_________________________________________ GREEN IS GOOD
20 jan 2013 22:29
Bob C4
964 C4 1991
Fiesta 2015
Drechtsteden
Re: He bah, winter...
Cazzo Super Veloce schreef:
Ook grappig; de presentator van t NOS-journaal had het net over "het extreme weer van vandaag" 5 cm sneeuw...
Wij nederlanders beweren nogal verstand te hebben van water-management, en venten die kennis uit over de hele wereld. Maar een beetje sneeuw en er is een code oranje, de treinen rijden wel/niet/soms, verkeers-infarcten enz. Wellicht een idee om wat kennis over sneeuw-management te importeren ...
Over winterbanden: in deze omstandigheden zeker beter en veiliger, maar voor die paar dagen per jaar heb ik ze nog nooit aangeschaft. Vandaag nog op pad geweest met met de ouwe Astra en heb me kostelijk vermaakt. De 964 op "gewone" banden heb ik er nog niet aan gewaagd.
_________________________________________ Win on sunday, sell on monday.
20 jan 2013 22:30
Cazzo Super Veloce
993 4S
horn schreef:
ik kan me voorstellen dat je geen winterbanden hoeft. net zoals er mensen zijn die niet aan moederdag, vaderdag, valentijnsdag en sinterklaas doen om het commerciele verzinsels van de middenstand zijn. prima, ieder zijn eigen keuze. Maar is de basis van wat jij zegt dat de eigenschappen van 'gewone banden' en winterbanden gelijk zijn? Dat winterbanden helemaal niet beter zijn voor winterse omstandigheden? dan zouden we er inderdaad wel erg ingelegd worden door de bandenmaffia.
edit: dat laatste ben ik helemaal met je eens. ik weet nog van die vrijdag in november een paar jaar geleden. Een middag hard sneeuwen, om 2300u nog 300 km file. 'En het leger deelde dekens uit' ... sure
Zeg niet dat ze hetzelfde zijn, maar dat ze overbodig zijn voor die paar dagen met n paar centimeter sneeuw.
20 jan 2013 22:33
Maarten
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Nee, dr ligt een Hayabusa 1300 achterin
Geinig Mag je best een nieuw draadje voor openen!
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
20 jan 2013 22:37
Cazzo Super Veloce
993 4S
Maarten schreef:
Nee, dr ligt een Hayabusa 1300 achterin
Geinig Mag je best een nieuw draadje voor openen!
Was n geintje gewoon 2 cilinder 900cc turbootje...
20 jan 2013 22:47
Cazzo Super Veloce
993 4S
Wel echt gebeurd; vrienden van ons wonen in midden-Italie. Vorige winter 3 meter sneeuw en een week afgesloten van de rest van de wereld. Konden ze wel om lachen, gewoon van af het balkon op de eerste verdieping naar buiten
20 jan 2013 22:56
Rad911
997 S
Loosdrecht
"Zomer"banden worden steeds harder, mede door de hoge prestaties die zij moeten kunnen ondersteunen icm de gewenste slijtvastheid. Daarom zit er wel degelijk een (steeds groter) verschil tussen zomer en winterbanden (naast de opnamemogelijkheid van sneeuw waardoor de grip op sneeuw vergroot wordt ook de zaagtanden en de zachtere compound). Deze laatste zijn niet alleen in de sneeuw fijner en veiliger, maar ook in de regen en met lage temperaturen op droog wegdek. Daarnaast zijn er nog steeds teveel mensen die lijden aan een bizarre vorm van zelfoverschatting. Ik pleit voor een verplichting van winterbanden, zoals in veel omringende landen. Afgelopen donderdagnacht vanaf München naar huis gereden over een zwaar besneeuwde Autobahn. Ik kon de hele weg >90 km/u rijden, met de stroom mee, zonder problemen. lekker opgeschoten dus. iedereen rijdt door... toevallig iedereen rijdt in DE op winterbanden. Vanmiddag in NL met een slakkengang moeten rijden omdat er nog een paar van die sneue figuren tussen zitten die óf niet durven óf niet kunnen rijden in de sneeuw doordat hun wagen gewoon niet harder kan en / of veilig genoeg aanvoelt op hun keiharde zomerbanden. En dan zijn er hier nog zogenaamde autoliefhebbers die blijven beweren dat winterbanden een marketingtruc is. Misschien eens openstaan voor feiten en niet alleen naar je eigen portemonnee kijken ("dan kan ik van het bespaarde geld een mooie stereo in mijn leasewagen nemen ")
Dit filmpje spreekt ook boekdelen. Ik heb heel erg hard staan lachen daar, uiteindelijk heeft iemand met geschikte banden (winterbanden ) ze weg gesleept
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
20 jan 2013 23:09
Ronaldo
964 c2
Den Haag
En vooral filmen i.p.v. helpen duwen.
_________________________________________ 'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best] 'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]
20 jan 2013 23:15
Cazzo Super Veloce
993 4S
En ik beweer dat winterbanden zelfoverschatting juist in de hand werken. Ik pleit dus voor het verbieden van winterbanden in NL. (schijnveiligheid etcetc) Overigens gewoon 100-110 gereden vandaag in de sneeuw, op "zomer"banden. Geen centje pijn.
Laatst bijgewerkt door Cazzo Super Veloce op 20 jan 2013 23:21, in totaal 2 keer bewerkt.
20 jan 2013 23:19
Rad911
997 S
Loosdrecht
Duwen hielp daar echt niet. Ze reden nml op zomerbanden
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
20 jan 2013 23:19
Rad911
997 S
Loosdrecht
En ik beweer dat winterbanden zelfoverschatting juist in de hand werken.
Dat ben ik 100% met je eens, en er zijn vast mensen die beter op zomerbanden weg komen dan anderen op winterbanden, maar dat zegt niets over de betere eigenschappen van deze banden.
20 jan 2013 23:24
Aircooler
Maarten schreef:
Aircooler schreef:
Ewout schreef:
Persoonlijk vind ik het prettiger als het hier een beetje gezellig blijft.
Heb je helemaal gelijk in. Ik speel in principe niet op de man. Maar indien dat omgekeerd wel gebeurt omdat mijn reactie niet bevalt of wanneer ik van het onderwerp afwijk, mag ik van repliek dienen.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
21 jan 2013 0:17
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
Morgen blijft bij ons gewoon alles thuis staan... incl. de DD... geen weer om de weg op te gaan Was net even buiten om de hond nog even uit te laten... sneeuwt hier nog steeds. ligt denk ik al zo'n 10-12cm
_________________________________________ Het leven gaat door..
Discussie over winter en zomer banden loopt eveneens uit de hand. Jammer. Zeker omdat het geen bips met het topic te maken heeft.
Als bestuurder van alleen maar achterwiel aangedreven wagens (997 C2 en een E320CDI) merk ik wel degelijk het verschil. Vandaag nog van dichtbij een crash gezien met een A6 quattro. Reed echt niet te hard, kwam in een slip en eindigde tegen een lantaarnpaal en vervolgens op de kop in de sloot. Gelukkig niemand gewond. Kids vonden het spectaculair maar daar ik in 2009 zelf een nogal heftig ongeval heb gehad vond ik het persoonlijk wat minder.
Daarnaast, en dat is i.d.d. schijn, wissel ik per seizoen de bandjes. Zo doe je langer met de set die je hebt. Schijn omdat het de investering van nieuwe banden oprekt maar ik ben van mening dat het wel degelijk helpt, winterbanden én zomerbanden.
Ja, fontwheeldrive handeld beter en wellicht ook in de winter en 4S 'n doen het zeker beter dan C2's in de sneeuw. Ik heb geen van beiden want 4WD en Front Wheele drive is voor m..tj.s en gasten die niet kunnen rij.en, dus pak ik wel lekker winterbandjes.
Zo, en nu kap ik met dit topic want het gaat weer helemaal nergens over.
Haak af, suc6
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
21 jan 2013 1:16
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Een winterband in goede conditie heeft wel degelijk meer grip dan een zomerband onder de weersomstandigheden waarin we ons nu bevinden. Het probleem is alleen dat er ontzettend veel mensen met een winterband rondrijden met een slecht profiel en in de veronderstelling zijn veilig rond te rijden terwijl een nieuwe zomerband beter zal presteren dan de huidige winterbanden die ze er nu onder hebben liggen.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
21 jan 2013 2:10
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
ach, 1 dag sneeuw. morgen zijn alle wegen weer schoon.
_________________________________________ oud is beter
21 jan 2013 2:19
Aircooler
Zal ik dan maar het licht uitdoen? Met iets gezelligs na al die saaie oeverloze kletskoek over bandjes?
Een winterband in goede conditie heeft wel degelijk meer grip dan een zomerband onder de weersomstandigheden waarin we ons nu bevinden. Het probleem is alleen dat er ontzettend veel mensen met een winterband rondrijden met een slecht profiel en in de veronderstelling zijn veilig rond te rijden terwijl een nieuwe zomerband beter zal presteren dan de huidige winterbanden die ze er nu onder hebben liggen.
Profiel is niet het enigste voordeel van winterbanden he. Ook wanneer de sneeuw zo hoog ligt dat de band het niet meer kan afvoeren, werken de winterbanden nog steeds super. Mijn moeder heeft een quattro op zomerbanden en mijn stiefpa een quattro op winterbanden en dat verschil merk je echt keihard. 4WD en winterbanden en heel vaak kan je rijden alsof het gewoon heel erg nat ligt.
En ik beweer dat winterbanden zelfoverschatting juist in de hand werken. Ik pleit dus voor het verbieden van winterbanden in NL. (schijnveiligheid etcetc) Overigens gewoon 100-110 gereden vandaag in de sneeuw, op "zomer"banden. Geen centje pijn.
Nou geloof ik best dat jij de beste automobilist van de wereld bent, maar vind dit toch een beetje jammer.
21 jan 2013 9:34
MarcoB
ex Porsche 987 Boxster S
en nu Porsche 981 Boxster GTS
Schijnveiligheid...
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
21 jan 2013 9:37
Rob69
3.2 - '88. Schieffergrau met grijsgroen interieur. Schuifdak, geen airco en geen kat
Winterbanden...vroegah had je ze niet (nodig). En nu helaas wel. En dat heeft te maken met de prestaties en -vooral- verbruik van nieuwe auto's. Met de introductie van de Michelin 'energy line' begin jaren negentig is het pad geeffend voor winterbanden. Deze banden waren van een hardere rubbercompound dat gewoonlijk en een ander loopvlak (geheel plat doorlopend). Hierdoor nam de rolweerstand aanzienlijk af; in winterse omstandigheden was de grip aanzienlijk minder dan 'gewone banden'. Deze ontwikkeling heeft zich - onder druk van dezelfde prestaties / verbruikscijfers- verder doorgezet. Nu heeft de banden'maffia' daar wel iets op gevonden: intermediates. Hier kun je het hele jaar gerust mee doorrijden. Dat je hiermee niet de opgegeven verbruikscijfers realiseert (maar wie realiseert die eigenlijk?) neem je dan voor lief. En zo is er voor iedereen wat wils...happy
NB: mijn 3.2 blijft in de stal totdat de wegen weer helemaal schoon zijn.
_________________________________________ “ If you always do what you did; you will always get what you got – and even less” - Albert Einstein
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum