Auteur |
Bericht |
Pascal H
964 C4Limburg (België)
|
Motor wordt warmer met dit weer, normaal?
Het is me sinds een paar dagen opgevallen dat de motor warmer wordt dan normaal. De temperatuur meter komt nu zo rond de 9 uur positie. Ook blijft de wagen veel langer warmer nadat ik hem heb uitgezet. Nadat ik hem uitgezet hoor ik ook geen enkele ventilator.
Zou dit te verklaren zijn door het warme weer? Of………….
Het is me opgevallen dat ik met een lopende motor de ventilator van oliekoeler niet hoor. Ik heb een overbrugging van relais R04 gemaakt en dan werkt de ventilator perfect. Zowel op de lage als hoge stand. Ook het relais R04 heb ik met R14 gewisseld echter zonder resultaat.
Kan het misschien zijn dat de ventilator niet meer aanslaat? Is dit op enige manier na te gaan?
Enig idee? Of maak ik me misschien onnodig ongerust.
Alvast bedankt,
Pascal
|
20 jun 2005 13:04 |
|
|
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Hoi Pascal,
Ik heb net weer een lekker stuk gereden met mn 964 en ze wordt idd wat warmer dan normaal. Staat je temp. meter ook op 9uur als je een stuk over de snelweg heen rijdt of alleen bij het rijden op binnenwegen
Ik zou me geen zorgen maken!
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
20 jun 2005 14:55 |
|
|
John
Cayenne
|
Mannen,
FF de spoiler open houden, dat moet ook iets schelen .
|
20 jun 2005 14:59 |
|
|
Pascal H
964 C4Limburg (België)
|
Hallo,
Ben bewust op binnenwegen blijven rijden om te kijken hoe ver de temp. zou oplopen. Bleef rond de 9 uur staan.
Is het eigenlijk wel na te gaan of de oliekoeler ventilator bij de juist temp. aanslaat?
Laatst bijgewerkt door Pascal H op 20 jun 2005 16:50, in totaal 1 keer bewerkt.
|
20 jun 2005 15:19 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Dat lijkt mij toch vrij normaal bij deze temperaturen!!!
En wat denk je als je in de file staat
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
20 jun 2005 16:39 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Bij de mijne (965) slaat de oliekoelventilator (EriC ) bij het 3/4 streepje pas aan, ook maar 1 keer tot nu toe mee gemaakt. Weet dat het niet goed is: maar laat hem met dit weer maar een 15 tot 30 min. stationair draaien, denk dat ie dan wel bij 3/4 komt en aan zal springen.
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
20 jun 2005 21:39 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
de mijne wordt ook sneller warmer als normaal [komt ook gewoon door het weer]
maar hij komt niet boven de ''8 uur '' uit
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
20 jun 2005 23:58 |
|
|
Pascal H
964 C4Limburg (België)
|
Een update over mijn (vermeende) problemen met de warmte.
Ik had vandaag de beslissing genomen om nu voor eens en altijd te weten of de temperatuur sensor defect is, waardoor de koeling niet start, of niet.
Volgens de technische informatie moet de eerste stap van de koeling aanslaan bij een temp. stand op de meter tussen 9 en 10 uur. Heb eerst een rit gemaakt maar kreeg de temp niet hoger dan 9 uur. Zoals Jaco voorstelde heb ik hierop heb ik de wagen thuis stationair laten lopen met de gedachte of hij raakt in het rood of ik hoor de koeling aanslaan. Langzaam maar zeker zag ik de temp. stijgen en stijgen. Precies (!!!) bij de stand zoals die beschreven was sloeg de koeling aan!!!
Helemaal niets aan de hand dus. Door het extreem warme weer steeg de temp. naar een hoogte die ik nog niet had meegemaakt en door die hitte bleef de wagen dan natuurlijk ook veel langer warmer nadat ik het hem van contact had gehaald.
Al met al een happy end.
|
21 jun 2005 14:40 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Het geldt natuurlijk ook in mindere mate voor watergekoelde motoren, maar bij luchtgekoelde motoren en warme(re) lucht om mee te koelen .....
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
21 jun 2005 14:51 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Het koelvermogen van een watergekoelde installatie is doorgaans groter dan het vermogen dat afgevoerd moet worden om de motor op temperatuur te houden. Dat betekent dat (door regeling thermostaat) de temnperatuur aardig constant gehouden kan worden onafhankelijk van de buitentemperatuur (tenzij het erg heet is en je weinig rijwind hebt).
Bij een luchtgekoelde motor gaat een hoeveelheid lucht door het systeem de onafhankelijk is van de buitentemperatuur (er zit geen regelcircuit aan vast).
Dit betekent dat dit systeem slechts in staat is om een bepaald vast temperatuurverschil tussen motor en omgevingslucht in stand te houden (bij gelijk toerental omdat het toerental de bepalende facor is voor de hoeveelheid lucht die door het systeem wordt geblazen).
Dit betekent ruwweg dat als de omgevingstemperatuur 15 graden hoger is, dat de bedrijfstemperatuur van de motor ook ca. 15 graden hoger zal liggen.
Deze redenering gaat op totdat de omgevingstemperatuur dusdanig laag wordt dat de oliekoeler thermostaat gaat knijpen om de bedrijfstemperatuur niet te laag te laten worden; maar daar moet het behoorlijk koud voor zijn volgens mij.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
21 jun 2005 22:42 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Hier ook , maar warmer als 9u wordt hij niet daar dan de koeler zijn werk aan het doen is
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
21 jun 2005 23:02 |
|
|
Maxfli
ex-993 C2Cabrio (1997)
ex-993 C4 (1995)Regio Amersfoort
|
Pascal H geeft aan:
Gisteren heb ik ook een lekker stuk gereden, en mijn bijdrage aan de staatskas weer gedoneerd (jawel, er werd een foto gemaakt bij 150, maar dan is ie ook zo mooi ), en zag idd de temp meter af en toe naar de 9 uur gaan in de file. Gelukkig bij jullie dus ook.
Maar als ik de auto in de garage heb gezet en op het terras zit , hoor ik de ventilator toch regelmatig aanslaan.
|
25 jun 2005 10:32 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Wat een gedoe ... brug (pin 30 en 87 bruggen) je relais (R-04 in je zekeringkast vooraan) en je weet gelijk of je koel-fan nog werkt.
Moet je toch niet eindeloos staan wachten tot je motor gloei heet is
Dirk
|
25 jun 2005 13:43 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Als jij het zegt zal het wel zo zijn
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
25 jun 2005 19:30 |
|
|
John
Cayenne
|
|
25 jun 2005 19:37 |
|
|
Maxfli
ex-993 C2Cabrio (1997)
ex-993 C4 (1995)Regio Amersfoort
|
hehehe, hij is anders wel lelijk (en niet alleen qua karakter)
|
26 jun 2005 17:54 |
|
|
flurck
964 C4 cabrioletWest-Vlaanderen B.
|
Mijn ventilator slaat ook niet aan als ik de wagen geparkeerd heb en het kontakt afgezet.Is er een verschil met de 964 en de 993 op dit gebied ?
_________________________________________ beter een porsche in de garage dan een hoop bankbiljetten in de bankkluis
|
16 jul 2005 10:39 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Yo Dirkie, maar dan weet je nog niet of je tempsensor goed werkt
Hier moet je dan ff de weerstand meten Je kunt natuurlijk ook gewoon een nieuwe sensor kopen voor ik geloof rond de 25 euro...
Shark
|
16 jul 2005 10:55 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
..... en vroeger vaak gepest op school dat zijn de ergste als ze ergens aan 'de macht' komen
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
16 jul 2005 10:56 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
klopt
Kan je heel eenvoudig met een multimetertje ...
Zijn NTC's ... wil zeggen dat de weerstand afhankelijk is van van de temperatuur .... dus ff de Ohm-meter erop en je weet het zo
beter nog .... aan de DME stekker dan je dit ook uitmeten ... je hoeft zelfs het hele ventilator-gedoe niet "bloot" te leggen.
Stekkertje eruit onder de bestuurderszetel en ff metertje op de juiste connecties zette.
(ben ff te lui om op te zoeken welke nrs het zijn )
Dirk
|
16 jul 2005 13:46 |
|
|
Anonymous
|
Dirk,
PTC's kunnen dat ook zijn, dus ff de Tante-meter erop Grapschje!
|
16 jul 2005 21:12 |
|
|
flurck
964 C4 cabrioletWest-Vlaanderen B.
|
nog altijd geen antwoord gehad op mijn vraag of die ventilator van een 964 ook aanslaat als het kontakt uit staat? Bij de mijne alvast niet.
Vorige week weer eens een ritje gemaakt bij warm weder en wat in de file gestaan .Bij temperatuurmeterstand rond 10 uur sloeg de oliekoeler aan . Deze sloeg zo'n 10 seconden aan om vervolgens terug af te slaan . Is het normaal dat die oliekoeler met "horten en stoten" werkt?
_________________________________________ beter een porsche in de garage dan een hoop bankbiljetten in de bankkluis
|
02 aug 2005 18:22 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
aanslaan niet nee ... nog wat verder puffen wel ... als t echt heel heet is dat blokkie ...
Dat zijn geen horten en stoten .... als de olietemperatuur weer onder de waarde is gedaald die voorzien is dat hij moet aanslaan ... zal hij logischerwijze ook weer afslaan.
Dirk
|
02 aug 2005 18:34 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Op een rit van 1250 km naar Zuid-Frankrijk is de stand van de olietemperatuurmeter bij mij nooit hoger dan half tien (dus tussen negen en tien uur) geweest. Ook niet bij filerijden in temperaturen > 25 graden.
|
03 aug 2005 9:54 |
|
|