911 3.2 1986: motorrevisie Porsche Classic Centrum Groningen
Zo, even schoon schip gemaakt:
BMW e34 530i v8 de deur uit.
Lupo 3L de deur uit.
Camper weer opgekalefaterd (tijd stil gestaan).
De olielekkage (3weken stilstaan 1,5 liter bijvullen
) en het blauwe walmen direct na de start en in bochten op bedrijfstemperatuur stoorden mij dermate dat ik de auto naar Porsche Centrum Groningen heb gebracht voor een totale motorrevisie.
Ik ben er al vaker geweest, maar ook nu weer een zeer goede en vriendelijke service! Zeer nette offerte gekregen met alle benodigde onderdelen / revisiekosten en arbeidsuren. Ook de eventuele rampscenario's doorgenomen (cilinders ovaal / nokkenassen gaar / krukas...). Hoewel Erwin al inschatte dat dit waarschijnlijk niet het geval zou zijn.
Ook heb ik de auto vooraf helemaal laten nakijken op roest en andere onvolkomenheden om niet op korte termijn opnieuw weer te worden geconfronteerd met huge kosten. Dit viel gelukkig erg mee (Erwin had een uitgebreid overzicht gemaild met uitvoerige beschijving van de gebreken, de ernst ervan en alle te verwachten kosten).
De aandachtspunten worden ook meteen opgelost.
De motor en bak zijn gelukkig origineel.
Nog wat getwijfeld tussen een specialist (NL/DE) en PCG. Ook nog nagedacht over een gereviseerde ruilmotor.
2 jaar garantie op het uitgevoerde werk, 20% korting op het uurtarief, een vooraf vaststaand aantal arbeidsuren (lager dan wat ik gemiddeld hoor), 10% korting op de onderdelen en de expertise van Erwin in een officieel Porsche Classic center maakte dat ik daar toch voor gekozen heb.
Het feit dat ze om de hoek zitten en een gezellige 'club' zijn met goeie koffie
heeft ook zeker meegespeeld.
Je mag altijd meekijken in de garage. Ook denken ze erg met je mee wat betreft de kosten.
Voorbeeld: Vorig jaar moest ik voor de apk de schokdempers vervangen. Ik belde dat ik het wel zelf wilde proberen (vroeger "noodgedwongen" veel aan auto's gesleuteld). Toen ik de auto op kwam halen hadden ze pagina's uit het Porsche werkplaatshandboek uitgeprint en gaven mij aan de hand van de schema's tips om de boel makkelijk los te maken en op de juiste manier te monteren! En dat terwijl ik alleen betaalde voor een apk'tje en ze een opdracht door de neus boorde... Waar maak je dat mee bij een officiele merkdealer, die meestal alleen geinteresseerd zijn in te dure bonnetjes uitdraaien en derhalve over het algemeen 'stealer' worden genoemd.. Er zullen er vast nog meer zijn, maar ik had het nog nooit meegemaakt (AUDI / VW / BMW / Mercedes / Citroen).
Vorige week de tussenstand gezien toen de motor open lag:
Versleten klepgeleiders, te dunne klepstelen (alle kleppen vervangen) en verder wat versleten lagerschalen / zuigerveren.
Cilinders / zuigers / nokkenassen / tuimelaars en de krukas nog prima. Worden door Erwin wat bijgepolijst. Nokkenassen worden gepolijst door het revisiebedrijf waar de cilinders en de koppen worden schoongehoond / gereviseerd.
Misschien was een koprevisie ook redelijk geweest om de klachten te verhelpen, maar ach: Een beetje profylactisch handelen met oog op de lange termijn past wel bij een dokter
Hoop dat hij snel klaar is nu het weer 13 graden is en de sneeuw is opgelost.
Nu de pekel nog weg