Auteur |
Bericht |
Aircooler
|
 Re: He bah, winter...
Heb het opgezocht en het komt er eigenlijk op neer dat er geschakeld wordt zonder de koppeling te gebruiken. Dus bruikbaar als je koppelmechaniek stuk is. Scheelt je een bak afsleepkosten bijvoorbeeld.
|
26 jan 2013 13:43 |
|
 |
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
Heb fietsbanden onder de DD gezet. Snijd daarmee 4-wielaangedreven door de sneeuw, zonder fietsbellen serieus: net met zomerbandjes even geremd in de sneeuw: gebeurt weinig, zelfs bij 20 km/u. Als ik dagelijks zou rijden, zou ik zeker voor winterbanden nemen. TOTMBO's Polo met winterbanden remt en stuurt veel beter in de sneeuw.
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
26 jan 2013 14:02 |
|
 |
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Het venijn van de winterprik zit in de staart blijkbaar, hier ligt het spekglad na 2 cm verse sneeuw. Op 20km rijden heeft het tractiecontrole lampje meer geknipperd dan tijdens de 2.000 km van de voorbije 2 weken (zgn. All Season banden)
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
26 jan 2013 14:25 |
|
 |
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Ben je ook onverantwoord bezig he, op all-season banden Hup snel naar de bandenboer, heeft vast nog wel een setje winterbanden met korting in de aanbieding 
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
26 jan 2013 16:27 |
|
 |
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Nee, nu heb je juist dooi-banden nodig.
|
26 jan 2013 16:51 |
|
 |
Aircooler
|
Zit toch nog met een vraagstuk, mensen. Op welke as leg je de beste winterbanden uitgaande van 2x 7mm en 2x 5mm. Logisch lijkt de aandrijfas, maar zijn de geleerde heren het niet over eens.
|
28 jan 2013 11:21 |
|
 |
michelm1978
Porsche 911 3.0SC 1982Varik
|
men zegt op de achteras. Alhoewel ik ervan overtuigd ben dat je voorzichtig moet rijden, ook met winterbanden in winterse condities. Dan heb je denk ik het meest aan tractie, dus bij een voorwielaandrijver voor en bij aan achterwielaandrijver achter.
|
28 jan 2013 11:27 |
|
 |
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
De banden met het diepste profiel op de as waar de aandrijving is.
|
28 jan 2013 13:58 |
|
 |
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Ja de aangedreven wielen bij voorkeur het meeste profiel, na het seizoen is het echter omgekeerd...(ze slijten vanzelf). Maar de voorbanden zijn toch een stuk smaller dan achter dus deze keuze hoeven wij hier niet te maken. Of rijdt Aircooler een Cayenne? Dat is geen aircooler...
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
28 jan 2013 14:06 |
|
 |
Aircooler
|
Nee, aircooler rijdt (nog) een voorwielaandrijver. Ging dus ook van aandrijfas (voorwielen) uit. Garage man zegt echter dat goede banden voor en mindere achter, oversturen uitlokt en dus meer risico dan omgekeerde montage. Bij een achterwielaandrijver zal dat wel weer een ander verhaal zijn, neem ik aan.
|
28 jan 2013 15:03 |
|
 |
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Gewoon niet te hard rijden. De meesten rijden toch niet op de grens. Voor het gros is het wegrijden op sneeuw het grootste probleem en dan wil je gewoon de grootst mogelijke tractie, dus diepste profiel op de aangedreven wielen.
|
28 jan 2013 15:42 |
|
 |
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3nu Alpine en Lotus
|
Hmm het internet afstruinend kon ik overtuigende pleidooien tegen voor het monteren van de beste banden op de achteras, ongeacht waar de aandrijving zit. Dit is dan niet specifiek voor winterbanden maar voor banden in het algemeen. Bijv. hier: http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewto ... 55&t=18370Ben het er mee eens, een vriend van mij heeft eens met zijn voorwielaandrijver in de greppel langs de snelweg gelegen bij aquaplaning nadat hij net nieuwe voorbanden had laten monteren. Bij winterbanden kan het criterium "grip bij wegrijden" echter zwaarder wegen dan "gripverlies bij aquaplaning" dus ja..., als je je maar realiseert wat je doet en er naar rijdt. Met weinig profiel op de achterbanden niet te snel door volgelopen sporen rijden op de snelweg...
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
|
28 jan 2013 16:46 |
|
 |
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Mijn ervaring is dat je de banden met het meeste loopvlak op je sturende wielen moeten plaatsen. Richting kunnen veranderen is belangrijker dan tractie.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
28 jan 2013 17:18 |
|
 |
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Laat ik het dan (nog on)duidelijker maken Die redenering ken ik ook en heeft een vriend van me afgelopen week tijdens een slipcursus nog overtuigend uitgelegd gekregen m.b.v. twee Dinky toys waarvan bij de ene de voorwielen waren afgeplakt en bij de andere de achterwielen. Een andere versie waarvan de redenatie ook geloofwaardig is ken ik ook: de banden met het beste profiel NIET op de aangedreven wielen. Daarmee leg je de dichtstbijzijnde grens van grip op de aangedreven wielen en voel je verlies van grip dus sneller, waardoor je ook sneller kunt reageren en reactiesnelheid is het belangrijkste om erger te kunnen voorkomen.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
28 jan 2013 17:42 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
Die zitten MI al aan de ondergrens wat winterbanden betreft ... vanaf 4 mm en minder heeft een winterband wat de initieel beoogde functie betreft geen nut ..
|
28 jan 2013 19:05 |
|
 |
steef
Porsche 911 2003
Porsche 986 2003Waterland
|
Dat zeg jij  Wie het eerste weg is heeft gewonnen, en sturen doe je toch met je achterkant....?
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
28 jan 2013 22:11 |
|
 |
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Zo'n soort cursus (drift training) heb ik ook gevolgd en de verklaring was daar en toen dat je achterstevoren gaat als de voorwielen beter remmen dan de achterwielen. Dus beste banden altijd op de achteras, ongeacht het soort aandrijving.
|
28 jan 2013 23:02 |
|
 |
sunnyfunny
|
Damm dan moet ik wel heel vaak mijn achterbanden vervangen, voor slijt nl niet zo snel op een C2. Daarom dus een C4 kopen 
_________________________________________ Life's to short not to live it up a little!
|
29 jan 2013 2:46 |
|
 |
Lambiek
ex 964 C2 Coupé 1992
Unischwarz/zwart leer/sperdiff.Twente
|
Heb een heel andere maat voor in vergelijking met achter, dus of dat helpt Gruss rene
_________________________________________ Since the internet, nothing is as it used to be. Nice to know the 911 is the exception. 4-6-13 in Porsche Museum
|
29 jan 2013 5:32 |
|
 |
Lambiek
ex 964 C2 Coupé 1992
Unischwarz/zwart leer/sperdiff.Twente
|
Breedste band voor en smal achter Coole look Rene.
_________________________________________ Since the internet, nothing is as it used to be. Nice to know the 911 is the exception. 4-6-13 in Porsche Museum
|
29 jan 2013 5:38 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
Ik denk niet dat de power-sliders het met je eens zijn, Paul 
|
29 jan 2013 7:33 |
|
 |
sunnyfunny
|
Bij auto's met 4 x dezelfde maat wil je ook geen verschillende banden op de voor en achteras. Toen ik de DD kocht lagen er voor Michelins en achter Pirelli banden. Bij nat weer hadden de Pirelli's beduidend minder grip dan de Michelins, kwam toch zomaar het kontje opzij met een voorwielaandrijver  bij de P kies ik dan ook voor 1 merk en type band rondom.
_________________________________________ Life's to short not to live it up a little!
|
29 jan 2013 11:46 |
|
 |
dobbelsteen
ex 996 Carrera 4S
ex 993 Carrera S
ex 3.2 CarreraWest-Vlaanderen
|
Is wel goed om onderstuur tegen te gaan. De BMW 1M zou dit hebben als ik me niet vergis.
|
29 jan 2013 12:05 |
|
 |
Ronaldo
964 c2Den Haag
|
Komt wel vaker voor, meestal bij FWD om onderstuur tegen te gaan. Maar de RS3 heeft het ook (4WD).
_________________________________________ 'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best] 'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]
|
03 feb 2013 11:47 |
|
 |
steef
Porsche 911 2003
Porsche 986 2003Waterland
|
Autooos binnenhouden......de zoutberg wordt weer over het land uitgestrooid 
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
04 feb 2013 21:28 |
|
|