Auteur |
Bericht |
WalterDC
911 SC Coupe 1980Brasschaat /Belgie
|
Een groentje met een vraagje
Hoi iedereen,
Ik ben nog een compleet groentje in de 911-wereld, dus hopelijk komt mijn vraagje niet al te achterlijk over.
Van kindsaf ben ik een zware fan van de Porsche 911, maar zowel praktisch als financieel was het nooit de meest geschikte wagen. Maar zoals alles over de jaren heen verandert... Financieel heb ik nog steeds niet de bankrekening van een groepslid van U2, maar ik klaag niet. En praktisch gezien kan één van de twee wagens best vervangen worden door een kleinere a la 911. Dan houden we nog steeds een break over, dus...
Zoals ik zei, ben ik nog zodanig groen achter de oren dat ik de aanschaf van een 911 liever nog een beetje uitstel tot ik toch iets meer op de hoogte ben van de technische kant van deze prachtige wagen. Ben ik blij dat ik zonet deze fantastische site gevonden heb! Mijn grote liefde is een Porsche zoals de 911SC van begin de jaren 80. En alhoewel mijn budget beperkt blijft (ik denk aan een aankoopprijs van rond de 13-15.000) is dit niet echt de enige reden. Ik vind die ietwat oudere Porsches persoonlijk gewoon ook veel mooier dan de laatste nieuwe modellen. Met de gewone verticaal staande achterlichtjes en de prachtige Fuchs velgen, waar anders vind je zoveel moois dan bij de oudere modellen? Adembenemend. Maar dat is ieder zijn zin natuurlijk.
Om nu to the point te komen, wat me toch wel deed schrikken bij het lezen van enkele topics hier, is het aantal vermeldingen van motorrevisie. En dan spreek ik nog niet over wat dit dan zou moeten kosten! Ik verwacht allesbehalve dat je met een 911 kan rondrijden zonder er ook in te investeren, maar dit slaat werkelijk alles. Ik ben beginnen rijden met een kleine Datsun wanneer ik 18 was, nu rijd ik met een BMW 5-serie. Op een 20 jaar autorijden heb ik dus al wel wat auto's gehad, in alle maten en gewichten. Maar ik was er steeds van overtuigd dat een 911 motor onverslijtbaar was, bij wijze van spreken dan toch. Blijkt het normaal te zijn een gehele revisie van motor na een kleine 200.000 km heel normaal is! 200.000km?? Mijn vriend rijdt met een BMW als de mijne, heeft 265000km op de teller en die motor draait als nieuw. Zelfs een oude Nissan GTI waar ik ooit, lang geleden, een tijdje mee reed deed zonder één kikje 230.000 km. En dan was er van revisie nog geen sprake. Het klassieke onderhoud, en hier en daar een koppeling vervangen, maar niets drukverlies, geen olielekkage, enz... Komt hier inderdaad dan nog eens de absurde prijs van zo'n revisie bij kijken. Ik lees hier bedragen van 8000 Euro en meer!?? Ik had steeds in gedachte dat wanneer je een mooie som uitgeeft voor een oudere Porsche die perfect is onderhouden, het niet echt zoveel uitmaakte of er nu 140.000 of 240.000 op de teller staan. Als er "normaal" mee gereden is, uiteraard. De 911 zal steeds mijn favoriete wagen blijven, maar dit vind ik toch wat gek. En schrikt me eerlijk gezegd af. Een 15.000 uitgeven voor een mooi exemplaar als een SC met pakweg 170.000 km, en dan na een 20 a 30.000 km alweer een kleine 10.000 Euro uitgeven aan een motorrevisie kan ik me dan ook weer niet permitteren. Of zit ik zo fout? Graag hoor ik de ongezouten mening van jullie, 911 kenners/fanaten! En "keep up the good work" met de site, werkelijk prachtig!
Walter
|
22 jun 2005 16:31 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
hoi "buurman" : welkom hier !
ik ken mensen genoeg die al jaren rondrijden met een SC of een 3.2, zonder al te grote problemen of kosten.
informeer eens bij www.porsche-a-parts.com
2.7, SC en ook 3.2 is zowat Walter zijn "specialiteit"
succes
groeten
Kristof
|
22 jun 2005 16:43 |
|
|
WalterDC
911 SC Coupe 1980Brasschaat /Belgie
|
Hartelijk dank voor de welkomstwoorden en de tip, Kristof. Ga ik zeker doen!
Walter
|
22 jun 2005 16:52 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Revisie
Hoi Walter welkom, Ik heb er niet echt veel verstand van maar 200.000 km wordt wel gezien als grens. Het heeft er denk ik meer mee te maken, dat er met een Porsche vaker hard wordt gereden dan met gewone auto's. En ook voor Porsche geld ook hoe is erin gereden.
Er zijn zat Porsches met een hogere kilometerstand dan 200.000 KM en die nog gewoon goed zijn. Echter je kan niet in een motorblok kijken wel naar luisteren maar het geeft gewoon geen garanties. Een ongeschreven regel is gewoon zo'n beetje dat je het geld gewoon als reserve dient te hebben voor je weet maar nooit.
|
22 jun 2005 17:39 |
|
|
horn
PF #57
|
200.000 km voor een auto van begin 80er jaren - reken maar uit...
nog geen 8K km per jaar en dat is gewoon niet echt goed voor een auto. Veel snelweg kilometers en regulier onderhoud is beter dan een leven als weekend auto...
Ik zou liever een 996 van 1998 kopen met 2 ton op de teller en al zijn onderhoud, dan een SC.
Maar er zijn volgens mij ook zat auto's met meer dan 2 ton op de teller die nog helemaal geen revisie nodig hebben. Ik geloof dus absoluut niet in de 'magische grens' van 200.000 km.
Maar Walter, je zuurgespaarde centjes allemaal in de aanschaf van een oude 911 steken vind ik erg onverstandig. Je weet nooit wat er gebeurt. Niemand kan in je motor kijken en je koopt toch een auto van 20-25 jaar oud, met de techniek van 20-25 jaar geleden, als is het dan Porsche techniek.
Wel realistisch blijven. En een hartelijk en warm welkom hier!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
22 jun 2005 19:48 |
|
|
WalterDC
911 SC Coupe 1980Brasschaat /Belgie
|
Hartelijk dank voor de reacties Gizmo en Horn.
Horn, het kan toch niet zijn dat het enkel verstandig is een mooie SC te kopen als je sowieso 10.000 aan de kant hebt liggen voor een motorrevisie? Dan kan iedereen net zo goed meteen 25 a 30.000 spenderen aan een vrij recent model. Ik weet uiteraard ook dat je altijd tegenslag kan hebben, dat geldt voor elke wagen die je aanschaft. Maar ik doe sowieso al niet veel km's meer per jaar (ongeveer 10.000), er moeten toch enkele gouden regels zijn om na te gaan of de motor er best goed aan toe is of niet? Of niet? Er worden zoveel SC's aangeboden dezer dagen met een km-stand van, zeg maar, rond de 160-170.000. Zijn dat dan allemaal risicovolle aankopen?
Walter
|
22 jun 2005 20:43 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Nee, natuurlijk niet..goed laten nakijken en je weet heel behoorlijk hoe 't erbij staat en wat je in de nabije toekomst mag verwachten.
Iets achter de hand lijkt me altijd verstandig (geldt eigenlijk overal voor he ), maar 10K lijkt me beetje overdreven hoor. Hou 't maar op 2 a 3.
|
22 jun 2005 20:51 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Ligt het aan mij of wordt de motor revisie met de minuut duurder???
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
22 jun 2005 20:59 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Geld achter de hand houden is zowieso een goede tip, bekijk ook eerst even wat verzekering en dergelijke kost... Een motorrevisie kost je tussen de 4 en 6.000 Euro... (ja Jeroen, echt )....
IN de motor kijken kan natuurlijk wel, maar dat wil je eigenlijk niet, met luisteren, kijken en meten kan een goede specialist al heel veel zien, en kan je ook wel vertellen of een revisie er eventueel aan zit te komen.
Uiteraard is zelfs dat geen garantie, maarja, dan moet je maar een nieuwe wagen kopen
Ik heb ook een SC, heb ook een paar goeie tegenslagen gehad in de eerste anderhalf jaar, maar heb geen moment spijt gehad van de aanschaf (nouja, vooruit, toen ik de 2e rekening kreeg van de revisie, heel even )...
|
22 jun 2005 21:20 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
Mee eens, in mijn geval was het 5.157 Is ie wel weer goed voor 200.000 km
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
22 jun 2005 22:44 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
welkom
elke porsche is anders ,je hebt er al bij die ver voor de 2 ton gereviseerd moeten worden en je hebt er ook die er dik over heen gaan
maar houdt altijd wat geld achter de hand asl je er eentje koopt ,want er kan altijd iets mee gebeuren
dat houdt het ''spannend''
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
22 jun 2005 22:46 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Het is mij voor dat ik de mijne aanschafte ook regelmatig gezegd dat kopen niet het probleem is, maar vooral het rijdend kunnen houden. Het is geen 'normale' auto als een Opel bv. dus is automatisch ook alles duurder. Daarbij is het inmiddels een auto van 20 tot 30 jaar oud. Ondanks dat de mijne echt wel in goede staat was/is, was mijn eerste check (bij Car Care, Soest) meteen een dure.
(schokbrekertje hier, kettingspanner daar, dynamo, etc)
En ik kan me niks ergers voorstellen dan dat je 'm eindelijk net hebt en je er vervolgens niet in kan rijden omdat je daar de eerste maanden geen geld voor hebt
Veel succes met je zoektocht Walter, maar geef jezelf goed de tijd en voorbereiding, en trek niet bij aanschaf reeds je hele portmonee leeg!
|
23 jun 2005 10:17 |
|
|
WalterDC
911 SC Coupe 1980Brasschaat /Belgie
|
Bedankt Patrick. Ik heb idd. na enkele dagen al een wijze les geleerd, en dat is om niet financieel tot het uiterste te gaan, zodat je zeker nog wat achter de hand houdt, in geval van... Zoals ik in mijn eerste post reeds schreef ben ik nog een groentje in de 911-wereld en heb nog alles te leren. Ik ben dus inderdaad ook van zin mezelf nog wat tijd te geven. Ga proberen wat te lezen en leren de komende maanden, nog wat bijsparen, en hopelijk tegen volgende zomer met mijn eerste grote liefde te kunnen rondrijden (en dan bedoel ik uiteraard de Porsche 911 zelf ) Misschien wel vroeger, wie weet. Het zal moeilijk zijn het hoofd koel te houden, maar het geduld zal beloond worden hoop ik. Ik ben nog in het stadium dat enkel het geluid van een 911 me al voor de bijl doet gaan...
Zo staat er op ebay deze 911 S uit 1977!! De prijs is nog erg laag (denk ik dan toch ) en als ik de op de bijhorende filmpjes enkel nog maar dat geluid hoor zou ik mijn geld al doorstorten. Gelukkig besef ik ten volle dat dit wel heel onverstandig zou zijn en mezelf beter nog wat tijd geef. En kennis.
Maar misschien is iemand anders hier op het forum er wel iets mee? Lijkt me toch een mooie prijs (nu toch nog) als je ziet wat er aan de P is gedaan. En dan nog wel een schitterende S uit de jaren 70!
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=9860&item=4557310742&rd=1Alvast iedereen hartelijk dank voor de tips!
Walter
|
23 jun 2005 10:36 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Accoord, maar in eerste instantie werd een prijs van 8.000 genoemd en 2 posts later was het al 10K
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
23 jun 2005 12:45 |
|
|
WalterDC
911 SC Coupe 1980Brasschaat /Belgie
|
Jeroen, zoals ik al meermaals schreef ben ik nog niet echt op de hoogte. Het is dus logisch dat ik verder ga op wat ik hier op het forum allemaal te lezen krijg en tracht daar dan zoveel mogelijk van op te pikken. Ik las in een posting van Oscar het volgende ;
Is het dan zo gek dat ik bedragen van een 8 a 10.000 aanhaal? Ik ben in elk geval al blij dat het minder blijkt te zijn.
|
23 jun 2005 13:15 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Een 3.0 SC motor is een relatief probleemloze motor.
Het "onderblok" is namelijk identiek aan dat van de 911 turbo en is erop gebouwt om ca 100pk extra voor z'n kiezen te krijgen
Redenen waarom een 3.0 SC bij 200K al aan een revisie toe kan zijn:
Slecht onderhoud
Hard rijden met een koude motor
Veel korte stukjes rijden
En hoe je het went of keert, het blijft natuurlijk een auto van ruim 20 jaar oud...
Ik weet niet hoeveel km je van plan bent om met de auto te gaan rijden, maar gemiddeld genomen rijden de meesten die de auto als tweede auto gebruiken tussen de 7500 en 10.000 km/jaar
Dus zelfs als de motor na 20 of 30 duizend km gereviseerd moet worden, dan is dat pas over 2 tot 4 jaar nodig...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
23 jun 2005 13:32 |
|
|
912
|
Mijn stelling dan:
Revisie is het beste wat je kan overkomen...
Uitleg: uiteindelijk ben je toch aan de beurt, of dat na 100, 200 of 300 duizend is. Dus je kan er maar beter op rekenen. Maar na al het werk weet je wel wat je hebt en kan je een half leven (bij wijze van spreken) zonder argwaan rond toeren....
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
27 jun 2005 9:04 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Daar hebbie 200% gelijk in ...
For the record ... mijn 218.000 km ... olieverlies gevonden ... te belachelijk om los te lopen ... rubbertje van de oliedruksensor
De revisieverhalen spookten al door mn koppie ...
Kweet wel Porsches rijden met 300.000 op de teller die nog nooit zijn opengeweest ... ligt er maar aan hoe is er mee gereden en hoe is ze onderhouden.
Mijn karretje is altijd gebruikt om snelwegkm's mee af te malen ... en ze rijd nog steeds als een zonnetje ... wel moet je ergens in het achterhoofd houden dat het natuurlijk alle ogenblikken "kan" nodig zijn er 6k tegenaan te smijten ... en er is ook nog zoiets als het "gevoel" ...
Maar goed ...
Welkom hier Walter
Greetz
Dirk
|
27 jun 2005 13:21 |
|
|
cabrio '87
carrera 3.2 cabrioKapellen
|
koop zo goedkoop mogelijk,de carrosserie moet goed zijn!
Rijden zolang je kan en dan goed laten reviseren.
Dan heb je een SC (zeker) of een 3.2 voor 15.000 à 19.000 €
volledig gereviseerd met zelfs nog enkele verbeteringen en terug voor
enkele honderd duisende KM in je bezit .
Want zelfs "een mooie wagen" of " een resente "kan stukken krijgen hoor!
_________________________________________ eveneens POCA member
|
28 jun 2005 8:00 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
vroegtijdige slijtage van de klepgeleiders, een indicatie voor revisie, komt bij sommige 3.2's voor, er wordt wel gesproken van de jaren 87-88; dan praat je over een km stand van 50-100 K. heb je na 100K geen problemen dan kun je iha doorrijden tot> 200K.
met name bij sc's breken er tapeindes af, dit is naar het zich laat aanzien meer een leeftijds- dan km-gerelateerd probleem. de vraag is of 3.2's en 964-en ook tapeindes gaan breken als ze ouder worden. vooralsnog valt dit mee.
ik dacht dat een revisie idd in de 4-6 k€ zat. 15-19k lijkt wat fors.
|
28 jun 2005 9:01 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
..15 tot 19 K wordt bedoelt incl. auto..
|
28 jun 2005 9:43 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
|
28 jun 2005 9:57 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Slechte klepgeleiders komt bij alle 3.2's voor (dus van 84 t/m 89)
Meestal rond de 150K kan je dan uitkijken naar een kop revisie
De rest van het spul kan makkelijk veel meer dan 200K hebben...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
28 jun 2005 15:53 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
ik las dat porsche een tijdje slechte (oranje) klepgeleiders gebruikt heeft, in een beperkt aantal modeljaren, waardoor vroegtijdig ellende.
maar wat is jouw mening over het klepgeleiderprobleem?
waarom niet in de sc?
|
29 jun 2005 0:04 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Nou Walter, da's al een goeie basis.
Mijn uitgangspunt is geweest: een late 3.2 omdat die technisch goed doorontwikkeld zijn en nog net de complexere techniek van ABS, dubbele ontsteking op de 3.6 (964) en zo missen.
Lang uitgekeken naar een auto die technisch echt goewd was, om de eerste jaren door te kunnen zonder gekke dingen; auto daarvoor bij echte goede specialist laten doorlichten.
Auto bij 170.000 gekocht en staat na 6 jaar nu op 208.000 zonder gekke dingen. Koppeling was al bij 160.000 gedaan; zelf alleen een keer nieuwe schijven moeten laten monteren, dynamo gereviseerd; idem startmotor.
Verder kleine dingetjes die je zelf ook makkelijk aankan.
Je merkt dat het techniek is van een 15-25 jaar oud, maar de basis is goed.
Het is geen uitzondering dat auto's in de jaren 70-80 naa een ton al aardig op hun eind liepen; op zich daarom al een prestatie dat een 911 uit die tijd bij goed onderhoud en zo dik 2 of 3 ton aan kan. Rijkspolitie draaide destijds makkelijk 350.000 met een motortje.
Maar: als je aan de beurt bent kost het een hoop geld; weet dus wat je koopt en waar je aan begint. Een 911 voor weinig kan eigenlijk geen goede zijn; een 911 bezitter is doorgaans niet gek. Het komt nogal eens voor dat iemand wel de auto kan aanschaffen maar stukloopt op de terugkomende kosten; er gaat alleen aan olie al een aardig vermogen in....
Dus zitten er nogal wat auto's in de markt met achterstallig onderhoud; anderzijds ook veel goede auto's die perfect zijn bijgehouden.
Beide kan een optie zijn als de prijs er maar naar is.
Een goeie 911 3.2 uit de latere jaren (coupe) moet je wel voor een 15-18 kunnen hebben.
Ik geniet nog ieder keer als ik in dat ding rij !
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
29 jun 2005 0:18 |
|
|