Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:12

Antwoord op onderwerp  [ 842 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 34  Volgende
M'n eigen 356 speedster bouwen: BIJNA KLAAR! 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: BIJNA KLAAR!
thedutchguy schreef:
Ben je een beetje binnen budget gebleven?
Mijn ervaring is dat dergelijke projecten altijd uit de hand lopen.

Ik had me vantevoren geen budget opgelegd. Niet zo moeilijk om dan binnen budget te blijven... :lol:
Als ik echter alles bij elkaar op zou gaan tellen.... :?

Ik zag die blussers trouwens ook liggen. Dat waren echter geen NOS en de prijzen vielen best mee; voor zo' n 65 euro had je best een mooie...

13 jan 2013 23:27
Profiel
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
mooi Speedy, ben benieuwd IRL. :drive: :thumleft:

14 jan 2013 0:21
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
:shock: Echt mooi! :thumleft: Wat een prachtig eindresultaat zeg!

14 jan 2013 10:49
Profiel
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Werkelijk prachtige speedster!, deze mag ik het rijtje "mooiste 356's ooit". :cheers:

Zou me zelf niet kunnen beheersen, bij het 1e zonnetje er op uit! (gisteren dus).
Zeker met die passende outfit die je er bij hebt, waarom wachten?
Zodra de pekel van de straat is (hier ligt trouwens niets) rijden...

Enfin, ben reuze benieuwd hoe hij rijdt, heb je niet stiekem een stukje kunnen proberen daar in Abcoude?
Met dat lage gewicht net boven het wegdek zal hij lekker sturen verwacht ik :drive: :thumleft:

14 jan 2013 14:04
Profiel WWW Facebook 
Vinkeveen
Inmiddels staat Black Betty in de verwarmde en droge loods te wachten voor de RDW-keuring. Die staat gepland in maart. Tot die tijd valt er weinig te sleutelen/knutselen aan de auto, dus ben ik thuis maar een beetje gaan fröbelen…

Ik heb natuurlijk de racehelm met de originele handtekening van Sir Stirling Moss. Dat is een leuk hebbeding. Ik zag hoe simpel dat helmpje is, dus ik dacht ‘dat kan ik ook’.

Ik heb ooit op ebay een tweetal met kunstleer beklede Solex helmpjes gekocht. Die kwamen uit Hong Kong en kostten destijds samen nog geen 40 euro inclusief verzendkosten. Ik heb van 1 van die twee helmpjes het kunstleer verwijderd en het goedkope binnenwerk en het bleek dat de schaal die ik toen over hield exact dezelfde vorm heeft als de ‘Stirling Moss helm’.

Eerst ben ik die schaal gaan schuren om alle oneffenheden eruit te krijgen. Toen heb ik de schaal in goede vullende grondlak gezet (met dank aan ‘Spectrum’ in Mijdrecht). Daarna heb ik de schaal licht in de zwarte lak gespoten, vervolgens weer geschuurd, daarna weer licht in de zwarte lak gezet en toen weer geschuurd, totdat ik een fraaie gladde oppervlakte had.

AfbeeldingAfbeelding

Ik wilde vervolgens zelf met spuitbussen aan de gang. Aangezien ik echter maar heel weinig wit nodig zou hebben (en je toch een hele spuitbus moet kopen), iets meer rood (idem dito) en ook een spuitbus zwart waarschijnlijk veel te veel zou zijn, werd het een kostbare aangelegenheid om de helm met spuitbussen te spuiten, waarbij ik ook nog eens mee heb laten wegen dat het resultaat toch minder zal zijn/worden dan als de helm in een spuitcabine gespoten wordt…

Dus maar eens een bezoekje gebracht aan Van der Ham Service in Mijdrecht. Dat bleken hele aardige mensen met hart voor de zaak én ook affiniteit met de racerij (rijden zelf races met een BMW). Mijn Speedster vond hij prachtig en toen ik aangaf dat ik m’n helm in dezelfde kleuren zou willen laten spuiten, gaf hij meteen aan dat ik dat wel bij hem zou mogen doen. We hebben vervolgens samen aan m’n helmpie gewerkt en het resultaat is geweldig.

Ik heb ‘m zwart gespoten (2K-lak), daarna heb ik het rood afgeplakt en is rood gespoten (ook in 2K) en ten slotte het witte randje gespoten (2K). Toen is de helm nog voorzien van 3 vette lagen blanke lak en het resultaat mag er zijn:

Afbeelding

Vervolgens heb ik uitgemeten waar de gaatjes moesten komen en die gaatjes vervolgens voorzichtig geboord (ik mocht de helm natuurlijk niet krassen):

AfbeeldingAfbeelding

Er zit geen binnenwerk in, dus ik heb even in de ‘Stirling Moss’ helm gekeken hoe het daar zit en het blijkt dat daar een soort van ‘schuimsysteem’ in zit. Bij de plaatselijke botenboer heb ik vervolgens vergelijkbaar zelfklevend schuim gehaald en een interieur in de helm geplakt:

Afbeelding

Ik heb een Britse leren flightcap (model 1943) gekocht, want die heeft aan de voorzijde een flap met een drukker en een lederen riempje dat via een aantal lussen van voor naar achteren gaat:

AfbeeldingAfbeelding

En bij de schoenmaker heb ik tuiglederen riempjes gekocht (in de kleur naturel, want die vind ik er het mooist bij staan, maar hij heeft diezelfde riempjes ook in het zwart of wit. Als ik deze kleur op termijn misschien zat ben, kan ik heel gemakkelijk de naturel kleurige riempjes vervangen door zwarte of witte. Die dingen kosten geen drol; 1,50 per stuk) en ik heb drukkers gekocht en ‘ceintuurschroefjes’ .

En hier moest het dan mee gaan gebeuren:
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Black Betty op 10 feb 2013 16:59, in totaal 1 keer bewerkt.

10 feb 2013 16:54
Profiel
Vinkeveen
Ik heb de gespen van de riempjes gehaald, de punten rond geknipt en daarna de drukker erin geslagen:

Afbeelding

Daarna heb ik een deel van de drukker aan de buitenkant van de helm vastgezet met de bout van een ‘ceintuurschroefje’ en het riempje aan de binnenkant dubbel gelust.

Afbeelding

Nu kan het riempje van de flightcap door de bovenste lus (in de helm) van het riempje gehaald/geregen worden.

Met dit resultaat:
AfbeeldingAfbeelding
(aan de voorkant zit zo’n ceintuurschroefje door de helm heen en aan de binnenkant zit een drukker waarmee ik de voorkant van de flightcap direct aan de helm kan vastdrukken. Daarmee is ook meteen het midden van de helm en flightcap met elkaar verbonden).

Toen moest ik alleen nog maar het lederen riempje van de flightcap door de lussen rijgen en aan de achterkant aan elkaar gespen et voilà: een racehelm!

Hij zit perfect en het ziet er super uit...

Het resultaat:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Natuurlijk ook nog even gecheckt of m’n goggles pasten:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Alsof ze ervoor gemaakt zijn!

10 feb 2013 16:56
Profiel
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Goed bezig :!: :thumleft:

10 feb 2013 17:34
Profiel WWW
Cayman S 2009, 924 1977
Wauw :shock: echt gaaf, tot in detail grandioos uitgevoerd!! :res:

10 feb 2013 17:38
Profiel
:thumleft: Antoine 8)
Citaat:
Vervolgens heb ik uitgemeten waar de gaatjes moesten komen en die gaatjes vervolgens voorzichtig geboord (ik mocht de helm natuurlijk niet krassen):
Nou ben ik niet handig maar had je de gaatjes niet beter kunnen boren voor het spuiten?

10 feb 2013 17:39
Profiel
Vinkeveen
bully schreef:
:thumleft: Anoniem 8)
Citaat:
Nou ben ik niet handig maar had je de gaatjes niet beter kunnen boren voor het spuiten?

Ja, dat was misschien wel handiger geweest :lol:
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik dat simpelweg vergeten was :roll:

10 feb 2013 18:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Curaçao
Man man man ..... :res:

10 feb 2013 19:35
Profiel
PorscheForum Rakker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
erg mooi zeg. Zijn er al combi foto's van auto en helm?

10 feb 2013 20:33
Profiel ICQ 
PorscheForum Rakker
Geweldig zo'n attention to detail.... Hulde, bloemen, applaus... :res:

10 feb 2013 20:48
Profiel
Ik heb hier echt geen woorden voor. Ongelofelijk mooi. Perfect. Die helm is de bomb. :res:

10 feb 2013 20:55
Profiel
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Nice! Nog een racenr toevoegen welke ook op de auto komt?

10 feb 2013 20:55
Profiel
Vinkeveen
Nee, dat denk ik niet. Dan wordt het helmpje -denk ik- te druk.

Heb ook nog even gedacht aan Mobiloil Pegasussen aan de zijkanten, maar dat maakte het geheel ook te druk.

10 feb 2013 20:58
Profiel
PorscheForum Rakker
993 Cabrio, Nachtblauw
Regio Apeldoorn
Briljant project :!:
The proof of the pudding is in the eating. Helmpie op en rijden met die bak!
Kijk er naar uit om hem/haar een keer IRL te zien op een meeting.

10 feb 2013 21:19
Profiel
Vinkeveen
AfbeeldingAfbeelding

Ik zie wel wat overeenkomsten... :lol:

:drive: :drive:

11 feb 2013 10:20
Profiel
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Prachtig, Speedy.

11 feb 2013 10:37
Profiel
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
klasse!! :thumleft:

11 feb 2013 12:34
Profiel
PorscheForum Junkie
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Enorm gaaf! :res: :thumleft:

Zou deze graag IRL willen bewonderen.

11 feb 2013 13:02
Profiel
Vinkeveen
Betty's Silver Sister:
http://www.europeancollectibles.com/inv ... _id=Po2747

:drive:

13 feb 2013 1:37
Profiel
Moderator
PF #57
ik vind de details op de jouwe beduidend mooier. het enige wat ik aan die zilveren mooier vind zijn de kusentjes in de kuipjes.

13 feb 2013 7:18
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 993 Targa
Bericht Re: M'n eigen 356 speedster bouwen: het opbouwen is begonnen
Black Betty schreef:
Weer een beetje voortgang wat de bekleding betreft...

De kussentjes voor in de stoelen zijn klaar en er zit een kussentje op de hoofdsteun:
Afbeelding

Eigenlijk zit dat best comfortabel en ik vind het zo eigenlijk het mooiste gezicht. Niettemin is het wel fijn als je voor lange ritten ook een kussentje in je rug hebt, dus zijn er ook kussentjes voor in de rug gemaakt. Die moeten zich nog even helemaal vormen (en dat gebeurt als je er wat meer met je rug tegenaan gaat zitten):

Afbeelding
Die rugkussens kunnen er lekker snel 'ingeklikt' worden, maar ook razendsnel uitgehaald worden dankzij een ingenieus systeempje. Die rugkussens passen vervolgens precies in de klep van het achterkussen...

even proefzitten:
Afbeelding

Even Uit nieuwsgierigheid:
Zitten de stoelen goed?
en waar heb je deze gekocht?

04 apr 2013 19:29
Profiel
Vinkeveen
Vandaag was dan eindelijk de grote dag: keuren bij de RDW...

De hele week was het weer wel oké en net vandaag regende het pijpenstelen! Dat was echt balen, maar aangezien ik een afspraak had gemaakt voor de keuring (inclusief nieuwe apk) toch maar naar het keuringsstation gereden.

Ik had m'n helmpje opgezet en heb de hele weg weggedoken gezeten achter het -naar nu wel bleek- erg lage voorruitje! En nóg was ik drijfnat toen we bij de RDW aankwamen. :mrgreen:

Ik had er aanvankelijk een wat minder goed gevoel over, ondanks het feit dat Jean-Paul ( http://jeanpaulsgarage.nl/ ) m'n auto helemaal strak had gezet. Alles was top afgesteld en apk-technisch zou er niets op aan te merken (kunnen) zijn.

We hadden immers besloten om naar de RDW te rijden met de type 4 motor, inclusief het 550-Spyderruitje, deuren die alleen aan de binnenzijde te openen zijn en remmen die voor het eerst gebruikt waren in de 20 kilometer naar het keuringsstation. Op weg naar het keuringsstation kwam ik er ook nog eens achter dat m'n snelheidsmeter het (plotseling?) niet meer deed én ik kreeg de auto praktisch niet in z'n 1 en als ik de eerste versnelling al vond en doorschakelde naar z'n 2, zat ik geregeld in z'n 4. Het tochtje van 20 km richting het keuringsstation viel dan ook niet mee: de moed zakte me toch wel enigszins in de schoenen. :pale:

Eenmaal bij het keuringsstation aangekomen, had m'n auto al snel heel veel aandacht en de keurmeesters (ja, ik had er 2!) waren wel onder de indruk van mijn Betty (die nog steeds drijfnat was van binnen en van buiten en door Jean-Paul al gekscherend Wet Betty was genoemd). Eerst hebben beiden mijn fotoboek met bouwverslag doorgebladerd.

Er werd wel een opmerking gemaakt over het feit dat ze niet was gelabeld, maar toen uit het bouwverslag bleek dat ik ruim 6 jaar geleden al met de bouw was begonnen, maakte de keurmeester die ernaar vroeg er verder geen punt (meer) van... Me happy! :cheers:

Vervolgens werd de motor bekeken en hoewel de keurmeester meteen zag dat het geen kevermotor was, was hij zo onder de indruk van het (Riechert)koelsysteem en hoe netjes de motorruimte eruit zag (inclusief reserve bougies) dat hij ook daar geen punt (meer) van maakte... Me very happy! :cheers:

De keurmeester tikte even op het ruitje en vroeg 'Lexan?' en toen ik dat bevestigde, kreeg ik een thumbs up van de keurmeester en werd ook van dat twijfelgevalletje geen punt (meer) gemaakt... Me very very happy! :cheers:

Technisch werd verder alles gecontroleerd en er kwamen alleen maak instemmende en goedkeurende geluiden onder de auto vandaan! ... Me very very very happy! :cheers:

Ook de remproef, de verlichting, et cetera, enzovoorts, enzoverder werd gecontroleerd en ook dat was allemaal prima de luxe in orde... Me very very very very happy :cheers:

Toen schudde de keurmeester me de hand en gaf aan dat mijn Betty goedgekeurd was. Me ecstatic! :ba:

En terwijl we terug liepen naar de wachtruimte kwam de keurmeester opeens achter ons aanhollen...

Hij riep: 'Hé, wacht eens even!' en ik dacht meteen 'Shit, wat nou...'

'We hebben de auto nog niet gewogen en ik ben vergeten om het chassisnummer te controleren... Sorry!'

Dus weer terug, de auto op de weegbrug (780 kg; zo'n type 4 motor is wel heel erg zwaar...) en het chassisnummer gecheckt. Alles in orde; nullo problemo!

Me over the moon!!! :ba: :ba:

De plaatjes:

Kan het mistroostiger weer zijn dan dit?

Afbeelding

Dikke druppels:
Afbeelding

Voor de deur wachten tot de lunchpauze voorbij is (ik was de eerste om 13:30 uur):
Afbeelding
Afbeelding

En dan naar binnen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

12 apr 2013 21:10
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 842 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 34  Volgende