Auteur |
Bericht |
Charles
|
te hoog stationair
Hallo Allemaal,
Ik ben hier nieuw en heb mij net laten registreren.
Sinds heel kort ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een 911 sc Cabrio, bj. '81 2.7 motor.
Prachtig gerestaureerd/gereviseerd, toen ik hem zag was ik gelijk verliefd.
Heb in een ver verleden ooit een 924 gehad maar dit was voor mij de ultieme auto.
Echter... ik heb eeb probleem.
Laatst reed ik door de stad, in één keer whoaap...niks meer. ANWB heeft de auto thuis gebracht en de benzinepomp deed het niet meer.
Een monteur heeft hem opgehaald en naar de garage gebracht, bleek er geen spanning op de pomp te staan. Alle zekeringen nagekeken maar die waren allemaal goed. De evt. kabelbreuk hebben ze niet kunnen vinden dus hebben ze een omleiding via het contact naar de pomp gemaakt.
Probleem opgelost (dacht ik).
Wat blijkt.. de motor draait na verloop van tijd een veels te hoog toerental. Als ik van de snelweg af kom dan draait ie wel 1600-1700 toeren. Pas als de motor is afgekoeld dan draait ie wat lager maar nog steeds zeker 1200-1300 toeren.
Ontsteking en alles na laten kijken, alles stond goed.
Nu heb ik een vermoeden dat het evt. aan het vacuumsysteem kan liggen. Met mijn zeer beperkte kennersblik zag ik dat deze ook electrisch aangestuurd worden en als ik met een draaiende motor de stekkertjes eraf haal dan maakt het nul komma nul verschil. Koppel ik echter een vacuumslangetje los en ik zuig eraan dan reageert de motor direct door minder snel stationair te gaan draaien.
Mijn vraag is; zou de elektrische aansturing van het vacuumdeel soms ook verbonden kunnen zijn met de 'kabelbreuk'???
Heeft iemand zoiets weleens aan de hand gehad?
Ook dat stoere motorgeluid van dat korte "ROAR" als je het gaspedaal indrukt is niet meer zoals het was. Nu reageert hij weliswaar heel snel op het gas maar bij het loslaten valt ie niet direct meer terug maar heeft zo'n lange 'uitloop'.
Wie kan mij wat adviezen geven?
Alvast bedankt,
Charles
|
26 jun 2005 0:15 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Een keer helemaal goed naar laten kijken.
De regeltechniek van een 911 is vrij complex, alles wat gemeten wordt en bestuurd wordt beinvloed elkaar.
Het lijkt mij te toevallig dat je spontaan een elektrische aansturing van je benzinepomp mist EN een vacuumprobleem hebt ergens.
Ik zou in ieder geval eerst de werkelijke oorzaak van het wegvallen van de benzinedruk opzoeken; het is natuurlijk niet normaal dat je een "by-pass" kabeltje aanlegt voor spanning naar je pomp; je kunt er niet van uit gaan dat alles het dan weer lekker doet (maar dat merk je dus al.....).
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
26 jun 2005 1:07 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
een kennis heeft zo'n soort gelijk probleem ook een keer gehad en toen lag het aan de stappenmotor
toen heeft hij een klein beetje smeerolie in de stappenmotor gedaan want iets in de stappenmotor bleef vast hangen en een keer rustig met de achterkant van een schroeven draaier erop getikt en toen was het probleem verholpen
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
26 jun 2005 11:33 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Hallo Charles, welkom op dit Forum.
Voorlopig is het enigste probleem dat jij nu hebt, is dat de auto "gemaakt" is door een monteur die niet exact weet hoe dit injectiesysteem werkt. Misschien heb jij nu dit probleem gekregen doordat de monteur bijvoorbeeld aan verkeerde dingen hebben gedraaid, waardoor dit nieuwe probleem ontstaan is.
Nu wordt het lastiger om jou op deze manier een goed advies te geven.
Eigenlijk is het enige goede advies: laat een Porsche monteur die verstand heeft van de oudere modellen er eens naar kijken.
Nu, wat anders: wat voor een auto heb jij eigenlijk. De Cabrio kwam pas eind '82 op de markt en in 1981 had de SC een 3.0 motor.
Erwin.
_________________________________________ Rebel engineering
|
26 jun 2005 11:50 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Stappenmotor???
Charles, kijk eerst hier even naar. Vanaf het pedaal loopt een stangelstelseltje onder de auto door om jouw voetbeweging kenbaar te maken aan de motor. Op je versnellingsbak zit een soort heveltje waar het stangenstelseltje omhoog gaat richting gasklep. Het asje waarop dat heveltje zit wordt na verloop van tijd droog zodat het stangenstel niet soepel meer loopt. Intrappen gaat prima, maar via een veer weer gas terugnemen gaat steeds slechter. Hoe warmer de motor (en de bak), hoe slechter het gaat.
Probeer eerst eens de gasklep met de hand terug te drukken wanneer het probleem zich voor doet. Kun je hem met de hand weer op normaal stationair toerental terugbrengen? Dan onder de auto het heveltje aan de bak smeren (op een brug eenvoudiger natuurlijk). Je kunt ook rigoureuzer te werk gaan en het hele heveltje demonteren, asje schoon maken, lekker invetten en monteren.
Succes.
(btw, SC '81 met 2.7 )
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
26 jun 2005 11:51 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Haha Anne, tegelijk achter het toetsenbord?
Ik las dat ook van die stappenmotor. Een klant van mij had laatst ook hetzelfde probleem als Charles. Daarbij bleek de motor die de gasklep bediende defect te zijn. (996)
Maar omdat niet alle auto's gelijk zijn heb ik dit maar niet verteld om Charles niet de verkeerde richting in te sturen.
_________________________________________ Rebel engineering
|
26 jun 2005 12:05 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
YEP!! Straks weer naar buiten. Autootje staat gewassen (voor poetsen is het te zonnig) voor de deur, en dan maar eens kijken of ik van die ellendige snerp in mijn frisseluchtventilatortje af kan komen. Kom je eigenlijk nog wel eens aan dat rode geval toe?
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
26 jun 2005 12:12 |
|
|
Charles
|
| | | | Anne 2.7 schreef: Stappenmotor??? Charles, kijk eerst hier even naar. Vanaf het pedaal loopt een stangelstelseltje onder de auto door om jouw voetbeweging kenbaar te maken aan de motor. Op je versnellingsbak zit een soort heveltje waar het stangenstelseltje omhoog gaat richting gasklep. Het asje waarop dat heveltje zit wordt na verloop van tijd droog zodat het stangenstel niet soepel meer loopt. Intrappen gaat prima, maar via een veer weer gas terugnemen gaat steeds slechter. Hoe warmer de motor (en de bak), hoe slechter het gaat. Probeer eerst eens de gasklep met de hand terug te drukken wanneer het probleem zich voor doet. Kun je hem met de hand weer op normaal stationair toerental terugbrengen? Dan onder de auto het heveltje aan de bak smeren (op een brug eenvoudiger natuurlijk). Je kunt ook rigoureuzer te werk gaan en het hele heveltje demonteren, asje schoon maken, lekker invetten en monteren. Succes. (btw, SC '81 met 2.7 ) | | | | |
Anne, hartelijk bedankt voor het advies maar helaas verandert het niets aan het hoge toerental.
Erwin, heel erg bedankt voor de hartelijke ontvangst (geldt voor iedereen trouwens). Ik vind het echt ontzettend leuk om te ontdekken hoeveel fanaten er 'verenigd' zijn.
Je hebt gelijk dat ik het aanvankelijke euvel (vermeende kapotte brandstofpomp) niet door een Porschemonteur heb laten verhelpen maar ik dacht dat de vervanging van zo'n pomp eigenlijk niet zo'n probleem hoefde te zijn. Totdat dus bleek dat niet de pomp stuk was maar dat er geen spanning op stond. De goede man dacht het probleem op te lossen door een bypass te maken maar toen begonnen de problemen dus met het hoge stationair. Met mijn zeer beperkte kennis heb ik een poging gewaagd om logisch na te denken en kwam tot de conclusie dat de weggevallen spanning zoals die de pomp behoorde te bedienen wellicht ook zorgde voor de aansturing van het vacuumsysteem. De wagen start nu wel direct maar blijft heel lang op een heel hoog toerental lopen en geloof me.... met 2000 toeren voor een stoplicht staan doet menigeen de wenkbrauwen fronzen .
Het rare van alles is dat alle problemen zich voordeden vanaf het moment van de bypass en ik voorheen nooit (voor zover je van nooit kunt spreken als je pas 2 weken een 911 bezitter bent) enige problemen heb ondervonden.
Ik hoop Erwin dat je mij toestaat dat ik jou volgende week even bel om een afspraak met je te maken want ,naar ik begrijp, ben jij de Porschewonderdokter en ik laat graag reparaties en toekomstig onderhoud over aan een deskundige.
Ik zie dat mijn voertuigspecificatie hier en daar wat vraagtekens oproepen.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik absoluut geen Porsche-kenner ben.
Heb ooit in een grijs verleden een 924 gehad maar dat is nooit in de buurt gekomen van mijn 911 wens. Toen ik echter deze auto zag was ik op slag verliefd. Had de hele restauratiegeschiedenis op dvd gezien, alle papieren met de gemaakte onkosten erbij etc.
Na enig sparen heb ik de wagen aangekocht (apetrots natuurlijk) maar deze euvels maken mij niet echt vrolijk .
Ziehier de specificaties zoals op het kenteken vermeld:
Porsche 911 SC Cabriolet
Datum eerste toelating (B) 12-12-1981
Datum eerste afgifte Nederland 20-07-1996
Hieronder wat foto's van de wagen, vandaag gemaakt.
|
26 jun 2005 22:30 |
|
|
Charles
|
ARGGGG!!!!! Waarom zie ik geen foto's????
|
26 jun 2005 22:31 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Wonderdokter Echt niet!
Maar bellen mag je wel doen, dan krijg je Gerard aan de telefoon die de planning doet.
Of hij je al snel kan inplannen weet ik niet want het planbord staat erg vol.
Groeten!
_________________________________________ Rebel engineering
|
26 jun 2005 23:11 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Het lijkt dus een vroege SC cabrio met 2.7 liter motor (fiveblade, groene kap) omgebouwd naar 964 WTL. Volgens mij een unieke combinatie. Mooie kleur overigens voor een cabrio.
Dat van die foto's snap ik ook niet. Kopieëren en plakken in een nieuw venster leveren wel plaatjes op.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
27 jun 2005 0:17 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 jun 2005 6:56 |
|
|
Charles
|
Bedankt Horn voor de hulp met de foto's.
Nee hoor, die donkere achterlichten zijn gezichtsbedrog. Zijn normaal rood.
Ik moet nog een hoop leren. Ik dacht dat ik gewoon in een 911 reed maar ik zal mij hier nog erg in moeten verdiepen (964 WTL , stappenmotor etc. ), maar wel erg leuk.
De kleur vind ik zelf ook heel mooi. Hij is ook erg mooi gespoten. Dit is trouwens gedaan bij de opleidingsschool van de Focwa in Heerhugowaard. Wordt ie als opleidingsobject gedaan onder het toeziend oog van de docent en (ik heb de rekening bijgevoegd gekregen) het kost geen drol. Helemaal gespoten (en goed!!) voor € 430,-
|
27 jun 2005 12:23 |
|
|
horn
PF #57
|
You're welcome.
Als ze nog een opleidingsproject zoeken om te oefenen met zwart, laat ze mij maar even bellen...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 jun 2005 20:25 |
|
|
FS1
|
|
27 jun 2005 20:38 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
mooie auto ook een marktplaats koper voor niet te veel geld
[prijs weet ik zo niet uit mijn hoofd maar viel 100% mee]
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
27 jun 2005 23:45 |
|
|
Charles
|
Klopt!! €10.750 Had ik niet gelijk liggen maar hij heeft hem voor mij vastgehouden.
Moet nog wel een nieuw dak op. Achterraam zit een scheurtje in en bovenop niet echt 100%.
|
27 jun 2005 23:53 |
|
|
Stefx911
964 C4 - 931 - 911 32 Targa G50 - Alpina B3 Cabrio -Antwerpen
|
Misschien wel de moeite om eens na te gaan of de carrera kettingspanner upgrade gebeurd is, heel goed voor de bedrijfszekerheid en de gemoedsrust.
Ook de five-blade fan vervangen is geen slecht idee, de koeling zal een stuk beter zijn !
IDD een vreemde combinatie: SC van 81 ?, Cabrio ? , 2.7 ?, 964 Wide body look...
Wel origineel, maar niet origineel Porsche
_________________________________________ PORSCHE, nothing else even comes close
|
28 jun 2005 15:25 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Uit tests blijkt dat de 5 bladige fan even veel lucht verplaatst (dus even goed koelt) als een 11 bladige fan
Reden dat de 5 bladige fan maar heel kort is gebruikt is omdat 'ie meer herrie maakt...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
28 jun 2005 21:39 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Vreemd
Volgens de RVD staat er :
Datum eerste afgifte Nederland i 2 9 juli 1996
Datum eerste toelating i 12 december 1981
Datum aanvang tenaamstelling i 8 juni 2005
Vervaldatum APK i 4 april 2006
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
28 jun 2005 21:55 |
|
|
Charles
|
Klopt!!! De 9 en de 0 liggen vlak naast elkaar op m'n toetsenbord
Maar waar staat die i voor tussen jouw data?
|
29 jun 2005 2:30 |
|
|
Charles
|
Ik zie ook geen reden om hem te vervangen. De temp. blijft uitstekend op peil.
|
29 jun 2005 2:35 |
|
|
horn
PF #57
|
Op de originele site waar die specs vanaf gekopieerd zijn, kan je op dat i'tje klikken en dan krijg je een beschrijving van dat item. Klik maar op de oranje lettertjes...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
29 jun 2005 6:47 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
't Kreng draait ook nog eens sneller.
Charles, Welcome to the FIVEBLADECLUB!
Anne -fiveblade- 2.7
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
29 jun 2005 7:12 |
|
|
Stefx911
964 C4 - 931 - 911 32 Targa G50 - Alpina B3 Cabrio -Antwerpen
|
Mijn 2.7S heeft een eleven blade fan.
Heeft dit misschien te maken met het feit dat het een "S" is ?
_________________________________________ PORSCHE, nothing else even comes close
|
29 jun 2005 7:54 |
|
|