rest: R888 heeft een normale profieldiepte, maar kijk hier eens naar:

http://www.youtube.com/watch?v=UsnOX_sNFqg

Ik twijfelde zelf ook de overstap naar R888, maar ons klimaat is dermate koud en onvoorspelbaar vochtig, dat die ene keer dat je hard kan rijden, je helemaal geen f...ck aan die 888's hebt
Wordt dus gewoon weer Toyo T1-S (R is ook een semislick achtige band, maar niet in de maat 225-50-15 te verkrijgen, optisch wel een hele mooie band!).
Geeft bij een tourtje door Europa ook een beter/veilig gevoel 8)

23 dec 2012 18:30
Profiel
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Bij het bekijken van het filmpje van Steef vond ik onderstaande met een heel goede uitleg over Road Legal Semi slicks!

http://www.youtube.com/watch?v=Rw2lbwPZ5x4

23 dec 2012 21:06
Profiel
PorscheForum Rakker
'90 964 cabriolet
den haag
Iedereen bedankt voor de input. Ik zie geen legale reden om mijn volgende band niet een semi slick te laten zijn voor weggebruik. Voor iedereen die zich zorgen maakt over het weggedrag van de semi slick wanneer het regent kan ik melden dat het filmpje met de Donkervoort niet representatief is voor hoe de Toyo Proxes R888 zich gedragen op mijn Simca of de Pirellis P Zero Corsa op de 964 C2. Bij nat weer rij ik dan met beide staartlastige auto's ook voorzichtiger dan wanneer het droog is. Maar dat deed ik ook toen ik (Porsche) op Michelin Pilot Sport reed. (En, eerlijk is eerlijk, die Simca wordt bij voorkeur alleen maar nat bij 't wassen, bij regen gaat ie gauw terug de garage in)

Daarentegen redden de Toyo T1-R (DD - Golf GTI) het niet wanneer ik met volle vaart een bak water inrij en probeer dan een remtest te doen. Er is een straat tussen mijn huis en kantoor waar af en toe een enorme plas water staat en daar gaan we drijven als ik erin rij. Ook mijn Toyo winterbanden (Golf) laten me soms in de steek zoals gisteren in de waanzinnig gave bocht van de A4 (vanaf Delft Zuid) naar de A13 en ik onderaan (buurtgenoten weten precies waar ik bedoel) in een vierwielslip raakte die veellanger duurde dan ik had gedacht (en wat door oplettendheid van de bestuurder van de auto die ik binnendoor trachtte in te halen NIET eindigde in langs elkaar schurend blik).

Moraal van mijn verhaal; elke band heeft zo zijn grenzen en of je er mee om weet te gaan (of niet) ligt aan de bestuurder. Dat semi-slicks niet te rijden zijn in een regenbui of zelfs een hoosbui is klinkklare onzin. Je moet zeker voorzichtiger zijn. Het ligt aan jou of je dat kunt en of je het ervoor over hebt. En of je prijs stelt op wat je terug krijgt met droog weer.

Fijne kerstdagen en veel droge rijdagen :drive: in 2013

24 dec 2012 8:14
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 964 C2 Coupé 1992 Unischwarz/zwart leer/sperdiff.
Twente
Wat is een SIMCA :uh: : :scratch:

24 dec 2012 8:39
Profiel
Porsche 911 2003
Waterland
@Lambiek: weet jij zeker dat je niet uit België komt?

Matra....? 1000....? Djet.....? Talbooooooo?

24 dec 2012 9:46
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 964 C2 Coupé 1992 Unischwarz/zwart leer/sperdiff.
Twente
Steef, ik heb alleen een ruwhaarteckelpup uit Vlaanderen :wink:

:lol: had zelf ooit een 1000 Rallye en droomde van een Matra Bagheera met 2 vriendinnen :cheers:

24 dec 2012 10:40
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Lambiek schreef:
en droomde van een Matra Bagheera met 2 vriendinnen :cheers:

:mrgreen: .. die heb je wel nodig om de neus van zo'n Bagheera aan de straat te houden ...

24 dec 2012 10:42
Profiel WWW Facebook 
Porsche 911 2003
Waterland
:lol: :lol: :lol:
Heb Hennie Hemmes nog eens over de kop zien slaan op Zandvoort met een 1000. Die Bagheera was idd een gaaf concept. Die zie je echt niet veel meer, en das toch jammer.

24 dec 2012 10:59
Profiel
carrera 3.0 1977
Asperen
Simde rally idd een hele leuke auto. In het geel of oranje graag met van die zwarte strepen erop. Luchtgekoeld achterin, Tsja... Daar houden wij van!

Snap wel dat je op zo'n toy graag semi slicks legt. 8)

24 dec 2012 11:05
Profiel
PorscheForum Rakker
'90 964 cabriolet
den haag
56455

Het betreft een, van origine, 1972 1000 GLS die door de tweede eigenaar technisch is verbouwd tot een Rallye 2, Dus met een 1294 cc motor met twee dubbele Solex carburateurs, een andere nokkenas, carter, ontsteking en de radiator voorin (inderdaad, niet luchtgekoeld, dat was NSU). Deze vorige eigenaar heeft de auto ook volledig uit elkaar gehaald en alle mogelijke roestwerende maatregelen genomen. Hij is erin getrouwd, heeft een paar slaloms gereden en weer binnen gezet.

Ik ben de derde eigenaar en heb de auto uitgebouwd tot een Rallye 3 Coupe SRT uitvoering zoals er in 77 mee werd geraced. Carrosserie uitbouw en de uitlaat achter onder de bumper. Period PLS velgen en de besproken Toyo's. In de planning staan dubbele Weber carburateurs en een nog hogere nokkenas. Een Origineel Rallye 2 dash en een 6 punts kooi. Ondertussen het vliegwiel afgedraaid toen de koppeling werd vervangen. Origineel 42K kilometers op de klok, absoluut geen roest.

Ze stal de show op de parkeerplaats van de Nurburgring (AAAAH Ein Simca!!!). Op de baan heb ik veel rechts gereden :drive:

Fijne kerstdagen

Laatst bijgewerkt door klaas964 op 25 dec 2012 9:18, in totaal 1 keer bewerkt.

25 dec 2012 9:00
Profiel
Moderator
911 Carrera S
steef schreef:
Die Bagheera was idd een gaaf concept. Die zie je echt niet veel meer, en das toch jammer.

Staan er meer te koop dan Carrera 3.2 's :popcorn:

KLIK

25 dec 2012 9:08
Profiel WWW Facebook 
718 Cayman S
Loosdrecht
klaas964 schreef:
en ik onderaan in een vierwielslip raakte die veel langer duurde dan ik had gedacht (en wat door oplettendheid van de bestuurder van de auto die ik binnendoor trachtte in te halen NIET eindigde in langs elkaar schurend blik).

........

klaas964 schreef:
Moraal van mijn verhaal; elke band heeft zo zijn grenzen en of je er mee om weet te gaan (of niet) ligt aan de bestuurder. Dat semi-slicks niet te rijden zijn in een regenbui of zelfs een hoosbui is klinkklare onzin. Je moet zeker voorzichtiger zijn. Het ligt aan jou of je dat kunt en of je het ervoor over hebt. En of je prijs stelt op wat je terug krijgt met droog weer.

Dit is nu precies wat ik bedoelde. Ik zit elke dag op de weg en zie te vaak (bijna) ongelukken. Veel mensen overschatten zichzelf achter het stuur of gebruiken de openbare weg om hun rijkunsten te testen. Daarmee brengen ze anderen (in mijn ogen onnodig) in gevaar. Ik wil graag veilig van A naar B rijden zonder dat ik de hele dag om malloten heen moet slalommen die hun eigen grenzen aan het verleggen zijn.
Met een semislick kan je eerder voor verrassingen komen te staan als met een "normale" band en de meeste mensen hebben dat echt niet in de gaten als je ze dat niet uitlegt. En zelfs de mensen die het weten vergeten dat wel eens...

Ik heb trouwens zelf nog een paar jaar in een Murena gereden. Was best een geinige wagen.

25 dec 2012 11:18
Profiel
PorscheForum Rakker
'90 964 cabriolet
den haag
@Rad En ik bedoelde aan te geven dat dit niet aan de banden ligt maar aan de bestuurder en zijn (in dit geval mijn) overmoed en gebrek aan vaardigheid. Zullen we overeenkomen dat we dit anders zien?

Groet en fijne kerst!

25 dec 2012 13:07
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
Check ! :wink:

Jij ook !

25 dec 2012 13:09
Profiel
PorscheForum Junkie
ex Boxster 2.5 ('98) ex Boxster 3.2 S TT ('01) ex 964C4 ('90)
Papendrecht
Prachtige kerstgedachte ....slik :res:

25 dec 2012 13:38
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende