Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: BIJNA KLAAR!
Vandaag was dan eindelijk de grote dag: keuren bij de RDW...
De hele week was het weer wel oké en net vandaag regende het pijpenstelen! Dat was echt balen, maar aangezien ik een afspraak had gemaakt voor de keuring (inclusief nieuwe apk) toch maar naar het keuringsstation gereden.
Ik had m'n helmpje opgezet en heb de hele weg weggedoken gezeten achter het -naar nu wel bleek- erg lage voorruitje! En nóg was ik drijfnat toen we bij de RDW aankwamen.
Ik had er aanvankelijk een wat minder goed gevoel over, ondanks het feit dat Jean-Paul (
http://jeanpaulsgarage.nl/ ) m'n auto helemaal strak had gezet. Alles was top afgesteld en apk-technisch zou er niets op aan te merken (kunnen) zijn.
We hadden immers besloten om naar de RDW te rijden met de type 4 motor, inclusief het 550-Spyderruitje, deuren die alleen aan de binnenzijde te openen zijn en remmen die voor het eerst gebruikt waren in de 20 kilometer naar het keuringsstation. Op weg naar het keuringsstation kwam ik er ook nog eens achter dat m'n snelheidsmeter het (plotseling?) niet meer deed én ik kreeg de auto praktisch niet in z'n 1 en als ik de eerste versnelling al vond en doorschakelde naar z'n 2, zat ik geregeld in z'n 4. Het tochtje van 20 km richting het keuringsstation viel dan ook niet mee: de moed zakte me toch wel enigszins in de schoenen.
Eenmaal bij het keuringsstation aangekomen, had m'n auto al snel heel veel aandacht en de keurmeesters (ja, ik had er 2!) waren wel onder de indruk van mijn Betty (die nog steeds drijfnat was van binnen en van buiten en door Jean-Paul al gekscherend Wet Betty was genoemd). Eerst hebben beiden mijn fotoboek met bouwverslag doorgebladerd.
Er werd wel een opmerking gemaakt over het feit dat ze niet was gelabeld, maar toen uit het bouwverslag bleek dat ik ruim 6 jaar geleden al met de bouw was begonnen, maakte de keurmeester die ernaar vroeg er verder geen punt (meer) van... Me happy!
Vervolgens werd de motor bekeken en hoewel de keurmeester meteen zag dat het geen kevermotor was, was hij zo onder de indruk van het (Riechert)koelsysteem en hoe netjes de motorruimte eruit zag (inclusief reserve bougies) dat hij ook daar geen punt (meer) van maakte... Me very happy!
De keurmeester tikte even op het ruitje en vroeg 'Lexan?' en toen ik dat bevestigde, kreeg ik een thumbs up van de keurmeester en werd ook van dat twijfelgevalletje geen punt (meer) gemaakt... Me very very happy!
Technisch werd verder alles gecontroleerd en er kwamen alleen maak instemmende en goedkeurende geluiden onder de auto vandaan! ... Me very very very happy!
Ook de remproef, de verlichting, et cetera, enzovoorts, enzoverder werd gecontroleerd en ook dat was allemaal prima de luxe in orde... Me very very very very happy
Toen schudde de keurmeester me de hand en gaf aan dat mijn Betty goedgekeurd was. Me ecstatic!
En terwijl we terug liepen naar de wachtruimte kwam de keurmeester opeens achter ons aanhollen...
Hij riep: 'Hé, wacht eens even!' en ik dacht meteen 'Shit, wat nou...'
'We hebben de auto nog niet gewogen en ik ben vergeten om het chassisnummer te controleren... Sorry!'
Dus weer terug, de auto op de weegbrug (780 kg; zo'n type 4 motor is wel heel erg zwaar...) en het chassisnummer gecheckt. Alles in orde; nullo problemo!
Me over the moon!!!
De plaatjes:
Kan het mistroostiger weer zijn dan dit?
Dikke druppels:
Voor de deur wachten tot de lunchpauze voorbij is (ik was de eerste om 13:30 uur):
En dan naar binnen: