Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 16:26

Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
olie meter 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht olie meter
mijn olie meter staat op vol als ik stil sta

maar gaat als ik ga rijden met een noodgang in het rode gebied staan :shock:

als ik dan bijv even aan het rijden ben geeft hij weer halfvol aan :shock:

wat zou hier de oorzaal van kunnen zijn :?:

(en ik heb het niet over de olie druk of temp meter)

25 jun 2005 20:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C2 1991
Bericht 
Volgens mij is dat normaal :roll: De reden kan ik je niet geven, maar ik zou me geen zorgen maken hierom :!:
Als ik het mis heb hoor ik het graag :D

25 jun 2005 21:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 3.4 S
Twente
Bericht olie-indicatie-meter
Inderdaad, volledig normaal gedrag van je oliemeter(Let op de Titel :lol:))
De Olie is koud en dik, start de motor, de pomp heeft door de dikke olie aardig wat druk op te bouwen, dus hoge druk,. Maar nadat de pomp start, wordt er gelijk flink wat Olie rond gepompt, druk lijkt dramatisch te zakken, niks aan de hand, het verkorte Oliecircuit is gestart met rondpompen, als de olie een bepaalde temp. bereikt, gaat er een klep open, wordt de hele olie-hoeveelheid rondgepompt, druk zal weer stijgen. De waarde kan daarna nogmaals weer terugzakken, m.n. als d eolie geheel op temperatuur is, dan zal de druk weer iets lager liggen dan na bv 5 minuten rijden...hoe warmer de olie, des te moinder de pomp hoeft te werken, resultaat is lagere oliedruk. Het metertjes is dus puur ter indicatie!! Problemen heb je pas, als de grenswaarden lang worden overschreden...

25 jun 2005 21:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
martin

bedankt voor deze uitleg

gr. spike

25 jun 2005 21:41
Profiel
PorscheForum Rakker
993TT (1996) & 951 Martini (1986)
Tremelo (België)
Bericht 
Heb horen vertellen dat als je stilstaat (warm draaiende motor) en je meter nog net boven het rode vakje staat er makkelijk 4-5 liter is verbruikt. DAN is het zeker eens tijd om wat te gaan bijvullen. Maar dan nog zou een P zelfs met een goede 7 liter olie in de motor nog genoeg hebben. Wordt het minder dan 7 liter dan kan het gebeuren dat als je remt het olielampje flikkert. Tja, als je dan nog niet wakker schiet...

Conclusie : je moet wel héél erg dom :bang: zijn als je je motor door olietekort naar de bliksem zou rijden.

Tuurlijk is het ook wel interessant om met geen volle 13 liter olie in je motor te gaan rijden. Motor komt zo nl. sneller op bedrijfstemperatuur, dit voor diegenen die nogal eens haast hebben :cheesy:

25 jun 2005 22:36
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
Als de motor en de olie koud zijn blijft er veel olie in de hogere delen van het blok hangen. Dit gebeurt direkt na het starten.

Komt de boel op bedrijfstemperatuur dan wordt de olie dunner (vandaar ook de lagere oliedruk), en loopt de olie sneller naar het onderste deel van het carter. De retour pomp brengt het dan weer naar je tank en daardoor stijgt je oliepeilmeter weer.

25 jun 2005 23:11
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Spike,

Valt met tegen dacht dat weet je wel.
Heb zelf een 993 2S en een 964 en rijd 22 jaar 911
Koud geeft hij niets aan maar na c.a. half uurtje rijden even stoppen en vlak neerzetten en even wachten.
Daarna gaat hij als het goed is in de midden staan en wanneer hij echt goed warm is ¾.
Het is echt niet goed als hij helemaal "bovenin" staat, dan zit er echt teveel in.

25 jun 2005 23:31
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: olie meter
spike-993 schreef:
mijn olie meter staat op vol als ik stil sta

maar gaat als ik ga rijden met een noodgang in het rode gebied staan :shock:

als ik dan bijv even aan het rijden ben geeft hij weer halfvol aan :shock:

wat zou hier de oorzaal van kunnen zijn :?:

(en ik heb het niet over de olie druk of temp meter)
Martin K. schreef:
Inderdaad, volledig normaal gedrag van je oliemeter(Let op de Titel :lol:))
De Olie is koud en dik, start de motor, de pomp heeft door de dikke olie aardig wat druk op te bouwen, dus hoge druk,. Maar nadat de pomp start, wordt er gelijk flink wat Olie rond gepompt, druk lijkt dramatisch te zakken, niks aan de hand, het verkorte Oliecircuit is gestart met rondpompen, als de olie een bepaalde temp. bereikt, gaat er een klep open, wordt de hele olie-hoeveelheid rondgepompt, druk zal weer stijgen. De waarde kan daarna nogmaals weer terugzakken, m.n. als d eolie geheel op temperatuur is, dan zal de druk weer iets lager liggen dan na bv 5 minuten rijden...hoe warmer de olie, des te moinder de pomp hoeft te werken, resultaat is lagere oliedruk. Het metertjes is dus puur ter indicatie!! Problemen heb je pas, als de grenswaarden lang worden overschreden...
spike-993 schreef:
bedankt voor deze uitleg

:shock: :roll:

Het niveau van de olie wordt gemeten in het olietankje: als je gas geeft wordt de olie uit het tankje gezogen :arrow: meter geeft lage waarde ("leeg") aan. Bij stationair toerental of continue snelheid op horizontaal wegdek zal de meter hoger aangeven. De waarde bij stationair toerental en warme motor is de juiste waarde :!:

26 jun 2005 0:21
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
olie op de meter is erg gevoelig.
ik zat onderaan de peilstok, gooide er een liter bij; stress want mijn meter zat ineens tegen het plafond.
terwijl min-max op de stok 1,75 liter is.
op mijn peilstok bleek ik keurig 3/4 te zitten.

ergo geloof ik dat de meter erg gevoelig is.

26 jun 2005 0:34
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Chris_lbr schreef:
Heb horen vertellen dat als je stilstaat (warm draaiende motor) en je meter nog net boven het rode vakje staat er makkelijk 4-5 liter is verbruikt. DAN is het zeker eens tijd om wat te gaan bijvullen.

Heb altijd gehoord dat de meter van onder naar boven ongeveer een liter zou zijn... :shock: :?

Dus als je meter net boven het rood staat, dat je er ongeveer een halve tot een hele liter in moet mikken (en geen 5... :roll: )

Anyone? :?

26 jun 2005 7:13
Profiel
Haarlem e/o
Bericht 
Ergo,

Let goed op de temperatuur!!!

Auto moet goed op bedrijfstemperatuur zijn, en vlak staan en dan pas meten met zowel de peilstok als de meter op het dashboard.

Beide in de of iets boven het midden van de peilstand.

(natuurlijk met draaiende motor)

Nooit teveel.

26 jun 2005 10:22
Profiel
Moderator
PF #18
Bericht 
horn schreef:
Heb altijd gehoord dat de meter van onder naar boven ongeveer een liter zou zijn... :shock: :?

Dus als je meter net boven het rood staat, dat je er ongeveer een halve tot een hele liter in moet mikken (en geen 5... :roll: )

Anyone? :?

Is niet bij ieder model in de 911 reeks hetzelfde :!: :wink:

26 jun 2005 11:14
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2
Bericht 
Zoals EriC4C al zei loopt het tankje vol of staat nog vol wanneer de auto stationair draait. Volgens mij is het WEL de bedoeling dat de meter VOL aangeeft wanneer de motor warm is en stationair draait... Wanneer je gas geeft zal de meter zakken tot halverwegen oid.... althans bij mij :shock: :D

26 jun 2005 15:42
Profiel
Haarlem e/o
Bericht 
Denniz,

Meet hem maar eens na met de peilstok, hij staat dan tot bovenaan en dat is echt te veel.

Heb het ooit eens meegemaakt dat de olie in mijn luchtfilter kwam bij teveel olie!!!!!

26 jun 2005 17:48
Profiel
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht 
Volgens peilstok olieniveau op max => wijzertje olieniveaumeter bovenin.

26 jun 2005 17:56
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2
Bericht 
molen934 schreef:
Denniz,

Meet hem maar eens na met de peilstok, hij staat dan tot bovenaan en dat is echt te veel.

Heb het ooit eens meegemaakt dat de olie in mijn luchtfilter kwam bij teveel olie!!!!!

Hmzz, ik heb vanmiddag mijn peilstok erop na gekeken (zoals wel vaker hoor)met een warme motor die een paar minuten stationair gedraait heeft op een vlakke ondergrond (garage), maar die staat echt halverwegen?? (net ietsje erboven) dus dat zou betekenen dat 1 van de 2 niet kloppen :?:

26 jun 2005 23:11
Profiel
Haarlem e/o
Bericht 
Denniz,

Met de peilstok meten is altijd goed en geeft de juiste hoeveelheid aan.

Wanneer dit tussen min en max staat prima liefst in de midden met een motor op bedrijfstemperatuur.

Weet dat de meter op het dashboard wel eens wil afwijken.

27 jun 2005 23:57
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
molen934 schreef:
Denniz,

Met de peilstok meten is altijd goed en geeft de juiste hoeveelheid aan.

Wanneer dit tussen min en max staat prima liefst in de midden met een motor op bedrijfstemperatuur.

Weet dat de meter op het dashboard wel eens wil afwijken.

Grappig, ik heb het verhaal ook wel eens andersom gehoord bij een 964.

De peilstok zou minder betrouwbaar zijn dan het metertje... :? :shock: :roll:

28 jun 2005 6:45
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C4 - 931 - 911 32 Targa G50 - Alpina B3 Cabrio -
Antwerpen
Bericht 
Bij mij deed hij niets meer. Ik heb er een niuewe sensor ingeplaatst.

Vreemd: op mijn peilstok zit ik tegen het maximum aan en de meter komt nog maar net uit het rood onderaan.
Laatste tijd begint de meter zelfs over en weer te springen tijdens het rijden.

Als ik even stilsta op ralantie zakt hij tot net boven het rood.
Asl het niveau op de peilstokhalverwage staat geeft de meter bijn niets meer aan.

Het verschil op de peilstok tussen Min en Mx is dacht ik 2 liter.

Kent iemand de oorzaak van mijn meterprobleem ?

28 jun 2005 12:20
Profiel
foxtrot / oscar
EriC4C schreef:
Het niveau van de olie wordt gemeten in het olietankje: als je gas geeft wordt de olie uit het tankje gezogen :arrow: meter geeft lage waarde ("leeg") aan. Bij stationair toerental of continue snelheid op horizontaal wegdek zal de meter hoger aangeven. De waarde bij stationair toerental en warme motor is de juiste waarde :!:

Gelukkig staat er ook nog wat zinnigs tussen het gekakel... Thanks Eric :mrgreen:
Is ook meteen de reden waarom in andere auto's al die metertjes niet zitten... Mensen snappen er toch niks van

29 jun 2005 1:50
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
964 C4 - 931 - 911 32 Targa G50 - Alpina B3 Cabrio -
Antwerpen
Jeroen914 schreef:
Gelukkig staat er ook nog wat zinnigs tussen het gekakel... Thanks Eric :mrgreen:
Is ook meteen de reden waarom in andere auto's al die metertjes niet zitten... Mensen snappen er toch niks van

Reden dat andere auto's dit metertje niet hebben komt misschien door het feit dat maar zeer weinig wagens een droog cartersysteem hebben.

Die hebben meer aan en watertemperatuur meter :lol:

29 jun 2005 9:02
Profiel
Bericht 
Pfff.
Niet naar die meter kijken als je rijdt. Scheelt een hoop zinloze stress.

Alleen naar die meter kijken met warme motor, op horizontaal vlak, en met stationair toerental.

Als je het dan allemaal nog steeds niet gelooft met de peilstok meten (onder de zelfde omstandigheden overigens).

Als je het dan NOG steeds niet gelooft, dan kan je bellen met de stichting correlatie of de politie in je woonplaats.

29 jun 2005 9:49
Moderator
PF #18
Jeroen914 schreef:

:shock: Graag gedaan :!: :lol: :^:

Fred schreef:
Pfff.
Niet naar die meter kijken als je rijdt. Scheelt een hoop zinloze stress.

Alleen naar die meter kijken met warme motor, op horizontaal vlak, en met stationair toerental.

Gewoon jezelf aanwennen om na een rit even op de meter te kijken (als de auto horizontaal staat) voor je de sleutel omdraait. 8)

29 jun 2005 9:54
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]